Jump to content

MegaSquirt


Recommended Posts

MegaSquirt jag har läst mycket om detta men vad ska man ha ??????

jag kommer använda en volvo s/v40 2.0t motor och då funkar inte orginal

sprutet för att det sitter massa löjliga spärrar

"dom är bra för dom som äger s/v40 men inte för mig"

och jag behöver sprut och tändning men jag vill inte betala

mer för sprutet änn motorn

vad kostar det jag behöver`???????????????????????????????????????

var beställer jag prylarna ?????????????????????????????????????????

är det något xtra på den med tänning ??????????????????????????????

kommer det något nytt som är värt att vänta på ?????????????????????

eller ska jag välja något annat ?????????????????????????????????????

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om du söker lite på svenska MS-forumet hittar du nog infon du vill ha.

Extremt kortfattat skulle jag säga att Megasquirt&EDIS är vad du ska ha, du får ihop det för 3000-4000kr, och med nya "enhanced-koden" behöver du inte vänta på nåt annat.

Men som sagt, läs på www.msefi.com och det nordiska forumet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gustaf, kan man byta sprut bara så där och sen regga bilen med den effekten motorn har orginal? Jag säger ju inte att man måste öka effekten bara för att man har ett sprut där det inte är svårt att bara mappa om bilen.

Är det möjligt att köra med MS istället för orginalsprutet så är det ju mycket som blir enklare och ev. billigare.

Edited by JohanB
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker bygga ett megasquirt i vinter, samt byta ut mitt brytarsystem mot ett EDIS.

Frågan är om man skall vänta på Megasquirt II, eller om man skall satsa på dagens version?

Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Eftersom MSII är ett dockningsbart dotterkort, tycker jag man kan bygga MS i dess nuvarande (V2.2 va?) version. Det jobbas också stenhårt på en "enhanced" kod till 2.2 som verkar helt super. 12x12 lastpunkter för både soppa och tändning, EDIS/sparkstyrning, launch, lustgaskontroll, tomgångsmotorstyrning - det mesta som MSII klarar finns i den koden.

Vill man ändå uppgradera till MSII senare går ju det fint.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Många blandar kanske ihop MSII Med UltraMS, ultramegasquirt har fler ut och ingångar och snabbare processor, och skall kunne ge stöd för coilOnPlug och lite annat kul, som dubbla bredbandslamda direkt.

UMS är ännu ej släpt, kommer förhoppningsvis under hösten.

Link to comment
Share on other sites

EDIS är Fords fördelarlösa tändsystem, som är enkelt att "prata med" för MS - EDIS har nämligen en egen kontrollmodul som styrs av en enkel signal från sprutet, som bestämmer tändläget.

Därför är EDIS ett smidigt sätt att få fördelarlös tändning på de flesta motorer (4-6-8 cylindrar).

Även MSII ger ju förresten en nyare och snabbare processor - även om UMS är ännu häftigare...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Många blandar kanske ihop MSII Med UltraMS, ultramegasquirt har fler ut och ingångar och snabbare processor, och skall kunne ge stöd för coilOnPlug och lite annat kul, som dubbla bredbandslamda direkt.

UMS är ännu ej släpt, kommer förhoppningsvis under hösten.

Jaha, tillbaka till ruta 1...... Bör jag vänta på UMS då??

EDIT: Vilka Fordar har det systemet?

Är besvarat av Gustaf i en annan tråd på forumet...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kamikaze, om du har en nyare CVH (en spole med 4 utgångar till tändstiften) så har du EDIS.

Jag tycker inte att man ska vänta på UMS, det är nog en stund kvar tills det finns tillgängligt och fungerar lika bra som MS.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer bygga MS nu i vinter, och kanske UMS nästa vinter.

tycker MS verkar vara ett bra system att lära sig på, och mickla med, sen om man vill ha mer så kan man ju byta, men det tar säkert en del tid innan det finns lika mycket bra kod till UMS som det finns till MS i dag.

