Jump to content
Sign in to follow this  
steel

El konverterad cross

Recommended Posts

Hej, har äntligen kravlat upp ur hålet🙁 

Har kommit in på ett litet sidospår, mest för att lära mig mer om det elektriska inför igångkörningen av Elvito.

Bygger på ett batteripack, här 48 volt men ska bli 72 volt. IMG_20181008_181903_502.thumb.jpg.fc8405ddfdb743809671738def6b6841.jpg

Fick fatt på en Agni 95 elmotor och tillhörande controller av Cealm, egentligen tänkt till elbilsbygge Fox Relliant.  Denna motor sitter dock i Zero elmotorcyklar , i alla fall fram till 2012, och kan inte bara nonchaleras.  Motorn genererar 28kw vid 72 volt och 400A samt vridmoment motsvarande 250 cc fyrtaktare, detta från noll. IMG_20181014_175309_501.thumb.jpg.934094340769738cbdb20131b5ca120e.jpg

Hittade lämplig donator igår, hämtade idag.  Yamaha YZF 250 -04 vars motor gått utan oljesmörning på fullgas,  inte alls bra.....20181015_180935.thumb.jpg.43825c2b4bf56e6da69f6a61b6966921.jpg

Nyrenoverade stötdämpare !!

Som vanligt uppvisande HSB ingen vidare entusiasm. 

Mvh Pär 

  • Like 4
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt Pär och välkommen tillbaka från "hålet" 🙂

Blir spännande detta 😄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart lösningen för att öka farten är ett project till 👍  ( önska man orka själv) 

 

hur gick det med v8an, blev det kört något  

Edited by LUPUS
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, Jocke4U  ! 

Självklart LUPUS 😃 Naej, blev en liten miss med utväxlingen i kopplingspedalen, man måste vara väldigt stark i benen för att koppla. Tröttande då.....

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, strippade av och tvättade av donatorn.20181016_184902.thumb.jpg.641762a2caeede054296e0d49f38fa2b.jpg

La dit elmotorn och kollade läget 😒20181016_190123.thumb.jpg.0f5e45542276086e6d95a82eb9cbd8a6.jpg20181016_202446.thumb.jpg.b3c193b9e43da34af00e907ca95ae80a.jpg

Kommer att skära sönder ramen för att få plats med batteripacken. Blir två stycken för bästa passform. Blir gott om plats ovanför motor och batterier för controller, laddare och övrig elektronik. 20181016_200856.thumb.jpg.12ad6c973b914385814a857c098eda42.jpg20181016_202016.thumb.jpg.080f5dea4754c09c2de9dca81dc9ab8e.jpg

Har en baktanke med detta, blir bra om jag vill bygga ett energitätare pack av 18650 batterier. 20181016_202831.thumb.jpg.a8442521b2b3621d1d7449113866d99e.jpg

Fipplade ihop 48V batteripacket med ett 30A BMS och satte på laddning. Ställde det på betonggolvet ifall det slår eld🔥20181016_200818.thumb.jpg.6488ac49451949f4b20b0746a93177be.jpg

Har beställt kablage och testbox till controllern samt ett kraftigt vattentätt BMS på 200a kontinuerligt och peak 400A på Alibaba.  Kommer väl till Jul.....

Väldigt skönt med ett begränsat projekt utan besiktningar och krångel 😀👍

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 3
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har böjt rör ikväll. Blev inte så många vargar..... 

Blir själva hyllan för batteripacket. Blir kompletteringar med förstärkningsplåtar och stag. Måste även tänka till runt fästet för motorn.  Vill inte sätta dit något i onödan. 20181018_183916.thumb.jpg.c78186998d1c96076170d28407e92af5.jpg

20181018_183929.thumb.jpg.3519b0e07a01fc16180fd0167a3f5ae7.jpg

Har beställt Power Analyzer , shunt som mäter volt, amp , effekt och tid kvar i batteri.  Laddare på 84 volt 10 A, väger ca 3 kg. Kanske inte blir någon ombordladdare ändå, får se.

