Jump to content

Projekt Zero


emilborg

Recommended Posts

Sådär, efter 10 års velande fram o tillbaka om att bygga en egen super seven, har jag äntligen tagit tag i det (trots fusket med att beställa färdig ram)

Kitet är beställt från GBS i England och är baserat på Ford sierra donator delar, så nu går man här i väntans tider på det stora paketet ska dyka upp.

Full motorspec etc är inte spikat har dock en hel hög med idéer 😀

Så med det sagt dröjer det lite innan byggbilderna kommer😊

 

Är det någon som har bra tips på vart man hittar Ford-delar i form av hjulspindlar fram är jag mycket mottaglig för detta!

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Välkommen i träsket 🙂

Jag har en ZERO jag med som är klar så är det några frågor/funderingar så är det bara att höra av dig. Finns en tråd här på forumet, ”Min GBS ZERO”

 

//Mats

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Jocke4U sade:

Skapa gärna din egen byggtråd i forumet Våra Bilar  och kör på med frågor, funderingar....det finns många kunniga här 😉 🙂 

Glöm inte minst att bli medlem i klubben 😉

Missade ju att du ju skapade tråden i Våra Bilar :banghead:

Hörde också att du har blivit medlem, ännu mer välkommen! 😄

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Om spindlar tror jag bland det billigaste näst efter att köpa en donatorbil är GBS donatorkit, kolla kitspares som är gbs webbutik. Men fler i England saluför också, tex MK, ligger även några på ebay.co.uk.

Britterna kallar dom för uprights.

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jaha, det är  ju toppen. Det är ju inte lite jobb att utföra trots att svetsningen är klar å är svetsningen utförs av proffs är det en fördel tycker jag. 

Lycka till med ditt bygge det skall bli roligt att följa ditt arbete, själv är jag kass på att dokumentera vad jag gör.

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Har det varit några tvivel om att byggsatsen inte uppfyller kriterierna för amatörbyggnad pga av att chassit är färdigtsvetsat från en firma och inte själv utförts  ?

Det brukar inte vara några problem om man kan visa materialintyg och att ramen är olackad och väsentliga svetsar inte är nerslipade så SFRO kan granska bygget vid byggbesiktningen. Är chassit dessutom levererat av en välkänd (inte ökänd 😉 ) leverantör så bidrar även detta tror jag. Jag byggde t.ex. med Westfield chassi utan problem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jaha, det är  ju toppen. Det är ju inte lite jobb att utföra trots att svetsningen är klar å är svetsningen utförs av proffs är det en fördel tycker jag. 

Lycka till med ditt bygge det skall bli roligt att följa ditt arbete, själv är jag kass på att dokumentera vad jag gör.

Tycker du skall starta en tråd Göran, ditt bygge är grymt!

Link to comment
Share on other sites

Inget exotiskt alls att pressa bussningar,  men behövs det med 😊

Nu då mina vänner förslag på motorer+låda?

Hade tänkt Volvo 5a o bmw låda men det var nog väl optimistiskt vad gäller utrymmet tyvärr.

Hade från början tänkt att hålla mig ifrån ford men har nästan börjat snegla dit nu😆 vilka modeller ska man leta efter?

20190109_190734.jpg

20190109_094537.jpg

IMG_20190109_203328_787.jpg

20190109_184709.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har väl inte långt till Mazda 😉, hela Miatan´s motor och drivlina. Själv har jag en Mazda 3 Sport 150 hk, en härlig motor. Är väl en Duratec samma som Ford. I min sjua SHSC sitter det en otrimmad och sliten Zetec i orginal 131 hk, men med insprut från MC och Megasquirt så ligger den på 160 hk. Till det är kopplat en Ford T9 med diff från Ford. Kolla på http://danstengineering.co.uk/ där får du lite uppslag.

/bengt

Link to comment
Share on other sites

@postmanpat jo jag borde väl titta åt Mazda med tanke på arbetsplats, får undersöka lite om man kan få tag i motor utrikes kanske.

