Jump to content

Scrub radius


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Kollar runt lite på olika start-kit-leverantörer och bl.a. Scrub Radius är något som svenska SFRO alltid kollar och har åsikter om för att uppnå bästa körbarhet.
Helst vill jag kunna köpa bärarmar och uprights.

GT Forte
Kollar jag på GT Forte så verkar detta vara en Raceleda variant, eller vad tror ni?
Raceleda har väl lagt ner också.

Skall enligt uppgift vara samma som Granada Mk2.
Vet ni scrub på denna?

SouthernGT
SouthernGT verkar ha sin egen upright och enligt deras egen bild så verkar väl scrub inte vara något vidare (svårt att säga definitvt utan att veta vilket hjul som sitter på på.
Dock är det ju några som bygger SGT som kanske kan kast lite ljus på det?



Tornado
Tornado verkar ha någon egen variant, inspirerad av Raceleda eller vad tror ni?


Montera andra uprights
Wilwood Pro-Spindle verkar ju nice men antar att det kräver nya/modifierade bärarmar
http://www.wilwood.com/Spindles/SpindleProd.aspx?itemno=830-9807

Alla synpunkter/åsikter är välkomna!

Link to comment
Share on other sites

Jag har SGT´s spindlar som är specialgjutna och skulle ge 47mm scrub men det är i verkligheten ca:67mm. Då med fälgar som har 0 i offset (som är det egentliga problemet). Gissninsvis ligger det på omkring 90 på det som byggs i England men jag har inte brytt mig om att rita upp skillnaderna. Geometrin var heller inget att skriva hem om heller. Undre spindelled är på tok för högt upp. Håller nu på att ta fram en ny spindel för CNC-fräsning, Man hamnar då en bit under 60 i.a.f. 🙄

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog säga att samtliga färdiga kit ger på tok för hög skrubbradie.
Detta pga. Icke befintliga krav i andra länder och det faktum att det inte finns ett svensktillverkat som säljs idag, än mindre ett som möter SFROs krav...
Så bygga eget är enda alternativet här i Svedala tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Joacim wrote:
Specialgjutna?
Deras standard gjutna aluminiumspindlar eller "Arto special"?

Dina egna spindlar - kommer dom kräva nya bärarmar eller funkar SGT's standard?


Jag tycker det står i mitt inlägg, mina specialgjutna ger ca:67mm.
Övre bärarmen är ok men får göra ny nedre.
Link to comment
Share on other sites

Frågade Tonrado:

"Can you please mention what scrub radius your front uprights have for standard wheel dimension?"

och fick till svar:

"I measured the scrub radius and its about 2"

Det är ju bra men känns något optimistiskt, eller vad tror kunskapskällan här?

SouthernGT har ännu inte svarat...

Link to comment
Share on other sites

r-2 wrote:
Joacim wrote:
Specialgjutna?
Deras standard gjutna aluminiumspindlar eller "Arto special"?

Dina egna spindlar - kommer dom kräva nya bärarmar eller funkar SGT's standard?


Jag tycker det står i mitt inlägg, mina specialgjutna ger ca:67mm.
Övre bärarmen är ok men får göra ny nedre.


Tjena Arto,

Tack för infon, ledsen om det verkade som ifrågasättande.
Vill gärna samla på mig så mycket information som möjligt innan beställning.
Link to comment
Share on other sites

Joacim wrote:
Frågade Tonrado:

"Can you please mention what scrub radius your front uprights have for standard wheel dimension?"

och fick till svar:

"I measured the scrub radius and its about 2"

Det är ju bra men känns något optimistiskt, eller vad tror kunskapskällan här?

SouthernGT har ännu inte svarat...



Håller med och det beror ju på vilka fälgar man kör på. Om man tittar på bilden ovan från Tornado så kör de Granadahubben rakt av och den bygger som synes mycket utåt. Tvivlar starkt på 2" i skrubb med original inpressning. Dessutom i deras fall så måste man också addera en ev. adapterplatta om man vill köra centrummutter....

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Joacim wrote:
Frågade Tonrado:

"Can you please mention what scrub radius your front uprights have for standard wheel dimension?"

och fick till svar:

"I measured the scrub radius and its about 2"

Det är ju bra men känns något optimistiskt, eller vad tror kunskapskällan här?

SouthernGT har ännu inte svarat...



Håller med och det beror ju på vilka fälgar man kör på. Om man tittar på bilden ovan från Tornado så kör de Granadahubben rakt av och den bygger som synes mycket utåt. Tvivlar starkt på 2" i skrubb med original inpressning. Dessutom i deras fall så måste man också addera en ev. adapterplatta om man vill köra centrummutter....

Mvh
Henrik


Absolut beroende på vilka fälgar man kör på - sjuan (Westfield/Cortina) så breddade jag en del inåt och "löste problemet" men är lite osäker på hur det förhåller sig med GT40. Kommer inte köra centrumbult utan 5-bult då det snarare blir en moderniserad GT40 Mk1 än replika.
Dvs det är troligt med 5-bultade 17" fälgar.

