Jump to content

Wiberg's GT40


Recommended Posts

"När det gäller amatörbyggt fordon så kan du bygga en helt egen motor och få bygget godkänt - de enda begränsningarna är vikt/effekten (15kW per 100 kg tjänstevikt) samt avgasvärdet (4 % Co på tomgång).
Med tanke på att din Audimotor är konstruerad och "mappad" under en massa timmar av en massa duktiga killar och tjejer - så tror jag inte att din modifiering kommer att höja effekten - däremot kommer motorns karaktär att förändras - med sämre bottendrag och mer ketchupeffekt på lite högre varv ( samt snabbare gasrespons om du lyckas med den nya mappningen ).

Mvh
Bosse
SFRO"


Det var mer eller mindre fritt fram för en sådan modifikation, om ja förstår Bosse rätt. Dock så kommer jag att ha lite viktproblem, men det visste ja redan sedan innan. Så nu vet ja vad ja kmr att pyssla med i vinter 🙂

Denna:

Plus denna:


För att få det att likna något åt detta håll (bättre bild om man klickar på den):


Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Har åtminstone suttit här hemma i lugn och ro och skissat upp framvagnens infästpunkter, med hederligt bläck å papper ^^ Inte ens tippex används 🙂 Har dock inte lärt mig att cad'a än, tycker allt verkar så invecklat, eller så är det bara jag som gör det för svårt för mig ^^ Ser säkert lite luddigt ut på "ritningen" men jag vet åtminstone hur ja själv tänker 🙂

Hursomhelst, så här kommer det att se ut fram:
(Vänster är framåt och höger är bakåt)


Såhär ser det ut i dagens läge fram:




Så när jag väl känner mig 100% på bakvagnen så blir det dags att bara sätta vinkeln i det befintliga där fram och börja modifiera det oxå. Stabiliseringsstag kommer att tillkomma där det kommer att behövas. Om allt går planenligt så ska denna skapelse stå på hjul söndag den 6'e November (teoretiskt eftersom ja inte har några hjul än..) Och sedan är nästa steg att förbereda för motorn 🙂 Bygga fästpunkter, avgassystem och modifiera insuget efter plan på tidigare inlägg.

That's it for today 🙂

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Jahaja, då har man tjuvstartat en del på framvagnen, trots jagandet av mm i bakvagnen. Är visserligen "endast" 7mm kvar att
åtgärda på höger bak innan jag är nöjd (om det inte dyker upp något nytt efter den korrigeringen dvs).
Har iallafall konstruerat båda "gafflarna" till den övre bärarmen, är väl inte det snyggaste man kan tillverka, men det uppfyller
sin uppgift. Är ju även första bygget, så man får väl se de lite som en lärdom oxå.

Såhär ser själv infästningen ("Gaffeln") ut:


Å såhär ser det ut när den är monterad samt hjulupphängningen bunden till sin position:



Såhär ser det ut för närvarande ut i framvagnen, som nämnt i tidigare post så kommer det att tillkomma stabiliseringsstag
där det kan tänkas att behövas för att stärka upp konstruktionen mer.
Camber lägger sig även fram runt -1 grad och Castern landar på ca 6.5 grader positivt.


Tänkte även passa på att fråga om det är någon som vet vart man kan köpa spridarkontakter av typen "Honda"?
Antar att den heter Honda för att det är just Honda som använder den.
Bild på själva kontakten samt på spridaren:


Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jahaja, då var de snart dags att ta tag i saker igen då, börjar ju bli mildväder i garaget äntligen


Det som hänt nu under vintern som är något relevant i bygget är väl ändå att jag införskaffade mig en likadan rattstång som Micke har i sitt GT bygge.
Har även putsat lite på växelspakens ytterkanter då ja tyckte att det känns som för lite slag i sidledes, men det är ett tag kvar för montering, så får se hur det känns när allt väl sitter på plats. Vill ju inte missa en växel och eventuellt skrapa kugghjul ändå.

Saker att ta tag i nu, blir att ändra främre infästningen för bakre bärarm, så det går att ändra caster, för det glömde jag bort när jag väl ordnade infästningen. Sedan blir det till att ordna likvärdigt i framvagnen, glömde bort det oxå.

Ja, det ska väl vara allt den här gången

Ha det bra allihopa!

