Jump to content

Super Seven MNR Vortx RT+ 2010


longen

Recommended Posts

Handbromsen

Återigen liten insats idag igen.

Gjorde klar handbromsen, justerad vajrarna så att det finns kvar 2-3 klick kvar
på handbroms spaken. Men även ett sådant spel att vid frisläppt handbroms 
så ligger varje bromsok i neutralt läge.

Vet inte än hur jag ska göra mitten konsolen, kan behöva lös med handbroms
spaken igen men det är bara 3 skruvar så.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med alla knappar som satt på instrument panelen innan
då hela panel kommer att vara ren för att man med snabbfästen ska kunna ta lös panelen 
för att komma åt tex, bromsbehållare, expansionskärl, säkringar och styrboxar.

Har 3 allternativ:
1. Flytta knapparna och göra en ny knapp panel på kardantunnel konsolen.
2. Göra om ratten så att alla knappar finns lätt tillgängliga utan att behöver
     släppa raten, dock så är det snabb fäste på ratten för att kunna ta lös den.
3. Göra om växel paddlarna i kolfiber, samtidigt så monterar man in knappar
     på lämpliga ställen som inte stör växlingen. Fördel är kabeldragningen, dock kanske bilprovningen inte 
     uppskattar det .

Kan starkt rekommendera växlingspaddlar & Quick skift, så att man aldrig behöva släppa ratten, ha full fokus på körningen med båda händerna på ratten.

IMG_3495.jpg?ssl=1
1.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Ljuddämpare / Avgassystem

Svetsade ihop delarna till avgassystemet idag.

Alla delar är från Becur i Bureå, dom tillverkar avgassystem och det är
av dem jag fått tips om hur jag ska gå tillväga med isoleringen i ljuddämparen.

Lindade först röret med stålull för skapa ett typ av gnistskydd för att skydda kolfiber röret från att brinna upp.
Lindade sen ett varv med en riktigt tjock matta från Becur.

Blev lite för lite för att fylla ut mot kolfiber röret så jag köpte 2 mattor från
Biltema som var lite tunnare, blev super bra, fick använda rätt mycket kraft
för att få dit röret.

Borrade sedan hål och pop nitade båda sidorna med 4.8 mm rostfria pop nitar.

Svetsade ihop lite andra rör delar med v-band m.m. Ska försöka göra någon jigg
för allt imorgon för att göra det sista mellersta röret och infästningarna.

Håller man upp den gamla och den nya ljuddämparen så känns det som det är
halva vikten i kolfiber dämparen. Ska väga dem sen så får vi se vad vikten blev.

Jag använda en halva från ett v-band som slut pip / slutring på utgående rör.
Dock så var v-bandet ca 1 mm för liten. Hetta upp v-bandet med skärbrännaren
och den blev tillräckligt stor för att trä på den på röret.

IMG_3535.jpg?ssl=1
IMG_3536.jpg?ssl=1
IMG_3538.jpg?ssl=1
IMG_3541.jpg?ssl=1
IMG_3545.jpg?ssl=1
IMG_3546.jpg?ssl=1
IMG_3548.jpg?ssl=1
IMG_3555.jpg?ssl=1
IMG_3556.jpg?ssl=1
IMG_3557.jpg?ssl=1
IMG_3559.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Stolarna

Tillbaka från en snabb semester 🙂

Hade besluts ångest om vad jag skulle göra idag men
tog mig i kragen och började på en av stolarna.

Nedan ser ni bildförloppet när jag wrappa / foliera
ena stolen med kolfiber vinyl.

Gjorde först en provbit, för att se vad som kan gå snett.

Monterade på folien och gjorde alla kanter först.
Monterade dammsugaren i ett av bältes hålen för
att sätta vakuum under folien.
Sen börjades det värmas och sträckas .

Tror jag håll på ca 9h med en stol  Första gången
jag monterat vinyl.

1-1.jpg?ssl=1
2.jpg?ssl=1
3.jpg?ssl=1
4.jpg?ssl=1
5.jpg?ssl=1
6.jpg?ssl=1
7.jpg?ssl=1
8.jpg?ssl=1
9.jpg?ssl=1
10.jpg?ssl=1
11.jpg?ssl=1
12.jpg?ssl=1
13.jpg?ssl=1
14.jpg?ssl=1
15.jpg?ssl=1
16.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

El-Systemet
Har börjat med att reda ut elsystemet.

