Jump to content

Dessa j-a bruksbilar (Renault Clio)


Rikard Larsson

Recommended Posts

Köpte en billig bruksbil för att testa om vi behövde två bilar efter flytt till annan ort. Det gjorde vi...

Det är en Clio från 2002.

Besiktigade den för första gången igår och fick nedslag på glappig spindelled. Inget allvarligt tänkte jag. Men idag i 80 km/h började hela bilen vibrera så mycket att jag fick sakta ner och rulla in mot kanten. Det slutade vibrera och jag kunde köra i 80 igen.

Kollade lite snabbt och kunde konstatera att hela fjäderbenet vill knäckas på mitten när man rycker i däcket. Är ingen expert på McPherson, men inte ska det vara så?

Har egentligen två frågor. Hur kunde besiktningen missa det och vågar man köra överhuvud taget?

EDIT. Filmen blev i konstigt format 🙂

 

 

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Besiktningen kan missa det mesta. Det har inte lång tid på sig att gå igenom hela bilen.

Det skall naturligtsvis inte vara så. Jag tycker att det ser ut som att det är det övre fjärderbensfästet/styrlagret som sitter löst, alltså det du kommer åt under motorhuven. Kolla om det rör sig där när du vickar på hjulet. Alternativt så är stötdämparen kass på något sätt. Lite svårt att se då kamerna rör sig samtidigt som du rycker i hjulet.

Jag personligen hade inte kört en meter med bilen så.

Link to comment
Share on other sites

Hade liknande fel på en -94 Clio. Dock inte lika allvarligt. Jag märkte det själv eftersom det börja låta i framvagnen. Problemet därefter var att få tag i rätt stötdämpare för tydligen fanns det flera modeller att välja på till samma år och varken Renault, Mekonomen eller annan reservdelsfirma kunde säga vilken jag behövde innan jag tagit loss den gamla. 😑 Renaulten blev inte långvarig i vår familj.

Link to comment
Share on other sites

Stationen jag var på brukar jag åka till, alltid varit nöjd. Nu var det en ny medarbetare som verkade väldigt stressad. Fjäderbenet är på samma sida som den glappiga spindelleden, så nej, jag fattar inte hur man upptäcker en glappig led men inte ett knäckt fjäderben.

Pillade av det igår och ja, normalt ska det väl inte dela på sig...

mcperson_clio_640.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Ny spindelled och fjäderben monterat. Även en bussning till krängningshämmaren och topplagring. Blev bra 🙂

Skulle även byta tändstift, men kom igen Renault!

Varför sitter tändstiften i höjd med oljetråget??? 😡

Måste ha tag i nån annan hylsa.

Även oljefiltret var skumt enligt mig. Av typen med lös insats. Har aldrig bytt ett sånt, men det är väl inte så farligt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju lika gärna dra upp de dåliga avgasvärdena här också. Alla värden var lite-lite för höga. Förutom lambda som var perfekt. Bilen var körd i alla fall en halvtimme innan, så den borde vara varm.

Kan det räcka med en vanlig service? Vet inte när det är gjort senast.

Kan det vara katalysatorn?

Stiften ser ok ut på elektroden, men rostiga på gängorna och anslutningen på toppen.

stift_clio_1_640.JPG

stift_clio_2_640.JPG

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara specialist inom området, så borde det väl vara så att

Dålig kontakt eller korrosion, på anslutningar på stift ar det samma som dålig jord kontakt som är i detta fall dålig gnist.

är lika med dålig förbränning!

Detta kan ju lambda och ecu kompencera för, till en viss gräns. Sedan blir avgas värdena sämmre.

Där av tror jag att det är svårt att se på gnist gapet att det är dåligt då ecu har ställt om luft bränslet. Eller??

Gör rent alla kontakt ytor o prova. Glöm inte ine i tändkabel anslutningar.

 

Det är väl med Renault som med vissa andra bilmärken. Väldigt bra bilar men inte lika länge som en del dyrare fabrikat!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, nya stift är på väg.

Ett långskott är att maskinen inte haft rätt temperatur. Eller rättare sagt, ECUn har kanske inte trott det och fetat på.

Fick dåligt med värme i kupén och upptäckte kylarvätskan var låg. Fick fylla på knappt 2 liter. 

Link to comment
Share on other sites

Fjäderbenen har vart en akilleshäl på renaulter ett tag. På laguna 1 -00 där satt själva vridlagringen nere i fjädern vilket gjorde att den tog stryk av vatten och grus på min bil gav den upp efter 18000 mil  

Fransk ingenjör konst är av en annan sort än den vi är vana vid, har kört renault sen 2006, Den består av 50 % ren konst och 50% efterhandskonstruerade lösningar på det som konsten ställde till med. Fast det är rätt krocksäkra bilar dom har haft fler eller samma antal stjärnor som Volvo på mellanstora bilar typ Laguna.

