Jump to content

Motorer


PeerO

Recommended Posts

Ja då var jag så långt kommen att det är dags att ta tag i sjuan igän.

Efter att nu lyckats att kvadda tre st volvo rödblock så får jag hitta något modernare än detta blysänke.

Vev haveri lager snurr, toppen slut i ventiler och styrningar, allt reparerbart men kostar en slant då en del arbeten måste lämnas bort.

Men då blir det genast mycket mer arbete.

Mina funderingar bygger på att hålla mig till godkänt vikt / effekt reglerna så får eventuell efekkthöjande åtgärder komma senare. Nu är det viktigaste att få den på gatan igen

har kollat på. 

mazda mx5 

1,6 med växellåda, snålt med effekt. Rimliga kostnader

1,8 med låda, något dyrare men bättre effekt. Borde vara ett ok allternativ.

volvo allternativ

v/s 40 160 hk turbo. Enligt förståsigpåare så moste man idag ha Höfläkt. Jo billig effektökning, mycket motorer på skroten.

men vilka motorkoder är det som gäller?

 

sedan pratas det om Opel gs? Någon ting.

har sökt men interiktigt klar över vilken modell och årsmodell. 

Hjälp önskvärt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet efter att ha kört hyfsat många Locost/Seven är att karaktär är viktigare än effekt. De roligaste bilarna jag kört totalt sett har varit de med lätt masserade sugmotorer på runt 2 liter, säg 130-160 hk nånstans. Brett register men ändå ganska lätta svänghjul och bra gasrespons.

Jag har kört flera turbobilar också, och de som har sansade effektuttag har också varit skoj men det är en annan karaktär och känsla.

Opelmotorn du söker är troligen C20XE, den 2-liters 16-ventilare som satt i Kadett GSi 16v, Astra GSi samt en del Calibra och Vectra. Det är en jättefin motor som inte längre är så enkel att få tag på. Men den har precis rätt karaktär, tycker jag.

Av de övriga du anger så tycker jag själv att Miata MX5/Miata 1.8 är ett bra val. Stor fördel i att det finns massor av grejer till motorn och att den kommer med en fin växellåda.

Du har inte nämnt Ford Zetec, den är också ett bra val tycker jag. Välj en 2.0 (130 hk) från Mondeo eller Focus så är det också en bra bas. Behöver lite mer jobb för att köras rwd jämfört med Miata, men är troligen billigare i inköp.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Volvo B234F, dvs rödblock 16v. Borde passa bra i din bil om du kört B230 och ger man sjutton i att trimma den så fyller den nog också behoven - inte lika "rapp" som en C20XE men har å andra sidan mer bottenvrid. Den kanske är lite tyngre än modernare alternativ dock.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2.0 duratec från Mondeo går också bra. 147 hk orginal och en framtidsmotor som går att utveckla om man vill. Hel alu motor som är grevlig med stora kanaler i toppen från start.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Info från en ännu ett litet tag (14 dagar kvar efter 23 år och 10 månader ) till anställd på Volvos motorfabrik. 🙂 Av de lite äldre motorerna så har vi alltid sagt att lågtrycksturbo 2.0 motorn var den bästa vi byggt i den generationen.  Sen är det ju precis som Gustaf säger det beror alldeles vilken karaktär på motorn man är ute efter. Om man använder Volvos M90 låda från 960 till dom vita motorerna ( 850 och framåt) så kan man välja allt från 1,8 fyran på 115 kusar (inte de som heter 1,8i för det är Mitsubishimotorer) till 3,0 sexan 272 kusar med dubbelturbo i orginalskick och allt är bolt on. Dom tidiga femmorna -94-95 GLT motorn har en rackars skön gång, vid 4000 rpm blir dom riktigt livliga ( femmor 16V låg för det mesta på 155-165 kusar) 8V låg oftast runt 145-150 kusar)  såna motorer finns det nog gått om. Å andra sidan det är väl inte det lättaste drivlinan. Själv ska jag åka med en stenålders pryl, nämligen en lätt masserad gammal hederlig B18 B och 4 växlad M40 låda från 1966. 🙂 lättmekat och driftsäkert. Volvos beteckningar för motorer följer detta mönstret B/D (bränsletyp) X antal cylindrar XX slagvolym X antal ventiler per cylinder. Finns en Duratec maskin jag kan rekommendera se bilden nedan den är bolt on till M90 lådan. tror Ford tog ut runt 345 kusar dom hade lite problem med driftsäkerheten ett tag där, Volvo tog ut 300.   Mina 25 öre till tråden. 🙂

