Jump to content

Super Seven MNR Vortx RT+ 2010


longen

Recommended Posts

On 2019-04-13 at 15:17, longen sade:

Misstänkte nästan det, tanken var mest att ha dom som stoppar när man kör in bilen i släpen man inte mosar fronten varje gång man ska lasta.

Precis därför jag hade de också. Likaså får du rätt kul-tryck varje gång. Går ju lätt att lösa med en regel i trä och 2 bultar genom golvet. Lätt att skruva bort om man behöver ha helt plant golv.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-04-14 at 16:27, Jocke4U sade:

Precis därför jag hade de också. Likaså får du rätt kul-tryck varje gång. Går ju lätt att lösa med en regel i trä och 2 bultar genom golvet. Lätt att skruva bort om man behöver ha helt plant golv.

Har monterat dit dem nu, fast utan hållarna som följde med. Sjukt smidigt må jag säga att alltid få rätt balance på släpvagnen varje gång + att man slipper krascha fronten på bilen varje gång man ska in med den. Tog inomhusvågen och har nu ett kultryck på ca 10kg, men kommer att bli en aningen högre när man lastat i lite verktyg, däck , domkraft m.m.

 

IMG_8732.JPG

IMG_8734.JPG

IMG_8733.JPG

IMG_8731.JPG

IMG_8729.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mikael Nordin sade:

Blir ju perfekt! Är ju nästan sugpassning på bredden.

en liten fråga bara, kultrycket, vad skall det ligga på? Har ju en 1300 kärra med ca 500kg bil vad skall man ha

i kultryck?

Finns lite olika bud på det men har läst ca 5% av släpets faktiska vikt. Så om du lastar ditt släp fullt så får det väga 1300 kg så det skulle bli runt 65 kg.

En väldigt pedagogisk video:

 

Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, Jocke4U sade:

Finns lite olika bud på det men har läst ca 5% av släpets faktiska vikt. Så om du lastar ditt släp fullt så får det väga 1300 kg så det skulle bli runt 65 kg.

En väldigt pedagogisk video:

 

Klockren film 😀, var ut en sväng med ekipaget igår med enbart bil i. 
Körde lite hård körning med mycket svängar och provade 100km/h fast man bara får köra 80 😥😋 och släpen gick som på räls.

Men blir säkert ännu bättre med lite extra vikt längst fram med diverse extra saker som ska med. Kommer nog att hamna mellan 50-80kg kultryck.

Stora delar av nästa vinter kommer släpen att agera som garage så då är det storfördel om det är +vikt framtill så inte släpen tippar bakåt när släpen står från kopplad.
 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer att åka ner till Ivö Meet nu på lördag, om jag åker i tid därifrån så hade jag även tänkt försöka hinna till Riddermark sportbilsträff eller Highway Superiors träffen i Stockholm på
vägen hem. Någon som kommer att åka på någon av dom träffarna?

Link to comment
Share on other sites

Så där, två bilträffar blev det av i helgen, sjukt kul att åka runt och kolla in andra bilar, kul när folk uppskattar ens bil och tycker den är fin.
Dock lite mör i kroppen efter 270mil med bil och släp, känns som man är mättad ett tag nu på att åka längre svängar 😄
Ser framemot att få prova på några ban dagar med bilen senare i sommar.

Efter ca 10 mil med dom nya däcken kan jag bara konstatera att jag uppskattade Avon ZZR 195/50/15 men kan säga att Toyo R888R
är fantastisk fina däck, kan starkt rekommendera dessa däck. Sjukt vilket fäste det är i dom däcken. Känns som dom har bättre fäste vid kallare
dagar och är det varmt ute så går det näst intill inte få dom att släpa från asfalten. Ända nackdelen är att dom klistrar så pass mycket att allt sand/grus som finns 
på vägen suger dom åt sig vilket blästrar bilen rätt bra.

Har satt på stänkskydd fram + sten skydd på bakskärmarna. Får vi se om det hjälper.

Fick dom nya insugstrattarna igår, så här blev det ialla fall. 



