Jump to content

Leverantörer


Stefanh_gt40

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Hej Stefan,
Det finns väldigt många och det beror också på lite vilken nivå/budget man väljer att lägga sig på.

Bland det bättre som går att köpa är nog Superformance som är en riktig Monocoque och som även är en sk. continuation serie - dvs de får en fortsättning på originalserien med chassienummer.

Sedan finns det en hel hög med leverantörer av diverse olika slag

BEC
CAV
Southern GT
RCR
Tornado
Factory Five
Roaring 40s
GTForte
osv

Mitt råd är att besöka tillverkaren ifråga och gärna flera för att bilda dig en uppfattning om både kvaliteten på kitet men även om dem som leverantör. De flesta verkar dras av samma sjuka - dvs har svårt att leverera i tid och sällan komplett. De som har några år i branschen är väl de som skött sig hyffsat så det kan ju också vara en faktor att gå på.

En annan variant är att vara lite cool och vänta in en sk. tappad sug och pruta rejält. Det finns många tappade sugar ute i landet men väljer du en GOX så får du räkna med väldigt mycket eget arbete i att göra nya hjulupphängningar plus karosserijobb plus allt annat. Det får ju isåfall spegla priset.

Åter som sagt så handlar det rätt mycket om budget men också om hur mycket förkunskaper och hur mycket man vill göra själv. En minimumbudget skulle jag sätta till ca 400-500kkr för ett kit baserat på rörram.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik,
Tack för svar och råd, jag har väl också kommet fram till att man måste besöka några av dem man tror på.
Helt klart är man beredd att betala lite mer för att slippa för mycket besvär och överraskningar. Jag håller just nu på att avsluta ett Cobra bygge så det vore en utmaning att bygga en Gt40 nu.
Ett alternativ för mig är att köpa en färdig bil och evt göra sina egna förbättringar, om det behövs. Men jag är lite konservativ och vill inte ha en högerstyrd bil!
Så troligen går turen snart till England för att se på Southern och Tornado lutar det åt.
Med vänlig hälsning, Stefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...