Började att riva upp och ta bort alla skydd på alla härvor.

Sen rensade jag bort all el som har att göra med belysning,
fläktar, tuta m.m.

Vill skilja på motorstyrningen och resterande el.

Har gjort lite mer än hälften av motor härvan, blir göra klart det
någon dag framöver, montera allt.

Några bilder blev det ialla fall.

IMG_3834.jpg?ssl=1
IMG_3861.jpg?ssl=1
IMG_3862.jpg?ssl=1
IMG_3864.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning EL-systemet
Har pillat på med motor kabel härvan nu i några kvällar.

Allt runt motorn är typ klart, blir att tillverka fästen för:

Motor ECU
Power Commander 3
Modulen för Quickshift
Modulen för växel indikeringen
Modulen för att kunna kalibrera om hastighetsgivaren
Laddnings regulatorn
Hastighetsmätaren
Knapp panel med några brytare
Fäste för tändnings låset
Säkring panelen
Relä panelen

Så man har nog jobb några kvällar framöver.
Semestern är slut men ska försöka få lite tid varje kväll.

Lägger upp lite bilder på lite smått och gott 🙂
Lägger även upp elschemat på Yamaha R1 2007

IMG_3887.jpg?ssl=1
IMG_3885.jpg?ssl=1
IMG_3884.jpg?ssl=1
IMG_3889.jpg?ssl=1
IMG_3888.jpg?ssl=1
IMG_3871.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Mera EL

Prickade av några punkter på att göra listan ikväll.

Fäste för ECU klart, ej monterat.
Fäste för Power Commander klart, ej monterat.
Fästet för ljuddämparen klart, ej monterat.
All el till framlysen, fläkt, tuta, blinkers är förberett och monterat.

Sen blev jag lat efter 5h pill 🙂

IMG_3907.jpg?ssl=1
IMG_3906.jpg?ssl=1
IMG_3908.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

EL till bakdelen av bilen.

Gjorde en ny kabelhärva ikväll till baklysen, bränslepump.

Mitt mål imorgon är att svetsa fast fästet till ljuddämparen.
Och att skruva fast stolarna, får vad som blir gjort i slutändan 🙂

Är vädret bra kanske man rullar bilen i solen och fotar lite bilder.
Samtidigt som storstädning av garaget ät nödvändigt 🙂

IMG_3936.jpg?ssl=1
IMG_3935.jpg?ssl=1
IMG_3934.jpg?ssl=1
IMG_3937.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Avgassystemet & Infästning Stolarna

Gjorde klart infästningen för ljuddämparen idag.

Svarvade till ett gäng distanser för att kunna sätta fast stolarna.

Har olika distanser på grund av att förar stolen har skenor under
och jag vill att båda stolarna hamnar på samma höjd.

Blir ut en sväng senare ikväll också.

IMG_3943.jpg?ssl=1
IMG_3940.jpg?ssl=1
IMG_3939.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Mera EL
Har inget emot EL, men det tar fan aldrig slut 😐

Montera ECU ikväll, gjorde om kabelhärvan lite så att
kontakterna stämde bättre med den placering som ECU fick.

Montera Voltregulatorn och gjorde om kabeln till den.

Drog upp alla kablar till instrumentpanelen från hela bilen.

Känns som att ifall bilen startar första gången utan några problem
då blir att att fara och köpa en drös lotter. Är något nervös för kommande
uppstart med motor och resterande EL.

IMG_4043.jpg?ssl=1
IMG_4040.jpg?ssl=1
IMG_4039.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning EL

Montera fast ikväll:

Reläsocklarna
Säkringshållaren
2st kopplingsplintar

Kopplat på bak och fram stammen på plintarna ikväll.
Blir att fortsätta med relä och säkringarna imorgon.

Fördel med plintarna är ju att kopplar man något fel är det sjukt lätt
att korrigera felen där + att det går bra att mäta strömmen där.
IMG_4052.jpg?ssl=1
IMG_4057.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Knapp panel / EL

Gjorde en snabb ritning på en knapp panel, sen var det
bara att borra, slipa, wrappa/vinyla, montera.

Har fortsatt med elen också, nästan alla reläer är färdiga.
Inkoppling säkringar, även påbörjat göra elen till knapp panelen.

test.jpg?ssl=1
IMG_4076.jpg?ssl=1
IMG_4074.jpg?ssl=1
IMG_4079.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Batteri m.m.

