Jump to content

Davies Craig Electric Water Pumps


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Japp, hade denna (EWP115) i min sjua. Pumpen funkade bra.

Styrningen jag hade först (dvs 8020) är inget jag rekommenderar då denna har havererat - ev/troligen pga känslig emot spänningsspikar - i alla fall om man skall se till specarna.
Ta inte denna...


Jag bytte senare till deras nyare styrning med LCD display
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/electric-water-pumps/davies-craig-digital-fan-ewp-controller-with-lcd-display

Verkar funka stabilare.
Denna typ av styrning funkar som att man ställer in en måltemperatur.
Pumpen kommer då intervallmässigt köra när motorn är kall så det finns ett flöde men minimalt. Sen vid -20 grader från måltemp (har jag för mig) kommer pumpen köra kontinuerligt med lägre spänning och öka linjärt till måltemp. När måltemp +5 grader så startar fläkten.

Blir troligen samma lösning på kommande bygge.. 🙂

Link to comment
Share on other sites

En jättebra tråd med bra information, tummen upp! Var är gillaknappen Question

En fundering: elpumpen kan väl lika gärna monteras fram så får man en sak mindre där bak?

Link to comment
Share on other sites

Det bör nog inte vara några problem.

Jag har haft "matningen" från expansionskärlen till sugsidan på pumpen och avluftningen från högsta punkten (expansionskärlet allra högst). Testade någon gång att ha matningen där "ut-sidan" av blocket men fick då egenskapen att det tryckte upp i expansionskärlet så återgick till ursprunglig och beprövad design 😉Var nog en designmiss...

Pumpen fram borde funka men expansionskärlet behöver ju sitta bak (högt).

Undrar inte om jag har sett någon som har pumpen fram?! Micke?

Link to comment
Share on other sites

gt40 wrote:
Jo jag har pumpen fram direkt efter kylaren.


Hade det på näthinnan och förmodligen på en bild men hittade den inte ...

gt40 wrote:
Har dock fortfarande inte haft någon provtur så om det är bra eller dåligt vet vi ej ...


DET är helt galet! Kärran var ju nästan klar (eller helt klar) när vi var och kollade....jag kan komma och provköra så kan du filma Micke.
En så vacker bil som du byggt måste ju provas 😉
Link to comment
Share on other sites

gt40 wrote:
Jag vet Jocke, inte med stolthet jag konstaterar detta.
Dock ! Sommaren ÄR inte slut och nu HAR jag målat huset SAMT lagt 130 m2 marksten 😊😊😊


Jag vet Micke, bara lite ironi 🙂 Sen kan man lägga målningen senare -D
Link to comment
Share on other sites

Davies Craig 115 i plast.
Har pumpen på motorn (Audi) kvar, men den räcker inte till på låga varv. Pumpen startar tillsammans med elfläktarna vid 93° och trycker genom kylaren. Placeringen är viktig eftersom det lätt blir en "luftficka" i pumpen.
Styrs av ECUn eller manuellt för ev efterkylning. Borrade ett 5mm hål i termostaten för cirkulation om man kör pumpen manuellt och termostaten har stängt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...