Mvh Pär 

 

Edited by steel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coolt Pär!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Mitt elkonverteringsprojekt gick ut på att inte synas.

Kan rekommendera Cycle Analyst 2.4 HC från Grin Technologies. Gjorde den infällbar.

/P-G 

00F148D1-34D0-427E-8EB5-FD58F74E8DBB.jpeg

774AC4C5-0478-492E-8C1A-1045265E2D13.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag ser formen på elmotorn och batteripacken så slås jag av idén att ta en glidare och placera dessa i en V-konfiguration som en flört till den ursprungliga v-twinen. Hade sett coolt ut.

 

Edit: Andra har såklart redan tänkt tanken 🙂https://newatlas.com/juicer-old-timey-electric-bicycles/21045/#gallery

Edited by stuff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, Jocke4U!

trevee72: Vad snyggt 👍 En annan klass på ditt bygge !  Är själv mer " Quick and dirty ".

Den där analyzern har jag på en converterad cykel, funkar kanonbra. Hittade dock en billigare som har en kraftigare/mer Amp shunt på Alibaba. Ska testa den först. 

stuff: 😀Så är det jämt,  finns folk till allt. 

Gjorde klart batterihyllan,  tog 2 mm plåt i botten och i framkant,  onödigt grovt men lätt man kör på något i skogen och batterierna är inte billiga.

Skar sönder ramen och svetsade dit.20181019_184035.thumb.jpg.affaec814b5284c58657fb2d289d1e1b.jpg

20181019_184027.thumb.jpg.42d69f01499c09074de6441f7dffc8c3.jpg

Plockade dit "batteripack " och motor.20181019_183844.thumb.jpg.38c1f8250dfdef663c9b8fb89a8210c3.jpg

20181019_183809.thumb.jpg.b48ca914f00d2f138dfc5c58fa4654c5.jpg

Ramen blir inte optimal,  blir ett påplock av rör och förstyvningar. Ramen är ju tänkt för förbränningsmotor med allt vad det innebär.  Börjar reta mig på det. Får se hur det går att få fast elmotorn, blir det för kladdigt vete tusan om inte jiggen åker fram igen🤔

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Tack Pär.

I mitt fall var det lite känsligt eftersom det är en veteranmotorcykel (Velocette LE 1950) och jag ville inte reta originalnördarna alltför mycket.

Originalmotorn (på golvet) är utbytt mot en fejkmotor gjord av kasserade delar där elmotorn ersätter (och är måttlik med) svänghjuls-och generatorhus. 

/P-G 

7A09FCE4-5FF4-4923-9E8A-FA03A38D8568.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

trevee72: KonverterIng när det är som bäst 👍 

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har byggt vidare med ramen. Vred och vände på batteripacken med controllern, laddare och dc-dc konverter i åtanke. Blev inge klokare av det. 

Bygger vidare med orginal konstruktion,  tyngdpunkten blir långt ner med batterierna på "hyllan ", det blir inte speciellt brett och gott om plats för övrig elektonik ovanför motor och batteripack.

Fick dit elmotorn hyfsat "rent ",  sinnet är lugnt så då får övriga delar av kroppen vara nöjda 🙄

20181022_170654.thumb.jpg.b2e428b2ab1a75e548e4ade2015079df.jpg

20181022_170712.thumb.jpg.dd79d6233a20d0905e1fb4a1fb51d4ec.jpg

20181022_170930.thumb.jpg.b150fb0a7faeca5e1876fc56a429d20d.jpg

20181022_171036.thumb.jpg.97a865f26f365d3909cb9d751153daf2.jpg

20181022_192148.thumb.jpg.8ac5bce46c39b61823578abe77a988fb.jpg

Har beställt de sista eldelarna idag. Nöd- / huvud kontaktor,  precharge resistor,  diod , dc-dc converter, säkringar och gashandtag. Ska bli spännande att koppla ihop allt, friskt kopplat hälften brunnet ☇☇🔥