Tillverka en nya batteri låda.

Även lite andra fästen som, fäste start relä, fäste för
powercommander och qucikshift modulen.

Blir att göra klart alla batteri kablar ikväll eller imorgon kväll
och även montera dom andra fästena som är gjorda.

aa.jpg?ssl=1
IMG_4162.jpg?ssl=1
IMG_4164.jpg?ssl=1
IMG_4176.jpg?ssl=1
IMG_4177.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Framlysen

Gjorde klart kabel dragning i framlysena.
Har även gjort klart all EL runt batteri och startmotor.
Glömde dock ta bilder på det innan jag gick från garaget.

Kommer nog mer bilder senare ikväll 🙂

IMG_4182.jpg?ssl=1
IMG_4185.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

El före & efter bilder

Nu börjar det mesta i EL väg att vara klar.

Lägger upp lite före och efter bilder på hur det såg ut
och hur det ser ut nu.

Härnäst blir det att bygga klart kylsystemet med alla slangar,
expansions kärl m.m.

IMG_8246.jpg?ssl=1
IMG_8247.jpg?ssl=1
IMG_8247.jpg?ssl=1
IMG_8251.jpg?ssl=1
IMG_8258.jpg?ssl=1
IMG_8238.jpg?ssl=1
IMG_4207.jpg?ssl=1
IMG_4209.jpg?ssl=1
IMG_4212.jpg?ssl=1
IMG_4202.jpg?ssl=1

Edited by longen
Link to comment
Share on other sites

EL system / Kyl system

Gjorde klart kontakterna och kablarna till respektive baklyse.

Gjort om det nedre ingående vatten rör till motorn från kylaren.
Kapat av en 90 graders böj, valsa ettt spår med ett verktyg
från jobbet som gör att inte slangen ska kunna glida av.

Fixat 28 mm koppar rör som jag kommer att ha mellan motor och
kylare. Har även på dem valsat ändarna så det fått ett spår som gör att
inte slangen ska glida av.

Montera dit en krympslang på koppar röret för att få en bättre finish.

Har beställt ett gäng nya silikon slangar som jag kanske för i slutet
av nästa vecka.

Lägger upp lite bilder på allt 🙂

IMG_4242.jpg
IMG_4243.jpg
IMG_4245.jpg
IMG_4237.jpg
IMG_4238.jpg
IMG_4239.jpg
IMG_4240.jpg
IMG_4246.jpg
IMG_4241.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tog mig friheten att fixa ett lite backjobb ikväll.

Efter att jag gjort nya bussningar till rattstången
och ihop montering så gick ratten sjukt tungt.
Trodde att det skulle nöta till sig men så var inte fallet.

Fick ta i hårt för att kunna styra.

Gjorde en nya ratt axel av rostfritt.
Svarva till och svetsa fast ratt Quick releasen .

Svarva nya bussningar med lite mer spel.

Tar man i och snurrar på ratten så snurrar den
5-6 varv innan den stannar så en viss skillnad blev det 🙂

Inga glapp vare sig upp eller ner eller i sidled, blev riktigt nöjd.

IMG_4260.jpg
IMG_4261.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bromsar, koppling, ratt

Satte in 45 gradig vinklar på alla slangar på huvudcylindrarna för
att få mer avstånd till grenröret för att dom inte ska brinna upp.

For på Specma och gjorde om slangen till koppling cylindern.
Blev även montering av den också.

Montera tillbaka rattstången, montera paddlarna och ratten.

Fick hjälp av en kollega att CAD rita upp nya paddlar, blir att beställa
det så får vi se hur det blev senare.

IMG_4265.jpg
IMG_4266.jpg
IMG_4263.jpg
IMG_4264.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kylsystem

Gjorde klar övre och nedre kylar rören ikväll.
Sitter en anslutning på vardera rör.

På den övre röret , utgående vatten från termostat och vidare
till övre anslutning på kylaren. Anslutningen på det röret kommer
från oljekylaren.

Innan demontering av bilen satt den på nedre kylar röret. Nackdelen med det
är att det inte blir någon cirkulation igenom kylaren ifall termostaten står stängd
vilket leder till att oljan inte får någon extra kylning just i stängt läge.

