Jump to content

Recommended Posts

Om man nu inte skulle komma upp i alla 750kg, hur är det lämpligt att höja vikten lite? Man kanske vill kunna plocka bort den där extravikten sen också.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några förslag:

Reservhjul.

Plåtfälgar.

Stor bränsletank.

Störtbåge i lite kraftigare gods (skruvad inte svetsad).

Stort batteri.

Verktyg och reservdunk vet jag inte hur det räknas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Verktyg och reservhjul ska räknas in i tjänstevikten, antingen så vägs de eller så går man på schablonvikt. Jag har för mig att jag postade de vikterna i gamla forumet?

/Gustaf Ulander, SFRO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.. liten bifråga...

Jag har en Ester Superseven replika som det idag sittre en risig B20 i..

Jag har en nyare Hondamotor som ja skulle vilja sätta i, men även med den höjda 15/100 regeln så blir motorn för stark...

Om jag stryper motorn (lätt gjort me mjukvara), går det att besiktiga om jag har bromspapper på att motorn har "rätt" hästkrafter ????

Eller fallerar det på att den inte är "orginal" ???

Den är ju garanterat renare än en B20 ifrån 70-talet oavsett hur mycket jag trimmar ner den !!!!!!

Och vad gäller med vridet ??? Hur räknar jag ut vad som gäller för min bil ???

tackar på förhand... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag vet så går det inte att strypa motorn längre, har gått förut?

Vrid finns det ingen övre gräns.

Jag är inte helt 100 men nästan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.. stansa om motornummret ?? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Acke,

med tanke på att du redan har regggat din bil , skulle inte du med lite tur klara dig undan med nästan vilken motor som helst ??

Kollar de motor nummer vid besiktning ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har en Ester Superseven replika som det idag sittre en risig B20 i..

Jag har en nyare Hondamotor som ja skulle vilja sätta i, men även med den höjda 15/100 regeln så blir motorn för stark...

Om jag stryper motorn (lätt gjort me mjukvara), går det att besiktiga om jag har bromspapper på att motorn har "rätt" hästkrafter ????

Eller fallerar det på att den inte är "orginal" ??? 

Den är ju garanterat renare än en B20 ifrån 70-talet oavsett hur mycket jag trimmar ner den !!!!!!

Och vad gäller med vridet ???  Hur räknar jag ut vad som gäller för min bil ???

tackar på förhand...  :D

Hej

Överdrivna strypningar brukar inte uppskattas men det är också en individuell bedömning från besiktningsmannen på Bilprovningen... Vad handlar det om för effekter och vikter?

Att motorn inte blir original spelar ingen roll på ett amatörbygge.

Max vridmoment är det egentligen SFRO som avgör, och vid ett motorbyte i ett amatörbygge brukar man kräva intyg från SFRO på att bygget klarar den nya motorn/effekten/vridet.

/Gustaf Ulander, SFRO

Share this post


Link to post
Share on other sites

HMM Honda motor intressant snurrar inte de åt fel håll? :blink: Hur har du gjort har du hela drivpaketet från en s2000?

Share this post


Link to post
Share on other sites

cat7even: Dom två motorer från Honda som snurrar åt "rätt" håll är motorn i Civic Type R "CTR" (K20A2) och S2000 "S2K" (F20C1)...

CTRen ger 200 Hk och 196 Nm

S2ken ger 241 Hk och 208 Nm

F20C1 motorn är den ja siktar på att få tag i...

och planen är att hålla mig till volvodelar då bilen i grunden är byggd på detta...

therealpinto:

Vikten på bilen som den är idag är tjänstevikt 710 kilo och totalvikt 820 kilo...

och det blir isf, ca: 150 Hk

Då den varvar 9000 rpm orginal räcker det med att sänka varvstoppet till ca 6000rpm för att komma ner under 150 Hk vilket skulle räcka för besiktningen...

bänkpapper

( Bänkpapper på S2000 motorn )

Vad gäller min förra besiktning så gjordes den dagen efter jag köppte den bara för att jag skulle kunna köra den till och från garaget...

Jag hade räknat med ett antal 2or då jag inte hade tuta eller triangel i bilen...