Mvh Pär 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, en bild till,  bättre överblick. 20181022_171104.thumb.jpg.05b6295bd38aa445f830832026527564.jpg

Mvh Pär 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har ikväll skruvat ihop de två batteripacken (10s2p) som ska seriekopplas och ge 84V max och 72V nominellt. De består av Eig celler:20181023_202859.thumb.jpg.5bb85ce7ecc4414ec4fe460b6d789fe3.jpg

Varje cell ger max 4,2 V och 3,6 V , 20 A nominellt. Max urladdning continuerligt 5C ( mao 5 X 20 A = 100A)  och max urladdning > 10 s 10C(200A).    Då de är 2p ( 2 st parallellkopplade) ger det 200 A kont. och 400A max >10s . Den teoretiska toppeffekten vid fulladdade batterier blir då 84V X 400A= 33,6 kW. De är configurerade enligt 20s2p,  20 st i serie och 2 parallellt. 

20181023_202613.thumb.jpg.0cba2dbfcfcb6c5dcf5d3d40096b3ed8.jpg

Håller på att ladda cellerna till samma volt så att inte BMS:et ballar ur direkt. Battericellerna av pouch modell är de silvergrå grunkorna som ligger på pärmen.  De monteras i plastkassetter en för sig och kopplas ihop med bleck.  Allt är plockat ur kasserat batteripack från en elbil. Några celler var kortslutna därav kasserat 😉

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har idag kortat en av de aluminium lådor som batterierna kom ifrån och ska in i igen. 20181024_193300.thumb.jpg.e7a9574491620b2f0655631062e6e583.jpg

Får knäcka till ett lock senare som ska täcka båda lådorna och BMS:et.

Kunde inte låta bli att testa motorn med det tidigare ihopsatta 48V batteriet och en kontaktor.  Det var en j...la tur att jag skruvade fast motorn i ramen. Pang 😨sa det. Full kräm direkt, ingen bra idé.20181024_192757.thumb.jpg.766220d548918bcf8ac3f23c0527005c.jpg

Har även kikat på upphängningen av sitsen.20181024_192903.thumb.jpg.b288872f73b2b404877003ccda0bf235.jpg

Vill ju att det ska se lite designat ut.

Mvh Pär 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, fick dit sadeln och fästen för denna.20181101_180454.thumb.jpg.7677366d7d595a30e3a1d730f4396681.jpg

Sadel på.20181101_183719.thumb.jpg.c3e0bfddc429852d98d67ce8b1b0d365.jpg

20181101_183652.thumb.jpg.ffa5a891b325fc6d99d64c476d015b90.jpg

Är däremot inte nöjd med batterihyllan. Blir svårt att täcka in batterierna och övrig utrustning mot smuts. Lite brett och klumpigt. Kommer att reta mig om jag inte bygger om detta. Har dessutom hittat lite häftigare grejer....får försöka få det lite modulärt. 

20181101_105042.thumb.jpg.21509bf113186cee126db16ce4383052.jpg

Mvh Pär 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu vill jag inte skaffa dig mera jobb , men hur länge räcker batteriet ?       

Två batteri och snabb koppling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej !

Skulle det gå att ha ena batteriet ovanför motorn lutande framåt och det andra som det står med mer centrerat ? Blir visserligen högre tyngdpunkt då men du kommer ju inte ha nån tyngd i bränsletankshöjd så kanske jämnar ut sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LUPUS: Batteriet i crossen är 72V X 40A ger ca: 2880Wh, vore det en bil skulle jag komma ca: 2 mil. Har en hottad elcykel med ca 3000 W motor med 1500 Wh batteripack, med den kommer jag ca: 15 mil om jag tar det lugnt ( aldrig testat, tror det blir lite tråkigt...).  Skulle tro att jag kommer 4-5 mil vid normal körning på grusväg och lite stig med " ElCross".

Kjelland28 : Tack, blir något liknande, kommer att ställa dem ovanpå varandra, inspirerad av ALTA Motors https://www.altamotors.co/ , fortsättning följer....

