Jump to content

Fördelare


Jespervejby

Recommended Posts

Hej!

Någon som har erfarenhet av denna?

Har idag en original med borttagen vacuumslang och mekanisk brytare och tänkte det kanske är läge att byta upp sig men kan för lite om detta. Annat bra förslag? Motor i övrigt Pinto med 2x45 Weber,, portad och lite vassare kam.

http://www.burtonpower.com/distributor-non-vac-most-sohcs-exchange-ft299sp.html

Modified non-vacuum Bosch distributor, Ford SOHC Pinto road/rally/race FT299SP

 

Edited by Jespervejby
Komplettering
Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar denna site;

http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/timing.htm

Jag tycker det är en bra förklaring av varför man kan vilja justera tändkurvan.

Personligen föredrar jag att ha vakuumförställningen aktiv om det är möjligt, det brukar vara bra för körbarheten. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Spännande detta. Mailade med Misab som gjort insuget jag har på min och de säger att man inte kan ta vacuum därifrån.

Anledningen är att det med 2 45webrar blir vacuumet för stort och således funkar inte det då...

Spännande och se din lösning @guldgroda hur den funkar. Har du förgasare med? Beställde du med fast eller programmerbar kurva? vad fick du pynta?

 

Ha det gött!

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Jespervejby sade:

Spännande detta. Mailade med Misab som gjort insuget jag har på min och de säger att man inte kan ta vacuum därifrån.

Anledningen är att det med 2 45webrar blir vacuumet för stort och således funkar inte det då...

 Spännande och se din lösning @guldgroda hur den funkar. Har du förgasare med? Beställde du med fast eller programmerbar kurva? vad fick du pynta?

 

Ha det gött!

Tjena,

Jag kör dubbla weber 40 - samma problem med vakuum som du vad jag förstått... Jag har beställt den med programmerbar kurva och bluetooth-koppling så man kan programmera från telefonen. Har samtidigt beställt lite andra saker som var restade. Har inte fått grejerna än - men förhoppningsvis inom kort. 

Ska tydligen passa Pinto-motorer - men som dom skriver: 

Citat

 

"Tänk på att vid montering på Pinto motor så är fördelaren längre än standard fördelare (ca20mm), vilket gör att det kan bli trångt vid insugsrör/förgasare."


 

Med mina 40:or har jag kunnat kolla att det är lugnt - men ditt insugsrör kanske inte är identiskt med mitt.

Priset är väl den stora nackdelen i det hela... 5195:- på KG. Var lite inne på om man skulle göra nåt mer hemmasnickrat med MegaSquirt eller MegaJolt eller dyl. men blev detta till slut ändå. Gillar att man bara har fördelare och tändspole liksom. Ser mer klassiskt ut och sparar lite plats och kablage!

Kan hojta till när jag har det på plats så får du komma förbi Malmö och kika om det verkar vara nåt att ha!

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Grejen med vakuumsignal på motorer med separata spjäll (som dubbla förgasare) är att signalen från en enskild runner kan bli rätt ojämn. Lösningen kan vara att ta vakuumsignal från flera runners, ibland med en liten utjämningskammare emellan, kanske också med en strypning i ledningen till fördelarens vakuumklocka som gör vakuumet jämnare dit.

Det brukar vara värt att prova om man vill ha bra körbarhet i bilen. Ska den bara gå bra på maxlast (tävlingsbil) spelar det mindre roll.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-19 at 08:07, therealpinto sade:

Grejen med vakuumsignal på motorer med separata spjäll (som dubbla förgasare) är att signalen från en enskild runner kan bli rätt ojämn. Lösningen kan vara att ta vakuumsignal från flera runners, ibland med en liten utjämningskammare emellan, kanske också med en strypning i ledningen till fördelarens vakuumklocka som gör vakuumet jämnare dit.

Det brukar vara värt att prova om man vill ha bra körbarhet i bilen. Ska den bara gå bra på maxlast (tävlingsbil) spelar det mindre roll.

Gustaf

Har Du tips på grejer som funkar?vad skall köpas och hur skall det kopplas ?

tack på förhand👍

Link to comment
Share on other sites

Hade denna på min Pinto. 

http://www.burtonpower.com/bosch-ford-sohc-pinto-distributor-kit-road-rally-race-ft295k.html

Dubbla 45:or riktigt bra topp med större ventiler o portad och en Kent kam FR33 även en riktigt bra bottendel gjorde att jag hade fin tomgång på 800varv och drog jämnt o fint till 7700....gissningsvis 160-180 häst.

Så jag kan rekommendera denna men skall du bygga en värsting Pinto så tycker jag att du skall ha ett tändsystem som du lätt kan justera tändkurvan själv på.

//Janne

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-20 at 18:16, Jespervejby sade:

Har Du tips på grejer som funkar?vad skall köpas och hur skall det kopplas ?

tack på förhand👍

Inte direkta tips, det handlar ju om att gänga in en vakuumanslutning i varje runner i insuget, sedan dra dessa fyra slangar till en gemensam liten kammare och från den en slang till fördelarens vakuumklocka. Som strypning kan man använda till exempel munstycken/trådledare till migsvets.

Vill man köpa en fördelningskammare så säljer en del tuningsiter något de kallar "vakuumstation", kan funka, alternativt så kan man också hitta förgreningsblock till pneumatik på till exempel Ebay ganska billigt.

Sedan håller jag med om att ett tändsystem där man kan programmera en kurva är det bästa, men även det bör ha en vakuumsignal för att ge riktigt bra körbarhet och ekonomi.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-22 at 10:16, therealpinto sade:

Inte direkta tips, det handlar ju om att gänga in en vakuumanslutning i varje runner i insuget, sedan dra dessa fyra slangar till en gemensam liten kammare och från den en slang till fördelarens vakuumklocka. Som strypning kan man använda till exempel munstycken/trådledare till migsvets.

Vill man köpa en fördelningskammare så säljer en del tuningsiter något de kallar "vakuumstation", kan funka, alternativt så kan man också hitta förgreningsblock till pneumatik på till exempel Ebay ganska billigt.

Sedan håller jag med om att ett tändsystem där man kan programmera en kurva är det bästa, men även det bör ha en vakuumsignal för att ge riktigt bra körbarhet och ekonomi.

Gustaf

Hej Gustaf, bra info supertack. Hur mycket vacuum skall fördelaren ha? Tänker att det måste väl påverka fördelaren och tändkurvan olika beroende på hur mycket vacuum man har, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket undertryck motorn skapar beror ju på kamaxel och annat men generellt sett ska fördelaren "se" allt undertryck för att kunna reglera tändningen baserat på belastning.

Sedan reglerar man tändläget i förhållande till ett visst insugstryck med fjädern i vakuumklockan och stoppen för vakuumförställningen i fördelare/klocka.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-24 at 10:32, guldgroda sade:

Har fått hem min fördelare nu. Passar och får plats, men inte hunnit testa den ännu såklart. 

Klart längre än originalet.

/Gustaf 

D154CCC2-EBFC-4F34-A0B9-F358D571640E.thumb.jpeg.b4beb92961527aa99c64943179b9099f.jpeg2A2613A4-0F5F-4B77-8AC3-028DC5DA2FCC.thumb.jpeg.e0e5ced1c483ad1a65ecc77f94af4a92.jpeg

Coolt Gustaf, hojta till när du fått igång den. Ska du koppla vacuumet? Hur gör du i så fall?

/Jesper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...