Jump to content

Elektrisk Snöcross


Recommended Posts

Det där är riktigt kungligt !  

Fullgas  eller  fega du ?  

 

 

kolla datum nu är det 19 Jan start till klar 12 feb .                 Tror jag måste hitta de vitaminerna du äter 

Edited by LUPUS
Link to post
Share on other sites

Hej, LUPUS hade fullgas men kör med ett 48V LiPo batteripack och inte med det tänkta 18650 batteripacket på 96V och 450A peak. Då ska den teoretiskt göra 96 km/h.  

De vitaminer jag käkar är inte tillåtna i Sverige. ....😎

Jörgen, den var väldigt lättkörd, bara att luta sig vid sväng. Tyvärr var det skare så skidan skar lite och mattan var lite dominant när man skulle över nån hård plogkant osv. Men annars var det skitkul 😀

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites

Tack, Pac !  El är faktiskt väldigt roligt och i mångt och mycket enklare än fossilt.  Slipper allt meck med vätskor och avgaser.  Motor, några sladdar och ett batteri 😀

Mvh Pär 

 

 

Edited by steel
Ordföljd stavfel och annat med det svenska språket.
Link to post
Share on other sites

Bexander,  på bilden ser man aluminium bushbars med små säkring anslutningar till varje cell. @bexander20190213_181515.thumb.jpg.199adfebc5d224cbdffbe650de890298.jpg

Har nu provkört lite mer och några reflektioner.  Idag var snön blöt och moddig.  Gick väldigt tungt och boggien samlade på sig massa tung snö. Motorn drog konstant mellan 250-300 ampere vid belastning, mao med 50-55 V ca 15 kW. Batteriet räckte  ca 15 min. Nuvarande batteripack  är på 48V x 40A = ca 2kWh. Alltså kostade 15 minuters lek ca 2,50 kr 👍  18650 batteripacket blir på 4,6 kWh, blir då dubbla körtiden vid dagens före.

Vid tunt snötäcke eller hårt packad snö är boggien dominant, dvs svårt att styra och burka.

Fantastiskt klätterförmåga , körde upp för en väldigt brant slänt, märktes ej. 

Väldigt bra bärförmåga, lågt marktryck.

Utförandet som den står just nu är nog väldigt kul att köra med i djup kallsnö/puder. Burkning/ bärighet. 

Förbättringspotential,  kortare och smalare band. Hela maskinen blir lättare och enklare att manövrera. Bärigheten räcker ändå. 20190213_162635.thumb.jpg.698051f6925b16e7aded1446cb8b5341.jpg20190213_162622.thumb.jpg.e204fba35a2a2d30ed0e191f22f92662.jpg

Kör nu med 144" (365 mm ) matta/boggie.  Det finns sportskotrar med kortare band/boggie. Crossnissarna som bygger bandsatser smalnar av banden med vinkelslipen.  Får kolla upp dessa två potentiella förbättringar inför nästa säsong. Nu verkar snön försvinna.  

Mvh Pär 

 

 

Link to post
Share on other sites

@steel Tack för bilden. Smart lösning på packet av Tesla. Går nog att göra en egen alubusbar som man sätter nickelbitar mellan till cellerna så att alu tar stora strömmen men det blir ändå enkelt att svetsa på cellerna. Dock blir det ingen säkringsfunktion då.

Edited by bexander
Link to post
Share on other sites

Tack , Kjell ! Här kommer mer film

 

Kan dock inte släppa detta än, har fått fatt på en kortare boggie från en sportskoter ( jordfräs kallas de här = kort band gräver sig ner till backen och...jordfräs:smile: ). 

Till detta ett tillhörande band med endast 25 mm klackar, lätt och lättdrivet, bärighet finns i överflöd. Återkommer.  Ska också spotwelda ihop riktiga batteripacket.

