Jump to content

Elektrisk Snöcross


steel

Recommended Posts

Hej, äntligen nytt projekt 😉 Var gräsänkling 24 timmar passade då på att hämta grejer till HSB:s stora förtjusning .....not.

Hämtade skoter utan motor och med spräckt  chassie. 

20190119_130109.thumb.jpg.bb0c3ea910095c7d0e2ab656f5435068.jpg20190119_151939.thumb.jpg.8ca5904545962801a9fc427f994384e2.jpg

20190119_160050.thumb.jpg.064d0a864b6d12ebb22729fe98aac607.jpg

20190119_165505.thumb.jpg.dfb3baa0695fe0baae4f02df7eaac6b3.jpg

20190119_165526.thumb.jpg.8f20be4a8a91100b86c72d9f1260bb55.jpg

20190119_190418.thumb.jpg.161a78db7842810a7d1db4d47077e6b1.jpg

Kommer inte att använda framvagnen. 

Ska inte bygga en cross med påskruvat larvband utan en dedikerad Snöcross. 

Mvh Pär 

 

 

Edited by steel
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tack, Jocke4U !  Ibland funderar jag över min mentala hälsa samt om hjärnan slutade utvecklas efter 15 årsdagen.  Tolkar ditt uttalande som att det troligen är på det viset men att det är ok....eller ??

Mvh Pär 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det är ABSOLUT OK - och jag älskar dina byggen och den kreativitet du utstrålar - så jäkla skönt!!

Du ger en skön energi till forumet och sådant behövs!!
PS. Tänk bara på att ladda dina egna batterier ibland 😉 . DS.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@steel Du måste ha fått kortslutning nånstans 🙂 🙂 . Du går helt bananas och el konverterar allt du får tag på . Man kan bara älska sådant galenskap 🙂 🙂 Vänta med spänning på nästa .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, måttade in styrkronan  och svetsade dit första ramskenorna. MEN kommer att använda LiPo moduler från i3 batteripacket. Deras formfaktor är en aning större än 18650 batterierna, typ 100% , och vart ska de få plats ??20190123_161330.thumb.jpg.a3510e93b225452b5a10e4db6d3625f2.jpg

20190123_161409.thumb.jpg.fc44bce6fb941d2d8640ecdb6a86f258.jpg

Gick in för kvällen. 

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, helt riktigt Jocke4U.  Tanken med Elsnöcrossen är att du ska sitta som på en cross.  Misstänker att om man ska kunna styra krävs det viss burkning, därav lite högre tyngdpunkt. Blir inte så brett ca 420 mm mellan inkant fotpinnar. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, skruvade isar BMW i3 batteripacket och "lånade" 2 moduler för test. Skulle bygga eget batteripack av 18650 batterier, men har beställt fel antal samt de åker tåg från Kina, tar ett tag och snön smälter i vår....20190123_165251.thumb.jpg.99505b7dff9f962c0f1b51f46dbada32.jpg

20190123_171741.thumb.jpg.1acf76daf1b31de37525489579568ca8.jpg

Och de fick ju inte plats, gör om... 

Började staga upp lite samt lade dit sadeln för att få lite feeling.

20190123_202210.thumb.jpg.c13533e8f3ede8ac291823e1f85817a1.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Coolt projekt - lite som en sån här fast från andra hållet liksom (snöskoter -> snö-cross snarare än cross -> snö-cross).

Plus eldrift förstås - så din blir ju rätt mycket coolare ändå!

Inte sugen att bygga el-sjua?

/G

 

image.thumb.png.430f86e7717598a210e2c9c78e149e38.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt guldgroda,  du har fattat galoppen !!

Triangulerat och passat in sadeln. Funderar på att skrota bort främre delen av bandtunneln. Blir cleanare anslutning mot främre ramskenor samt bättre attackvinkel på bandet. Blir även lättare att få till skydd åt lagerhusen vid drivaxeln. 20190124_164945.thumb.jpg.0d5e468fabaaacd200531eb39ed167e7.jpg20190124_180950.thumb.jpg.0da996fcd63c8b18ff1c2f1d6560127c.jpg20190124_181014.thumb.jpg.c52c6330947d1002dc5b9d08523d710f.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt 🙂

Vart ungefär beräknar du att slutvikten kan hamna?

Ursäkta kanske dum fråga för jag kan verkligen ingenting om snöskotrar... men om det är den typen av snö att skidan och snöcrossen inte glider ovanpå, är det inte risk att det blir mycket "stopp" mot den här ganska raka vinkeln?

snöcross.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, helt korrekt Jörgen  👍 Därav min fundering kring skrotning av främre delen av bandtunneln för ökad attackvinkel,  då kommer bandet att "äta" sig bättre  framåt i snön. 

Vikten är högintressant, tyvärr blir batteripacket inte optimalt i version 1. Där blir det 20-25 kg för mycket. Men det kommer att korrigeras. 

Elcrossen vägde ca 110 kg. Kommer denna under 150 kg blir jag glad. Ska väga den i morgon som den står nu så ska du få en mer kvalificerad gissning.

