Jump to content
ulwe

Kröka rör tabell?

Recommended Posts

Finns det någon tabell för hur mycket rakt rör det går åt för att göra en krök? Eller tar man bara centrumlinjens längd på färdig bock? Ska kröka 45x2.5 i en dragande apparat, måste bli rätt på första försöket, annars blir det att skaffa 6 meter till.....

rör.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prova med att använda denna formel (0,017453 *Bockradie*Antalgrader att bocka)

Sen bör du även tänka på att återspringkompensera när du bockar. Misstänker att du kör med nått cromemolly likt material

så jag skulle köra fast pålägg 3 grader oavsett gradtal och sedan på detta 5 % till ( exempel 90 grader bock + 3 grader =93 plus 5% =97,65 grader)

 

Edited by Hansol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, formeln matchar ungefär vad centrumlinjen ger, så den stämmer. Och återfjädring 2-3 grader, japp, Materialet är ST52 från stålbutik, ganska mjukt.

Har gjort första röret, böjen kollapsar på utsidan så beräkningar kan man glömma när jag bockar så snävt, r62 på detta röret funkar inte. Så det blir att sikta in sig så det passar helt enkelt

Däremot fungerar rullningen av takdelen riktigt bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I o m att du bocker i en radie som är ~ 1,5 x rördia så krävs det att du bockar med invändigt dorn som då motverkar att röret kollapsar.

Ja rullbockning är ett mer tacksamt sätt , baksidan är att du inte kommer ner i snäva radier som du gör med dragbockning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gick inte att ha dragstång inuti på dom här rören pga längden och krökningen. Men för huvudbågen bakom stolarna ska jag definitivt prova det, funkade finfint på 30 mm rör till bärarmarna. Har inga riktiga mandrel mothåll, svarvar en dorn som motsvarar insidans yttre radie... nån som förstår det?! Nåväl, den ser ut som en halv ellips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla med Finess i Eskilstuna dom gör burar i mängder. Jag la ner alla mina planer på att bocka själv när jag såg deras priser. 

Är det bara några få bockar kan man ju fylla med sand för att hindra kolaps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, proffsen gör detta riktigt bra, köpte 2 U-öglor 180 graders från Guss för länge sen, paralellt på alla håll, super.

Sand har jag provat men aldrig lyckats med....

Körde varg med dornen under svarvningen, får bli 5 mm kortare för att få fram en passande ellips

dorn.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det dorn du tillverkar brukar man benämna som sked-dorn just för att ytter profilen liknar en skedform.

Men mer vanligt är att man använder kuldorn när man kommer upp i dimensioner över 12 mm och uppåt.

1364176369_IMG_25861.thumb.JPG.28a2ce08365458d6bebe5b96332c5a5f.JPG2099515508_IMG_25871.thumb.JPG.9d8d3dad7b6fb305590742be58dc8a2a.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuldorn, min våta dröm, visste inte att dom heter så, mandrel javisst men kuldorn, med det som sökord hittade jag Herber med en bra fel-guide.

Dagens försök resulterade i detta, megaflopp :banghead:. Dornen låste sig inuti röret trots massor av vaseline, yttre stödskenan fick därmed för högt tryck, så det blev veck på insidan och till slut sprack det på utsidan. Planen är nu att göra en ny fast hållare och urtag för den nya på ett nytt ställe på trissan. Inser också att om jag slipade fram formen på dornen skulle det bli bättre, så den verkligen ser ut som en sked och inte spetsig, som svarven ger.......

45rör.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mandrel är naturligtvis rätt benämning (ball-mandrel eller plugmandrel ) vara jag som "försvenskade" det bara.

Du var på rätt väg med ditt svarvade dorn , hade du skippat det framför REF 127,85 måttet så borde du inte fått det att glida lika snabbt.

Även denna verktygstillverkare har en bra howto sida. (brukar handla verktyg härifrån )

 

Edited by Hansol
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är på väg att kasta in handduken nu. Inser att alla de delar proffsen använder i sina maskiner har berättigande.....

Hansol, trubbade ner dornen litegrann och backade den några mm, tar bort mer på nosen i morrn. Gjorde en ny delbar rörhållare, körnade inuti för mer grepp och en spännring före den för mer fasthållning. Det började glida när vecket kom på insidan. Resultat på bilderna, man kanske ska se det positivt att jag gör en 90 graders rörböj med 0 radie invändigt?? 🤣

45rörD.jpg

45rörA.jpg

45rörB.jpg

45rörC.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ibland vill det sig inte, och du har valt att göra det lite svårare i o m att du valt en rejält tuff tajt radie och har kanske inte en optimal utrustning för just det.

Jag skulle börja med att skippa nosen på ditt dorn likt din bild jag retuscherat.dorn_.jpg.2d536b1231fb3ca2a0366f48902ae36e.jpg

Sedan skulle jag ställa dornet så att den röda linjen matchar den röda linjen i din bockradie på bilden här under.

 

radie.jpg.30c958da6dfe26fb0b44e65ca1fc4904.jpg

 

För att du  ö v h t ska få till en hyffsad bock måste du se till att röret under inga omständigheter glider när du bockar,

för det är då det kollapsar invändigt som du råkat ut för nu.

Använd röret som du misslyckades med för att kolla att din fastlåsning fungerar ,

lås fast det och försök att vrida det runt , lyckas du med det så kommer röret glida och du behöver åtgärda.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, har inte plats i svarven att göra en större dyna än 125 mm ämne... Tack för alla tipsen! Har funderat på att bygga på med svets i gröna området, för att minska utrymmet för rynkorna. Vad tror du om det? Måste vara slätt men enkelt att kolla med en rörstump. Sista utvägen för fasthållningen är att sätta några svetsar på rör/hållare.

 

45rörskiss.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kan du så prova absolut med att loppa fast rör och slå en provbock ,på så sätt ser du om dorn och radie ö h t fungerar. 

Att lägga på svets som du tänker skulle jag inte göra då det inte fyller någon funktion på insidan ,

att du får detta djupa veck beror enbart på att röret glider när du bockar och på så sett kollapsar.

Edited by Hansol
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kapade nosen och punktade fast röret, nu sprack det redan vid 20 - 25 grader. Kan också bero på att det mesta i fixturen är krokigt nu, men det är dags att tänka om. Det blir raka rör nu, så jag kommer framåt. Men, det var ändå kul att prova detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är inte så enkelt som man kan tro , det kräver mycket av utrustning om man ska bocka i så tajt radie.

Det här är vår setup för lösa bockradie mindre än 3 gånger rördia.

IMG_2589.thumb.JPG.dfc783feb4c67e5ce852fd782a15c783.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja @heralue alla garage med lite självaktning har väl sådan stående i ett hörn .:toot:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett hörn? Hemma här skulle den ta upp 2 hörn + långsida + gavel!!!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×