 

IMG_8890.JPG

IMG_8894.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Fredrik Svedjefält sade:

Grattis! Alltid kul med uppmärksamhet, ingen körning på strippen? 

Tackar 🙂 Nej tyvärr får bli någon annan gång 😛

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har suttit och sträckt läst på forumet och alla andra forum angående krängningshämmare och hjul & fjäderinställningar.

Till saken är att bilen känns toppen på alla sätt och vis men ska man anmärka på något så är det ända jag kan klaga på är 
att vid väldigt höga hastigheter så är det alltid framdäcken som släpper först i tex en mindre rondeller.

Vad alla skriver så ska det inte behövas krängningshämmare på en 7a och det kan jag hålla med om utav det jag läst.
Billen känns pytte lite understyrd och det tycker jag känns helt ok oavsett hur jag kör. 

Bilen var in för ca 200mil sedan och då gjordes det en fullständig hjulinställning utifrån vad Marc på MNR i England tyckte att det skulle vara.

Sitter ställbara coilovers så tanken har slagit mig att börja pilla med ansättning av fjädrarna + comp & retur skruvarna på 
dämparna. Men innan man ger sig in dom banorna så skulle lite råd behövas. Har bara kört på dom inställningarna som var på 
bilen när jag köpte den. Dock har jag gjort en våg inställning så att man eftersträvar att få så lika mycket däck tryck på bilen när man 
sitter i bilen. Men kanske gjorde helt fel där 😕 

Om bilen släpper fram vid hårda kurvtagningar, vad är då fördel att justera , hårdare fram/bak vänster/höger , comp/retur.

Link to comment
Share on other sites

Du säger att bilen känns pyttelite understyrd för det mesta men att framhjulen släpper när du attakerar hårdare i en kurva. Min fråga blir då vad du har i bakaxeln? Har du en diffbroms som låser vid gaspådrag så att bilen då strävar rakt fram? På en sjua blir effekten av en sådan diff påtaglig eftersom mer än 50% av vikten sannolikt är på bakhjulen (med förare).

 

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Mats Carlsson sade:

Du säger att bilen känns pyttelite understyrd för det mesta men att framhjulen släpper när du attakerar hårdare i en kurva. Min fråga blir då vad du har i bakaxeln? Har du en diffbroms som låser vid gaspådrag så att bilen då strävar rakt fram? På en sjua blir effekten av en sådan diff påtaglig eftersom mer än 50% av vikten sannolikt är på bakhjulen (med förare).

 

Sitter en ford sierra diff bak, utväxling okänd. Visco diff, typ LSD eller vad dom nu kallar dom.
Kör man ännu fortar än vad jag gör i rondell, tex på en stor parkering och svänger det som går så släpper alltid bakhjulen samtidigt, så kanske tyder på att diffen fungerar.

Klart diffen skulle ju kunna påverka mer än vad man tror, om det skulle vara diffen, finns det något bra sett att testa din teori.
Det ända jag kan tänka mig är att köra med fullt gaspådrag genom en rondell. Det andra är att försöka komma in i lite högre hastighet utan att behöva gasa igenom rondellen.
Alternativt att testa båda sätten på en stor parkering typ.

Om nu diffen är mitt problem, någon som vet andra alternativ på diffklumpen i sierra diffarna, tex lamelldiff eller något liknanade, eller köra odiffat.

https://www.burtonpower.com/quaife-atb-differential-cosworth-4wd-rear-qualsd7-23.html

 


 

Edited by longen
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som din diff fungerar bra så jag tror inte du ska byta den men det kan vara bra att göra rondell testet du beskriver så att du vet hur den påverkar bilens egenskaper. Lösningen är ju bättre grepp fram och det kan du ju påverka med bla däcktyp, däcktryck, camber och däckbredd. En krängningshämmare fram skulle sannolikt öka understyrningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-06-10 at 21:03, Mats Carlsson sade:

Det verkar som din diff fungerar bra så jag tror inte du ska byta den men det kan vara bra att göra rondell testet du beskriver så att du vet hur den påverkar bilens egenskaper. Lösningen är ju bättre grepp fram och det kan du ju påverka med bla däcktyp, däcktryck, camber och däckbredd. En krängningshämmare fram skulle sannolikt öka understyrningen.

