Jump to content

Kopplingsproblem


Karl-arne

Recommended Posts

Har ett problem jag går bet på. Saab 2.0 t + Omegalåda. Frikoppling bara efter 2 dm slag på pedalen. Har tagit ur pedalstället och gjort ett ställ vid sidan av lådan för att kunna testa ordentligt. Har testat alla luftningar som jag kommit på: tryckluftssug. manuell luftning med pedal , backtryck vid luftningsnippel, och inget har hjälpt. Har 1-2 mm tryck på solfjädern som start, men har även testat med en distans på 3 mm till, alltså 5 mm tryck, men samma 2 dm för frikoppling. Bytt tryckplatta och testat en annan huvudcylinder men samma sak. Slavcylindern ny från Omega, tryckplatta från SAAB. Nån som har ytterligare ideer?

Link to comment
Share on other sites

Jag flyttade fram slavcylindern ca 12-13 mm vill jag minnas. Första tankevurpan jag gjorde var att inte dela slaven utan flyttade ut hela paketet = det tätade inte emot lådan och mycket kladd (märkte jag först efter SFRO2 men hann modifiera innan regbes 😄 ). Så dela slaven och sätt distanserna mellan. Se NeoZeven byggtråden

 

EDIT: typ här 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg just nu exakt hur mycket första distansen var , tror det var någonstans 13-14 mm. Det enda jag är helt säker på nu är att när jag skruvar ihop motor/låda pressar slavcylindern  in solfjädrarna 1-2 mm. Jag prövade även som sagt förlänga distansen med 3 mm, men med samma resultat, och då borde den varit kanske 16-17 mm och pressat in fjädrarna 4-5 mm. Slavcylinder är Omega och lamell och  tryckplatta SAAB. Bytte som sagt också huvudcylindern mot en V70:s för att bara vara säker på att huvudcylindern inte var för liten.

Edited by Karl-arne
Link to comment
Share on other sites

Hej Christer

Trodde det var så själv, men när jag frågade mekanikerna på Opel i Karlstad påstod de att den skulle ligga an för annars skulle det bara skaka och vibrera. Men även om den inte ska ligga på fjädrarna, varför frikopplas inte lådan förrän efter ett slag på 2 dm?

Link to comment
Share on other sites

Sliten lamell? I så fall hamnar solfjädern längre ut från början.  Lagret ska inte trycka ihop solfjädern. Under den gröna damasken sitter en fjäder som ska hålla lagret framskjutet mot solfjädern för att inte få dödgång och glapp, Men inte mer än så.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...