 

IMG_20190116_081343353.thumb.jpg.8c3ac3de017318262e322b39b369ffaa.jpg

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Varsegod ! kom på ett lite aber. Bensin 2,0 4:or mellan 2007-2014-15 är Fordmotorer säkert nån jädra Duratec variant. Kan passa mot nån fordlåda Senare 2,0 är Volvo igen   

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Duratec (dvs Fords fyrcylindriga aluminiummotor som kom 2001 i Mondeo) är en fin maskin, samma användes i senare Miata och det är den växellådan för bakhjulsdrift som finns, och som passar rakt på. Mycket riktigt samma motor som Volvo använde i till exempel 2.0F.

Nackdelen med Duratec är att det krävs rätt mycket specialgrejer för att köra den som bakhjulsdriven - allt finns att köpa men det kostar en slant. Men det är som sagt en bra motor, lämnar 145 hk som standard och med lite bättre insug, avgas och motorstyrning brukar man se runt 160-180 hk. Dock behöver man börja byta lite vevstakar och sånt om man ska ta ut ännu mer effekt. Motorn är lätt, man brukar prata om under 100 kg...

Gustaf

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat!

Nu sätter ni grillor i hudet, men det var ju därför som jag startade denna tråden.

jag tycker det svåra ligger i sökandet på nätet. ( dator trött)

En anledning att jag tänker lite modernare motor är ju att det blir litte mer grund effekt, lättare att få lite extra om man önskar, lägre vikt på maskinen samt inte så många mil på grejen. Volvo är typiskt många mil redan från början och det kostar också att renovera även om paketet är biligare i inköp då det fins massor.

Så kom igen bara med info om lämpliga objekt som det andra redan gjort, i detta forum behöver man inte vara rädd allt är rätt ända tills motsattsen bevisats och då är det bara ens egen börs det drabbar.

hittat en 1,8 mazda på bildelsbasen, men plötsligen sitter det någon grunka på ventilkåpan som ställer till det med höjdmåttet.

vet inte vad det är kanske något som är till för variabel kam eller nåt..

 

Link to comment
Share on other sites

Så du gav upp att baffla oljetråget?

Jag tycker man inte ska underskatta växellådans betydelse för karaktären och känslan i körningen. Det fina med Miataspåret är att du får en låda som är både skön att spaka och har sportiga utväxlingar från fabrik. Du får en motor och låda som passar ihop, utan att forska i vilket svänghjul/koppling/urtrampningslager mm som funkar. Dessutom verkar Miatorna klara ban-dagar och slalom med r-däck utan att rasa på grund av oljebrist.

Googlade lite på m90 och där finns ju två varianter med olika utväxlingar, så går du den vägen får du kolla noga att du får den med de höga utväxlingarna. Den andra har sämre stegning än en Austin A35-låda på 1-2-3 (och det är ju ännu tråkigare om du har två liter och 16 ventiler framför lådan, än om du har en astmatisk 50-talskonstruktion i halvskala ;) )

Skulle du välja en äldre Miata (NA-NB) motor så råkar jag ha en växellåda och kardan som jag gärna avyttrar...

Link to comment
Share on other sites

Kolla mazda 6 och mazda 3 det är samma som Duratec, min är en mazda 6 -03. Nästan alla delar är lika och passar rakt av och jag tror du kan sätt miats lådan på dem med.
Tänk på att senare miata motor och låda lutar 10 grader vilket kan bli knepigt i en sjua.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fjonkalicious:

Vist, budget spelar roll. Men jag tror nog det mer handlar om "Vad kan man komma undan med".

Sedan hur man anpassar övrigt på bilen, till sitt i detta fallet motorval är ju en sak för en annan tråd.

Göran.

Intressant information.

Vedde:

Det skulle ju vara fint om du kunde lägga upp motor koden. Borde ju förenkla sökandet för det är många bilar som använder Duratec.

Från vilket år började Miata luta motorn.