Hur funkar det med Zetec maskinen då, från vilken bilmodell? Är type9 lådan bara att skruva dit? Det går att ha en mt75 låda med som jag förstått?

 

@tpau liten annan prisbild än här, 

Link to comment
Share on other sites

Zetec från en Mondeo -99 a. För att få dit type9 krävs: stödlager, koppling för Sierra och anpassad "sandplåt" och en annan startmotor. Du behöver ändra på tråget, då motorn kommer att bli rakställd och för att få lite frigång till asfalten. Har inte erfarenhet med MT75 lådan men tror att det funkar att dra dit den på samma sätt. Det finns flera trådar i detta fantastiska forum hur konvertering mellan Ford delar går till. Zetec motorer får man för skit och ingenting. Sen om du vill få upp klöset så finns det i princip hur mycket grejer som helst. Om nu inte Brexit kommer att ställa till det. Jag har reservdelsnummer för delarna som behövs, det är bara att höra av dig när det är dax. Sitter även på en MT75-låda och diffar. Men är ramen anpassad för alternativ eller är den klar för Ford från början? /bengt

Link to comment
Share on other sites

Okej, det ska jag kika på!

kitet är anpassat för Ford, så de kloka vore ju att köra på Ford. I detta läget kanske ja får förbise mina yrkeserfarenheter av Ford 😁

Absolut, har du uppfattning av vilken låda som är bäst mt75 eller type 9 @postmanpat , hade du mer grejer kvar? Rattstång?

Link to comment
Share on other sites

Mt75 tål mer moment, väger mindre (ca 5 kg enl internet), har bättre utväxlingssteg mellan ettan o tvåan och det är lättare att ändra placering på växelspaken.

Typ 9 är mindre, har utbytbar svänghjulskåpa och har bättre eftermarknadsstöd.

Mt75 får plats i en Zero.

Kul att se ditt bygge gå framåt!

/T

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, tpau sade:

Undrar hur man gör för att skrota ut men köra hem en bil från UK

https://www.gumtree.com/p/mazda/2006-mazda-mx5-2.0i-sport-heated-leather-seats-17-wheels/1319061044

/T

Körde hem en Jaguar xjs v12 från UK för några år sen till ett skrotbils rejs. Var inga problem att skrota i sverige. Fins ganska mycket engelska bilar i Sverige där man inte fått med sig alla papper och gör att men inte får igenom ursprungs kontrollen med transportstyrelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
11 timmar sedan, emilborg sade:

Någon som har koll på detta med avgaskrav, hur hårt är det? Är katalysator krav?😊

Jag körde min zetec med förgasare och då var det inga problem med avgasvärde. Katalysator är väl bara krav om du skall söka dispens för 20 kW. Tror jag iaf :)

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, daromer sade:

Snyggt jobbat. Du har inte fler bilder på dragningen av bromsrör och framför allt det i tunneln? Samt vad för fäste använder du där?  

Såhär har jag gjort, lite platjärn, gummibeklädda klämmor. 

Råder dig inte o köra de enkla clips fästena som finns på biltema, de håller inte måttet 👎

IMG_20200116_093819.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade:

Car builder solutions.

Väldigt dyra värkar det som, men ser stabilare ut än Biltema clipsen. Ganska smutt att bara borra ett hål utan att använda några skruv eller nit, Tänk på vikten🤣

0024046_8mm-fuel-or-brake-pipe-clips-pack-of-5.jpeg

Ja de där såg lite smutt ut 😊 o gällande vikten så vet ja vart man kan hitta 10 kg utan vidare, o de är inte på bilen ....😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag använde POR15 till ramen och Plastidip gummifärg till skärmar, noskon och scoop. Gjorde hela arbetet på ramen med från början Cleaner - Metal prep - Rust preventine - Chassi coat Black. Fick en stenhård yta efter påläggningen av Rust Preventine, svårarbetad vid gängade hål mm, men en mycket bra grund som jag tror stoppar framtida rost. Allt var lättapplicerat och lukten dödade inte mig eller andra. Valet av gummifärg var enbart för att får en neonfärg som syns i trafiken, jag gjorde fel, la färgen direkt på en spraygrund vilket fick till följd att färgen hade svårt att täcka. Rätt hade varit att lägga en vit lack först.
/bengt