På den nedre röret mellan utgång på kylaren och ingång på motorn, Anslutningen
på det röret kommer från expansions kärlet. Blir lätt att fylla systemet nerifrån och
luften kommer ut upptill.

Enligt posten ska alla silikon slangarna komma imorgon, hoppas man beställt rätt,
skulle vara kul att få fylla systemet och göra en provstart snart.

IMG_4286.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning kylsystemet

Fick alla silikon slangar igår, har kapat in rätt längd
och monterat dem.

Gjort klart slangarna till oljekylaren, expansionskärlet
och utluftningen från termostat hus och kylare.

Gjorde även klart bränsleslangen ikväll.

Saker på att göra listan:

Bygga fäste för expansions kärlet
Fylla kylarglykol och leta läckage
Fylla på bromsvätska och lufta bromsarna
Fylla på bromsvätska och lufta kopplingen
Tanka tanken med bränsle
Linda klart avgassystemet med avgasbandage
Foliera om den ena stolen
Montera fast båda stolarna
Montera bälten
Provstarta ( leta fel ) 😛

Allt det där borde man väl hinna innan 9 sep (Bilutställning) ;):D

IMG_4300.jpg
IMG_4304.jpg
IMG_4305.jpg
IMG_4307.jpg
IMG_4308.jpg

Link to comment
Share on other sites

Värmekamera

Lånade en värmekamera av en kollega.

Kolla ifall cirkulationen fungerade som den skulle i motorn.
Kollade sa att den inte gick varm och allt såg bra ut.

Kollade även all EL, kollade så det inte var överbelastning på
säkringar, reläer, kablar och styrboxar.

Den ända som blev varm var laddningsregulatorn, ca 40 grader
med full allt påslaget.

Lägger upp en drös bilder på hur det såg ut.

FLIR0003.jpg?ssl=1
FLIR0004.jpg?ssl=1
FLIR0007.jpg?ssl=1
FLIR0012.jpg?ssl=1
FLIR0013.jpg?ssl=1
FLIR0015.jpg?ssl=1
FLIR0016.jpg?ssl=1
FLIR0017.jpg?ssl=1
FLIR0019.jpg?ssl=1
FLIR0020.jpg?ssl=1
FLIR0025.jpg?ssl=1
FLIR0026.jpg?ssl=1
FLIR0027.jpg?ssl=1
FLIR0028.jpg?ssl=1
FLIR0032.jpg?ssl=1
FLIR0034.jpg?ssl=1
FLIR0035.jpg?ssl=1
FLIR0037.jpg?ssl=1
FLIR0038.jpg?ssl=1
FLIR0049.jpg?ssl=1
FLIR0050.jpg?ssl=1
FLIR0051.jpg?ssl=1
FLIR0053.jpg?ssl=1
FLIR0056.jpg?ssl=1
FLIR0057.jpg?ssl=1
FLIR0059.jpg?ssl=1
FLIR0021.jpg?ssl=1
FLIR0060.jpg?ssl=1
FLIR0061.jpg?ssl=1
FLIR0042.jpg?ssl=1
FLIR0044.jpg?ssl=1
FLIR0048.jpg?ssl=1
FLIR0060.jpg?ssl=1
FLIR0061.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Avgassystemet

      
Lindade på sista biten med avgasbandage idag.

Andra saker som jag hoppas jag ska hinna idag är:

Lufta bromsarna och kopplingen.
Skruva fast huvudsäkringen.
Byta grenrörs muttrar till riktiga grenrörs muttrar.

Göra en mall för fästet för instrument panelen som
ska sitta fast i rattstången. Även skiftlight lampan och
växel indikatorn ska sitta på samma fäste.

IMG_4326.jpg?ssl=1
IMG_4327.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Bromsarna och kopplingen är nu luftade.
Åker nog på att göra om pedalstället en aning.

Kommer att byta ut stagen till längre stag mellan pedalerna 
och huvud cylindrarna för att få pedalerna längre bak mot förar stolen.

Så när pedalen är nedtryckt max så ska den typ stå rakt upp istället för 
att luta framåt. Tanken med det är att hälen på foten aldrig ska kunna ta
i ramen till pedalstället.  Återkommer med bilder på före och efter skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Instrument panelen:

Kvällens jobb blev att tillverka fästet för instrumentpanelen.

Svarvade även alla distanser till underredet på stolarna.