Förgasarna (dubbla 48or) är rallybestyckade och går inte vidare bra under 3000 rpm så jag var inte säker på avgasreningen..

sedan pekade lamporna upp lite för mycket och det gick inte att justera dom då dom redan var i "ändläge"...

trots allt detta gick den igenom med blankt papper... :)

jag skulle tro att vissa på SBP gillar bilar och tycker det är lite roligt med annorlunda bilar.. :D

tackar för alla svar och har ni fler frågor är det bara att fråga på... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

En strypning som tar bort 60-100 hk brukar inte vara så poppis, speciellt inte om det bara är gjort i mjukvaran. Men det är som sagt upp till besiktningsmannen hos ASB.

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

therealpinto. vet du om dom brukar kolla upp motorn mer ingående ???

finns bara ca: 100-120 st S2000 i sverige så det är ju inte den mest vanliga motorn.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

På förekommen anledning tror jag att denna typ av diskussioner ang. hur man skall fuska vid besiktning, stansa in fel nummer på motor etc. bör hållas i ett diskretare sammanhang! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sant... ja vill inte på något sätt fuska, men med dom i mina ögon löjliga regler som finns idag så tvingas folk till dessa handlingar..

Har du ett ombyggt fordon, säg en HotRod där du kan skära bort stora delar av karossen och ändå få den igenom besiktningen men 500 Hk !! :blink:

lika inför lagen ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är riktigt & viktigt som Pacman säger, & Vi har nyss fått nya kw/kg och det var inte gjort på en dag. Höjningen var kanske inte så stor men viktig och det låg säkert mycket jobb bakom av SFRO:s boys :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r:

Reglerna är kanske "löjliga" med tanke på att vissa av dessa ramar klarar 350-400 hp utan problem och kanske mer ändå. :rolleyes:

Låt oss göra det möjligt för SFRO att fortsätta med det fantastiska jobbet de gör och att kunna jobba på ännu fler ändringar i framtiden. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, ja håller me dig.. Ja är glad att SFRO finns och det skall inte falla någon skugga över dom...

Jag bugar och bockar... :wub:

Men man kan ju tycka att man borde få typa efer vilken kraft bilen klarar ...

de är lite skillnad på ett "grovt" chassie med 4 kolvs porcheok och en pinnram med fiat 127 bromsar !!!

men båda räknas som samma i SBP ögon.... och som sagt... har du ett ombyggt fordon eller en bil som är från -75 eller tidigare så finns inga regler helt plötsligt !!!

men lagar och logik är två ord man oftast inte ser i samma mening.... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

För det första gäller samma effektregler på roddar, det är ingen skillnad där.

För det andra så är det så att max effekt (15 kW/100kg tjänstevikt) bara får utnyttjas om vi på SFRO bedömer att bygget klarar effekten. Det är alltså inget man kan ta för givet...

Hur noga motorn kollas varierar. Som Pacman säger ska man nog vara lite försiktig med att töja reglerna, även om det finns flera sätt att fuska beroende på hur pass rymligt samvete man har.

15 kW/100kg tjänstevikt kanske inte låter så mycket men att en Locost på 700 kg och 140 hk skulle vara "löjlig" vet jag inte om jag håller med om...

/Gustaf Ulander, SFRO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.. ja kanske blandar ihop med att de flesta "roddar" är äldre än -75 å därför får ha vilken motor som helst ??!??

å "löjlig" var kanske ett väl magstarkt ord från min sida, men jag tycker fortfarande att man borde göra en mer individuell bedömning baserat på hur bilen är byggd...

Kommer du in med en ram gjord av gamla svetspinnar med fiatbromsar kontra kraftig ram med porchebromsar borde man bedöma de båda bilarna efter hur dom är byggda och inte bara att dom är amatörbyggda fordon....

Sedan när man är van vid MC som har 160 Hkr på 200 kilo så känns inte 140hk 700 kilo så imponerande... men allt är relativt... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Årsmodell har ingen betydelse för max effekt, det är 15kW/100kg som gäller för alla ombyggda eller amatörbyggda bilar (om det inte är ett ombyggt fordon där tillverkaren intygar högre effekt). Bygger man rod från scratch blir den amatörbyggd och får innevarande års modell.

