Jump to content
emilborg

Projekt Zero

Recommended Posts

Sådär, efter 10 års velande fram o tillbaka om att bygga en egen super seven, har jag äntligen tagit tag i det (trots fusket med att beställa färdig ram)

Kitet är beställt från GBS i England och är baserat på Ford sierra donator delar, så nu går man här i väntans tider på det stora paketet ska dyka upp.

Full motorspec etc är inte spikat har dock en hel hög med idéer 😀

Så med det sagt dröjer det lite innan byggbilderna kommer😊

 

Är det någon som har bra tips på vart man hittar Ford-delar i form av hjulspindlar fram är jag mycket mottaglig för detta!

 

 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen i träsket 🙂

Jag har en ZERO jag med som är klar så är det några frågor/funderingar så är det bara att höra av dig. Finns en tråd här på forumet, ”Min GBS ZERO”

 

//Mats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det!

tro mig den o alla andra Zero trådar har jag nog kollat i 10 ggr 🤣

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul @emilborg och välkommen!

Skapa gärna din egen byggtråd i forumet Våra Bilar  och kör på med frågor, funderingar....det finns många kunniga här 😉 🙂 

Glöm inte minst att bli medlem i klubben 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, kul 👍 Men det jag blir att tänka på med ordet "Zero " är de elektriska motorcyklarna och de går ju som sagt på el......

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan, Jocke4U sade:

Skapa gärna din egen byggtråd i forumet Våra Bilar  och kör på med frågor, funderingar....det finns många kunniga här 😉 🙂 

Glöm inte minst att bli medlem i klubben 😉

Missade ju att du ju skapade tråden i Våra Bilar :banghead:

Hörde också att du har blivit medlem, ännu mer välkommen! 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om spindlar tror jag bland det billigaste näst efter att köpa en donatorbil är GBS donatorkit, kolla kitspares som är gbs webbutik. Men fler i England saluför också, tex MK, ligger även några på ebay.co.uk.

Britterna kallar dom för uprights.

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äntligen var dagen kommen 😆

Nu ska man bara försöka organisera upp alla delar så man kan börja bygga sen 😊

20190107_171251.jpg

20190107_173959.jpg

20190107_100617.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gött, nu är du ordentligt på G !!!

/bengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt @emilborg. Det är bra att ha organisation på grejerna. Jag håller själv på att organisera garaget inför mitt "stora paket". 🙂

Najs ned nedsänkt höj/sänkbart bord (lite avis 😉 )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ja de måste va ordning om ja ska få något gjort!😊

Det är hur bra som helst med arbetsbord, man får ju tänka på ergonomin.

 @Jocke4UDitt nya projekt ska bli skoj att följa!

Edited by emilborg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har det varit några tvivel om att byggsatsen inte uppfyller kriterierna för amatörbyggnad pga av att chassit är färdigtsvetsat från en firma och inte själv utförts  ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej inte som jag har uppfattat det, det är ett 30 tal såna här kit sålda till Sverige så det ska vara grönt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, det är  ju toppen. Det är ju inte lite jobb att utföra trots att svetsningen är klar å är svetsningen utförs av proffs är det en fördel tycker jag. 

Lycka till med ditt bygge det skall bli roligt att följa ditt arbete, själv är jag kass på att dokumentera vad jag gör.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kommer att ändra lite o lägga till o dra ifrån just för att få min ”egen” bil.

sen är det skönt att komma till 50% i bygget med en gång 😊 Tack!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Har det varit några tvivel om att byggsatsen inte uppfyller kriterierna för amatörbyggnad pga av att chassit är färdigtsvetsat från en firma och inte själv utförts  ?

Det brukar inte vara några problem om man kan visa materialintyg och att ramen är olackad och väsentliga svetsar inte är nerslipade så SFRO kan granska bygget vid byggbesiktningen. Är chassit dessutom levererat av en välkänd (inte ökänd 😉 ) leverantör så bidrar även detta tror jag. Jag byggde t.ex. med Westfield chassi utan problem

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jaha, det är  ju toppen. Det är ju inte lite jobb att utföra trots att svetsningen är klar å är svetsningen utförs av proffs är det en fördel tycker jag. 