Så där nu har kört en hel del och provat att provvisera bilen i lite olika former, rondeller och stor parkeringar. 
Jämn gas eller hög hastighet tex 80km/h liten rondell, så släpper aldrig fram däcken.
Men gasar man på hårt i en rondell så börjar bilen släppa fram redan vid 50km/h.
Jag sänkte luft trycket från 1.2bar fram till 0.8bar och den blev bättre.
Jag har gjort fjädring fram och bak lite styvare och det upplevs lite bättre.
Jag provade att justera kompression på dämparna så att den blev hårdare och 
jag upplever att den känns bättre.

Ska köra mera innan man fastställer exakt vad som gör störst skillnad.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lägger en filmsnutt från årets Kinnekulle banträff, tack till ni som arrangerat detta. Riktigt kul var det även om jag hade en bit från hemmet till banan 😄
Första gången man kör på bana, riktigt nöjd ändå med bilen och hur den är inställd. 

Dock i slutet av dagen råkade jag ut för ett litet missöde, var helt säker på att det var motor ras på gång.
När jag kom ut på rakan och skulle växla mellan 4 till 5an så fick jag i neutral och motorn skenade iväg på
några 1000 varv över varvstoppen. La i växeln och fortsatte köra.
Märkte att motorn började gå varm, körde in i depån och märkte att motorn gick ojämnt och lät konstigt.
Gjorde en snabb besiktning och kollade oljan och stiften och insugsventilerna utan att hitta något konstigt.

När jag kom hem så började jag kolla på Yamaha forum och hittade en kille i USA som haft liknande problem.
När jag missade växeln så visade det sig att kam kedjan har kuggat om. Kollade upp inställningarna på kam kedjan 
och insugs kammen var rätt men avgas kammen  var 5 kuggar fel.

Har justerat in kammarna nu ikväll men får fortsätta imorgon kväll och hoppas att ventiler, topp, kolvar m.m. har klarat sig.

  

Link to comment
Share on other sites

Aj aj det var inte bra! Jag höll på att göra en liknande grej på Mantorp men min klarade sig som tur var! 

Om ventiler klarat sig, bedömer du att kamdrev/kedja/spännare går att använda eller byter man det oavsett?

Det var riktigt kul att köra med dig iaf. Hoppas du får ordning på grejerna!

Link to comment
Share on other sites

On 2019-06-19 at 21:52, longen sade:

Så där nu har kört en hel del och provat att provvisera bilen i lite olika former, rondeller och stor parkeringar. 
Jämn gas eller hög hastighet tex 80km/h liten rondell, så släpper aldrig fram däcken.
Men gasar man på hårt i en rondell så börjar bilen släppa fram redan vid 50km/h.
Jag sänkte luft trycket från 1.2bar fram till 0.8bar och den blev bättre.
Jag har gjort fjädring fram och bak lite styvare och det upplevs lite bättre.
Jag provade att justera kompression på dämparna så att den blev hårdare och 
jag upplever att den känns bättre.

Ska köra mera innan man fastställer exakt vad som gör störst skillnad.
 

om du vill ha lite mer fäste fram så kan du styva upp lite bak, då får du en lite bättre balans i bilen.

Det många inte vet att om man harmkt grepp fram eller bak och har svårt att få grepp på motsvarande axel så "försämra" på den axeln som du ha mkt grepp på,

då blir bilen i en bra balans.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips på spårval kommer här gällande TV krönet. Jag stod flaggvakt där mellan 9-12 och såg detta bland flera förare.

I bild ett innan krönet bör man ligga en eller två bilbredder längre till höger och sedan svänga över mer åt vänster och gå över krönet medans man tangerar curbsen på vänster sida av banan. Gör man detta så hamnar man automatiskt längre till vänster i bild två och har då rätt position för att kunna ta högerkurvan in på depårakan.