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu satt dit ett gäng förstärkningsplåtar samt fixat fäste åt sadeln under tiden som hjärnan malde på med olika konstruktionslösningar på framdelen av tunneln. 20190126_105024.thumb.jpg.903a2bf8ca1683dcb1af57cb12c2afdb.jpg

Gjorde klart bakdelen. 20190126_161618.thumb.jpg.68926a6ab3e4425f274f9ebabe4623c6.jpg

Till slut gav jag mig på framdelen av bandtunneln. Gjorde set så enkelt som möjligt, blir lättmekat samt med integrerade skydd i ramen . Höger,  before :20190126_110459.thumb.jpg.f61cf001ecba1a83fa3152436d3ad583.jpg

After:

20190127_180859.thumb.jpg.eb2ff19fbd98044da0f7d767fe1e0e98.jpg

Vänster, before 20190126_110444.thumb.jpg.f472923e6b0c6fe3bc471b0e974ee50c.jpg

After:

20190127_180952.thumb.jpg.bf647b996704d041c8352e55ebbb8b53.jpg

Nu kan bandet tugga snö 😀20190127_181036.thumb.jpg.fddbcdf20aeb6fd58fa2013dfc7c3ac6.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, nej ! Köpte med färdig motorplåt när den begagnade motorn inhandlades.  Är väldigt " inne" nu om ni undrar. Återbruk: beg skoter, beg batteri, beg controller osv...

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, kul med allt intresse för kreationerna ☇🌞 Får anordna med öppet hus 👍

zorce, tänkte inte använda BMW bms. Det finns dock en kille på DIY electric car forumet som säljer ett kort som hanterar orginal bms. 

janke5, finns en steel bror till men han har noll intresse. Tror inte jag får in honom i verkstaden ens med pistolhot.

Åkte på influensan, så nu har det varit stopp i produktionen.  Fick dock framskidan. Rejäl pjäs, 300 mm bred, från Brutalteknik.se 

20190201_092458.thumb.jpg.48dcf43dbc03efbe88fd55d0b0183961.jpg

Sedan kom det sig så lämpligt att de beställda 18650 batterierna dök upp. Har åkt tåg från Kina. Kommer därför att överge planerna att använda i3 batterimodulerna.   Har labbat med spotweldern och provbyggt ett litet 4s5p batteri.  Funkar bra. 20190202_173453.thumb.jpg.f0502521126edbbec22f0d44af24bfd2.jpg

Kommer att bygga ett 24s14p batteripack. Mao 96V, kontinuerligt ca 270A och ca 4kWh.  Jämfört med i3 batteripacket sparas i sammanhanget enorma 33 kg i vikt !!20190203_103024.thumb.jpg.ea6d87280d1c750e666705041db53fbb.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Bexander,  Aliexpress:   https://www.aliexpress.com/store/3520039?spm=2114.10010108.0.0.2ff3f112IjN47G

 

100% New Original HG2 18650 3000mAh battery 18650HG2 3.6V discharge 20A dedicated For LG Electronic cigarette Power battery

 
PRODUCT DESCRIPTION        
Capacity (Ah): 3.0 Ah Nominal (3000 mAh) 
Nominal Voltage (V): 3.6 ~ 3.7 V
Charging Voltage (V): 4.2 V 
Charging Current (Ah): 1.25 Ah (1250 mAh)
Cut-off Voltage (V): 2.5 V 
Energy (Wh): 11.0 Wh
Energy Density (Wh/Kg): 240 Wh/Kg
Max. Discharge rate (C): C Rating 6.5C (Max Continued 20 A)
Pulse current (Ah): (1 sec>): 98 Ah 
Weight (g): 48 g (+/- 0.5 g)
Diameter (mm): 18.3 mm (+/- 0.3 mm)
Height (mm): 65.0 mm (+/- 0.2 mm)
Protected: No
Top (positive side): Flat Top 
Model: INR18650HG2
Made in Korea
 
100% New Original HG2 18650 3000mAh battery 18650HG2 3.6V discharge 20A dedicated For LG Electronic cigarette Power battery
 
100 % orginal kanske man får ta med en nypa salt. Men oavsett, klarar de 500-800 cykler är det ok,  1/5 del av priset jämfört med om man skulle handlat i Sverige.
 
Mvh Pär
Link to comment
Share on other sites

Bexander, upptäckte även att för lite mer "big power " batteripack duger det inte med tunna nickelband utan det krävs dessa grejer :https://www.aliexpress.com/item/18650-battery-copper-strip-High-power-battery-copper-connector-Li-ion-battery-copper-current-collector-Can/32840276711.html?spm=2114.12010108.1000023.6.43dc6c36uiFSdK

 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, fästet till monoskidan blev en riktig specialare.  Men det är starkt. 20190206_194833.thumb.jpg.009b3ff8c8652106851a3d35e9682ec7.jpg

20190207_203036.thumb.jpg.6e9893ed623cc04ad18e0183ddf5505d.jpg

Fick även dit några skyddsplåtar. Nu är det dags för det elektriska ☇ ☇ 20190207_203048.thumb.jpg.ea6d2fc70d15e8abe1fdd8f43a4bf209.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
Upprepade ord
Link to comment
Share on other sites

Hej, 5 cm från provkörning.  Pluskabeln till huvudkontaktorn blev 5 cm för kort då det blev en extra böj i batteriboxen. Blev trött och gick in för kvällen. 20190211_184950.thumb.jpg.5c5693c314435dd9952e6e86c832d67f.jpg

Hoppas utväxlingen stämmer, beräknad till 96 km /h vid 5000 varv.20190211_181213.thumb.jpg.398c082fcb88aaf2062d418f17371cad.jpg

Skojade till det lite....20190211_181311.thumb.jpg.a6d9e5a37956029e33854f5f9b2f2f5a.jpg

Mvh Pär 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2019-02-07 at 10:04, steel sade:

Bexander, upptäckte även att för lite mer "big power " batteripack duger det inte med tunna nickelband utan det krävs dessa grejer :https://www.aliexpress.com/item/18650-battery-copper-strip-High-power-battery-copper-connector-Li-ion-battery-copper-current-collector-Can/32840276711.html?spm=2114.12010108.1000023.6.43dc6c36uiFSdK

 

Mvh Pär 

Ja, jag misstänkte det. Hur har tesla gjort i sina packar? De använder väl samma storlek på cellerna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...