Link to comment
Share on other sites

Så jag kan styra tändningen (EDIS) med en mapp i MS? Jag kör ju med turbo och vill kunna styra tändningen m a p vad MAP-sensorn ger.

Det jobbas också stenhårt på en "enhanced" kod till 2.2 som verkar helt super. 12x12 lastpunkter för både soppa och tändning, EDIS/sparkstyrning, launch, lustgaskontroll, tomgångsmotorstyrning - det mesta som MSII klarar finns i den koden.
När kan man hoppas att den finns tillgänglig?
Link to comment
Share on other sites

Om det är någon som tänkt beställa grejer för MS + EDIS så kan det väll vara lite ide att kolla upp vilka som ska ha och sen beställa tillsammans för att slippa frakten? För alla är väll ärliga här?

I alla fall för de som bor skapligt nära varandra kanske?

Jag är väldigt sugen på att köpa ett MS + EDIS och skruva i min lekbil (9000 t16) för att leka och testa lite med och går det bra så flyttar jag över det till sjuan när saaben ska till skroten.

Link to comment
Share on other sites

Om det är någon som tänkt beställa grejer för MS + EDIS så kan det väll vara lite ide att kolla upp vilka som ska ha och sen beställa tillsammans för att slippa frakten? För alla är väll ärliga här?

I alla fall för de som bor skapligt nära varandra kanske?

Jag är väldigt sugen på att köpa ett MS + EDIS och skruva i min lekbil (9000 t16) för att leka och testa lite med och går det bra så flyttar jag över det till sjuan när saaben ska till skroten.

Jag är med på MS & EDIS om du ändå skall beställa.

Hade tänkt att beställa imorrn, men eftersom jag inte kommer

att använda det förrän våren så är det ingen brådska.

Link to comment
Share on other sites

om det finns på Dalhems och det blir några stycken kan jag kanske fixa lite grupprabbat....  :)

Aj aj .. är du inte ute och seglar nu Acke..... :whistling: :whistling:

men erbjudandet kan ju användas en annan gång, snällt av dej

och gäller det spara pengar så glömmer smålänningar väldigt sällan kom ihåg det..... :)

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

nejdå.. jag seglar aldrig.. föredrar motorbåtar faktiskt.. ;) :prop:

polaren som är generalagent för ett annat sprut säljer igenom dalhems så jag får lite rabbat när jag köper igenom honom...

så om dom har det så kan jag alltid höra om det går att fixa grupprabbat... det skadar inte att fråga iaf.. :)

sprutet han säljer är Lumenition vilket inte många verkar veta något om... ( kan iof bero på att han e den enda som säljer det i sverige.. och han har sålt ca 3-5 st :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Om det är någon som tänkt beställa grejer för MS + EDIS så kan det väll vara lite ide att kolla upp vilka som ska ha och sen beställa tillsammans för att slippa frakten? För alla är väll ärliga här?

I alla fall för de som bor skapligt nära varandra kanske?

Jag är väldigt sugen på att köpa ett MS + EDIS och skruva i min lekbil (9000 t16) för att leka och testa lite med och går det bra så flyttar jag över det till sjuan när saaben ska till skroten.

Jag är med på det! Ett MS och ett Reläkort!

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som vi är några stycken.

Jag har inte järnkoll på exakt vad som behövs och varifrån som är bäst att köpa, men vad jag har hört så är en variant att beställa kort med färdigprogrammerad processor och om det är lite mer pryttlar, från USA. Sen beställer man resterande elektronikkomponenter från ELFA. Personligen skulle jag vilja ha en 3bars MAPsensor då sprutet ska köras på saaben och risken finns att det kommer laddas mer än 1.5 bar.

Gustaf verkade ju vara en klippa på MS så om han skulle vilja hjälpa oss att komma fram till vad exakt det är som vi behöver handla och så där.