Som det är nu så verkar ändå Tornado tillhanda några som helst svar - SGT är inte så kommunikativa. GT Forté är snabba på svar men jag ligger lägre med dom av andra anledningar (VAT registrering, leveranstid etc).

Henrik; skulle vara kul att kolla din bil lite närmare. Drar väl till syrran i Karlstad någon gång i vår och tycker F Thorsvret behöver ha lite mer 4-hjuligt ...så kanske sparka lite däck 😉🙂?!
Link to comment
Share on other sites

Joacim wrote:
r-2 wrote:
Joacim wrote:
Specialgjutna?
Deras standard gjutna aluminiumspindlar eller "Arto special"?

Dina egna spindlar - kommer dom kräva nya bärarmar eller funkar SGT's standard?


Jag tycker det står i mitt inlägg, mina specialgjutna ger ca:67mm.
Övre bärarmen är ok men får göra ny nedre.


Tjena Arto,

Tack för infon, ledsen om det verkade som ifrågasättande.
Vill gärna samla på mig så mycket information som möjligt innan beställning.


Nädå, ingen fara alls, förstod bara inte frågan riktigt 🙂

Angående scrub så är det så det skriker när man ska under 60mm med orginallika fälgar som har 0-offset. Det blir med tvång lite mer kingpin. Det är otroligt kinkigt med alla mått om man ska klara den "magiska gränsen" 60mm med kingpin under 12 grader, vilket även det är åt det höga hållet. I mitt fall då med bromsar från AP Racing. Jag tror det smartaste, är att kopiera en existerande lösning som man gillar här på forumet, om man inte vill rita upp det själv förstås (jä...igt noga 😃. Frångår man originalet kan man förslagsvis köra med lämpligare offset så är ju frågan löst. Den lägre profilen på 17" ställer högre krav på optimal geometri Jfm. högprofilare, så då kan man väl lika gärna optimera geometrin för detta?
Vi gick bet på grejorna från SGT trots många långa telefonsamtal med Mick Gör om, gör rätt, gör eget... Det glädjande i sammanhanget är att karln är helt prestigelös. När han förstod att han räknat/mätt fel tar han på sig misstaget till 100% och löser även det ekonomiska, och det som den självklaraste sak i världen. Det tål nog att jämföras med en del andra.
Snart har mina spindlar " stelnat" i cadden, lägger upp lite info inom kort.
Link to comment
Share on other sites

Det är som Arto säger här inte helt enkelt att hålla scrubben nere vid originallik offset på fälgarna. Mina beställa fälgar har ET -6 fram och -32 bak. Detta har gjort att jag blivit tvungen att rita allting själv från scratch och letat till förbannelse tills jag hittade spindlar jag tyckte mig kunna använda för att få vettiga värden.

Fick tillslut ihop 10° KPI och 57mm scrub på 245/45-17 fram och 315/35-17 bak.
Ska du ner på 15" fälgar misstänker jag att det blir ännu svårare då det höjer kravet på "rätt" bromsar för att kunna pressa in det i fälgen.

Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Ska du ner på 15" fälgar misstänker jag att det blir ännu svårare då det höjer kravet på "rätt" bromsar för att kunna pressa in det i fälgen.

Man får vara lite "modig" vid cadden och minska marginalerna. Håller på att göra underlag för tillverkning nu, senaste ändringen, undre spindelleden utflyttad 1mm, ner 2. Jag har 2mm mellan bromsok och fälg. Hoppas det är det när jag monterar IRL oxå 😲
Link to comment
Share on other sites

r-2 wrote:
SwedishGT40 wrote:
Ska du ner på 15" fälgar misstänker jag att det blir ännu svårare då det höjer kravet på "rätt" bromsar för att kunna pressa in det i fälgen.

Man får vara lite "modig" vid cadden och minska marginalerna. Håller på att göra underlag för tillverkning nu, senaste ändringen, undre spindelleden utflyttad 1mm, ner 2. Jag har 2mm mellan bromsok och fälg. Hoppas det är det när jag monterar IRL oxå 😲


Hehe - det går alltid att slipa lite på oken. Tro mig.....

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
r-2 wrote:
SwedishGT40 wrote:
Ska du ner på 15" fälgar misstänker jag att det blir ännu svårare då det höjer kravet på "rätt" bromsar för att kunna pressa in det i fälgen.

Man får vara lite "modig" vid cadden och minska marginalerna. Håller på att göra underlag för tillverkning nu, senaste ändringen, undre spindelleden utflyttad 1mm, ner 2. Jag har 2mm mellan bromsok och fälg. Hoppas det är det när jag monterar IRL oxå 😲


Hehe - det går alltid att slipa lite på oken. Tro mig.....

Mvh
Henrik


Har också 2mm mellan ok o fälg på mina 17". Om det skulle diffa irl så får man som henrik säger bara gnaga av lite lätt på oken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...