Fordonen bedöms olika, ett skitbygge skulle jag inte släppa igenom alls, och definitivt inte med så mycket effekt som 15kW/100kg.

Jag håller med dig i sak, SFROs förslag till effektregler var ett trappsystem kopplat till retardationsvärde, men så långt kom vi inte denna gång. Så, det är till att gilla läget... ;-)

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med rally 48:or

Är det den med optiflow topp?

I så fall så lär du ju inte behöva klaga på effekt som det är nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de jag vet om motorn e att de är en F kam , det skall vara "fixat" lite med toppen, och det sitter dubbla 48 som är mer eller mindre "rallybestyckade"...

vet inte riktigt med hästar, men jag har fått förslag på allt mellan 120-160 Hkr...

körde iaf 9.1 på 201 m som bäst.... me odiffad bakaxel å 195 sulor.... ( mycket spinn blir det.... ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här med effekten, man kan inte strypa en motor, så mycket iaf, och få igenom den.

Hur är det åt andra hållet? Kan man skruva på fina, flödesvändliga avgasystem, insug och förgasare, dom som kör med det. Fila lite i toppen och så? Besiktningsmannen är väll inte mindre insatt än att han ser att motorn kan förmodligen ge bra mycket mer effekt än vad det står i papprena med de sakerna, kan han då säga att jag inte får regga bilen så här för han inte tror att effekten stämmer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Om det är alldeles uppenbart att effekten inte stämmer (säg ett B21A-block som ger vadå, 100 hk original, med dubbla jättewebrar, 16v-topp och fett extraktorrör) brukar man kräva bromspapper eller motsvarande på motorn.

Så visst, han kan säga att den där motorn tror jag ger mycket mer effekt...

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite konfunderad över det här med effekten.... Det är en sportbil och ingen dragracebil.... den har bra prestanda redan med en liten motor pga sin låga vikt, och en väghållning som är bra... själv längtar jag efter en kuperad smal väg med mycket kurvor... men det är jag det.

Okej att det kan vara kul att det händer något när man trampar på gasen men kraften ska ju ner i asfalten också... Vi ligger nästan på samma effekt/vikt förhållande som en Ferrari eller Lamborghini men har 195:or eller på sin höjd 225:or medan de italienska leksakerna sitter på 295:or...eller mer.

Om vi lade lika mycket energi på våra hjulupphängnaingar som vi lägger på motorn....

Själv har jag en 2.0L pinto med insprutning 105-115Hk och 195mm breda däck.... så jag lever inte riktigt som jag lär... men den motorn är vad jag fick tag i... skulle varit nöjd med en 1.6L med förgasare, om det funnits någon.

Igår vände jag ramen för att svetsa undersidan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo, det är sant...

men då mitt önskemål är att kunna "bråka" med Bostic, Syclonerobban m.f som ligger på ca: 800 Hkr på ca: 1900 kilo så räcker inte 100 pållar långt... :(

då behövs det lite mer effekt/vikt ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligen har jag nog blivit lite skadad av alla dragstrippar och streetrace. Bana har mer varit för dom som inte har nån effekt, men jag har ändrat mig :) det är skitkul att köra när det svänger!

Men dragracing är fortfarande jättekul det me, planen för min del är ju att bygga med en motor som har bra med potential så man har lite att säga till om överallt.

Men jag är ju inte klar än så jag hinner ändra mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo, givet är det roligare när det svänger... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bil jag haft förut, stod det i paperna 'Motorn utbytt Effekt enligt uppgift, blablabla 110 Kilowatt'

Enligt rullande landsvägen så presterade den över 230 hkr på drivhjulen, och det syntes på maskinen att det fanns potensial.

På besiktningen en gång var det en grön besiktningsman som frågade sin kollega, om man verkligen fick ha den bestyckniing jag hade (Dubbla delorto 45-or mycket turbo och stor intercooler).

Kollegan svarade bara att 'ja int behöv den motårn ge mer än 150 häst, det är ju bar å skruv ner laddtrycke' :whistling:

Så nog kan 'grapparna' på besiktningen sina saker, bara de vill. :wub:

Men klart, vill de inte så kan det ju bli problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
men då mitt önskemål är att kunna "bråka" med Bostic, Syclonerobban m.f som ligger på ca: 800 Hkr på ca: 1900 kilo så räcker inte 100 pållar långt...  :(

då behövs det lite mer effekt/vikt ....

