Jump to content

El konverterad cross


steel

Recommended Posts

Hej, har äntligen kravlat upp ur hålet🙁 

Har kommit in på ett litet sidospår, mest för att lära mig mer om det elektriska inför igångkörningen av Elvito.

Bygger på ett batteripack, här 48 volt men ska bli 72 volt. IMG_20181008_181903_502.thumb.jpg.fc8405ddfdb743809671738def6b6841.jpg

Fick fatt på en Agni 95 elmotor och tillhörande controller av Cealm, egentligen tänkt till elbilsbygge Fox Relliant.  Denna motor sitter dock i Zero elmotorcyklar , i alla fall fram till 2012, och kan inte bara nonchaleras.  Motorn genererar 28kw vid 72 volt och 400A samt vridmoment motsvarande 250 cc fyrtaktare, detta från noll. IMG_20181014_175309_501.thumb.jpg.934094340769738cbdb20131b5ca120e.jpg

Hittade lämplig donator igår, hämtade idag.  Yamaha YZF 250 -04 vars motor gått utan oljesmörning på fullgas,  inte alls bra.....20181015_180935.thumb.jpg.43825c2b4bf56e6da69f6a61b6966921.jpg

Nyrenoverade stötdämpare !!

Som vanligt uppvisande HSB ingen vidare entusiasm. 

Mvh Pär 

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Klart lösningen för att öka farten är ett project till 👍  ( önska man orka själv) 

 

hur gick det med v8an, blev det kört något  

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack, Jocke4U  ! 

Självklart LUPUS 😃 Naej, blev en liten miss med utväxlingen i kopplingspedalen, man måste vara väldigt stark i benen för att koppla. Tröttande då.....

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, strippade av och tvättade av donatorn.20181016_184902.thumb.jpg.641762a2caeede054296e0d49f38fa2b.jpg

La dit elmotorn och kollade läget 😒20181016_190123.thumb.jpg.0f5e45542276086e6d95a82eb9cbd8a6.jpg20181016_202446.thumb.jpg.b3c193b9e43da34af00e907ca95ae80a.jpg

Kommer att skära sönder ramen för att få plats med batteripacken. Blir två stycken för bästa passform. Blir gott om plats ovanför motor och batterier för controller, laddare och övrig elektronik. 20181016_200856.thumb.jpg.12ad6c973b914385814a857c098eda42.jpg20181016_202016.thumb.jpg.080f5dea4754c09c2de9dca81dc9ab8e.jpg

Har en baktanke med detta, blir bra om jag vill bygga ett energitätare pack av 18650 batterier. 20181016_202831.thumb.jpg.a8442521b2b3621d1d7449113866d99e.jpg

Fipplade ihop 48V batteripacket med ett 30A BMS och satte på laddning. Ställde det på betonggolvet ifall det slår eld🔥20181016_200818.thumb.jpg.6488ac49451949f4b20b0746a93177be.jpg

Har beställt kablage och testbox till controllern samt ett kraftigt vattentätt BMS på 200a kontinuerligt och peak 400A på Alibaba.  Kommer väl till Jul.....

Väldigt skönt med ett begränsat projekt utan besiktningar och krångel 😀👍

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hej, har böjt rör ikväll. Blev inte så många vargar..... 

Blir själva hyllan för batteripacket. Blir kompletteringar med förstärkningsplåtar och stag. Måste även tänka till runt fästet för motorn.  Vill inte sätta dit något i onödan. 20181018_183916.thumb.jpg.c78186998d1c96076170d28407e92af5.jpg

20181018_183929.thumb.jpg.3519b0e07a01fc16180fd0167a3f5ae7.jpg

Har beställt Power Analyzer , shunt som mäter volt, amp , effekt och tid kvar i batteri.  Laddare på 84 volt 10 A, väger ca 3 kg. Kanske inte blir någon ombordladdare ändå, får se.

Mvh Pär 

 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

När jag ser formen på elmotorn och batteripacken så slås jag av idén att ta en glidare och placera dessa i en V-konfiguration som en flört till den ursprungliga v-twinen. Hade sett coolt ut.