Förtydligande av tidigare fråga, Vad är det för funktion på den extra grejen som sitter på ventilkåpan och eventuell funktion.

mazda_mx-5_miata_2001_motor_bensin.jpg.1dcf88c48fc7b6c0dfff6689190b61aa.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Oj, den heter bara LF på Mazda språk vad jag vet. Finns i 1.6, 1.8 och 2.0. Jag köpte min på Returbilen och monterade ur den själv för 1600kr. Kommer inte ihåg vilket år Miatan börjar luta då jag valde bort den då lådan tydligen inte var så stark som jag behövde för min kompressor uppgradering.
Har aldrig sett grejen på ventilkåpan på någon Duratec, så jag vet inte. Vvt är mer komplicerat och dubbelmassesvänghjul gör motorn lite plattare i våra bilar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bilden på motorn ovanför är inte en duratec som brukar användas i LotusSeven bilarna,  duratecmotorn i Caterham har insug på vänstersida då motorn är monterad i en bakhjulsdriven bil. I Burton´s katalog använder man motorbetäckningen HE. Den motorn sitter bland annat i Ford Mondeo

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Bilden på motorn ovanför är inte en duratec som brukar användas i LotusSeven bilarna,  duratecmotorn i Caterham har insug på vänstersida då motorn är monterad i en bakhjulsdriven bil
Stämmer, vad är det för årsmodell på motorn på bilden?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Det är en 2001 "MX-5 1,8I-16V 6VXL 2DR CAB BENSIN" Motorkod BP

Har inte koll på Mondeo, Just det är det som är krukset har man inte motorkoder så är det ju mera komplicerat att hitta modeller i type blandannat bilar.

Samma gäller säkert Mazda motorer, Volvo motorer, Opel och VAG mm. Jag upplever att det skulle vara så mycket enklare om man söker på en kod än som mestadels bil fabrikat, typ eller reg- nummer.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med största sannolikhet så kommer motorn från en äldre Mazda, den motor var föregångaren till Duratec HE men är ej en Duratec. Det finns en bok "How to build a Cheap Sports Car" av Keith Tanner. Han har monterat den avbildade motorn i sin bil men på omslaget så finns en Duratec HE motor - det är många som vill göra en slant och sälja dessa motorer som Duratec. Kolla på vilken sida insug sitter, kolla gärna Ford Mondeo - Ford Focus har också en duratecmotor men då med 1,8 liters volym. 

Link to comment
Share on other sites

Hej 

@Vedde ! missade din fråga där tills nu.

Motorn jag visade längre upp är en Volvo femma sitter i  V70 V60 S60 II R AWD  helt och hållet tillverkad i Skövdefabriken och såld utan styrning till Ford se bilden nedan sista raden. satt i nån Ford focus RS bil

volvo screenshot.2.jpg.1c0054bea6e47cf1f621adcbe19bb225.jpg Fordscreenshot.4.jpg.9032a771a550d5164ca58856679c680e.jpg

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Tack Kjelland, en femma alltså

Jag tror du skall ha en duratec HE 2.0 från Fort Mondeo eller Focus eller en Mazda LF från mazda 3 eller 6. Tror detta är billigaste alternativet. Läs runt lite men jag är ganska övertygad om att tidiga Miata har samma bultmönster på vxllåda, de som inte lutar 10 grader.
Det finns bellhousings till typ 9 och adapterplattor till Rx8(jag har ritning) annars.
Kolla även i UK för växellådår är generellt billigare där. Kanske kan du köpa en hel MX5 donator och bygga på spindlar o s v.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Miata motorn på bilden är en BP-Z3 och knölen på ventilkåpan är aktiveringen av kamfasning (vvt)

Mer info om Mazdas b motor hittar du på engelska Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine

Det är en motor med mycket eftermarknadsstöd som går att överladda ganska hårt, som sugmotor har den trevlig karaktär och med andra kammar höjd kompression och sepparata spjällhus är 170+ hästar på inte omöjligt, kolla även Greg Peters för lite extra inspiration https://www.thecarpassionchannel.com/VVT-Parts-1 och Även Quinn’s bygge https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=593947

Det är ungefär samma generation som Zetec och har ungefär samma konstruktion, styrkor o svagheter. Lite tung och andas bra men inte fantastiskt och tål en hel del trimning. Är effektmålet lite lägre och vikten (ca 25 kg extra) inte lika viktig så är en Mazda B motor ett bra och mer plånboksvänligt alternativ.

Satsar du på 170-200 sughästar skulle jag nog snegla på Duratec, lättare och krävs mindre ingrepp för att komma dit. Kolla på engelska sidor det verkar gå att få en 2006 NC (mk3) MX-5 med Duratec för ca 3000 pund. Knyck motor o låda o sälj en del övriga delar såsom däck, bakaxelbrygga framvagn stolar och nån dörr eller så innan du skrotar vraket så kanske du får tillbaka halva investeringen.