Eller om du tipsar besiktningskillarna att det är nåt som inte verkar stämma med deras bilar.... ;)

Sen är det ju inte bara en fråga om rakor eller kurvor - man måste ju sätta en hel delar bilar på plats vid rödljusen också. :wohow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill man ha pigg maskin som klarar vikten utan ett uns trim,, Köp en audi 2,3E maskin på 136hk & dra på sprängåkan från en volvo Diesel 6a, sedan tar du en volvo vxllåda från en 740 utan elektronisk O.D.

Jag kan garrantera både ett ljuvligt sound från motorn samt ett ruggit bottendrag.

Visst du får dras med ett k-jetronic insprut men va gör det. dessa maskiner är dessutom mega billiga att serva.

Vikten för detta skulle vara godkänt borde i.s.f vara ca 690kg :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
jo, det är sant...

men då mitt önskemål är att kunna "bråka" med Bostic, Syclonerobban m.f som ligger på ca: 800 Hkr på ca: 1900 kilo så räcker inte 100 pållar långt...  :(

då behövs det lite mer effekt/vikt ....

Gammal tråd men va fn....

Hur går det med ditt "mosterbygge" (Edit: Tryckfelsnisse var framme igen! Monster skall det vara!) Acke ?

Har du några nya bilder på motor och bil?

Nyfiken som sjutton! :whistling:

EDIT: Det måste ha hamnat en burk muttrar och skruv i mitt tangentbord ;-)

Men det bjuder jag på ! Det skall naturligtvis vara "Monster" :icon_oops:

Edited by Tommy

Share this post


Link to post
Share on other sites
jo, det är sant...

men då mitt önskemål är att kunna "bråka" med Bostic, Syclonerobban m.f som ligger på ca: 800 Hkr på ca: 1900 kilo så räcker inte 100 pållar långt...  :(

då behövs det lite mer effekt/vikt ....

Gammal tråd men va fn....

Hur går det med ditt "mosterbygge" Acke ?

Har du några nya bilder på motor och bil?

Nyfiken som sjutton! :whistling:

Hur går det med ditt "mosterbygge" Acke ?

Har du några nya bilder på motor och bil?

jag skulle med vilja se bilder på bilen Acke,

men jag blir också nyfiken på hur du bygger din moster :lol:

F'låt Tommy, jag blir så lättroad efter halv tolv.... :icon_sleep:

Share this post


Link to post
Share on other sites
F'låt Tommy, jag blir så lättroad efter halv tolv....  :icon_sleep:

*asg*

Samma här :D

Man vet aldrig när den där "tryckfelsnisse" slår till! men vid 12 snåret är han väldigt aktiv! :whistling:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. jo, denna sommar har det inte hänt så mycket, mest beroende på min rygg som inte har velat vara med...

har någon nerv eller liknande som hamnar iklämm i korsryggen, men läkarna kan inte hitta något trots både vanlig röntgen och magnetröntgen... :(

men, men.. lite har gjorts..

ja har fått bakaxeln diffad.. :)

vi har börjat "lina" upp motorn i karossen..

ja har köpt "sprut" ( hur bra lät de då ?? :blink: )

sedan har det inte hänt så mycket... :(

ja skall dock försöka få lite fart så vi får klara motorfästena inom de närmsta veckorna, sedan blir de så dj*vulskt kallt i garaget.. :(

inte mycket till bilder, men de senaste är

http://www.trampebil.se/budda/2004-10-16-r...bygge/index.htm

det är den nya domänen jag reggat ( www.trampebil.se) men ni får inte gå dit å kolla...

jag tog en hemsida ja gjorde runt -96 och gjorde om i snabb hast så de ser för dj*vligt ut.. :icon_oops:

ja skall dock ta mig tid att fixa till den lite mer ordentligt.... någon dag när ja har tid... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att någon satsat på Honda-motor de är helaluminium bör bli lättare än gjutjärnsblock