Har nu ett ÄNNU roligare projekt i pipen :icon_thumbup:

Mvh Pär

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, steel sade:

Har nu ett ÄNNU roligare projekt i pipen :icon_thumbup:

 

Ingen kan vara förvånad över detta - men vi älskar "galenskaper" 😄 
Keep it going!!

När kommer @cealm tillbaka i denna kategori? 

Link to post
Share on other sites

Tack , Jocke4U  !!

Cealm flyger bara, skulle väl vara om han bygger ett flygplan, elektriskt företrädesvis ☇☇

Rev isär Snöcrossen idag till tonerna av Pains tolkning av Beatles "Eleanor Rigby" , rekommenderas.  Väldigt bra för byggtempot 🙌20190217_133056.thumb.jpg.dc657bec67388a0adf1a39a6885bac4a.jpg

Vägde härligheten innan demontering,  161 kg med batteripacket.  Ca 10 kg mer än bedömd vikt. 20190217_135144.thumb.jpg.f990b866aa7cca3626bb40c74125a68a.jpg

Vägde även lång boggie inklusive band, 46,3 kg.  Ska bli intressant att väga den modifierade korta boggien. 

I morgon kommer första teasern på nya projektet.  Har varit i kontakt med Fixit får förhoppningsvis besked om drivaxlarna i morgon. 

Mvh Pär 

 

Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan, steel sade:

 

I morgon kommer första teasern på nya projektet.  Har varit i kontakt med Fixit får förhoppningsvis besked om drivaxlarna i morgon. 

Mvh Pär 

 

Sommaren på G  naturligtvis en eldriven vatten skoter ,  nästan för lätt ☺️

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

😀 LUPUS  !! Funderar vilken som ska användas. 

Övre Lada Nina,  hög/låg samt 2 eller 4 hjulsdrift. 

Nedre Volvos vändarlåda, användes till valpens winch. Utväxling 1:2 bara 4WD. 

Lada mer flexibel.  Volvo lättare...

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites

Hej, fick boggien från sportskotern. 20190220_175452.thumb.jpg.866050549a59db8b88e97b7a912be455.jpg

Här ser man tydligt skillnaden på längd. 

20190220_175504.thumb.jpg.272323bb794325a5772c74ab40af9192.jpg

Kommer att plocka bort hjulen utanför slidsen då bandet ska kapas på bredden och då har de ingen funktion.  Därav mitt intresse för den kortare sportboggien där både vändhjulen och returrullarna är "rätt". Tyvärr inbillar jag mig att stagen och några fästen på den långa boggien är lättare. Blir väl skruva och svetsa innan det blir riktigt bra. 

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hej, kort matta upphämtad i Idre. Nu ska det kapas .20190302_171144.thumb.jpg.dc8e46faf948a4271e24f88881ff1b75.jpg

20190302_172042.thumb.jpg.8f8d4ffc7f4a2217208b65170586d090.jpg

Bortkapade sidor vägde 2,7 kg, kvarvarande matta 13 kg. Den långa kasserade 144" mattan vägde 26,7 kg.

Viktminskning hela 13,7 kg 🙌🙌🙌 mer än förväntat! !!20190302_174927.thumb.jpg.0fbb3c927db779b4acf6cbd08c6ae450.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Varför känner jag att detta är positiv info 🤔

när vi här söderut planerar vårbruk och jag lagar en  såmaskin 

 

👍

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hej, jaaa.....LUPUS det kan man fundera på.  Just nu har vi snöstorm,  det enda positiva med det är väl att man INTE  ska åka Vasaloppet.....de ska tydligen ha motvind också.

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites

Hej, plockade ihop boggien med delar från bägge varianterna. 20190303_153000.thumb.jpg.af344c9374dba308dc60a2d8e5fe1959.jpg

Vägde boggie och band: 36,8 kg. Hmm....bakre upphängningen på korta boggien  alltså 4 kg tyngre än motsvarande långa. Bytte främre delen men var tvungen att använda den bakre för inre hjulens skull.