 

Edit: Andra har såklart redan tänkt tanken 🙂https://newatlas.com/juicer-old-timey-electric-bicycles/21045/#gallery

Edited by stuff
Link to comment
Share on other sites

Tack, Jocke4U!

trevee72: Vad snyggt 👍 En annan klass på ditt bygge !  Är själv mer " Quick and dirty ".

Den där analyzern har jag på en converterad cykel, funkar kanonbra. Hittade dock en billigare som har en kraftigare/mer Amp shunt på Alibaba. Ska testa den först. 

stuff: 😀Så är det jämt,  finns folk till allt. 

Gjorde klart batterihyllan,  tog 2 mm plåt i botten och i framkant,  onödigt grovt men lätt man kör på något i skogen och batterierna är inte billiga.

Skar sönder ramen och svetsade dit.20181019_184035.thumb.jpg.affaec814b5284c58657fb2d289d1e1b.jpg

20181019_184027.thumb.jpg.42d69f01499c09074de6441f7dffc8c3.jpg

Plockade dit "batteripack " och motor.20181019_183844.thumb.jpg.38c1f8250dfdef663c9b8fb89a8210c3.jpg

20181019_183809.thumb.jpg.b48ca914f00d2f138dfc5c58fa4654c5.jpg

Ramen blir inte optimal,  blir ett påplock av rör och förstyvningar. Ramen är ju tänkt för förbränningsmotor med allt vad det innebär.  Börjar reta mig på det. Får se hur det går att få fast elmotorn, blir det för kladdigt vete tusan om inte jiggen åker fram igen🤔

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack Pär.

I mitt fall var det lite känsligt eftersom det är en veteranmotorcykel (Velocette LE 1950) och jag ville inte reta originalnördarna alltför mycket.

Originalmotorn (på golvet) är utbytt mot en fejkmotor gjord av kasserade delar där elmotorn ersätter (och är måttlik med) svänghjuls-och generatorhus. 

/P-G 

7A09FCE4-5FF4-4923-9E8A-FA03A38D8568.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, har byggt vidare med ramen. Vred och vände på batteripacken med controllern, laddare och dc-dc konverter i åtanke. Blev inge klokare av det. 

Bygger vidare med orginal konstruktion,  tyngdpunkten blir långt ner med batterierna på "hyllan ", det blir inte speciellt brett och gott om plats för övrig elektonik ovanför motor och batteripack.

Fick dit elmotorn hyfsat "rent ",  sinnet är lugnt så då får övriga delar av kroppen vara nöjda 🙄

20181022_170654.thumb.jpg.b2e428b2ab1a75e548e4ade2015079df.jpg

20181022_170712.thumb.jpg.dd79d6233a20d0905e1fb4a1fb51d4ec.jpg

20181022_170930.thumb.jpg.b150fb0a7faeca5e1876fc56a429d20d.jpg

20181022_171036.thumb.jpg.97a865f26f365d3909cb9d751153daf2.jpg

20181022_192148.thumb.jpg.8ac5bce46c39b61823578abe77a988fb.jpg

Har beställt de sista eldelarna idag. Nöd- / huvud kontaktor,  precharge resistor,  diod , dc-dc converter, säkringar och gashandtag. Ska bli spännande att koppla ihop allt, friskt kopplat hälften brunnet ☇☇🔥

Mvh Pär 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej, har ikväll skruvat ihop de två batteripacken (10s2p) som ska seriekopplas och ge 84V max och 72V nominellt. De består av Eig celler:20181023_202859.thumb.jpg.5bb85ce7ecc4414ec4fe460b6d789fe3.jpg

Varje cell ger max 4,2 V och 3,6 V , 20 A nominellt. Max urladdning continuerligt 5C ( mao 5 X 20 A = 100A)  och max urladdning > 10 s 10C(200A).    Då de är 2p ( 2 st parallellkopplade) ger det 200 A kont. och 400A max >10s . Den teoretiska toppeffekten vid fulladdade batterier blir då 84V X 400A= 33,6 kW. De är configurerade enligt 20s2p,  20 st i serie och 2 parallellt. 

