Jump to content

Ritning / skiss nånting på mk1 kaross?


turb00le_gt40

Recommended Posts

Hej

Är lite på planeringsstadiet med ett projekt.
Tanken är att rita upp hela bilen i solidworks eller inventor, karossen blir kanskje ritat i 3dstudio. Kommer göra en plugg med spant.

Dock stötte jag på ett problem; Att få fram en skiss eller vettig ritning på karossen för att få rätta proportioner. Det jag hittar lite här och där på nätet kan lika gärna vara från en modellbil för allt vad jag vet.
Det jag behöver är i Princip lite olika snitt eller en vy från sida/front/bak/ovan t.ex.

Jag räknar kanskje inte med att nån sitter på dessa ritningar men frågan är om det finns nått i dom böckerna som finns?

Tänker på Haynes manual, the inside story of the fastest fords böckerna.
SAE paprerna har jeg redan.

Nån som har tips på vart man kan hitta?

Link to comment
Share on other sites

Då har jag gjort lite mera research...
Hittade nogra 3dstudio modeller på nätet men dom var rätt kass.
Hittade en del bilder (blueprints/outlines) men rätt många av dom var också kass då proportionerna inte stämde med måtten karossen ska ha.

För att sätta det lite i perspektiv så var det typ 5cm avstånd från fälg til skjärmkant när "ramen" låg på backen, detta med 18 tums fälgdia 🙂

Har nu hittat en "ritning" som efter vad jag kan se alla mått stämmer på.

Om nån är interesserad av detta så ge en signal här eller på pm.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag känner till folk som 3D scannat karossen och gjort den symmetrisk vilket den inte är från början. Problemet är att de som gjort allt detta arbete inte gärna delar med sig av det då de investerat mycket tid och pengar i det. Jag ser med jämna mellanrum frågor om ritningar etc och det är likadant där. Det finns ju ett par bilar i Norge och menar du allvara så skulle du kanske kunna 3D-scanna dem.

Lycka till
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...