Ska du ha ännu mer effekt så fundera på en Honda s2000 motor eller kanske överladdat?

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PeerO, jag är ganska säker på att grunkan på ventilkåpan är för ventilation. Det borde gå att lösa på något mer lågprofilerat sätt?

 

Edit: tpau var både snabbare och mer välunderrättad. :)

 

Undrar om min låda passar en sån motor?

 

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jo jag vet att jag ska vara tyst ! 🙂 men en V40 T4 200+ orginal hästar och 300 Nm vrid + en M90 vit 5 växlad låda  bolt-on = 12-15 000 kr på bildelsbasen.

Denna motorn är mer eller mindre skottsäker i blocket, dess akilleshäl är vattenströmningen i toppen.  På 5:orna så kom det stora genombrottet när dom gick från längsströmning till tvärströmning av kylvattnet i toppen då sjönk temperaturen i ett slag med 15 grader och 300 kusar i femman var ett faktum. med tvärströmning i 1,9 fyran så borde man kunna pressa ut 280-350 relativt tillförlitliga race kusar eller mer också med lite fipplande . 

Updatering: Såg att autotech i trollhättan bromsat en T4 motor till 650 kusar ur en s40 t4 -00. 00-03 är tydligen bäst för extrem överladdning.

Ett litet tips till PS performance säljer adapterplattor  för att montera olika lådor på olika motorer BMW-låda på volvomotor röd eller vit etc 
http://www.ps-performance.se/sv/produkter/motordelartillbehor/adapterplatta-vaxellada/

Hm lite till ur den så är 1kg /hkr inom räckhåll ! 🙂

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Något nyttigt från Kjellander 28

1,9 eller egentligen 1855 cm3 är volymen på våra vita motorer B4194T (aluminium med ingjutna gjutjärnsfoder ) den som sitter i S/V40 T4 bilarna den har diam 81 istället för 83 som på 2,0 B4204S 138 hkr och 2,0T B4204T 160hkr i borrning och har alltså lite tjockare cylinderväggar. En som hade gått ca 18-20 kostar 5000 kr på skroten finns minst 10000 mil kvar i en sån rätt skött, 200 hkr 300Nm utan nån trimning. Med mappad megasquirt ca 250-260 utan mekaniska ändringar.

En motor som är ännu mer passande för små sportbilar är den nya 3-cylindriga B3154T 190 hkr och 320Nm och vad jag vet så ska även denna vara kompatibel med M90 vit lådan det blir en riktigt kort och relativt lätt drivlina. Tyvärr finns det få att tillgå och priserna kommer vara rätt höga.

Lite till.

M90 lådan finns i 2 utföranden ett för rödblocken och ett för dom nya vita motorerna (aluminium) dom har olika hålbilder. svepet eller som jag fattar det kopplingskåpan har jag för mig är integrerad i lådan. KLracing säljer adaptrar mot andra lådor

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-vit-motor-/index.html 

Link to comment
Share on other sites

Har försökt skicka pm men får medelandet att det inte går att skicka medelande till dig.

hör av deg på något sätt angående vexelåda o grajor för jag är på g att beställa motor.

det blir enmx 5 

 

trorjag

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite oklart från min sida.

det är inte vedde jag försökt no.

Utan GKa

trode jag skickade et pm till honom, men något gjorde jag fel.

När jag försökte pm.a ikväll så fick jag auto medelande att Gka inte kunde ta emot medelanden

Link to comment
Share on other sites

Lite mer lös info ur toppen på min skalle ! 🙂

Satt och funderade lite till på det här med Volvo och motorer. Det finns ju en del roliga fordmotorer i Volvobilar, antar att det var nån sorts Duratec. T5 mellan 2011-2014 B4204T6  och B4164T 2011-2015, ska vara  turboladdade fordfyror dessa borde ju passa mot nån typ av fordlåda. även den lilla motorn B4164T kan ju vara gångbart 180 kusar med volvohatten på borde kunna bli 200-220 eller så utan volvohatten ( lite mindre säkerhetsmarginal) kruxet kan ju vara att dom är direktinsprutade är det möjligt att kör en sån på en megasquirt eller liknande ? Fast det går väl alltid att plugga och köra med en egen insprutning. fördelen med dessa motorer är att dom är byggda för ett relativt högt effektuttag = bra driftsäkerhet i stommen.  