Ligger man för långt till höger över krönet eller går snett över är det lätt att man blir överraskad inför instyrningen till den kommande högersvängen och då har man en bil som fortfarande inte "satt sig" efter krönet och det är lätt att man snurrar på en plats där efterföljande bilar inte kan se vad som hänt.

kullen1.JPG

kullen2.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, martin_ts sade:

Aj aj det var inte bra! Jag höll på att göra en liknande grej på Mantorp men min klarade sig som tur var! 

Om ventiler klarat sig, bedömer du att kamdrev/kedja/spännare går att använda eller byter man det oavsett?

Det var riktigt kul att köra med dig iaf. Hoppas du får ordning på grejerna!

Så där, kammar inställde igen och motorn provstartad, start lätt och går jämt och fint, dock så är det ett knackande ljud inifrån motorn.
Rensade kopplingskorgen på lameller och provade starta igen, anledningen till detta var för att få bort driften från växellådan.
Samma missljud fortfarande.

Antingen är det något till oljepump, vattenpump, balans axel som låter eller så är någon ventil krokig.

Blir att lyfta ur motorn och plocka isär för att se ifall man hittar orsaken.

Tvär kolla på ebay och man får tag i en komplett top för ca 3000:- ink frakt så det var ju inte värst ändå.

 

 

18 timmar sedan, Jörgen sade:

om du vill ha lite mer fäste fram så kan du styva upp lite bak, då får du en lite bättre balans i bilen.

Det många inte vet att om man harmkt grepp fram eller bak och har svårt att få grepp på motsvarande axel så "försämra" på den axeln som du ha mkt grepp på,

då blir bilen i en bra balans.

Bra tips, bilen är inställd efter tillverkarens inställningar, dämparna efter föregående ägare, fungerade riktigt bra måste jag säga, sen fjäder hårdheten och individual höjdjustering är gjord fram vänster och höger sida, har även använt mig av 4 punkts våg för att se till att marktrycket ska vara så lika som möjligt med förare i bilen.

Ifall man vill få bättre varv tider så tror jag största problemet att lösa är den som sitter bakom för ratten 😄

 

 

16 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Ett litet tips på spårval kommer här gällande TV krönet. Jag stod flaggvakt där mellan 9-12 och såg detta bland flera förare.

I bild ett innan krönet bör man ligga en eller två bilbredder längre till höger och sedan svänga över mer åt vänster och gå över krönet medans man tangerar curbsen på vänster sida av banan. Gör man detta så hamnar man automatiskt längre till vänster i bild två och har då rätt position för att kunna ta högerkurvan in på depårakan.

Ligger man för långt till höger över krönet eller går snett över är det lätt att man blir överraskad inför instyrningen till den kommande högersvängen och då har man en bil som fortfarande inte "satt sig" efter krönet och det är lätt att man snurrar på en plats där efterföljande bilar inte kan se vad som hänt.

kullen1.JPG

kullen2.JPG

 

Tack för tipset. Super nöjd med bilen men det finns mycket att arbeta med den som sitter bakom ratten 😄

 

 

14 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Mycket trevligt att träffas och prata o brumma lite!

Hoppas motorn har klarat sig så syns vi nästa år.

 

Förutom körning så måste jag säga att det var grymt folk som kom på träffen, riktigt trevligt att prata med alla, stor eloge till arrangörerna 😄

 Verkar som topplocks haveri, kolla svaret längre upp i samma inlägg.

 

12 timmar sedan, Johan Weinö sade:

Kul att träffas på Kinnekulle, har kikat igenom tråden.
Vilket fantastiskt jobb du gjort med bilen, samt dokumentation.
Hoppas nu att motorn klarat sig så du kan justera allt och köra igen.

Jo det var riktigt trevligt. Tack så mycket, ganska kul att nörda in sig i såna här project 😄

 Verkar som topplocks haveri, kolla svaret längre upp i samma inlägg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så där då har man konstaterat några saker.

Plockade ur motorn ur bilen, började att ta lös toppen, fanns inga tecken på skador.
Lyfte av cylindrarna och då visade sig felet på motorn ganska snabbt. 
2 st  vevstaks lager har skurit och roterat i vevstaken, därav det hamrande / knackande ljudet i motorn.
Fortsatte att plocka isär motorn för att se ifall det fanns några fler fel att hitta, hittade inga mer fel.