Svarvade också distanser till infästningen av rattstången, vilket gör att
man med väldigt enkla medel kan flytta ratten +/- 5cm framåt eller bakåt.

Upptäckte att ratten kom rätt nära så då flyttar jag fram den 5 cm.

IMG_4341.jpg?ssl=1
IMG_4343.jpg?ssl=1
IMG_4348.jpg?ssl=1
IMG_4347.jpg?ssl=1
IMG_4349.jpg?ssl=1
IMG_4350.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Växling & Instrumentpanelen

Gjort klart kabeldragningen till instrument panelen idag.
Monterade både shiftlight och växel indikatorn.
Monterade växelvajern och gjorde klart allt som har med växlingen att göra.
Gjorde klart Pedalstället så nu tror jag att du ska fungera tillfredsställande.
Monterade dit distanserna till rattstångs infästningen så nu kom ratten mer behagligt till.
Glömde fota pedalstället 🙂

IMG_4356.jpg?ssl=1
IMG_4359.jpg?ssl=1
IMG_4363.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Provkörning 😄

Var ut 2 varv runt kvarteret idag med lill-skorven. 
Känns riktigt bra att den rullar igen.

Deadline för bilutställning lördag 9/9 kl 08.00, känns som 
det närmar sig snabbt och det är en rad saker som 
jag hade tänkt hinna innan dess.

Bilen kommer att ställas ut utan kaross, då karossen kommer 
att bearbetas under hösten/vintern.

Att göra listan:
1. Justera bromsvågen så att pedalen känns mer korrekt.
2. Skruva fast huvud säkringen
3. Bygga ett provisorisk fäste för baklysena
4. Montera dit ett bränslefilter på tryckledningen
5. Montera brandsläckare
6. Foliera om förarstolen
7. Montera bälten
8. Montera fast stolarna
9. Göra ett snyggare lock över påfyllnads röret på tanken, 
      istället för en pappers tuss
10. Gå igenom och efter dra bultar, kolla så att allt sitter fast

11. Prova ett 3x3 m tält och ser hur det ser ut, man vet ju 
      aldrig hur vädret är 9/9. Man vill ju inte att det regnar 
      in massa vatten i elcentralen m.m.

Efter bil utställningen blir det att:
1. Justera höjden på alla 4 hjul
2. Hjul inställning 
3. 4 punkts våg och justera fjädringen på alla 4 hjulen

Sen ställa bort bilen och börja med karossen.

Link to comment
Share on other sites

Förarstolen / Bromsar

Förar stolen klar.

Monterade ner 4 st M10 pop nit muttrar i ramen, använde distanshylsorna som
jag gjort tidigare och drag fast stolen. Det är bara förar stolen som är justerbar bak
och fram. Passagerar stolen kommer att distanseras på samma höjd men var fast monterad.

Monterade även dit 4 punkts bältet.

Justerade om ratten igen men är inte helt nöjd. Blir att höja upp den ca 5 cm till.

Bromsarna fram känns toppen, bakbromsarna känns som det är luft i, får inte ut någon luft, upptäckte att handbromsen låg på. Ska släppa på handbromsen och prova lufta igen.

Pumpar man 5 gånger på bromsen sjunker oljan i behållaren ca 10 mm till bak kretsen.
Inget sjunker i behållaren i fram kretsen vilket jag tyder på att det är luft i bak kretsen.
Släpper man pedalen igen så stiger oljan ca 10 mm igen i behållaren.

IMG_4370.jpg?resize=624%2C832&ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Några punkter får man stryka i alla fall 😄

Att göra listan:
1. Justera bromsvågen så att pedalen känns mer korrekt. 
    Tog lös broms oken bak, lyfte upp dem lufta igen och 
    då blev det bra                                                                                Klart
2. Skruva fast huvud säkringen                                                       Klart
3. Bygga ett provisorisk fäste för baklysena                                 Klart
4. Montera dit ett bränslefilter på tryckledningen
5. Montera brandsläckare
6. Foliera om passagerar stolen, mont stol & bälte
7. Montera bälten förar stol                                                              Klart
8. Montera fast förar stol                                                                  Klart
9. Göra ett snyggare lock över påfyllnads röret på tanken, 
      istället för en pappers tuss
10. Gå igenom och efter dra bultar, kolla så att allt sitter fast   Klart

Link to comment
Share on other sites

Pillade lite mer med bromsarna när jag kom hem från jobbet.
Justerade pedalerna lite framåt och bromsvågen så att den 
bromsa mer på framdäcken.