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, postmanpat sade:

Jag använde POR15 till ramen och Plastidip gummifärg till skärmar, noskon och scoop. Gjorde hela arbetet på ramen med från början Cleaner - Metal prep - Rust preventine - Chassi coat Black. Fick en stenhård yta efter påläggningen av Rust Preventine, svårarbetad vid gängade hål mm, men en mycket bra grund som jag tror stoppar framtida rost. Allt var lättapplicerat och lukten dödade inte mig eller andra. Valet av gummifärg var enbart för att får en neonfärg som syns i trafiken, jag gjorde fel, la färgen direkt på en spraygrund vilket fick till följd att färgen hade svårt att täcka. Rätt hade varit att lägga en vit lack först.
/bengt

Håller med POR-15 är jäkligt bra och maskera gängor eller ta fram gängsnitt/tapp. Att dra på en mutter hjälper inte.

Köpes lämpligen på https://www.por15.de/ eller om man ska ha mindre mängd https://malmmotors.se/varumarken/por15/

Note: Top coat behövs bara om det är utsatt av UV. Jag målade inte chassit med Coat utan bara Rust preventive

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så här har jag anslutit bromsrören: Främre undre uttaget går till ena sidans främre broms, främre övre uttaget går till den andra sidans främre bromsen, bakre uttaget till bromsarna i bak. På bakre ledningen sitter bromsreduceringsventil.
Vad visar bilderna?
/bengt

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, emilborg sade:

Lite framsteg både här o där 🙂

Någon som har kläm på hur bromsrören brukar kopplas på sierra huvudcylinder? 

IMG_20200414_102843.jpg

Om du vill få en snygg installation skulle jag rekommendera att sätta MaxECU innanför instrumentbrädan och inte i motorutrymmet, jag skulle skippa den fina El lådan då jag anser att den bara är överflödig då konststycken på ECU borde vara IP68 klassad. Dra kablaget in i torped väggen under kolfiberplåten. 

 

Trevligt bygge att följa 🙂

Så här gjorde jag iallafall.

2082C08F-7FE9-44F1-BDDA-A1EF4E4E83B6.jpeg

IMG_4057.jpg?ssl=1

 

Hittade ingen bättre bild på ECU jag har. Sitter placerad på passagerare sidan😄

FLIR0044.jpg?ssl=1

 

Edited by longen
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, longen sade:

Om du vill få en snygg installation skulle jag rekommendera att sätta MaxECU innanför instrumentbrädan och inte i motorutrymmet, jag skulle skippa den fina El lådan då jag anser att den bara är överflödig då konststycken på ECU borde vara IP68 klassad. Dra kablaget in i torped väggen under kolfiberplåten. 

 

Trevligt bygge att följa 🙂

Så här gjorde jag iallafall.

2082C08F-7FE9-44F1-BDDA-A1EF4E4E83B6.jpeg

IMG_4057.jpg?ssl=1

 

Hittade ingen bättre bild på ECU jag har. Sitter placerad på passagerare sidan😄

FLIR0044.jpg?ssl=1

 

Ja har allt kikt på din installation, mycket snyggt 👍

Anledningen till ellådan är helt enkelt att ecun inte är vattentät.. Jag är inte helsåld själv på min installation, får se om man gör om 🙂 

Man är ju bara sugen på att bli klar nu 😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Fredrik Svedjefält sade:

En ganska traditionell installation som jag har gjort på min Velox VII

20190918_175302.thumb.jpg.a7da042980a816f04ed7da4f46f56946.jpg

DSC_0292.thumb.JPG.484a3a1fd25d4c5e0713ef3ce8a5f88e.JPG.jpg.39050f00a5da2ed565d8017f58a87731.jpg

Den där varianten var riktigt smutt, tåls att undersöka om de går att få till 👍😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...