Började räkna på hur mycket det skulle kosta att slipa om vev alternativt hitta en begagnad vev.
Jobb plus delar, lager, 2 st vevstakar,  packningar m.m. skulle hamna mellan 8-10 000:- beroende på vars man köper alla delar.
Har funderat nu i några veckor, letat lite olika alternativ. Andra motorer m.m.

Hittat en Yamaha R1 som var krockad men motorn hade klarat sig.
Tog beslutet att köpa den, förhoppningsvis så landar den hos mig i mitten av nästa vecka.

Kommer att sälja iväg den gamla motorn i delar eller paket om någon är intresserad, vev och vevstakar är det ända som har anmärkningar.

 

Edited by longen
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Aj aj, tråkigt ras! Hade varit bättre om det bara hade varit toppen som   rasat.

Vad är gjort med oljetråget/pick up? Körde du med accusump?

R1 motorerna brukar ju klara av g-krafterna som blir i bilar bra med endast små moddar på oljetråg.

Du får kolla upp Torkels Westfield Aerorace byggtråd på Rejsa om du inte hade några moddar på tråget.

Kämpa på!

Mikael 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mats Carlsson sade:

Är orsaken att oljepumpen sugit luft i kurvorna?  I såfall, hur tänker du se till att det inte händer igen?

Mats

Jag gissar på att det kan vara orsaken till lagerhaveriet, kommer att sätta igång bilen nästa vecka, boka en typbesiktning
för att få kärran besiktningsbefriad. Har börjat skissa lite i Fusion 360 på ett nytt oljetråg som kommer mest trolig att byggas 
dit i vinter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Körde oxå accusump på min förra med superblackbird motor. Hade även elektrisk styrning kopplat till tändningslås vilket underlättade återfyllning och preoil så man hade oljetryck direkt när man crankade motorn. Martin kör oxå accusump och svängbar oljepickup på sin busa. Har för mig att r1:an ofta klarar sig med skvalpplåt och lite högre oljenivå.

Link to comment
Share on other sites

Vart kopplar du vevhusventilationen/växellådans avluftning samt toppens avluftning. Innan du började med renoveringen så ser det ut som du har toppens ventilation till en catchtank?

Har för mig att du sa något mellan passen att motorn hade lite olja i sig.

Har för mig att R1:an har en tendens att slänga ur sig ganska mycket olja den vägen när den körs hårt.

Om inte den oljan hittar tillbaka ner i motorn snabbt så tar det ju inte så lång tid innan oljenivån i motorn går ner till den kritiska nivån där motorn börjar ta skada.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, XTR sade:

Körde oxå accusump på min förra med superblackbird motor. Hade även elektrisk styrning kopplat till tändningslås vilket underlättade återfyllning och preoil så man hade oljetryck direkt när man crankade motorn. Martin kör oxå accusump och svängbar oljepickup på sin busa. Har för mig att r1:an ofta klarar sig med skvalpplåt och lite högre oljenivå.

Accsump låter som en ganska vettig lösning, har läst på om det en del senaste dagarna, dock så drar det iväg en hel del i pengar ifall man inte hittar något begagnat.
I min motor satt det skvalpplåt och när vi var på kullen så provade jag höja nivån en del, blev lite bättre men motorlampan varnade ibland ändå.

Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, martin_ts sade:

Men kedjan hade väl kuggat? Är inte detta ett följd fel av övervarvningen?

Tråkigt hur som helst att din första trackday sluta med stort haveri:(

 

Har kollat på med GoPro kameran, körde nog 7-8 varv efter övervarvningen så jag tror inte kamkedjan hoppade vid det tillfället.
Vad jag tror är att jag fortsatte köra trotts varnings lampan i displayen, finns ju bara en nivå varning i tråget, sitter ingen oljetrycksmätare på motorn.
Gissar på att jag förlorat oljetrycket ett par gånger, vevstakslagren på två stakar skar, förlorade ännu mer oljetryck där, förlorade oljetrycket på kamsträckninen
som i sin tur orsakade att avgas kammen kuggat om. 

