Jump to content

Flyttbart "byggbord"


Jocke4U

Recommended Posts

Tjena,

Jag planerar lite inför kommande GT40 bygge och då jag är relativt trångbodd så behöver jag ett "byggbord" som är flyttbart.

Funderar på ett liknande detta (dvs 2 st)

https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-pallbock-pa-hjul-rod-p40235244

vidaxl_pallbock_p_hjul_rd-40235244-31701335-org.jpg

Är det en konstruktion ni tror på?

/ Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde en vagn av osb och 45x70 med lösa hjul från biltema, det kostade nog nästan mer än den vagnen om man ska räkna skruv o sånt.

Jag har en fundering kring hjulen, är det järnhjul och i sådanafall vad kommer det göra med ditt garagegolv när du börjar få i lite vikt i bilen? Det sagt så har jag gummihjul som ska tåla 150 kg och det är mycket tungt att få rull på mitt bygge nu när motor och allt är i så hårdare hjul hade varit att föredra.

/T

Link to comment
Share on other sites

GT40, kul!

Till donatorbilen använder jag Biltemas hjuldolly i plåt, 2 par för 1000SEK, med 16 hjul blir det lättrullat. Sätter man ihop dom med 2x4 till bra höjd och en stadig plywood på toppen så blir det nog stabilt. Pga fall på mitt garagegolv, shimsade jag upp dom individuellt och låste dom med ett byggbeslag, för att behålla donatorn i våg.

dolly.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har 2 st hjuldollys och har haft liknande tanke @ulwe och man kan ju tom bygga helt i trä som @tpau men den ovan blir nätt(are). Hade fundering på att bygga något liknande men som vanligt blir nog materialpriset ungefär samma (eller dyrare) och sen ska man göra jobbet också 😄

Kanske 2 st av ovan och ev komplettera med ett justerbart rör mellan dom ....

Link to comment
Share on other sites

Hej, har en vagn uppbyggd av 50x100 fyrkantrör med snurrbara hjul så att det går att flytta. Fördelen med stålrör är att då kan man punkta och fixera chassiet under bygget. Man slipper problemet med att det drar sig och flyttar på sig när man väl måttat in det.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde min nuvarande bil på ett ganska grovt  2 ton lyft bord  110 x 90 .    lite overkill och naturligtvis lite mera pengar på någon auktion  ,  men  SÅ  XXX BRA  att alltid ha bilen i exact rätt höjd.   När man inte grejar står den i golv höjd , när man behöver motionera hjulupphägning kör man på  upp ner knappen  

Flyttas runt med en pall lyft.    

 

Ungefär som denna  fast detta är nog ett 3 tons ,    finns ju 1.5 tons 

Lyftbord

Men du kanske har för trångt för pall lyft 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, vedde sade:

Jag kör samma saxlyft men 500kg till sjuan, 

Men jocke bygger väl en sånd där tung  v8 bil :-)     så 500 kg räcker ju bara till fram vagnen  😏

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haha, ja lite mer än 500 kg lär den väga - behöver nog bygga golvet med 10-15 mm plåt så den väger tillräckligt för motorn jag vill ha 😄

Jo, jag har tänkt tanken på en krallig saxlyft, helst nedsänkt i golvet men blir svårt att flytta 😉 och nej nej ingen pall-lyft - försöker hålla det minimalistiskt i garaget nu. Eller så skulle man flytta lite utanför stan.

Tänk vad roliga grejer man skulle kunna samla på sig med denna fastighet: https://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-magra-alingsas-kommun-magravagen-165-14954595

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oj, väg upp med Bly inte sånt som du inte kan ta ur bilen efter besiktning, då blir det svårt att lätta bilen sen, byta hela golvet är inte gjort i en handvändning.

PS - köpte du fastigheten? den ligger inte kvar!!!

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-21 at 13:31, vedde sade:

Oj, väg upp med Bly inte sånt som du inte kan ta ur bilen efter besiktning, då blir det svårt att lätta bilen sen, byta hela golvet är inte gjort i en handvändning.

PS - köpte du fastigheten? den ligger inte kvar!!!

/Vedde

Lugn Vedde 🙂

Jag raljerade lite, jag ska bygga en bil som är lämplig för effekten.

Nej jag köpte inte fastigheten (inte ens bud 😉 )  - kan tro den var ganska eftertraktad ...

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-23 at 10:39, Tomas sade:

Du har säkert sett det här bordet redan. Riktigt snyggt och dessutom till ett Tornadobygge 

B4F9511B-7BCC-462D-B631-C4006C1FE36C.jpeg

Ja  det var stiligt - Kanske på gränsen till för högt dock.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-23 at 11:55, heralue sade:

Du rafsar ihop din Tornado så snabbt så du behöver nog inget bord..... 

Haha, ja det tror du - det är inte min syn på det. Sen vill man väl inte "rafsa" ihop det, eller? 😉 😄 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

har ju min gamla jigg till sevenbygget, är roterbart och går att sätta hjul på .

Hela jiggen ligger inom 0.5mm i tolerans.

du får den av mig om du hämtar den.

Ska se om jag kan ta några bilder på den snarast.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...