20181023_202613.thumb.jpg.0cba2dbfcfcb6c5dcf5d3d40096b3ed8.jpg

Håller på att ladda cellerna till samma volt så att inte BMS:et ballar ur direkt. Battericellerna av pouch modell är de silvergrå grunkorna som ligger på pärmen.  De monteras i plastkassetter en för sig och kopplas ihop med bleck.  Allt är plockat ur kasserat batteripack från en elbil. Några celler var kortslutna därav kasserat 😉

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, har idag kortat en av de aluminium lådor som batterierna kom ifrån och ska in i igen. 20181024_193300.thumb.jpg.e7a9574491620b2f0655631062e6e583.jpg

Får knäcka till ett lock senare som ska täcka båda lådorna och BMS:et.

Kunde inte låta bli att testa motorn med det tidigare ihopsatta 48V batteriet och en kontaktor.  Det var en j...la tur att jag skruvade fast motorn i ramen. Pang 😨sa det. Full kräm direkt, ingen bra idé.20181024_192757.thumb.jpg.766220d548918bcf8ac3f23c0527005c.jpg

Har även kikat på upphängningen av sitsen.20181024_192903.thumb.jpg.b288872f73b2b404877003ccda0bf235.jpg

Vill ju att det ska se lite designat ut.

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, fick dit sadeln och fästen för denna.20181101_180454.thumb.jpg.7677366d7d595a30e3a1d730f4396681.jpg

Sadel på.20181101_183719.thumb.jpg.c3e0bfddc429852d98d67ce8b1b0d365.jpg

20181101_183652.thumb.jpg.ffa5a891b325fc6d99d64c476d015b90.jpg

Är däremot inte nöjd med batterihyllan. Blir svårt att täcka in batterierna och övrig utrustning mot smuts. Lite brett och klumpigt. Kommer att reta mig om jag inte bygger om detta. Har dessutom hittat lite häftigare grejer....får försöka få det lite modulärt. 

20181101_105042.thumb.jpg.21509bf113186cee126db16ce4383052.jpg

Mvh Pär 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Skulle det gå att ha ena batteriet ovanför motorn lutande framåt och det andra som det står med mer centrerat ? Blir visserligen högre tyngdpunkt då men du kommer ju inte ha nån tyngd i bränsletankshöjd så kanske jämnar ut sig.

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Batteriet i crossen är 72V X 40A ger ca: 2880Wh, vore det en bil skulle jag komma ca: 2 mil. Har en hottad elcykel med ca 3000 W motor med 1500 Wh batteripack, med den kommer jag ca: 15 mil om jag tar det lugnt ( aldrig testat, tror det blir lite tråkigt...).  Skulle tro att jag kommer 4-5 mil vid normal körning på grusväg och lite stig med " ElCross".

Kjelland28 : Tack, blir något liknande, kommer att ställa dem ovanpå varandra, inspirerad av ALTA Motors https://www.altamotors.co/ , fortsättning följer....

 

Mvh Pär

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kengren: Tack ! Nu har jag haft lite flyt med komponenter. Köpte ett elmotorpaket för några år sedan, fick då med batteripacket som var modulärt och ombyggnadsbart ganska enkelt. Det var livlöst vid mätning, men visade sig att det endast var några celler som var paj. Annars får man nog räkna med ca 10 tkr för batteripacket i denna storlek om man bygger nytt.

BMS 72V och 200 A kontinuerligt 400 max ca 1400 kr på Aliexpress. 

Motor och controller: Agni 95R och Kelly controllern ingick vid köpet av Cealm:s Fox Relliant ( kommer snart en tråd). Annars får man räkna ca: 12tkr för motor och 4tkr för controllern.

Gav 4 tkr för donatorn Yamaha YZF 250.

Laddare 1200 kr på Aliexpress, display med shunt för batteristatus 1000 kr.

Sedan är det som vanligt med alla mindre komponenter, kontaktorer, brytare, kablage och kabelskor, blir några tusenlappar. 

Skulle tro att det går att bygga för runt 30-40 tkr om man köper nytt.  Har dock sett att ibland dyker det upp begagnade motorer och controllers på Blocket och olika forum.