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Mikael Nordin sade:

Vart kopplar du vevhusventilationen/växellådans avluftning samt toppens avluftning. Innan du började med renoveringen så ser det ut som du har toppens ventilation till en catchtank?

Har för mig att du sa något mellan passen att motorn hade lite olja i sig.

Har för mig att R1:an har en tendens att slänga ur sig ganska mycket olja den vägen när den körs hårt.

Om inte den oljan hittar tillbaka ner i motorn snabbt så tar det ju inte så lång tid innan oljenivån i motorn går ner till den kritiska nivån där motorn börjar ta skada.

Utluftningen i toppen är pluggad med täcklock, använder bara avluftningen som kommer ut från växellådan.
Har läst på några andra forum och du har nog helt rätt, efter att jag plockade ur motorn såg jag under hela bilen att den var dränkt med motorolja.
Efter man har monterat in den nya motorn så ska jag försöka hitta på någon lösning till cash tank som även är inkopplad mot toppen. Bör var byggt så
att oljan kan rinna ner i motorn igen.

Link to comment
Share on other sites

Misstänkte detta. Tråkigt som fan men är ju en ganska billig lösning mot att gå köra med torrsump...

Kolla in Torkels lösning på Aeroracen på  Rejsa, för han löste det på ett bra sätt som funkar och hans bil gick (går fortfarande) ordentligt hårt på banorna.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Mikael Nordin sade:

Misstänkte detta. Tråkigt som fan men är ju en ganska billig lösning mot att gå köra med torrsump...

Kolla in Torkels lösning på Aeroracen på  Rejsa, för han löste det på ett bra sätt som funkar och hans bil gick (går fortfarande) ordentligt hårt på banorna.

Har sneglat på hans sida en del, ska försöka ta lite idéer och inspiration från han 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Då var bilen igång igen med en ny motor. Hittade en R1 motor från 2007 med 1900 mil på mätaren.

Provkört ca 2mil och allt känns bra än så länge.

Original på topplocket sitter det EGR ventil för avgasreningen. Kommer att göra som på bilden nedan för
att öka upp flödet på vevhusventilationen. Kommer att sätta in en catch tank som är kopplad till växellådan 
och till topplocket, med möjlighet att olja kan rinna ner i motorn igen.

Oljetråg / Oljetryck / Accsump kommer jag att titta på i vinter och se vad man kan hitta på för vettig lösning
som inte drar iväg alltför mycket i pris. 


IMG_0564.JPG.f1d0d78644652b6921c1a5a7d0d887b8.JPGIMG_0569.JPG.a0449e399c11f10f2f0e6dc5ceb222f4.JPG

IMG_0562.JPG.66a3ea6dffbd9f0184f5784234680894.JPG

IMG_0570.JPG.77ed2de42b84801812479d052807cd89.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Mikael Nordin sade:

Snabbt skruvat!!!

Nu lär du inte få samma problem. 

Blir det någon mer ban/konkörning i år eller är det nästa år dom gäller?

Själv blir det final med Svkg och deras konbaneserie i dag faktiskt.

mvh Mikael 

😁 tog ca 1.5h att få ut motorn, ca 5h att få i allt igen 😛

Blir nog ingen mer bankörning i år för än man fått till oljetråg / accsump så man kan känna sig trygg på banan igen.
Vore trevligt att försöka hinna med lite mer bilträffar och lite nöjeskörning innan vintern kommer.

Lycka till med körningen idag 🙂

/Stefan

Edited by longen
Link to comment
Share on other sites

Det är fördelen med mc motor: man lyfter i o ur för hand! Nu med zetec i nya bilen krävs det kran:-) Bara vxllådan och transkåpan väger som din R1 motor (eller lite mindre...)

Ang. accusump så hittade jag ett bra alternativ till den dyra elektriska styrningen. Fanns ett kit för 95usd med teleflexwire för att kunna öppna/ stänga den manuella accusumpkranen från förarplats. En sådan wire med draghandtag skulle man säkerligen kunna göra själv. Då slipper man gå ur och öppna huv och varva upp motorn för att få upp oljetrycket så accusumpen fyller sig tillräckligt efter körning eller om är ute och kör och det plötsligt börjar svänga och man känner sig inspirerad:-) Funktionen är ju densamma och det är aldrig fel med fylld accusump när man crankar motorn med fullt oljetryck i 30-60 sek beroende på tryck och storlek på accusump.