Lycka till med ditt bygge det skall bli roligt att följa ditt arbete, själv är jag kass på att dokumentera vad jag gör.

Tycker du skall starta en tråd Göran, ditt bygge är grymt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inget exotiskt alls att pressa bussningar,  men behövs det med 😊

Nu då mina vänner förslag på motorer+låda?

Hade tänkt Volvo 5a o bmw låda men det var nog väl optimistiskt vad gäller utrymmet tyvärr.

Hade från början tänkt att hålla mig ifrån ford men har nästan börjat snegla dit nu😆 vilka modeller ska man leta efter?

20190109_190734.jpg

20190109_094537.jpg

IMG_20190109_203328_787.jpg

20190109_184709.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har väl inte långt till Mazda 😉, hela Miatan´s motor och drivlina. Själv har jag en Mazda 3 Sport 150 hk, en härlig motor. Är väl en Duratec samma som Ford. I min sjua SHSC sitter det en otrimmad och sliten Zetec i orginal 131 hk, men med insprut från MC och Megasquirt så ligger den på 160 hk. Till det är kopplat en Ford T9 med diff från Ford. Kolla på http://danstengineering.co.uk/ där får du lite uppslag.

/bengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tittat på mx5 drivlina, inte så lätta att få tag i verkar de som.. eller 1.6 på 110hk finns de gott om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@postmanpat jo jag borde väl titta åt Mazda med tanke på arbetsplats, får undersöka lite om man kan få tag i motor utrikes kanske.

Hur funkar det med Zetec maskinen då, från vilken bilmodell? Är type9 lådan bara att skruva dit? Det går att ha en mt75 låda med som jag förstått?

 

@tpau liten annan prisbild än här, 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zetec från en Mondeo -99 a. För att få dit type9 krävs: stödlager, koppling för Sierra och anpassad "sandplåt" och en annan startmotor. Du behöver ändra på tråget, då motorn kommer att bli rakställd och för att få lite frigång till asfalten. Har inte erfarenhet med MT75 lådan men tror att det funkar att dra dit den på samma sätt. Det finns flera trådar i detta fantastiska forum hur konvertering mellan Ford delar går till. Zetec motorer får man för skit och ingenting. Sen om du vill få upp klöset så finns det i princip hur mycket grejer som helst. Om nu inte Brexit kommer att ställa till det. Jag har reservdelsnummer för delarna som behövs, det är bara att höra av dig när det är dax. Sitter även på en MT75-låda och diffar. Men är ramen anpassad för alternativ eller är den klar för Ford från början? /bengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, det ska jag kika på!

kitet är anpassat för Ford, så de kloka vore ju att köra på Ford. I detta läget kanske ja får förbise mina yrkeserfarenheter av Ford 😁

Absolut, har du uppfattning av vilken låda som är bäst mt75 eller type 9 @postmanpat , hade du mer grejer kvar? Rattstång?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mt75 tål mer moment, väger mindre (ca 5 kg enl internet), har bättre utväxlingssteg mellan ettan o tvåan och det är lättare att ändra placering på växelspaken.

Typ 9 är mindre, har utbytbar svänghjulskåpa och har bättre eftermarknadsstöd.

Mt75 får plats i en Zero.

Kul att se ditt bygge gå framåt!

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, tpau sade:

Undrar hur man gör för att skrota ut men köra hem en bil från UK

https://www.gumtree.com/p/mazda/2006-mazda-mx5-2.0i-sport-heated-leather-seats-17-wheels/1319061044

/T

Körde hem en Jaguar xjs v12 från UK för några år sen till ett skrotbils rejs. Var inga problem att skrota i sverige. Fins ganska mycket engelska bilar i Sverige där man inte fått med sig alla papper och gör att men inte får igenom ursprungs kontrollen med transportstyrelsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×