 

Mvh Pär

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, halvtid :20181102_151609.thumb.jpg.43448e303d3cce7ed5ca266b9bdcd8e7.jpg

Förstärkningar kring styrkronan. 20181102_164357.thumb.jpg.f70397315fa5b87d5829128753778a51.jpg

20181102_164715.thumb.jpg.2ab628d33791f4dec9e1a23ee473989c.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, kapa, svetsa och ett och annat Tarzan vrål 😨😠😨😀👍20181103_165903.thumb.jpg.b1f61e796fc5450445dc635995f6c10a.jpg

Mycket skrot och en och annat kapskiva blir det iaf....

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varje väl byggd konstruktion är byggd minst tre gånger. 

 

Eller så är det så man inte skall göra 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

😀😀Ajdå, då har jag en gång kvar. ..fan!

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, då var helgens övningar genomförda. Är nu nöjd för andra gången ( nästa variant tunnare gods i rör).

 

Mvh Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, några bilder:

20181104_142414.thumb.jpg.b053f8db4375977ada186483a18622ec.jpg

20181104_150944.thumb.jpg.7b3c84e7b68856634689151d44d2bc2e.jpg

20181104_150955.thumb.jpg.99c115c1e3814586076e6949d56cf35c.jpg

Mvh Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt bygge  dyrt eller billigt? vad är det som kostar

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

kengren: Tack ! Nu har jag haft lite flyt med komponenter. Köpte ett elmotorpaket för några år sedan, fick då med batteripacket som var modulärt och ombyggnadsbart ganska enkelt. Det var livlöst vid mätning, men visade sig att det endast var några celler som var paj. Annars får man nog räkna med ca 10 tkr för batteripacket i denna storlek om man bygger nytt.

BMS 72V och 200 A kontinuerligt 400 max ca 1400 kr på Aliexpress. 

Motor och controller: Agni 95R och Kelly controllern ingick vid köpet av Cealm:s Fox Relliant ( kommer snart en tråd). Annars får man räkna ca: 12tkr för motor och 4tkr för controllern.

Gav 4 tkr för donatorn Yamaha YZF 250.

Laddare 1200 kr på Aliexpress, display med shunt för batteristatus 1000 kr.

Sedan är det som vanligt med alla mindre komponenter, kontaktorer, brytare, kablage och kabelskor, blir några tusenlappar. 

Skulle tro att det går att bygga för runt 30-40 tkr om man köper nytt.  Har dock sett att ibland dyker det upp begagnade motorer och controllers på Blocket och olika forum.

Kan nämna som jämförelse att KTM Freeride E 2018 kostar ca 109 tkr, Altamotors MX går loss på ca 200 tkr.... Nu är ju det lättare och smäckrare maskiner men ändå. Tredje versionen då jäklar, fick fatt på en begagnad ME1302 i Frankrike. Vattenkyld och 60 kW peak vid massa volt och amper !!!

 

Mvh Pär

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, fick lite delar igår mixtrade ihop för lite provkörning av motor  😀20181108_153358.thumb.jpg.40d302c368887884e9295a597746289a.jpg

Får plats med controllern som tänkt👍Denna är dock till Fox, den riktiga är kortare.20181108_185418.thumb.jpg.7f228417fdb5a378864635bf50cb6862.jpg

Kontaktorn och säkringar bredvid controllern. 20181108_195525.thumb.jpg.d4794b40c7207e425ff74f0671ba01b3.jpg

Mvh Pär 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, och så var det den där tredje varianten......blir lite trött på mig själv ibland 😥20181108_114710.thumb.jpg.22d0e37c3aec4a979f49370f867c17e7.jpg

Men kommer bara skramla lite grejer efterhand, inge byggnationer på denna (än).

Mvh Pär 

Edited by steel
ordföljd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm blir lite utmattad av ditt tempo Pär ! 😀 Men det är jäkligt kul att följa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

😀Tack Kjelland28 !!

Man får en jäkla energi av orientering. Nu är säsongen slut och all denna energi måste riktas åt nått håll.....