Helt sjukt vilken kraft & fäste det är med Toyo R888 däck och 
bromsarna på bilen. Stannar på väldigt kort yta.

Justerade om ratten och nu börjar den kännas hyfsat rätt.

Blir att stanna kvar på jobbet imorgon och göra en insats på att foliera
om passagerarstolen, använde mig av en primer för att den skulle fäste 
extra bra men det kommer att bli ett straff att få bort alla lim rester.

För övrigt förutom alla chassi inställningar så känns det som man ligger 
till riktigt bra med tids planen inför helgen.

Man blir som barn på nytt när man kör denna bil, minns när man har haft MC 
och skoter, när man ska ta fram och köra för första gången under säsongen.

Känns som om effekten är den dubbla och att det går hur hårt som helst,
kändes så idag när man provade en sväng 😄

Så här står den i garaget just nu.
IMG_4372.jpg

Temporärt baklyse hållare för lite provkörning.
IMG_4371.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bilutställningen blev inställd för min del idag. 
Ösregnade ute och såg ingen anledning att ställa ut idag.

Kommer fler tillfällen.

Nu är det bara att knega vidare med resten.

Höjdinställning 
Hjulinställning
4 punkts vikt inställning fjädring

Sedan påbörja att göra klar karossen.

Känns som man har hamnat i kolfiber träsket.
Får se hur mycket det spårar ur i vinter.

Önske listan lyder i alla fall:

Äkta kolfiber skärmar
Äkta kolfiber stolar (gärna Tillett)
Äkta kolfiber backspeglar
Äkta kolfiber scoop
Bygga helbur

Link to comment
Share on other sites

Inspirationsbilder
Lägger upp lite inspirationsbilder på vad jag har tänkt
att köpa under vintern.

Bakskärmar i kolfiber
caterham-rear-arch-carbon-002_1_1_2.jpg?

Framskärmar i kolfiber
caterham-style-front-wheel-arches-rounde

Luftintag i kolfiber 
naca-air-intake-duct-75mm-carbon_1.jpg?s

Snabb huvlås
2cb7a51d6ccac1a21163b25b0e6de0def9d70df2

Höjningssats till instrument brädan vilket gör att luften går över huvudet
aeroscreen-700x700.jpg?ssl=1
 
Toyo R888 däck 4st
Toyo_R888_176.jpg?ssl=1

Så här skulle jag vilja att buren ska se ut sen, även huv scoopet ser intressant ut
blogger-image-693304713.jpg?ssl=1

Link to comment
Share on other sites

Har legat lite på latsidan nu ett tag. 

Inväntar vintern och försöker även spara pengar för kommande
uppdateringar på bilen.

Stötte på lite problem med bakbromsarna när jag varit ute och provkört.
Bromsen på höger sida låg på och skivan gick varm.
Blir att byta bromsoken bak, belägg och även broms slangarna till dem. 

Visst kan man renovera upp dem men litar mer på att sätta dit nya. 

Har tagit alla karosseri delar till jobbet, så snart kommer det uppdateringar på 
dom lagningar och åtgärder som ska göra där.

vav10-8537_large_0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Våren är här nu och man känner kraftigt sug att få färdig bilen.
Var drygt 5 månader sedan uppdatering av hemsidan men några saker är gjorda i alla fall.

Saker som är gjorda:

Injustering av höjd på alla fyra hjulen.
Viktjustering, inställning av viktfördelning och total vikt av bilen utan kaross.
Hjul inställning.
Beställt en helt ny kaross med allt från England
Beställt en utökad skyddsbur.
Nu är väntar jag bara på alla delar från England.

Första att göra är att bygga skyddburen klar, sen börja passa in den nya karossen på ramen.
Kommer att skicka in fälgarna på pulver lackering då dom ska bli blank svarta.

Blir att göra en hel del under semestern så förhoppningsvis så är man klar med allt i mitten av sommaren.

Lägger upp lite bilder på invägningen och hur det mest troligen kommer att se ut när den är klar.

Färgsättning kommer att bli följande.

Röd mitten del med svarta kolfiber skärmar.
Kolfiber inlägg i instrtument brädan.
Kolfiber inlägg i kardan tunneln.
Kolfiber scoop.
Kolfiber skärm som sitter uppe på instrument brädan för att avisa luft från att komma rakt på hjälmen.
Kolfiber stolar.
Svart tunnel som sitter under baktill, kolla bilder.

