Jump to content

Diffbroms


Lowcat

Recommended Posts

Hej

De är milt sagt eftertraktade men kolla i Idrottsbladet Motorsport eller på www.resultatservice.com

Annars säljer Burton nya diffar, en Quaifediff ligger på cirka 460 pund, en lamelldiff på runt 475 pund. Ganska mycket pengar men det är nya bitar...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tur och köpte en hel Escort MK2 med ståhlmotor växellåda och timkenaxel med diffbroms för 1500 kr.

Problemet är att slutväxeln är 5,3:1 och jag vill ha ca 3,9:1.

Därför vill jag köpa kronhjul och pinjong alt hel slutväxel om någon har en till salu.

Berne

Link to comment
Share on other sites

Hur är tillgång och efterfrågan på lamelldiff till volvobakaxlarna?

Hyfsat god. Var ett tillval man kunde få på vilken volvo som helst. Så det finns att hitta. Problemet är att det finns ingen märknings som talar om om det är lamelldiff i den. Utan man får lyfta bilen och snurra på ett hjul följer då den andra med åt samma håll så är det lamell.

Finns även nya att köpa för ca. 5000 kr.

Vissa nyare volvo har slungdiff och den är inte lika bra för våra användningsområden.

Det är inte många här som bygger med opel bakaxlar, vad jag har förstått så är lamelldiff betydligt vanligare där. Sitter t.ex original på Manta. Finns nog fler... Populära i rally...

Link to comment
Share on other sites

Vissa nyare volvo har slungdiff och den är inte lika bra för våra användningsområden.

Jo tack, jag har iof inte kört volvo med slungdiff men jag har sett slungdiffen "in action" och den verkar diffa lite ibland som den vill och bara i låga farter, typ under 30...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vissa nyare volvo har slungdiff och den är inte lika bra för våra användningsområden.

Jo tack, jag har iof inte kört volvo med slungdiff men jag har sett slungdiffen "in action" och den verkar diffa lite ibland som den vill och bara i låga farter, typ under 30...

Vet inte om det stämmer men:

När det gäller volvos slungdiff så skall man kunna "slipa av vikterna" lätta dom så att diffen släpper vid högre hastighet och skulle man ta bort vikterna helt ! Ja då blev det tydligen Esab-diff ?! :unsure:

Det betyder att man skulle kunna prova sig fram med att anpassa vikternas tyngd efter önskemål på hur högt upp i hastighet man vill ha diffen med.... eller? :huh: någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

På tal om ESAB-diff...

Vad säger SFRO? Är det tillåtet?

Eftersom avsikten är att bara ha ena hjulet i backen i kurvorna borde det inte påverka negativt!?! ;)

Jag har bara provat på folkracers, någon som testat vid mer permanent asfalt-bruk?

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns väl inget som direkt förhindrar en låst differential men köregenskaperna brukar inte lämpa sig så bra för bruk på väg. Därför är det tveksamt om man kommer igenom en SFRO-besiktning med svetsad diff.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick ett tipps på autopower forumet om att använda mig av en porsche låda, den som sitter i 944 turbo. Någon som vet något om denna? Jag fick uppfattningen att den här lådan hade inbyggt diffrential nämligen. Jag har letat en del på google men kommer till gammla sidor som har massa brutna länkar och ingen info om växellådan. Jag får ta och leta lite mer imorgon men jag tänkte att jag ställer frågan här så länge.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett tipps på autopower forumet om att använda mig av en porsche låda, den som sitter i 944 turbo. Någon som vet något om denna? Jag fick uppfattningen att den här lådan hade inbyggt diffrential nämligen. Jag har letat en del på google men kommer till gammla sidor som har massa brutna länkar och ingen info om växellådan. Jag får ta och leta lite mer imorgon men jag tänkte att jag ställer frågan här så länge.

Porsche 944 har växellådan och differentialen ihopbyggd sk transaxel. ror det blir konstigt i en sjua, bkatungt om inte annat.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då låter det vettigare B)

I GT40 repliker har jag fattat det som om man brukar använda Renault 30 lådor eller Audis 011(kan vara fel) låda, men det är gamla Audi 100/200 lådan om jag fattat det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Några fler lådor som jag skall kolla upp tycker ni?

Anldningen till att jag inte har kollat så myket på transaxel-växellådor är att jag har fått för mig att dom är dyra och ovanliga men dom kanske inte är det? Det är ett pluss om växellådan klarar runt 450-500 nm :rolleyes: .

Link to comment
Share on other sites

En ödmjuk fråga:

Hur har du tänkt bygga en mittmotorbil med Nord-syd orienterad motor UTAN transaxel?

MVH/B

Ett något långt paket med diffen monterad rakt på växel-lådan, eller en kardanaxel på typ 10 cm emellan om det inte är samma bultmönster. Detta hade som sagt ressulterat i en mycket lång bil fast å andra sidan så hade motorn hamnat väldigt lång in i bilen villket nog hade gett den lite mindre vikt vid "polerna".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...