Om det är nån som känner för att sammla ihop lite info om vad som behövs och vad det kostar och var man kan beställa och så där så vore det ju jättebra. Tänk locost, löda kan väll alla? :)

Det står väll iof säkert bara man läser, vilket jag tänkt göra :)

Vi kanske ska göra en ny tråd om beställning sen...

Edited by JohanB
Link to comment
Share on other sites

Jag har terroriserat Gustav lite, och om jag fatta det rätt så behöver man:

1st partial Kit (måste ha)

1st simulator (för att testa innan man eldar upp massa dyra saker)

1st relä-kort (för att slippa löda massvis med kablar och annat direkt i MS)

Dom tre artiklarna skulle gå lös på 87$ har jag för mig.Vilket blir 643,52:- SEK (forex.se just NU)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som vi är några stycken.

Jag har inte järnkoll på exakt vad som behövs och varifrån som är bäst att köpa, men vad jag har hört så är en variant att beställa kort med färdigprogrammerad processor och om det är lite mer pryttlar, från USA. Sen beställer man resterande elektronikkomponenter från ELFA. Personligen skulle jag vilja ha en 3bars MAPsensor då sprutet ska köras på saaben och risken finns att det kommer laddas mer än 1.5 bar.

Gustaf verkade ju vara en klippa på MS så om han skulle vilja hjälpa oss att komma fram till vad exakt det är som vi behöver handla och så där.

Om det är nån som känner för att sammla ihop lite info om vad som behövs och vad det kostar och var man kan beställa och så där så vore det ju jättebra. Tänk locost, löda kan väll alla? :)

Det står väll iof säkert bara man läser, vilket jag tänkt göra :)

Vi kanske ska göra en ny tråd om beställning sen...

du ska inte beställa korten i usa och komponenterna hos elfa eller någon annan stans i europa.

Jänkarna och vi har olika standardmått för delningen på komponenternas ben.

Det gör att inte mönsterkorten och alla komponenter går att kombinera.

Ska du ha en 3 bars map sensor så måste du byta programvaran i det förprogramerade chipen du får från Bowling/Grippo. och då måste du ha goda vänner med grejor och kunskap eller köpa en egen pic programmerare samt fixa reda på en fungerande källkod.

std. MSQ mapsensor hänger bara med till lite knappt 1,5bar

stimulator kort använde inte jag till mitt första MSQ jag satte ihop

jag har dock en numera. När jag monterade mitt kort så körde jag enligt monteringsanvisningen och hade kortet kopplat till min vanliga PC via hyperterminalen i windows, det var allt....

visserligen är stimulatorn smidig men det är många som strulat också...

Link to comment
Share on other sites

du ska inte beställa korten i usa och komponenterna hos elfa eller någon annan stans i europa.

Jänkarna och vi har olika standardmått för delningen på komponenternas ben.

Det gör att inte mönsterkorten och alla komponenter går att kombinera.

Det var nå´t nytt, åtminstone för mig. Har inte läst nå´t om detta på MS-forumet heller.... Menar du att man måste beställa komponenter från Digi-Key då för att det skall fungera??

Det måste väl finnas fler i MS-världen som kör med högre laddtryck än 1,5 bar?? Att dela med sig av koder och erfarenheter tycker jag är det som mest talar för MS. Att byta MAP-sensorn kan inte vara någon hög tröskel att ta sig över.

Link to comment
Share on other sites

Kan krävas lite programmerings-kunskaper möjligtvis. Om nu ingen trevlig

person lagt upp kod för detta nånstans.

Plockat från MS FAQ:http://www.megasquirt.info/manual/mturbo.htm

"You will not be using more than ~20 lbs of boost - this is the maximum for the MPX4250 MAP sensor in the MegaSquirt. Above this level of boost you need a different MAP sensor and recompiled assembly code to match the new sensor"

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är helt säker på att man lätt får hjälp med nykompilering av koden om man vill köra med annan MAP-sensor - så länge man väljer en med samma karakteristik som MPX4250. Vill man ha någon annan sensor (typ standard GM, Saab eller så) kan det knöla till sig lite men allt går att lösa.

