Jump to content

Tipps inför bygget


Krille_gt40

Recommended Posts

Hej
detta är första inlägget jag skriver jag har inte påbörjat något GT40 projekt än men det är en av mina drömmar som jag haft att bygga en gatlaglig gt40 mkII men täkte att innan jag börjar leta och samla delar så undrar jag om man kan få några tipps. så jag slipper springa in i onödigt många återvändsgränder.

Det jag ser som den största och viktigaste delen att få en bra start på bygget är att chassie och kaross blir rätt från början och för att veta hur jag ska lägga upp min budget hade jag gärna fått lite info om vad ni andra har behövt lägga ut för en glasfiberkaross(med detaljer som huvlås, tanklock och ruta) och chassie funderar även på vad man får lägga ut för att få tag i en bra chassi ritning att kunna bygga ett eget chassi.

en annan fråga är en bra motor/transaxel kombination?
sen undrar jag om det är någon som byggt med en 427? de vanligaste verkar vara 289 och 351

är tacksam för alla svar och PM funkar bra Smile

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Krille!
plöj igenom byggtrådarna och kontakta kit-tillverkarna, det är nog det enda sättet att skapa en hyfsad budget. Det finns ingen övre gräns för vad en GT40 kostar att bygga, men det är nog svårt om inte omöjligt att klara sig under 150-170.000 kr.
Angående 427 motor i en gatbil så stupar man nog på effekten, men borde rymmas i motorrummet då det satt i en del originalbilar. Skaffa SFRO bygghandboken, där står allt om krav för att få bilen gat-registrerad.
Och kolla PM.

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Liten fortsättning på mackan's svar ang tillåten effekt så nämner
SFRO att man tillåter 15-20 kW /100 kg, så om du inte tänker
bygga din GT rejält tung så får du nog överväga ett annat alternativ

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Som Mackan säger så finns det nog ingen övre gräns. Kostnad hänger också ihop med vart du lägger ribban dvs vilka krav du har. Skall det tex vara centrummutter och racingbromsar eller duger standard? Sådana beslut påverkar kostnaderna mycket. En annan faktor är hur mycket jobb du kan göra själv - det blir väldigt dyrt så fort man skall lämna bort ngt för bearbetning och betala fullpris. Mitt råd är att du gör en detaljerad kravspec och börjar räkna om du vill få en realistisk budget. Du kan ju lägga ut den här sedan för att få feedback.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...