Jump to content

Estfield?


JonteN

Recommended Posts

Har lite funderingar kring chassival.

Hittade Estfields hemsida på nätet och kollade lite på deras olika kit. Ett startkit med kaross, chassi och alla bärarmar och stag kostade ca 2100 euro vilket jag tycker verkar vara hyfsat billigt jämfört med tex westfield, luego osv.

Den stora blir då hur är KVALITETEN!!

Tänkte höra om nån här har erfarenhet av Estfield och som kan berätta om det är något att ha?

Link to comment
Share on other sites

Tittade på 2 st EstField på mässan i Jönköping under påsken!

De så skapliga ut tycker jag... De bilar som var med på mässan

var också till salu till vettiga priser.

Men de var små.. om förarplatsen var liten så var passagerarplattsen ännu mindre :icon_blink:

.... Men som sagt..... det beror nog inte på bilen... humm ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säga vad jag tycker efter jag såg dom på Elmia i påskas.

Det såg väldigt billigt ut i chassi och passform på karossen var sådär. Men detta var bara vid ett 5 minuters besök i deras monter.

Link to comment
Share on other sites

Vid en snabb koll kan det värka billigt men du betalar en massa pengar för gamla ladadelar. Jag har kollat in MK, Luego och estfield ingående och min inställning är att Estfield är dyrt.

Luego, Tiger och westfield säljs i sverige.

Lev väl

Michael Wänström

Link to comment
Share on other sites

Hej

Undrar om nån har erfarenhet av GTS?

Här är deras kit:

Kit includes

Powder coated chassis with aluminium floor and integral headlamp brackets.

2 x top wishbones – made using oval section tubing.

2 x rear wishbones – made using oval section tubing

4 x trailing arms

4 x GTS adjustable shocks with springs.

De-dion axle – to accept either drums or disc brakes.

Poly bush set

2 x top ball joints

2 x lower ball joints

2 x track rod ends

10 piece GRP body work set – includes back panel, side panels, nose, bonnet, scuttle, rear wings and front cycle wings. Your choice of over 70 colours.

2 x steering rack extensions

2 x Sierra front upright inserts

Suspension bolt set

Front cycle wing supports

Exchange Sierra front uprights

Pinto engine mounts

Roll bar

Exchange steering column extension

Adjustable pedal set

Prices:-

Deluxe Starter Kit - £2170.00 inc

Å sen tar de £530 för frakten till Sverige.

Tycker det verkar prisvärt, men hur är kvalitén?

www.gtstuning.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Kolla in vad dom säger på t.ex http://www.locostbuilders.co.uk/ om dom olika alternativen du funderar på.

Vart i landet bor du?

Ifall det är i närheten av Stockholm så har du ju chans nu på söndag att se flera olika bilar på Tullinge. Om dom flesta inte är hemmabyggda förstås.

Men jag dyker upp med min MK Indy iaf

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha någon erfarenhet av något av kitten så uppfattar jag GTS och MK som relativt lika i kvalité - dock med vissa skillnader i konstruktionen, främst då bakvagnen.

Fast skulle jag köpt ett kit från GTS så hade jag nog satsat på Challengern. Jag är duktigt såld på det utseendet - speciellt med modern insida! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Johan här på forumet har beställt ett kit från GTS. Jag vet iofs om han har fått det än.

När jag var i England sist träffade jag Darren på GTS. En mycket trevlig kille men kanske lite virrig och ostrukturerad.

Han har firman i sitt radhus utanför London.

Det var "shocks" över hela huset inklusive köket! min fru blev nästan illamående av alla bildelar :blink:

Darren nämde också att han funderar på att åka till sverige ett par ggr per år och leverera kit.

Det är tydligen väldigt många svenskar som är intresserade men backar pga transportpriset.

Men det var bara funderingar som sagt.

Jag tror att GTS och MK är likvärdiga i kvalitet, speciellt nu när inte Martin själv är inblandad i MK Sportscars :(

Det som avgör är om man vill ha vanlig delad bakaxel eller en Dedion.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... det låter precis som många engelska företag! :D Farsan har varit över i England några gånger och köpt bildelar till MG och Rover och sett många liknande företag - rostfria avgassystem under soffan, skärmar under sängen etc...

Bakom många av de mest välkända företagen döljer sig en liten "hemmafixare" med ett oisolerat skul på gården som enda lokaler. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Just så såg det ut hos Mark på Trinton sportcars. Ett gammalt plåtskjul fyllt med galsfiberdelar Mark själv stod och plastade när vi kom (bakis som en örn). På min fråga om han inte borde ha en skyddsmask svarade han

- Ehh I have done this so long so I don't feel the smell anymore......

:D

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Det där känner jag igen :icon_oops: Gissa hur jag mådde efter att ha plastat upp min båt . Det rörde sig om 3,5 ton plast och glas. Frugan sa att jag luktade plast genom huden flera dar efteråt. :( Men nu är jag ok igen :thumbup: Tror jag :prop:

Eddy

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara idé att köpa något av de svenska kitten med, exempelvis DD7, jag uppfattar det som om de är minst lika bra som många av de brittiska locost-kitten.

Många tycker att ett svenskt garageföretag kan ju inte vara något, utan det skall importeras från något *stort* märke, som när man tittar efterär mer källarskrubb än garage, men man tittar inte så ofta efter när det är långt att åka.

Link to comment
Share on other sites

Tjena hej!

Jag kollade också Estfields prylar på Elmia och ska man bara ut och rejsa på bana kanske det funkar men någon vidare finish verkar det inte vara.

"Strong as hell" beskrev han chassiet men han ville ha 98000 SEK för rullande chassie med en långt ifrån klar Fordmotor och vad jag tror var en Volvodrivlina.

Givetvis stel bakaxel. Man får vad man betalar för så länge man inte bygger helt själv.

Jag kikade innan jag bestämde mig för en Tiger (jo med sierrans bakvagn) på Robin Hood. Verkade helt ok tills jag läste flera recensioner som sade att kitten var skit! Nu vet inte jag om GTS är bättre eller sämre än Robin Hood men det kan nog löna sig att kika på de Engelska forumen för mer info.

Link to comment
Share on other sites

Tja! har även sneglat lite på tiger-kitten.

Hade dock önskat att man kunde bygga dem med stel bakaxel(billigare) :D

Nån som har gjort det förresten?

Med sierrans delade axel måste man ju köpa deras bakvagnsupphängning för 4000.

I alla fall om man ska våga sätta sig i bilen sen. Är ju ingen supersvetsare precis... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Har själv beställt Tigers "Super Cat" och den använder Sierrans hela bakvagn.

Hjälpramen tillsammans med de stora bärarmarna används ihop med nya fjädrar och ställbara Spaxdämpare. Så ingen svetsning behövs till den modellen :thumbup: . Hoppas att vägegenskaperna är OK ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...