Undrar om jag skulle åka med på en beställning också...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

du ska inte beställa korten i usa och komponenterna hos elfa eller någon annan stans i europa.

Jänkarna och vi har olika standardmått för delningen på komponenternas ben.

Det gör att inte mönsterkorten och alla komponenter går att kombinera.

Det var nå´t nytt, åtminstone för mig. Har inte läst nå´t om detta på MS-forumet heller.... Menar du att man måste beställa komponenter från Digi-Key då för att det skall fungera??

Det måste väl finnas fler i MS-världen som kör med högre laddtryck än 1,5 bar?? Att dela med sig av koder och erfarenheter tycker jag är det som mest talar för MS. Att byta MAP-sensorn kan inte vara någon hög tröskel att ta sig över.

Att beställa komponenter från ELFA är inget du behöver va så rädd för. Jag gjorde det och det har funkat. Elfa har komponenter med amerikansk bendelning också. Och på många komponenter har det ingen betydelse för det går alltid att bända isär benen lite. Finns fina beställningslistor för att få kompletta komponentsatser från ELFA. Sen är det inte säkert att det blir billigare att ta ELFA än DIGIKEY, men det är en annan sak. ELFA är smidiga att beställa från... funkar bra.

Om Megasquirt II har kommit när ni beställer skulle jag vilja va med på ett hörn. Vill ha en uppgraderings processor i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Gustaf !

Du kör med MS/Edis om jag har förstått det hela rätt ? Jag har ju tänkt använda Tomtek, men börjar mer och mer inse att det kommer bli svårt att få det att fungera.

Om du vill så får du gärna beskriva lite vad man behöver för att få edis att fungera tillsammans med MS. Sen undrar jag lite om programvara. Tittade för ett bra tag sen på något mappningsprogram till edis. Såg verkligen ut som en beta-version. Svårt att få någon överblick tycker jag. Har det blivit bättre. Sen skrev du tidigare i tråden om en utökad MS programvara som skulle klara Edis, bredbandslamda, fläktstyrningar med mera. Är detta med MS v2.2 eller med MS II ? Verkar ju väldigt trevligt måste jag säga.... Vad använder man för utgångar då.

Hoppas du orkar med dessa jobbiga frågor.... tackar på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Hej

För att kunna köra EDIS behövs;

* EDIS-modul

* EDIS-tändspole med tändkablar

* Kabelhärvestumpar så man får kontaktstyckena

(dessa bitar hittar enklast på Escort/Orion 1991-96 ungefär, eller Mondeo)

* VR-givare (från bilarna ovan eller ännu enklare, Sierra/Scorpio DOHC)

* Triggerhjul (köps enklast nytt på Ford, cirka 220:-)

Plus då ett Megasquirt där man löder om nåt motstånd och laddar in ny programvara (det är gjort på 20 minuter).

http://www.jsm-net.demon.co.uk/megasquirtnedis/ ger mer detaljerad info.

Mappningsprogrammet till tändningen är fn samma som till Megasquirt'n spark, den är inte riktigt lika smidig som Megasquirts soppadel men funkar helt okej.

Den utökade koden är till MS V2.2, och man använder utgångar på processorn som i "standardutförande" är tomma. Man får lägga till lite komponenter (transistor, resistor) för att kunna använda dem men det finns beskrivningar på den saken. Den här koden är under testkörning och utvecklas varje dag, inte "klar" än (även om vissa kör med den).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde just alla delar till tre megasquirt, innom sverige, tyckte det blev enklast så.

Men vi etsar ju kretskorten själv.

När jag är klar med mitt kan jag eventuellt tänka mig att gjöra några till kompletta boxar om någon är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har tyvärr inte alls tid att koordinera något. Skulle jag ta på mig det är risken stor att jag inte hinner och då blir det bara pannkaka...