Räknade på utväxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra närmare 200 km/h vid 5000 varv på motorn 😨 Fick fatt på drevämne i aluminium med  60 tänder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket är mer rimligt. 20181109_104634.thumb.jpg.a2edf0c2b34e78619e19cc59e0b84191.jpg

Svetsade ihop en liten panel för system på och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner när elektoniken skenar !!20181109_142942.thumb.jpg.7efc63b331565a38fc75f95a49faee10.jpg

Började dra lite kabel men då jag fortfarande väntar på BMS och rätt controller la jag ner det. 20181109_175331.thumb.jpg.0f0c56fb9dd08402c6df91979685324e.jpg

Blir till att vänta på grejer.  Hmm..

Aliexpress.....Ali kanske men inte express. 

Mvh Pär 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tack Kjelland28 !!
Man får en jäkla energi av orientering. Nu är säsongen slut och all denna energi måste riktas åt nått håll.....
Räknade på utväxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra närmare 200 km/h vid 5000 varv på motorn  Fick fatt på drevämne i aluminium med  60 tänder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket är mer rimligt. 20181109_104634.thumb.jpg.a2edf0c2b34e78619e19cc59e0b84191.jpg
Svetsade ihop en liten panel för system på och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner när elektoniken skenar !!20181109_142942.thumb.jpg.7efc63b331565a38fc75f95a49faee10.jpg
Började dra lite kabel men då jag fortfarande väntar på BMS och rätt controller la jag ner det. 20181109_175331.thumb.jpg.0f0c56fb9dd08402c6df91979685324e.jpg
Blir till att vänta på grejer.  Hmm..
Aliexpress.....Ali kanske men inte express. 
Mvh Pär 
 
Ok, aldrig hållt på med orientering, tar fram navigatorn direkt!

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha ha, Kjelland28 !!  Fantastiskt sport, rekommenderas. Finns klasser även för nybörjare  👍

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ha ha, Kjelland28 !!  Fantastiskt sport, rekommenderas. Finns klasser även för nybörjare 
Mvh Pär 
Håller mig till innebandy fotboll eller möjligtvis bordtennis

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att du rör på dig, främjar hälsan både fysiskt och mentalt 👍

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, har lyckats skramla ihop (nästan) alla delar till chassiet Elcross Version 3. Förhållandevis billiga delar, men crossnissarna verkar ha en irriterande förmåga att meka bort smådelar. Fattas nån mutter med fingänga, fyrkantig mutter till kedjespänning, distans till hjulbult osv, osv. 20181113_102711.thumb.jpg.c0ce4be3fe0e104efb366bca0e5bf0c8.jpg

Fick laddaren och BMS idag. Blir väldigt trångt, flyttade runt BMS men inte bra någonstans.  Blev låsning i skallen innan jag kom på att jag får flytta säkring och kontaktor.20181113_182157.thumb.jpg.f75302a77307a77673428e9dc5e86994.jpg

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, äntligen har platsfrågan blivit löst. Flytta hit och dit, tur man är gjord av tålamod.  BMS, kontaktor, controller och säkringar ska få plats. 20181114_143715.thumb.jpg.dd66a760031469058fd0d84170e7a7d3.jpg

Den beställda controllern skulle ha kommit idag innan 18.00 enligt TNT,  men icke. Rev för lack, bara hoppas inget fäste är bortglömt.

Lite flyt så kan det bli provkörning i helgen 😀

Mvh Pär 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, fick controllern idag och har kopplat lite el under tiden som ramen torkade. Blir mycket sladdar även till ett sådant här "litet" projekt. 20181115_200237.thumb.jpg.65901b0e0e3ae2679e6c893caccdc5e8.jpg

Ramen lackad i 2 komponent industrifärg. Stod så mycket varningstext på burken att jag knappt vågade vara i samma lokal....20181115_201916.thumb.jpg.7b3bbd32d3437fde2f986c58f8f5f2d2.jpg

Lika grå färg som väderleken, tar vad man har.

Mvh Pär 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×