Jump to content

Nytt projekt...


-Daniel-

Recommended Posts

Var på Jula och köpte en rörbock.

hydraulisk rörböjare

Blev sugen igen på ett gammalt projekt.

Bilen fotade jag på Elmia 90 eller 91, kommer inte ihåg riktigt.

Ett enkelt bygge. (tror jag) :icon_blink:

Killen som byggt den körde från Ystad (han var med i fläktfolket) till Elmia med integralhjälm :blink:

Bilen var besiktad i detta skicket förutom skärmarna som var avplockade på mässan.

Vad kostar 30 meter rör :D :D

Hälsn/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Blev lite nyfiken på rörbockaren, funkar den bra? Den hade ju hyggligt pris i alla fall. Är ju också lite sugen på rörramsprojekt.

Undrar också samma sak, om den funkar bra så kilar jag ner direkt och köper en! Sitter här och väntar på att min plastfarsa ska ta sig tid att bocka dem med gassvetsen... men så fick vi in en stororder till företaget, som försatte både mig och honom i "seriöst" arbete... (visserligen tycker jag att min seven är seriös också ;))

Link to comment
Share on other sites

AAAAHHH !! :wub: :wub: :wub: :wub:

Retro känslor blandat med vemod över 30 -års kris flög över mej.... :ph34r:

den bilen snurrade ju flitigt när man var i början av VW "eran" för

ett-ettpar-tre-fem-tio-år sedan.... ;)

minns jag inte alldeles fel så ver det faktiskt en automatlåda i den ....

kanske den rent av var byggd på ett typ 3 chassi...hmmm... ooh det är länge sedan... minns lite dåligt.....

Link to comment
Share on other sites

En viktig sak att tänka på angående rörbocken är om de måtten som anges för verktygen (1/2", 3/4", 1" osv) gäller inner eller yttermåtten på rören... Vi lånade en rörbock av ett VVS-företag tidigare men det fungarade väldigt dåligt pga att VVS-folket anger innermåtten medan "vi" anger yttermåtten.

>>Daniel

Om du kan ta lite mått (bredd på spåret) på de utbytbara verktygen till kolven så skulle jag vara enormt tacksam! Priset är lockande och en fungerande rörbock öppnar en hel del dörrar... :D

Link to comment
Share on other sites

>>Friberg..

Om du köper den så lånar jag den jättegärna till mitt projekterade grenrör.

Får väl köpa en senare till mitt nästkommande bygge..

Inga problem! :thumbup: Väntar först på svar från Daniel ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kommit hem och mätt.

Det verkar som måtten på mallarna är tilltagna i underkant.

T.ex mallen som heter 32 mäter egentligen 44mm mellan kanterna. :icon_blink:

Samma för alla de andra mallarna, de är aningen större än måtten som står på dom.

Är väl egentligen ingen nackdel, mall 32 passade min störtbåge perfekt som är gjord på 43 mm rör.

Men det är definitivt inte innermåtten som är angivna på mallarna :D

skickar med en bild på mallen.

Hälsn/Daniel

post-10-1095349669.jpg

Edited by -Daniel-
Link to comment
Share on other sites

Problemet med rördimensioner är att de bygger på en gammal måttstandard. Det finns inget mått påett "modernt" halvtumsrör som verkligen är en halv tum...

Har vi ingen rörkrökare här som kan reda ut begreppen?

Link to comment
Share on other sites

Man kan nog få ganska bra fart på buggyn iaf:) kan ju inte väga mer än 200kg...

Angående rörbockarar så har börjat göra en som har mycket bättre design/funktion än på än den enklare typen "jula" typen...

Skickar med länken på den sidan där jag fått min insperation ifrån:)

Tyvär så hittar jag inte sidan men ska ta och leta fram den om någon är intresserad?

Det var inte några papper med i rörbocken som förklarar den konstiga måttsätningen....

Det finns undersökningar på att "män" inte läser instruktinsbökerna innan dom börjar med någon :D så tänkte bara kolla ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Fanns inga papper alls i kartongen, men på julas hemsida finns en enkel beskrivning av rörbocken.

klicka på länken i mitt första inlägg och klicka sedan på fliken "manual"(pdf-fil).

Hittar du länken så är jag intresserad.

Hälsn/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Den här typen av rörbock funkar mycket bra ! Var nog ett bra köp... funderar på att köpa en själv ! :whistling: Jag lånade en ungefär lika dan när jag gjorde min bur. Tänk bara på att pressverktiget måste passa perfekt mot röret. Om verktyget är lite för stor så blir röret ovalt i böjen.

Det här med VVS-rörs dimensioner är inte lätt att förstå. Lite lätt ologiskt... men det är ju bara köpa milimiter för som passar bra i dom verktygen. Fanns en som var 44 mm sa du, den verkar ju perfekt till bur bygge.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bild som passar mej bättre, är ute efter den här "öken" looken :D  :D

Hälsn/Daniel

Helrätt! :thumbup: Sedan gäller det bara att hitta en tillräckligt stor sandhög också.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Projektet är på väg, har en bubbla på gång.