Kan nämna som jämförelse att KTM Freeride E 2018 kostar ca 109 tkr, Altamotors MX går loss på ca 200 tkr.... Nu är ju det lättare och smäckrare maskiner men ändå. Tredje versionen då jäklar, fick fatt på en begagnad ME1302 i Frankrike. Vattenkyld och 60 kW peak vid massa volt och amper !!!

 

Mvh Pär

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, och så var det den där tredje varianten......blir lite trött på mig själv ibland 😥20181108_114710.thumb.jpg.22d0e37c3aec4a979f49370f867c17e7.jpg

Men kommer bara skramla lite grejer efterhand, inge byggnationer på denna (än).

Mvh Pär 

Edited by steel
ordföljd
Link to comment
Share on other sites

😀Tack Kjelland28 !!

Man får en jäkla energi av orientering. Nu är säsongen slut och all denna energi måste riktas åt nått håll.....

Räknade på utväxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra närmare 200 km/h vid 5000 varv på motorn 😨 Fick fatt på drevämne i aluminium med  60 tänder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket är mer rimligt. 20181109_104634.thumb.jpg.a2edf0c2b34e78619e19cc59e0b84191.jpg

Svetsade ihop en liten panel för system på och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner när elektoniken skenar !!20181109_142942.thumb.jpg.7efc63b331565a38fc75f95a49faee10.jpg

Började dra lite kabel men då jag fortfarande väntar på BMS och rätt controller la jag ner det. 20181109_175331.thumb.jpg.0f0c56fb9dd08402c6df91979685324e.jpg

Blir till att vänta på grejer.  Hmm..

Aliexpress.....Ali kanske men inte express. 

Mvh Pär 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Kjelland28 !!
Man får en jäkla energi av orientering. Nu är säsongen slut och all denna energi måste riktas åt nått håll.....
Räknade på utväxlingen och kom fram till att med orginal drev skulle elcrossen göra närmare 200 km/h vid 5000 varv på motorn  Fick fatt på drevämne i aluminium med  60 tänder och med minsta möjliga drev fram kommer den att göra ca 120 km /h vilket är mer rimligt. 20181109_104634.thumb.jpg.a2edf0c2b34e78619e19cc59e0b84191.jpg
Svetsade ihop en liten panel för system på och system nödstopp ! Röd och tydlig knapp att banka ner när elektoniken skenar !!20181109_142942.thumb.jpg.7efc63b331565a38fc75f95a49faee10.jpg
Började dra lite kabel men då jag fortfarande väntar på BMS och rätt controller la jag ner det. 20181109_175331.thumb.jpg.0f0c56fb9dd08402c6df91979685324e.jpg
Blir till att vänta på grejer.  Hmm..
Aliexpress.....Ali kanske men inte express. 
Mvh Pär 
 
Ok, aldrig hållt på med orientering, tar fram navigatorn direkt!

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej, har lyckats skramla ihop (nästan) alla delar till chassiet Elcross Version 3. Förhållandevis billiga delar, men crossnissarna verkar ha en irriterande förmåga att meka bort smådelar. Fattas nån mutter med fingänga, fyrkantig mutter till kedjespänning, distans till hjulbult osv, osv. 20181113_102711.thumb.jpg.c0ce4be3fe0e104efb366bca0e5bf0c8.jpg

Fick laddaren och BMS idag. Blir väldigt trångt, flyttade runt BMS men inte bra någonstans.  Blev låsning i skallen innan jag kom på att jag får flytta säkring och kontaktor.20181113_182157.thumb.jpg.f75302a77307a77673428e9dc5e86994.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, äntligen har platsfrågan blivit löst. Flytta hit och dit, tur man är gjord av tålamod.  BMS, kontaktor, controller och säkringar ska få plats. 20181114_143715.thumb.jpg.dd66a760031469058fd0d84170e7a7d3.jpg

Den beställda controllern skulle ha kommit idag innan 18.00 enligt TNT,  men icke. Rev för lack, bara hoppas inget fäste är bortglömt.