Plockade ihop.20190303_164639.thumb.jpg.510cea0c3b6fbf58fc164797f90be0e1.jpg

Provkörning idag, har snöat 👍20190303_191921.thumb.jpg.fa01eb92456b61a3f18a7196a4b968a0.jpg

Tyvärr har det ploppat upp idéer hur boggien ska lättas ytterligare 😠

Totalvikten nu med LiPo batteri: 148,8 kg.

Drivaxlarna till Elvito ligger på arbetsbänken. ...

Mvh Pär 

Edited by steel
Vikt
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hej, provkörning idag. Vilken skillnad på körbarhet trots tunt snötäcke.  20190304_164517.thumb.jpg.31b56ffbea3608fd3b8d868a2ec501a3.jpg

Film kommer när producenten har tid...

Ticksar nu på vikten. Bakre delen av boggie fjädringen för tung. Kan troligen skala av 5 kg där. Bakre fjädringen är som en sax med två fjädrar på var sida och en stötdämpare i mitten.  Boggien sitter fast i längsled i den främre upphängningen varför i mitt fall, mindre effekt och lättare,   den bakre går att förenkla. Tanken är nu enligt bild, använder en av dämparen från framvagnen. 20190304_174525.thumb.jpg.13bab175e172790976a97dd600b409ba.jpg

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites

Hej, har nu byggt om bakre boggie fjädringen.  Den högra. Blev 4,4 kg lättare jämfört med orginal den vänstra.20190306_114924.thumb.jpg.5824677aade5801da32897e18601d171.jpg

Provmonterad och fungerade perfekt  ! Ska nu bara korta/ lätta bakre delen av bandtunneln. 20190306_134632.thumb.jpg.f06c02c170ad485e5fa1bdfa12f52e2b.jpg

Mvh Pär 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Hej, kortning klar. Gjorde ytterligare 1,6 kg. Total vikten nu nere i 143 kg jämfört med 159 kg innan byte av boggie och ombyggnad. 20190306_134632.thumb.jpg.6810a0697cf24f9c11d30a52dcae06a0.jpg

20190307_120050.thumb.jpg.6c55e6aa666d7be8a6f3d7afe7b72364.jpg

Har även börjat med heavy duty batteripack. Spotweldern har jävlats en del men nu funkar det. Blir dock väldigt varm och ballar ur.  Sedan får man vänta, inte min starkaste sida.....

20190311_191824.thumb.jpg.4e10da7faa25f52a5551ca05bf5600c9.jpg

Ska försöka sätta dit ytterligare en kylfläkt. 

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites

Du får sätta in vattenkylning i punktsvetsen. Det går rätt mycket ström under svetsningen och fast tiden är kort blir det rätt mycket värme som måste bort.

Link to post
Share on other sites

😀 Rickard, så är det...

Monterade en kylfläkt , plockad från ungarnas gamla Air hockey samt har kopplat in mig på 16A uttag. Men kvaliteten blir ojämn efter ett 40 tal svetsningar då apparaten blir varm. Inställningarna ändras dessutom, är nog på gränsen av vad denna apparat klarar. 0,2 mm nickel är enligt andra svårt att punktsvetsa med dessa apparater. Förb...skit.

20190313_192411.thumb.jpg.8af48bfeff92e943402a2e9e202df211.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hur länge behöver du vänta för att den skall kylas som det är nu?

Lite beroende på hur snabb du är med punkterna men det är nog väldigt få punktsvetsar som klarar kontinuerlig drift. Du får helt enkelt räkna med pauser.

Link to post
Share on other sites

Hej, Pac ! Den där lilla blydaggen är väldigt användbar😀.....just nu som motvikt för att få lite press på svetsarna så de biter i materialet. 

Bexander, får vänta i en dryg timme innan transformatorn kylt ner sig. Kan svetsa en kant av nickelplåtarna på varje sida av varje serie av 14 batterier mao 4 timmar för varje serie av 14 batterier totalt 4 X 24 timmar ( 24s). 