Tyvärr en 60:a, känns lite synd på sådan gammal bil, men,men.. :shifty:

Har nu en fråga till er kunniga där ute: :D

På ett annat forum (www.typ1.com) har jag blivit avrådd pga att reglerna har ändrats

så mycket på sistone att det inte längre går att regga dessa bilar.

Men min SFRO Bygghandbok är från 2002, har det verkligen

ändrats så mycket sedan dess?

Ska man nu även SFRO-besikta ombyggda bilar? :icon_blink:

Hälsn/Daniel

Edited by -Daniel-
Link to comment
Share on other sites

Menar du att du ska regga den som ombyggt fordon? Då får du nog ha kvar bottenplattan iaf...

Ja det är sant att SFRO kan få besikta ombyggda bilar numera. Om jag fattat saken rätt så måste de inte det, men SBP kan begära att du ska göra det ifall de inte tycker de kan bedöma bygget själva.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu är projektet på väg, har lagt upp lite bilder så länge på min sida. bilder

Ska förhoppningsvis börja på platta och bur denna månaden :whip:

Har haft mejl disskutioner med SFRO ( Andreas Wilson ) och jag kommer att korta plattan för

att kunna besikta den som "beach buggy". :D

Hoppas det blir rätt för ingenting är ju glasklart när det gäller bilprovningen. :icon_blink:

Nu har jag ju en VW kaross över och nästa projekt är redan påtänkt :D :D

VW med V8

Hälsn/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Man kan nog få ganska bra fart på buggyn iaf:) kan ju inte väga mer än 200kg...

Angående rörbockarar så har börjat göra en som har mycket bättre design/funktion än på än den enklare typen "jula" typen...

Skickar med länken på den sidan där jag fått min insperation ifrån:)

Tyvär så hittar jag inte sidan men ska ta och leta fram den om någon är intresserad?

Det var inte några papper med i rörbocken som förklarar den konstiga måttsätningen....

Det finns undersökningar på att "män" inte läser instruktinsbökerna innan dom börjar med någon :D  så tänkte bara kolla ;)  :D

LETA, den sidan vill jag ha!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hur gick det igentligen med Jula-rörbocken? Den är ju inte gjord för tunnväggiga rör. Jag vet för jag har själv provat. Det går om man anväder ett innerrör av aluminium men det är ju inte speciellt praktiskt eller billigt för den delen. Nyfiken!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bocken fungerar bra.

Bygget ångar på och jag håller på med buren just nu.

Rören är kalldragna sömlösa rör i 2391C kvalitet, 43x3

Inga bekymmer alls att bocka, det enda svåra är att få vinklarna rätt.

Man får bocka och mäta, bocka och mäta , bocka och mäta..... :D

Hälsn/Daniel

http://daniel.ekstrand.nu/rorramsprojekt.htm

Edited by -Daniel-
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Väcker liv i en gammal tråd nu jag :hypocrite:

Är precis på G att börja med ett liknande projekt jag oxå. Har lite frågor som ja hoppas på att nån av er ska kunna svara på :)

När jag nu bygge ren sådan buggy på en färdig WV platta, måste jag endå besiktiga mitt fordon 2 ggr, dvs först endast ramen sedan hela bygget hos SFRO? elelr räcker det med att besiktiga hos dom när bygget är färdigt?

Måste man ha stänkskärmar på sitt bygge?

Måste man ha en legitimerad/profssvetsare samt runtga svetsarna eller kan man svetsa själv om man har tillräckligt med kunnskap om det?

Måste man ha speciellt godkända rör/gods till bågarna och så?

Tack på förhand, mvh Tom :D

Link to comment
Share on other sites

När jag nu bygge ren sådan buggy på en färdig WV platta, måste jag endå besiktiga mitt fordon 2 ggr, dvs först endast ramen sedan hela bygget hos SFRO? elelr räcker det med att besiktiga hos dom när bygget är färdigt?

Det blir väl ett ombyggt fordon så då ska det ju bli lite enklare. Då kan du köra direkt till besiktningen.

Måste man ha stänkskärmar på sitt bygge?

Om man ska ha den gatreggad behövs stänkskärmar.

Måste man ha en legitimerad/profssvetsare samt runtga svetsarna eller kan man svetsa själv om man har tillräckligt med kunnskap om det?

SFRO kollar svetsarna (slipa inte ner dom eller måla över).

Måste man ha speciellt godkända rör/gods till bågarna och så?

Tror inte det. Men det finns ju olika bra material och spara kvittot så du kan visa upp vad du byggt av vid behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Det blir väl ett ombyggt fordon så då ska det ju bli lite enklare. Då kan du köra direkt till besiktningen.

Om man ska ha den gatreggad behövs stänkskärmar.

SFRO kollar svetsarna (slipa inte ner dom eller måla över).

Tror inte det. Men det finns ju olika bra material och spara kvittot så du kan visa upp vad du byggt av vid behov.

Nuförtiden ska alla ombyggda fordon besiktas av SFRO, även beach buggys.

Men det räcker med en SFRO-besiktning och bilen ska då vara helt färdig. alltså målad och körklar.

Angående buren så använder jag samma rör som krävs i rally för det handlar ju om min säkerhet.

43x3 kalldragna sömlösa rör.

-Daniel-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...