Tror det var allt för den här gången 🙂 

2085857092_volvomotorerfrnFord.jpg.8eb642e2e94179f197cab8ded66c9a8f.jpg  

 

Kan ju lägga upp tabeller på lite äldre Volvo motorer från första v70 modellen med, detta är femmor  inte mycket längre( ca 600 mm från framsida multi V hjulet till växellådsflänsen) än en rödmotor , tror att alla funkar med en M90 låda bolt on  screenshot.7.thumb.jpg.6986879c267343055104c9a213cb718d.jpg

här är ett gäng från V70N 2008- också bolton med M90 vit lådan Längden på dessa fem-cylindriga  motorer ( 600 mm från framsida multi V hjulet till växellådsflänsen) skiljer inte mycket från en volvo fyr-cylindrig rödmotor 

screenshot.8.thumb.jpg.dcb4c5b795046032293433e4aa07ae20.jpg

 

Och här kommer fyrorna  alla har samma block men olika vevaxlar och slag samt olika borrning  det fanns diam 81 och 83 samma sak där bolton med M90 vit lådan Den strukna är en Mitsubishi direktinsprutad  köpt motor.  Längd för en volvo fyra  T4 är ca 500 mm från framsida multi V hjulet till växelådsflänsen.

Den strukna är 1.8 i det är en mitsubishi motor  på 125 hkr direktinsprutad säkert en helt ok motor men tror inte den har samma hålbild mot växellådan

 

2126128414_Volvofyror.jpg.b8dc3a2f7ed2d5ea153eb463c5ede7ef.jpg

 

 

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den listan var ju helt underbar.

fins en del för en rimlig kostnad på nätet som inte gått flera varv runt jorden.

Hadde nästan tagit beslut men nu blir det några mornar till på jakt.

Tack för hjälpen.

 

Link to comment
Share on other sites

@peerO 

Vad hade du för nån maskin förut ? ska du byta hela drivlinan så får du ju en rätt kompakt historia av en 2,4T femma (200 hkr och 285 Nm mellan 1800-5000 rpm) parat med en M90 vit låda  motorerna finns i mängd lådorna duggar inte så tätt !  🙂

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att en Volvo M90-låda är väldigt bred. Kan bli problem i en sjua? 

Går det att para ihop med en smalare Ford-låda är det nog att föredra. 

Fördel för MX-5, allt är klart med en bra låda.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en länk som kan ge lite ideer och inspiration till den som funderar på en nyare volvo motor i nåt ! :-) Oljetråg för RWD hur det ser ut med oljepickupen vart man ansluter till den block/frontmonterade oljepumpen mm.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310327

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Har volvo b5252s (rak femma 10v 144hk) med adapterplatta och volvo m47 låda i min Seven. Prövade med m90 först men den är väldigt mycket bredare än m47'an. Många säger att m47'an inte ska hålla, men har inte varit några problem alls för mig....den sitter ju original i en del volvo turbo bilar och håller ju där. Nu i vinter åker motorn ur och ersätts av en renoverad och trimmad b5254s (20v 170hk). Får se hur lådan  håller för det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja då var beslutet tagit på vilken väg jag valt, det blev leverans av en 1,8 l mazda miata motor.

Så nu hoppas jag att garage engagemanget infinner sig.

 

 

Tack för all information som kommit fram här och som kan vara användbar för andra i framtiden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir en 5vxl låda.

Den motor jag skaffas levereras både som 5 eller 6 vxl- ad. Och det råder delade meningar vilken man skall välja.

6 vxl har rycte om sig att vara hållbarare vid högt effektutag, men man menar att man har ändå bara 5 vxl då ettan tydlige blir istort oanvändbar. Detta är vad jag läst mig till och hur jag uppfattar informationen.

det kan ju visa sig fram över att man önskar annan vxl då kan man ju byta eller modda ihop annan låda med sprängkåpa och lämplig låda.

 

Mitt första mål är att komma på ut ur garaget medan tid finnes och innan någon hinner upp mig.

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd med mycket matnyttig info.  Jag har länge drömt om att bygga en seven men aldrig kommit till skott. Planen är att bygga en njutningsbar bil, mer känsla än direkt tokfart. I detta räknar jag ljudet som en viktig faktor och därför går alla fyrcylindriga motorer bort. En femma satt i min första bil (Audi 90) och det är nog däråt jag kommer gå. B5244S2, 140 hk sugmotorn men det här med passande växellåda är lite krångligt verkar det som, 960 lådorna verkar inte växa på träd direkt. Kanske enklare att gå direkt mot BMW eller miata låda?  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...