Jump to content

Låsning på bromsslangens banjoanslutning


guldgroda

Recommended Posts

Jag fick återkoppling från min SFRO-besiktningsman att jag behöver ha "låsning på bromsslangens banjoanslutning". Har någon ett bra exempel hur man löser det?

Jag tänker typ en tunn plåtbricka som man kan bocka upp runt kanten på banjo-bulten. Men är orolig att lägga en plåtbricka däremellan där man normalt bara har en kopparbricka för tätning... 😕

Tacksam för tips!

Mvh Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Använder låstråd på banjobultarna på flygplanet. 

Om du tänker dig att tråden altid ska dra åt bulten och vara "någorlunda spänd" dvs den ska varken vara lös eller som en fjolsträng. Biltemas låstråd och tång duger gott ( funkar med kombitång med men tar lite längre tid). Vill man ha riktig låstråd så fins det på Arigo.   Fins det inte hål för låstråd så borrar man det själv.  Det är lite pyssel och kan ta ett par försök innan man får till det snyggt.

Lite exempel på hur man kan låsa med tråd.

 

 

 

 

 

ssafety_wire.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Rikard Larsson sade:

Det har jag aldrig sett krav på. Är det nytt eller brukar inte besiktningsmän vara så nitiska? Jag menar, många standardbilar har banjo i bromssystemet.

Ingen aning - jag har heller aldrig läst nåt om det innan, men min besiktningsman fick det tydligen som kommentar från intern-granskningen på SFRO...

Känns lite oklart att jag ska behöva borra hål i en banjobult för att sätta låsvajer genom när ingen annan har gjort så...

Link to comment
Share on other sites

Precis, det är banjon och inte skruven som i första hand ska låsas.

Alla bilar jag sett med med banjo på bromsoken original har en fasning eller "pigg" som håller banjon i läge, så den inte kan vridas loss när man svänger eller när det fjädrar.

Sedan ett antal år tillbaka så gör SFRO en granskning redan på genomförd byggbesiktning, vilket gör att vi kanske gemensamt ser saker som inte alltid uppmärksammats tidigare. Då återkopplar vi till både byggare och besiktningsman, så man kan justera. Det är ju just det som byggbesiktningen är till för, att hitta saker som kan bli bättre, i tid, innan det är jobbigt att åtgärda.

En anmärkning av detta slag på en byggbesiktning är ju inte heller något som kräver en ombesiktning eller som saktar ned processen, det är jobbigare när man hittar saker i granskning av slutbesiktningen - som tur är, händer det ganska sällan.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, therealpinto sade:

Precis, det är banjon och inte skruven som i första hand ska låsas.

Alla bilar jag sett med med banjo på bromsoken original har en fasning eller "pigg" som håller banjon i läge, så den inte kan vridas loss när man svänger eller när det fjädrar.

Sedan ett antal år tillbaka så gör SFRO en granskning redan på genomförd byggbesiktning, vilket gör att vi kanske gemensamt ser saker som inte alltid uppmärksammats tidigare. Då återkopplar vi till både byggare och besiktningsman, så man kan justera. Det är ju just det som byggbesiktningen är till för, att hitta saker som kan bli bättre, i tid, innan det är jobbigt att åtgärda.

En anmärkning av detta slag på en byggbesiktning är ju inte heller något som kräver en ombesiktning eller som saktar ned processen, det är jobbigare när man hittar saker i granskning av slutbesiktningen - som tur är, händer det ganska sällan.

Gustaf

Tack för alla förklaringar, låter som en vettig sak att göra!

Mvh

Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...