I den senaste Lagunan en 1,5 l diesel från 2012  vibrerar motorn så mycket på tomgång att instrumentpanelen kommer i självsvängning och smackar i karossen med ett jävligt irriterande smattarnde. Bilia har försökt fixa det vilket efter 4 nedtagningar an panelen fick bilen tyst i 13 månader, ( deras lösning var att stoppa in foam bakom panelen,  denna foam åts upp att panelens rörelser och sen lät det igen. Bilia vill inte ta nåt som helst ansvar för att det nu låter igen utan vill ha 7800 kr för att försöka igen, tror inte det va ! Åkte till mekonomen och köpte 2m vakuumslag i gummi diam 14mm kostnad 70 spänn. slangen trycktes ned utmed rutan och klipptes av i rätt längd och vips så var ljudet borta. tog 5 min och hade samma resultat ! 🙂 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nya stift, filter och olja gjorde ingen skillnad.

Misstänker katalysatorn eller lambdan efter googlingar på liknande symtom.

Dock tveksam till lambdasonden eftersom lambdavärdet är ok.

Kan man se på katalysator om den är dålig? Om man monterar av den alltså.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver fortfarande en komplett avgasmätning för att fastställa problemet. Eller ens komma i närheten av problemet.  Lambdasonden mäter bara O2.  Lambdavärdet är inte ett mätt värde, utan svaret av en formel där de mätbara gaserna ingår. Dessutom mäts det efter din katalysator och är inte detsamma som före såvida inte katten är paj.

Ta en ir termometer och mät temperaturen på röret precis före och efter katen, den ska vara högre bakom. 

Gränsvärdena är i princip de ideala före katalysatorn för att den ska fungera.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Piss och mög.

Motorlampan har inte tänts, men jag kollade felkoder ändå. Fick faktiskt på bakre lambdan. Trodde motorlampan alltid tändes vid felkoder. Mätte upp bakre lambdan och den var kass. Oändlig resistans på förvärmningen och ingen signal ut.

Bytte den och fick vettig signal. Perfekt tänkte jag och åkte och besiktigade. Ingen skillnad 😞

HC: 215 (200 är gränsen)
CO förhöjd tomgång: 0,5 (0,2 är gränsen)

Kanske är katten då eftersom den verkar vara varmare före.

Jag tyckte mig se lite blårök när besiktningsmannen stod och gasade. Den dricker lite kylvatten också. Finns även lite majonnäs i oljepåfyllningen.

Hoppas inte det är toppackningen som gått, och orsakar detta 😨

 

Link to comment
Share on other sites

Det här med bakre lambdan verkar det råda delade meningar om. Jag har läst att den har en viss reglerande funktion (i vissa bilar). Därför jag var så säker på att det var den eftersom jag bara ligger lite över på två värden.

Kollade live på dess värde nu när jag körde till jobbet. Den pendlade mellan 0,1 och 0,8 V hela körningen. 

Skulle göra ett komptest igår för att undersöka toppackningen men min mätare passade såklart inte i Renaultens djupt begravda tändstiftshål.

Får väl släppa tanken på att själv är bäste dräng och köra in till en verkstad.

Link to comment
Share on other sites

Pendlar den bakre när bilen är varm så är katten paj eller otillräcklig.

Katten ska förbruka det syre som är kvar efter förbränningen och då visar inte sonden något. 

Gränsvärdena är i princip de idealiska före kat.

Link to comment
Share on other sites

Var och skruvade av en katalysator på Returbilen på lunchen. Fy fan alltså. Flänsen mot grenröret sitter med två alldeles för små muttrar och pinnbultar. M6 och således 10 mm hylsa. Och så lite rost på det. Blev ju runddraget bara man tittade på skiten.

Hade med batteridriven vinkelslip och tigersåg. Vinkelslipen får man inte använda, så den använda jag inte för att klyva ena muttern. Den andra muttern kom jag inte åt med vinkelslipen så jag fick såga med tigersågen genom grenrörsflänsen, pinnbult och allt...

Nu är man lite orolig för att börja skruva på "riktiga" bilen. Vill INTE ha knäckta pinnbultar på undersidan av grenröret.

Link to comment
Share on other sites

Sen fick jag "äran" att lappa-å-laga flickvännens Volvo S60. Bultarna vid delningen efter katten och flänsen var i det närmaste obefintliga. Närmast att jämföra med en tandpetare i hållfasthet. Lite kap, bult och svets så hänger det nog ihop nåt år till. Så nog inte bara franska märken som har egenheter vad det gäller rost, avgas, bromsar...även om det finnas olika grader i helvetet 🙂😄 (ägt en en Pegeuot Mi16 en period - kul men har nog klarat av franska bilar med det)

PS. Hade förresten även en Renault Clio med 17" fälgar en period - den var lite rolig. DS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Wohooo!!! Äntligen!

Det var katalysatorn. Och det gick t.o.m. enkelt att skruva av muttrarna från grenröret trots allt. 

Blev dock väldigt förvånad över hur lätt den gamla katalysatorn var. Vägde och det skiljde nästan 1 kg mellan den och den nya. 

Den gamla var helt tom inuti 😮 Kan en katalysator rensa sig själv? Eller har säljaren av bilen gjort en fuling innan jag köpte den?

Värden var i det närmsta perfekta nu i alla fall. HC gick från 215 till 3 och CO förhöjd tomgång från 0,5 % till 0,0. Är visst bättre att ha en katalysator med innehåll.

katalysator01_640.JPG

mutter01_640.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...