Jump to content

huvudcylindrar Willwood


hoffman_gt40

Recommended Posts

Jag har en fundering som vi kanske ska ventilera på forumet.
GOX har levererat två stycken huvudcylindrar i samma storlek till deras kit men jag har fått indikationer på att man kanske ska ha en lite större diameter till frambromsarna, har för mig att winkler och varverud kör med det men dom har å andra sidan större ok fram.
Kom igen "shoot" synpunkter,det här bör vi ventilera så att rätt grejor kan monteras från början.
Har kanske inte leverantören koll på denna dimensionering när kittet designades.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på GT40s.com att någon körde 2x 0,7" men som sagt det beror ju även på övrig specifikation.
Bygger du med bromsvåg eller Peter ???
Vi kommer att köra med ställbar bromsvåg så då bör man ju kunna få till det.
Samma kille å GT40s.com skrev även att han hade förhållande 6:1 på pedal/bromstång.

Vi kommer att ta fram ett pedalställ med 2x bromscylindrar och 1x kopplingscylinder.

Link to comment
Share on other sites

Hej.
Bra tråd du tog upp Peter.
Det är det nog det viktigaste på hella bygget 😃
Om det sviktar med bromsar som inte är klockrena så kan det ställa till det och sluta väldigt illa.
Har själv brottats med dessa bitar då jag åker 6-kolvs ok fram och 4-kolvs ok bak. :cool:
Effter mycket letande så fann jag ut att det är en jungel och massa parametrar man bör beakta.
Bilens vikt, vikt förhållande fram/bak, hjul omkrets fram/bak, Hjulbas. bromsskivornas storlek, bromsokens kolv diameter, utväxling på pedalstället broms/koppling. mm

Men jag kan rekomendera att göra en förfrågan som Tilton har till förfogande se länk nedan.
😆

http://www.tiltonracing.com/content.php?page=faq&view=9

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har ju provat lite i sommar, och på min bil har jag ju lika ok runtom, har ju testat att justera bromsvågen på olika sätt, och bäst bromsar får jag när jag har aningen mer frambroms, men bara litegrann. Cylindrarna är av samma diameter dem med. Bilen sladdar heller inte. Detta kan ju vara olika på olika bilar såklart. Min teori är att bilens tyngdpunkt är så låg att billen inte "rollar" fram så att bakändan "lättar" särskilt alls, plus att den ju är aningen tyngre bak.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

slangenracing wrote:
Jag har ju provat lite i sommar, och på min bil har jag ju lika ok runtom, har ju testat att justera bromsvågen på olika sätt, och bäst bromsar får jag när jag har aningen mer frambroms, men bara litegrann. Cylindrarna är av samma diameter dem med. Bilen sladdar heller inte. Detta kan ju vara olika på olika bilar såklart. Min teori är att bilens tyngdpunkt är så låg att billen inte "rollar" fram så att bakändan "lättar" särskilt alls, plus att den ju är aningen tyngre bak.

Mvh Andreas


Bra input inför sommarens övningar. Din teori låter vettig tycker jag!

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ochså att det låter vettigt resonerat,då provar jag att köra med samma storlek fram och bak då borde det att ljustera med vågen tillräckligt.
Tack för infot det var värdefullt,det är inte så många som har provat ut sina bilar än därför är det kul att höra från någon som kört och provat ut sin bil.
Mvh Peter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...