Men som sagt, om någon annan vill samordna ett gruppköp kan jag vara sugen på att handla ett MS - jag har ju "bara" ett gammalt V1.1 som är hjälpligt uppgraderat.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

du ska inte beställa korten i usa och komponenterna hos elfa eller någon annan stans i europa.

Jänkarna och vi har olika standardmått för delningen på komponenternas ben.

Det gör att inte mönsterkorten och alla komponenter går att kombinera.

Det var nå´t nytt, åtminstone för mig. Har inte läst nå´t om detta på MS-forumet heller.... Menar du att man måste beställa komponenter från Digi-Key då för att det skall fungera??

Det måste väl finnas fler i MS-världen som kör med högre laddtryck än 1,5 bar?? Att dela med sig av koder och erfarenheter tycker jag är det som mest talar för MS. Att byta MAP-sensorn kan inte vara någon hög tröskel att ta sig över.

Att beställa komponenter från ELFA är inget du behöver va så rädd för. Jag gjorde det och det har funkat. Elfa har komponenter med amerikansk bendelning också. Och på många komponenter har det ingen betydelse för det går alltid att bända isär benen lite. Finns fina beställningslistor för att få kompletta komponentsatser från ELFA. Sen är det inte säkert att det blir billigare att ta ELFA än DIGIKEY, men det är en annan sak. ELFA är smidiga att beställa från... funkar bra.

Om Megasquirt II har kommit när ni beställer skulle jag vilja va med på ett hörn. Vill ha en uppgraderings processor i så fall.

Okej okej gott folk jag kanske är gnällig och kinkig i vissa avseénden, <_< men jag skrev :

"du ska inte" jag skrev inte "du kan inte" . :Hmm:

Jag kan bara inte motivera ett köp från Elfa som innebär att du får sitta och bända komponentben och krabba i onödan.

Det finns ju ett suveränt alternativ från Digikey med färdig beställningslista bara att trycka

"sänd" på och allt är klart.... det blir ju desutom billigare att ta det därifrån än från elfa sist jag kollade,

vilket dock är ett tag sedan nu iofs.

Senast jag beställde MSQ kits så tog jag dom ifrån glens garage i USA viket är ännu ett alternativ....

:gives:

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith, att ta det från elfa var bara ett alternativ som jag hört, som det låter så kan det vara billigare och inte alls krångligt att ta det från "digikey" och då får man prylar som passa på mönsterkortet direkt.

Jag tycker det låter som ett bra alternativ.

Personligen spelar det inte så stor roll, jag tar hellst det som är billigast bara det funkar.

Så man kan alltså köra med bara soppa delen först och sen när man känner sig mogen så är det lätt gjort att bara slänga dit EDIS grejerna med :)

Det här med att köra med en 3bars MAP måste undersökas lite alltså, det måste ju vara många som åker med mer än 1.5bar ladd...! Jag åker ju med 1.3-1.4 (visserligen orginal turbo) nu och då är det bara 3" och chippat orginalsprut.

Link to comment
Share on other sites

Är nästan säker på att lambdan kan kopplas bort mjukvarumässigt. Annars kan man ganska enkelt simulera ett lämpligt värde med två motstånd.

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

Hej

Det går fint att köra utan lambdasond, på olika sätt. Man kan till exempel välja att ha den inkopplad men utan att den påverkar soppamängden (ingen lambdakorrektion), man kan skippa den helt eller så kan man begränsa möjligheten den har att påverka blandningen (max x% + resp minus)

Men den är bra att ha när man ska mappa in dellast/cruise...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Om det blir av med beställning så är jag nog också med på ett partial kit, fast åker man inte på tull då?

Jo, tullen vill nog ha sitt när man beställer från USA. :mad:

Det är ingen som skall till USA som kan ta det med sig hem?? :whistling: :whistling: Bara en tanke.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...