Lite flyt så kan det bli provkörning i helgen 😀

Mvh Pär 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, fick controllern idag och har kopplat lite el under tiden som ramen torkade. Blir mycket sladdar även till ett sådant här "litet" projekt. 20181115_200237.thumb.jpg.65901b0e0e3ae2679e6c893caccdc5e8.jpg

Ramen lackad i 2 komponent industrifärg. Stod så mycket varningstext på burken att jag knappt vågade vara i samma lokal....20181115_201916.thumb.jpg.7b3bbd32d3437fde2f986c58f8f5f2d2.jpg

Lika grå färg som väderleken, tar vad man har.

Mvh Pär 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej, är nog tur att man tycker detta är kul, annars blev det nog lite jobbigt med alla kablar 😀20181117_111557.thumb.jpg.28128a9de11786c620e9ce550209e395.jpg

20181117_173524.thumb.jpg.cbccb5fd025b8bbbafe5a725eb88eccd.jpg

20181117_180041.thumb.jpg.3e86051fa99b6b750d4c5f9aecefa168.jpg

HSB kom och avbröt, middag hos några kompisar ??? Jag kan väl äta själv !!!! Måste vara social också ??? Jag har ju radio !!!

Nåväl. Sålde Lambokarossen till en glad ung man ifrån Borås.  Då var ialla fall både morsan och HSB nöjda....

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, till slut lyckades det bli liv i elcrossen, två trådar i den medföljande kabelhärvan var omkastade. Tog några timmars felsökande innan det var utrett....

 

Mvh Pär

 

 

Edited by steel
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej, har fipplat med skärmar ikväll. Sågat sönder några plasskärmar bak, alla kreationer har sett för dj...liga ut. Till slut fick det bli pappslöjd. Tänkte först knäcka något liknade enligt bilder i aluplåt, men vurpar man och hamnar olyckligt kan man skära upp sig.  Får göra en avgjutning i plast, kan då även snitsa till det och göra den med bredare kanter och snyggare avslutning bak osv.

Fram fick det bli en KTM skärm skänkt av en kompis. 

20181119_181215.thumb.jpg.3091b4f29a350f0fabefd68805c4e5bb.jpg

20181119_181231.thumb.jpg.ad952ec2fa60b496746d874410e50eae.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
Kommatering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Christer, jag lämnade iväg drev till lokale svarvarn förra veckan och var dum nog att säga att det inte var bråttom. Hur dum får man vara ????

Mer smink... Gjorde en form till bakskärmen och plastade lite glasfiber. Ska bli spännande om den släpper.20181120_100927.thumb.jpg.b709d76d03e47b5684172cca723aa799.jpg20181120_114143.thumb.jpg.63eeecb8f9bd5139b2209cb09bbf1087.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Hej, bände loss skärmen ur formen, ska nog använda släppmedel nästa gång. 20181121_153628.thumb.jpg.742145058733ba2ceb90966393023418.jpg

Kapade rent kanterna när skärmen fortfarande satt fast, det var iofs praktiskt 👍20181121_154935.thumb.jpg.99fe7a1162d67e20f2bc4e91ca190669.jpg

Och till min förvåning passade den ??20181121_160957.thumb.jpg.c84f9b86695c97b33ec51140dcaba3ce.jpg

Måste dock förstärka nedre flärpen mot bakdämparen, mer plast. Kommer att fästa en gummiduk för att täta  mot baksvingen. 

Kommer inte med Version 3 av Elcross nu. Knuffat den åt sidan. Hittade ett annat perfekt objekt för elektrifiering 👍

Har ju sålt ett projekt "Lamborghini " så då med all logik får man köpa ett nytt 😀

Tråd kommer...

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

😉LUPUS, blir nog liiiite häftigt  !

Klar med bakskärmen. Skulle nog haft nån filler i botten innan vitlack,  men men.....mycket som pockar på uppmärksamheten i garaget nu 😊20181123_171552.thumb.jpg.ec3a2e1077dee7b0cccdeb67f070bfc0.jpg

Vägde elcrossen som den står nu och den vägde in på 108 kg. En 2008 :a fossil Yamaha 250 YZF väger 104 kg fulltankad.  Med Litiumjon batteripack i stället för mina LiPo klår man det 👍

Mvh Pär 

Edited by steel
Glömde vägning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...