Jump to content

Vindruta i glas med specialmått


Göran Nilsson

Recommended Posts

Jag har gått å funderat på om jag skulle ha vindruta eller inte, för och nackdelar. Sedan var det ju frågan - hur fixar man en vindruta i glas med specialmått. Flera än jag hade ställt samma fråga, var vem tillverkar, någon hade nämnt ett glasbruk i Findland men inte mer info, inte heller Google gave några svar. På vinst å förlust körde jag ner till den lokala glasmästaren å ta mig tusan så visst han vem som fixar special vindrutor.  www.veterania.se . Jag ringde och fick reda på förutsättningarna , det avgjorde - jag skall ha vindruta.

Steg ett var att skissa en ruta och såga ut den i masonit och prova på plats, efter några justeringar så ritade jag upp den i CAD;en. Och plotta ut utbredningen på,ett papper

Steg två var att klistra papperautbredningen på masonitbåmsåga ut för att verifiera passning.

 

7A3AC386-2EA9-45DC-B6EE-C0D355B154B4.jpeg

5B1290D3-1D13-4791-8A3A-EF15A3805173.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enligt instruktioner från Veterania så skulle man leverera en mall på vindrutan, utbredning och krökning, i 1,5mm stålplåt. Viktigt var oxå att det skulle vara fritt , 30mm, runt om utbredningen.

Jag använde den verifierade CAD-filen för utbredningen och ytterligare en CAD-fil på rutans krökning. Filerna skickades till en firma för skärning i 1,5mm stålplåt. Under tiden byggde jag en ram.

Den färdiga mallen/fixturen hämtades av Veterania för leverans till glasbruket i Finland.  Ca 8 veckors leveranstid.på en vindruta. Jag kunde välja tjocklek på glaset och toning i glaset, jag valde det tjockaste glaset , 6mm å ingen toning.

 

D4616525-8734-46DF-A89C-E5D1A96ACF49.jpeg

C805CC7E-F86D-403A-B89D-DAC48B217780.jpeg

2E42703C-191F-49CF-BB01-D0871DB46474.jpeg

E535FD5C-7CAF-4173-9C25-AB71CBA090CB.jpeg

95256C15-E13A-4F3E-B5A0-DFA89AB67917.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-06 at 04:26, Klubbsson sade:

Får man fråga priset på en specialruta?

 

Min ruta kostar 3k SEK.  Verktygskostnad 5k SEK.  verktyget sparas i minst 12 månader efter senaste leveransen.  Jag funderar på att köpa en extra ruta ifall ifall men det får bli när utgifterna på bygget har lugnat ner sig.

Edited by Göran Nilsson
Verktygskostnaden är 5k SEK
Link to comment
Share on other sites

Missförstå inte kostnaden om 5k för verktyget, det är kostnaden som glasbruket kräver för deras verktyg.  Kostnaden för mallen som jag byggde har jag inte räknat in - den kostnaden låtsat jag inte om 🙂 

Jag upptäckte just nu att jag hade angett totalkostnaden , ruta+verktyg, på verktyget vilket är fel - rätt verktygskostnad är 5k.  Totalkostnaden för min vindruta är 8k SEK

Edited by Göran Nilsson
Förklarat kostnaderna
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så fick jag hem vindrutan och jag är nöjd med vad jag ser. Det går knappt fotografera den då den är då transperant.

Nu jobbar jag med rutram/fastsättning och kan definiera/rita upp några nya plåtar och beställa dem,

D30DA863-364E-41E1-9138-CE30D6CB9450.jpeg

67FF4BBF-EFCF-4B6A-8F0F-90785FD33B34.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...