Totalt tar det då typ 4 dygn om jag skulle pallra mig ut i verkstaden och svetsa 1 gång i timmen dygnet runt.  Låter som ett ultralopp där man springer en slinga i timmen så länge man orkar.

JÄTTEKUL 🙌

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites

Ja, det var lite väl länge du behöver vänta. Problemet är att det är svårt att leda ut värmen från transformatorn så här i efterhand. Helst skall det vara en vattenslinga ihop med lindningarna...

Är det möjligt att lägga tranformatorn i oljebad? 

Hur ser svetsen ut invändigt?

Link to post
Share on other sites

Hm, jag vet inte om jag gör något galet men det var en väldigt liten bild? 

Det kanske skulle hjälpa med något som ger större kylyta mot transformatorn så att värmen leds ut bättre. Alltså någon slags kylfläns. Helst på lindningen men även på kärnan bör göra nytta. 

Link to post
Share on other sites

Hej, det är en liten bild.  Är svårt att få till någon vettig kylning av transformatorn, är sladdar och saker i vägen.  Beställde ett kit från denna sida: https://www.instructables.com/id/DIY-Arduino-Battery-Spot-Welder/  då den jag har känns som den kan brinna upp när som helst.  Har några planerade batteripack ( dirtbike version 2, ett till... ) att svetsa ihop, så det kan vara värt att få en spotwelder som funkar även för lite tjockare nickelstrips.

 

Mvh Pär

Link to post
Share on other sites

Hej, slowly getting there. Kommer att vara klar 03.00 måndag morgon med punktsvetsningen. Förbereder kablage under tiden. 20190317_195724.thumb.jpg.91d9859ce59f710b4298eee7c6621dd1.jpg

Gjorde ett litet 4s5p batteri för 12V systemet. 20190317_143849.thumb.jpg.dd2bbe4018f2d83f1ea6d1ca0dbf99ae.jpg

20190317_195633.thumb.jpg.693c900f4f100794aec1f60257f598e6.jpg

Mvh Pär 

Link to post
Share on other sites

bexander, det är 18650 celler plockade från några gamla batteripack från skruvdragare. 14 V och 15A nominelt,  bms 50A mostsvarar Biltemas största Litiumbatteri. Laddade med deras laddare, funkade.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to post
Share on other sites

Är det Li-Ion eller LiFePO4 celler? Spänningen kanske blir lite hög med 4S Li-ion?

Jag föredrar LiFePo4 celler till 12V då det blir 12,8V nominellt och 14,4V max med 4S. Mer motsvarande ett 12V bly.

Link to post
Share on other sites

Hej, bexander. Det är Litiumjon batterier, spänningen blir i överkant...

Har nu börjat montera ihop batteripacket. Bushbars i koppar motsvarande 18mm2, ska klara 360 A,  kopplar ihop varje 14s. 20190317_195724.thumb.jpg.f154e162d5623056533956084c6bf98d.jpg

20190318_175801.thumb.jpg.39643209ba69ed7c666b37a41fa4320d.jpg

Kablaget till BMS kopplat, isolering och kaptontejp . Packet uppdelat i tre 20190318_195807.thumb.jpg.9c958ea2654700bf7a8efbfb8b63dd36.jpgmoduler för att passa i batteriboxen som i sin tur ska passa på Elsnöcrossen och Elcrosskart. 

20190318_200049.thumb.jpg.265208bd4cbf667c89e78e255b3e9ad5.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
On 2019-03-17 at 12:35, steel sade:

Hej, det är en liten bild.  Är svårt att få till någon vettig kylning av transformatorn, är sladdar och saker i vägen.  Beställde ett kit från denna sida: https://www.instructables.com/id/DIY-Arduino-Battery-Spot-Welder/  då den jag har känns som den kan brinna upp när som helst.  Har några planerade batteripack ( dirtbike version 2, ett till... ) att svetsa ihop, så det kan vara värt att få en spotwelder som funkar även för lite tjockare nickelstrips.