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ju bredare ju bättre är min filosofi  :prop:

Jo... Min filosofi också. Så länge det går att komma in i garaget så måste bredare vara bättre på alla vis. Utom ekonomiskt, då... :hypocrite:

Ungefär som att så mycket effekt och så stora bromsar som möjligt också måste vara av godo... :wub:

Dessutom, för att ta detta ännu längre OT, så är jag fantastiskt skicklig på att få trådar att segla iväg i sidodiskussioner... :icon_oops:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej

Verktyg och reservhjul ska räknas in i tjänstevikten, antingen så vägs de eller så går man på schablonvikt. Jag har för mig att jag postade de vikterna i gamla forumet?

/Gustaf Ulander, SFRO

Väger man verktyg och reservhjul separat, eller väger man bilen med reservhjul på plats.

Vet av ett såntdär *pungteringssäkert* reservhjul som kanske skulle passa bra vid invägningenn annars.

Men det väger ju en hel del så det kan ju väcka viss munterhet om det skall vägas separat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det normala är att man väger med reservhjul etc. i bilen. Skulle reservhjul saknas kan man lägga på en schablonvikt i vissa fall.

/Gustaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, så att lasta ett reservhjul av *massiv* typ skall inte vara något problem, för de som behöver lite mer tjänstevikt.

Men en sak jag funderat lite över, jag vet ju att det finns en del som viktar upp sina bilar inför regbesiktning och sedan lyfter bort vikterna.

Hur skulle det bli vid en eventuell vägning i samband med flygande besiktning, vad händer om man har en bil som väger säg 100-200Kg under tjänstevikten ?

Bry sig farbror P om det, oftast är de ju ute och jagar bilar med överlast i såna fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, så att lasta ett reservhjul av *massiv* typ skall inte vara något problem, för de som behöver lite mer tjänstevikt.

Huvudet på spiken. Vad jag vet finns inget som säger att reservhjulet måste passa på bilen. :D Jag hade reservhjul från min BMW - 16" plåtfälg med vinterdäck. :D :D

Men en sak jag funderat lite över, jag vet ju att det finns en del som viktar upp sina bilar inför regbesiktning och sedan lyfter bort vikterna.

Hur skulle det bli vid en eventuell vägning i samband med flygande besiktning, vad händer om man har en bil som väger säg 100-200Kg under tjänstevikten ?

Bry sig farbror P om det, oftast är de ju ute och jagar bilar med överlast i såna fall.

Det värsta som kan hända, absolut värsta, är att du måste reg-besiktiga bilen igen. Jag tror det är ytterst osannolikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SFROs hemsida:

"Max effekt 15kW Din / 100kg tjänstevikt. Tjänstevikt = tom bil + full tank + 70kg förare + reservhjul + nödvändiga verktyg ( ca 10kg )

Motornummret avger min. effekt, dvs inga strypningar eller bromsbänksintyg tillåtna."

Hur fungerar det egentligen? Jag som tänkt strypa en mc-motor med "orginalstrypningen". Hur sjutton får man igenom en Hayabusa eller Blackbird bestyckad locost annars? Finns ju en gräns hur mycket barlast man kan lasta på. Kanske inte Fireblademotorn är så dum ändå trots att den är, på pappret, lite klenare....

Kanske fungerar det om motorn varit strypt redan i sitt motorcykelliv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kanske fungerar det om motorn varit strypt redan i sitt motorcykelliv?

Det jag kan komma på som KANSKE fungerar är om du hittar en R1 motor av årsmodel 98 (viktigt) De är registrerade med 75hk från fabriken. sen skal du troligen ha en kopia av regpapret på motorcyklen du har motorn ifrån, då kanske.......

alla vet ju att en R1 har 150hk eller mer........

Jag tror inte det fungerar........

Jag byggar själv med R1 och kommar vikta bilen med vad som behövs........... och sen jagar jag inte lättviktsdelar just nu, det kan jag göra sen. Jag byggar med standard sierra bromsar, spindlar osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om inte jag minns fel så är det OK att regga med strypt MCmotor om man använder strypning från tillverkaren och har papper från verkstad att det är monterat..

dvs samma som gäller om man har strypt MC... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...