Jump to content

Styrknut och kolapsbar rattstång


Klubbsson

Recommended Posts

Har en styrväxel från en Sierra och en styrknut från samma bil. Jag får inte i hop det med styrkolonnen från sierran så jag har två frågor som någon kanske kan hjälpa mig med.

Hur stor vinkel förändring kan man ha på en styrknut? skulle gärna undvika att ha två om det går.

Har ni några tips på hur man bygger en kolapsbar rattstång? som kan gillas av SFRO? Har ett rattnav beställt från Rally design men just kolapsbara rattstänger verkar det vara brist på då det ej verkar vara  krav på det i England. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns massor med sätt att lösa kollapsbarheten, beroende på budget, utrymme och liknande.

Jag brukar tipsa om att en teleskopisk dubbel D rattaxel kan vara en mycket smidig lösning, speciellt eftersom teleskopfunktionen också gör den enkel att montera.

Flera leverantörer säljer sådana axlar, till exempel Dalhems och Moon;

https://dalhems.com/sv/p/6c22c27f591f49be9750a33100f255db/styraxel-34-DD-stal-53-69cm-lang
http://mooneyessweden.tictail.com/product/borgeson-kollarpsbar-styraxel

Det finns ju också knutar som konverterar från dubbel D till andra splines.

Carbuildersolutions i England har också en rattaxelbit med kollapsfunktion och konverteringsknutar.

När det gäller frågan om max vinkel på knutarna så varierar det mellan olika tillverkare/modeller. De mest seriösa eftermarknadsbitarna har angivna maxvinklar, finns inte det får man prova och se så att det inte finns risk att knuten kärvar eller låser.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack,

Carbuildersolutions hade ju mycket godis att välja på. När jag läser lite om styrknutar så hittar jag en generell rekomendation på 35grader. Jag kommer nog klara mig på runt 25 grader, det har i bland sina fördelar med motorn bak :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...