Jump to content

Remote bromsservo?


ulwe

Recommended Posts

Har börjat rigga stol, ratt, och pedaler. Upptäcker att bromsservoklockan är jättestor (26 cm dia), dessutom är den monterad 10 grader uppåt/framåt vilket gör att den tittar upp ovanför ramen och kolliderar med ett genomtänkt förstärkande ramrör som jag inte vill såga i. Planen är att ha hela bromssystemet från donatorn, Lexus LS400.

Någon som har använt separat bromsklocka? På www ser det ut som att man måste ha 2 stycken för att få 2-krets! Är detta en vettig väg att gå? Hur gör man?

Link to comment
Share on other sites

Kärran hamnar på 1200 kg klar, donatorn väger 1800 kg, så den 50%iga (eller 33%?????) förbättringen i bromsprestanda vill jag ta med mig hela vägen. Youtube hittade en "hydroboost" där man kopplar in sig på styrservopumpen, mer kompakt än vaacumklocka men.... känns inte helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Det där med "hydroboost", alltså bromsservo drivet av styrservopumpen, sitter original på många BMW från 80-talet. Det finns med säkerhet i E28, dvs 5-serien 82-88.

Om du har ett bromssystem utan servo där du kan låsa hjulen vid ett vettigt pedaltryck så ser jag inte att du får bättre bromsprestanda med ett servo, snarare tvärt om då bilen blir tyngre med servo.

Edited by bexander
Link to comment
Share on other sites

Aha, inte bara eftermarknad alltså, OK. Efter mera googlande hittade jag 90-graders och 180-graders montering mha mellanaxel och länkar, ökar upp frihetsgraden. Såg nåt från SFRO med 100 kg pedalkraft, det blir då 500 - 600 kg på länkarna.

Och en BMW fjärrmonterad med lååång tryckstång, M3?

90grader.JPG

BMW_booster.JPG

180grader.JPG

Edited by ulwe
180 graders
Link to comment
Share on other sites

Det var rejäla klumpar du hittat.

BMW grejerna från E28 som jag tänkte på är mycket mindre!

Accumulatorn (kallas ofta bomben) kan du placera var du vill. Det är huvudcylindern och boostern du behöver få plats med vid pedalen.

 

E28 system.jpgE28 booster.jpg

E28 bomb.jpg

Edited by bexander
Link to comment
Share on other sites

Det var ett kul system, Bexander! Speciellt som jag har elektrisk styrservopump, skulle bli ett fullmatat hydraulikskåp bakom vänster framhjul. Sitter tydligen på E28 med större motorer, alla 518 / 520 på bildelsbasen är vaacum. Själva accumulatorklockan satt tydligen på Audi quattro oxå.

Link to comment
Share on other sites

Aha, tänkte inte på att det sklijer med olika motorer. Jag ägde en 528i en gång i tiden och den hade detta system iaf. Det sitter då troligen i biler med stora sexan (M30). För det finns även i E24 (6-serien), E32 (7-serien).

Vad är det för årsmodell på donatorn? Jag ser att det är rätt så stora bromsar på en LS400 från ex -98, alltså stor diameter på skivorna samt stor kolvarea i bromsoken. Det kanske går utan bromsservo med rätt huvudcylinder och pedalställ. En annan tanke är att du kanske inte behöver lika stor förstärkning av kraften i bromsservot så du kanske kan klara dig med ett mindre vakuumservo. Tror det sitter ett väligt litet i Nissan Micra (K10)? Ovan är spekulationer från min sida så ta det med en nypa salt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, framskivorna är 304 mm, årsmodellen är tidig -94. När det blir lite varmare igen, ska jag kolla mera på detta med mellanaxel + var kopplingspedalen hamnar också.. Ja, har också läst att Micra har liten klocka.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, nä det enda lätta nätta på denna är helalu-motorn med 8 burkar i V-konfiguration. Men simulerat i datorn har ramen 8kN/grad i vridning och en vikt på 240 kg. Så motor/låda/ram är cirka 500kg.

Link to comment
Share on other sites

Har fått till en gaspedal som fungerar, ska göra en till utan sidoförflyttning. Kopplingen, måste beställa en cylinder nu, lutar åt Tilton 74 serie paket med flera behållare. Handlar om borrning vs slaglängd. Urtrampningslagret finns redan, också Tilton.

Nu tänker jag en mellanaxel precis under rattstången, för bromsflytt av servoburken till ytterkant ramen. På den axeln ska kopplingspedalen hänga lagrad, med en mindre flyttning av cylindern åt rattstången till, så den i sin tur går fri från vaacumklockan. Nackdelen är ju at när man väl svetsat bromspedalen till axeln, så har man ingen chans att korrigera kopplingspedalen............

Med påfyllningsburken horisontell upptäckte jag att övre torpedfäggen är parallell med infästningen av klocka/cylinder, absolut ingen tanke bakom det men ibland händer sånt!

sida bromsaxel.jpg

bakifrån bromsaxel.jpg

påfyllning.jpg

påfyllning2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...