 

Mvh Pär

Du får återkomma med recension av den varianten. Jag har försökt med mikrovågsugnstransformator, men inte lyckats särskilt bra. Testat 3 olika och ingen ger tillräckligt med kräm känns det som. Vet inte om vi har klenare mikrovågsugnar i Sverige, men jag lyckas inte få samma resultat som folk på Youtube.

Link to post
Share on other sites

Hej, Rickard 😊 Har också tittat på Youtube och funderat kring mikrovågsugnstransformatorer, bra då har du testat. Tror de använder fulnickel, mycket lättare att svetsa, men kan inte överföra lika mycket Ampere.  Återkommer med recension.  Fick paketet idag, grejerna såg bra ut.

Plockade ihop batteripacket och kopplade kablar. 20190319_083931.thumb.jpg.d105e8913ea24031b32a87c861dd22b4.jpg20190319_084901.thumb.jpg.b334aa05bc0a92a3680304094c183222.jpg

20190319_174327.thumb.jpg.afbe610e902aa9d4238414e27f53ffbd.jpg

Laddning och balansering fungerade.

20190319_174317.thumb.jpg.3f7a779dc25fe905d1a695b58374c05a.jpg20190319_174258.thumb.jpg.3ce044fd00b5732c5880da0ef9700936.jpg

Man ser varje statusen på varje serie koppling samt " state of charge" , volt , samt Wh som laddats. Lät laddningen stå på under tiden ett backintervall träningspass avklarades.  

Glad i hågen skulle jag bara kolla hur det gick. 😠😠😠 En cell hade ballat ur, 2,9 volt !!!! Alla andra 3,8 V ..... billiga 100 % orginal batterier från Kina. .......bläää

Link to post
Share on other sites

Hej, tar tillbaka mitt uttalande om orginal batterier.  Bytte de 14 batterier i den seriekopplingen som var paj, den sista nr 24, varav någon misstänktes vara kass. Ingen skillnad. ...mätte då på kablaget till BMS:et. Inget fel !! BMS visar fel spänning mellan cellerna. Bytte BMS, ingen skillnad, samma mätfel. 20190320_172325.thumb.jpg.6f95638d71cb2cc1628ba95c073204f2.jpg

Har läst manualen långsamt flera ggr. Står att extern strömkälla skall vara 15-60 V. Kör med 12 V batteri. Ska nu testa med det 4s batteripacket som tillverkades häromdagen. Går inte det får det bli ett 23s14p, för det funkar med 23s av någon anledning.  Kopplar då sonika bort nr 24 batteriserie.

Mvh Pär 

 

Link to post
Share on other sites

Lite spekulation men kan det vara så att BMS:et inte klarar att mäta högre spänning än totalt 100V?

Den första bilden på BMS:et med batteripacket inkopplat visar alla 24 celler korrekt och en totalspänning om 89,9V.

Jag antar att du laddar till 4,2V/cell vilket ger 24*4,2=100,8V. Alltså skulle det kunna vara felet du ser på den sista (#24) cellen alltså de 0,8V som är över 100V?

Link to post
Share on other sites

Hej, bexander. Tack för tips, felet kom nästan direkt efter att jag kopplade på laddaren, var ej uppe i 100 V.  MEN kopplade in 4s batteriet och vips det fungerade. Vääldigt konstigt att just det 24:e s:et ballade ur. Men nu går det !!  Sedan är det ju väldigt bra om man läser instruktionsboken och konfigurerar, slår på, själva balansfunktionen INNAN man har laddat packet fullt.

Tyvärr har snön gått bort så någon testkörning med stora batteripacket blir ej aktuellt, har några viktlättande grejer kvar att göra, får se om det blir av eller om den ställs åt sidan till nästa säsong. Har ju några andra projekt som ska bli klara samt ett nytt som blir väldigt kul. Märker att kul prioriteras i turordningen omedvetet, hmm...

Mvh Pär

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...