Jump to content

Placering av kuggstång


rickepumpen

Recommended Posts

Hej alla!

hjälper till med ett projekt ( inte locost ) och vi har ett dilemma med styrningen.

om kuggstången ska ligga i en absolut rak linje mellan styrlederna har vi två ramrör i vägen. Om vi skjuter kuggstången framåt för att gå fritt blir styrstagen vinklade bakåt med ca 15 grader och om vi skjuter den bakåt blir de vinklade framåt med ca 5 grader. I höjdled är det inga problem och bredden  är korrekt så där är inga problem. Hur stor roll spelar det att kuggstången inte linjerar med styrlederna om allt annat stämmer?

Link to comment
Share on other sites

Vi försöker bara komma fram till en vettig lösning innan vi börjar tillverka bärarmar för i det stadiet är det tråkigt att komma på att vi har tänkt med fel kroppsdel.. 😳

Det börjar bli läge att prova nu för jag själv tror inte att det spelar så stor roll om styrstagen pekar några grader framåt eller bakåt så länge alla andra mått stämmer. Om det påverkar ackerman har jag ärligt talat ingen aning om och det blir en rätt omfattande övning med papper och penna för att försöka rita upp vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Det är just Ackermann som påverkas (mest, eller i huvudsak) av förskjutning framåt/bakåt.

Jag håller med Ulf om att styrväxel lite bakom styrlederna oftast blir bra, i alla fall när styrväxeln sitter framför hjulcentrum.

Men det är en väldigt bra idé att göra en mockup så man kan testa bump steer och Ackermann innan man permanentar saker. Det går utmärkt att göra testbärarmar i trä, VP-rör eller liknande för att prova ut geometrierna.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...