Tror dock jag läste någonstans att den reagerade snabbare med elektrisk ventil, men då gäller det att man kombinerat den med rätt tryckvakt och det var lite lurigt kommer jag ihåg att få rätt variant till Superblackbirdens rek. oljetryck.

Har faktiskt lite fundering på att montera accusump till Zetecen, aldrig fel med extra säkerhet och ha fullt oljetryck på kall motor vid crankning kan inte skada heller. Jag vill ju ner till minuten runt Kinnekulle, vilket kan bli något att bita i...

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, XTR sade:

Det är fördelen med mc motor: man lyfter i o ur för hand! Nu med zetec i nya bilen krävs det kran:-) Bara vxllådan och transkåpan väger som din R1 motor (eller lite mindre...)

Ang. accusump så hittade jag ett bra alternativ till den dyra elektriska styrningen. Fanns ett kit för 95usd med teleflexwire för att kunna öppna/ stänga den manuella accusumpkranen från förarplats. En sådan wire med draghandtag skulle man säkerligen kunna göra själv. Då slipper man gå ur och öppna huv och varva upp motorn för att få upp oljetrycket så accusumpen fyller sig tillräckligt efter körning eller om är ute och kör och det plötsligt börjar svänga och man känner sig inspirerad:-) Funktionen är ju densamma och det är aldrig fel med fylld accusump när man crankar motorn med fullt oljetryck i 30-60 sek beroende på tryck och storlek på accusump.

Tror dock jag läste någonstans att den reagerade snabbare med elektrisk ventil, men då gäller det att man kombinerat den med rätt tryckvakt och det var lite lurigt kommer jag ihåg att få rätt variant till Superblackbirdens rek. oljetryck.

Har faktiskt lite fundering på att montera accusump till Zetecen, aldrig fel med extra säkerhet och ha fullt oljetryck på kall motor vid crankning kan inte skada heller. Jag vill ju ner till minuten runt Kinnekulle, vilket kan bli något att bita i...

 

/Mattias

Hehe klart lite skillnad i vikt 😛 
Har du någon länk till accsumpen som du tänkte på?
Som jag har förstått det så behöver man ingen tryckvakt för att öppna elventilen, elventilen kopplar man på tändningen. Dock så måste man alltid starta motorn direkt tändning är påslagen.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, longen sade:

Hehe klart lite skillnad i vikt 😛 
Har du någon länk till accsumpen som du tänkte på?
Som jag har förstått det så behöver man ingen tryckvakt för att öppna elventilen, elventilen kopplar man på tändningen. Dock så måste man alltid starta motorn direkt tändning är påslagen.

Jepp, kopplade till tändningslåset. När jag vred på tändningen öppnar accusumpen och matar tills oljan/trycket är borta. Du har då en överfylld sump så det bästa är att få start på motorn ganska omgående. Så fort motorn är igång och bygger eget oljetryck laddar accusumpen igen och oljenivån är normal igen. Rätt fylld skall det inte bli problem med den extra oljevolymen, jag tog det alltid lungt precis efter motorn startat så man inte börjar varva med massa olja på fel ställe. Supersmart och enkel konstruktion. Sen pratar en del om svajande oljetryck när accusumpen tömmer/ fyller, men med rätt storlek på accusumpen skall det inte ställa till några problem. Funkade kanon i min BB sjua👍🏻 Sök på canton alt. moroso på nätet så hittar du info och filmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2019-09-17 at 19:27, longen sade:

Hehe klart lite skillnad i vikt 😛 
Har du någon länk till accsumpen som du tänkte på?
Som jag har förstått det så behöver man ingen tryckvakt för att öppna elventilen, elventilen kopplar man på tändningen. Dock så måste man alltid starta motorn direkt tändning är påslagen.

Min är slår till när generatorn laddar

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...