IMG_5640.jpg

IMG_5646.jpg

IMG_5636.jpg
IMG_5639.jpg
blogger-image-693304713.jpg
blogger-image-130125064.jpg
blogger-image-1455983216.jpg
blogger-image-1764566675.jpg
blogger-image-249347115.jpg

Edited by longen
Link to comment
Share on other sites

Delar från England har anlänt, har varit dålig på att uppdatera sidan.
Här kommer lite info på vad som är gjort.

Huvud delen av karossen är dit provat och allt som måste kapas ur eller filas till är gjort.
Saker som är kvar för är Nosen, skärmar, instrumentpanel, huv, m.m.

Har även passat in och svetsat dit skyddsburen, blev riktigt nöjd med hur resultat blev.

Nu kommande dagar blir det att måla buren, bygga om bensintanken och sen montera ihop
alla kaross delar.

På bilderna nedan ser man skillnaden på huvud delen av karossen, före efter.

ntntn.jpg
ntn.jpg
IMG_6960.jpg?resize=624%2C468
IMG_6975.jpg
IMG_6974.jpg
IMG_6973.jpg
IMG_6972.jpg
IMG_6970.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bränsletanken är klar, byggt in en invändig cachetank i den. Den är läckage testad och monterad.

Karossen är ditlagd igen, blir att popnita fast den imorgon och sen börjar återmontering av allt annat.

Saker som ska göras i helgen är:
Dit med sido bågarna.
Montera framvagnen igen.
Lufta koppling och bromsar.
Beställa lite saker som bränslefilter, och massa AN kopplingar och adaptrar.
Om det finns tid så kanske man provar dit front nosen på karossen också.

IMG_7027.jpg
IMG_7026.jpg

Link to comment
Share on other sites

Han ut idag en liten stund.

Framvagn på plats, ska loctita och hård dra alla skruvar imorgon.
Avgassystem är på plats, blir att lägga på avgasbandage på kollektorn imorgon.
Monterade dit underdelen baktill, blev riktigt nöjd med utseendet.

IMG_7037.jpg
IMG_7038.jpg
IMG_7039.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finjustera och slipade till hålen där bär-armarna går igenom karossen framtill.

Loctite alla dragit alla skruvar i framvagnen.

Monterat bromsarna fram.

Kapat ur allt i nos fronten så att den ska passa. Fattas att göra fästen så den sitter där permanent.

Gjorde en prototyp emblem i 3d skrivaren. Blev helt ok ändå.

Fick även hem dom nya huvlåsen, verkar var väldig bra kvalitet på dem.

IMG_7041.jpg
IMG_7050.jpg
IMG_7051.jpgIMG_7052.jpg
IMG_7053.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måste original luftburken sitta på motorn pga avstämning till motorn eller givare?


Väldigt intressant fråga med luft burken.
Har hört från olika håll att man kan tappa upp mot 20-50hk ifall man gör en egen luftburk.
Men det är inget som jag har fått bekräftat.
Jag har provat ritat ett eget insug och skrivit ut det i 3d skrivaren. 
Har inte hunnit provat det än men ska blir incessant att få se hur det blir.
Yamaha R1 2007 har ju variabla trattar och trattens längd förändras från kort till lång
beroende vilket motorvarv det är.

Lägger upp några bilder på hur jag tänkt. Sen hur det fungerar i verkligheten har jag ingen aning om.


jc50-3_3742.jpg
1.jpg
2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagens arbete.

Huvud delen av karossen är helt fast satt.
Justerat in fronten och gjort alla linfästningar till den.
Kapat ur allt på instrumentpanelen och passat in den.

Provade lägga på huven för att mäta ut exakt var instrumentpanelen hamnade.

Morgondagens version är att få fast blinkersena fram.
Gör in-fästningarna till instrumentpanelen.
Börja klura ut hur man ska få fast huvlåsen.

IMG_7059.jpg
IMG_7060.jpg
IMG_7061.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blev en vilodag från garaget igår.

Idag blev det att kapa ur fronten för att kunna montera framlysena.
Monterade även blinkersen fram.

Får se ifall man får sig ut en stund ikväll igen och fortsätta.

IMG_7072.jpg
IMG_7079.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...