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har plånkan legat framme såhär nån dag innan löning.
Jag vet att det är lite väl för tidigt att införskaffa den redan nu, då det är ett bra tag kvar tills den ska användas, men det var ett så bra pris på den.. 😃

Lite ironiskt nog att en Ford GT får ge delar till sin "äldre" GT40 ^^



Då jag aldrig har ägt en kompressor tidigare så är jag lite osäker på dom, och då mest i tanke på om det är internt eller externt smörjsystem.
Så jag tänkte ifall det är nån utifrån bilderna som kan se/vet det?

Tänkte även ifall det är någon som känner till max kontinuerligt rpm och max peak rpm på den? (Det är en Lysholm 2300)
Har fått fram en overifierad siffra på 13500Rpm, skulle kännas bättre med rätt fakta från början. Så om det är någon som sitter inne på information om en sådan pjäs, så skriv gärna 🙂

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

I helgen har jag fixat de nya infästningarna för bakre bärarmarna och har monterat dem på ramen. Kontrollerade först med bärarmen på plats hur det skulle bli, och tyckte att det verkade riktigt bra. Så jag tog till svetsen och satte ihop det hela med ramen.



Efteråt när de nya infästningarna var på plats så tog jag och satte ihop hjulupphängningarna igen för att testa hur det blev. Tycker det såg rätt lovande ut faktiskt. Men, hur hårt ska man dra åt bultarna i infästningarna? Drog ej moment nu, utan nästan så hårt som jag bara kunde, och då slutade det med att alltihop hängde i luften utan att glida ner höjdmässigt, är det normalt tro?

Har även tänkt att göra om infästningarna för de övre bärarmarna då jag inte är helt nöjd med utseendet av dom längre. Funderar på en lösning med genomgående bult på 40x40 profilen och skaffa schims att lägga bakom för att ändra Camber.



Blev iallafall nöjd med resultatet av de nya infästningarna, så nu är det på gång till de främre bärarmarna också



Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hejsan allihopa som läser

Länge sen en uppdatering kom nu, men det har inte hänt så mycket direkt.
Mestadels har jag bara helt enkelt sett över min framvagnskonstruktion och snyggat till de hela en del. Har även lyckats ställa in övre och undre bärarm mot varandra så att det blir infästningar som "original" på Corvette C5, dock med mer negativ cambervinkel. Konstruktionen är inte helt färdig, utan ska ta bort "T" mellan de övre bärarmsinfästningarna och bygga ihop det som på en "vanlig" GT40 så det blir en liten nätt låda.

Har även fått lite delar från andra sidan pölen som var välkommet, bland annat en Lysholm 2300 från en Ford GT.



Blir snart dags att beställa hem mer material så man kan få klart fronten, sen se över bakänden och snygga till den en del oxå.

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar du få ordning på grejerna 🙂 , kul med en anorlunda hjulupphängning, C5:an har ju fina delar.
En kanske konstig fråga, blir det inte trångt om fötterna?

Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

Jorå, deras delar är helt ok, men ja förstår varför andra inte använder deras grejjer fullt ut, för det är bra bökigt att få det att lira på en sån här bil 🙂

Angående fötterna så är det helt klart mindre fotutrymme då bärarmen tar rätt mycket av den yta som normalt finns, men när jag testar att sätta stolen mer in mot mitten av bilen, så tycker jag ändå att det känns som att man får plats med fötterna utan att gå över på passagerarsidan allt för mycket. Men det är ju en liten bil, på de flesta dimensionerna, så trångt kommer de ju bli hur man än gör antar jag, men på något sätt ska man nog få till det ändå 🙂

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Hej Timmy
Ser helt klart fint ut med färdiga bärarmar och grejer som lirar ihop från början.
Det blir säkert bra om du träffar rätt med infästningar så att allt blir okay men kanske är det en viss risktagning eftersom justermöjligheterna är begränsade.
Kanske har du redan nu byggt för att kunna justera efter att du lagt ett antal varv på bana?
Vetten är ju trots allt tyngre fram än vad våra bilar är/blir.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Örjan

När jag gick igenom corvettens upphängning så har jag försökt att anpassa min ram så gott som möjligt för att följa corvettens original inställningar. Det är därför jag lyckats få det att stjäla såpass mycket fotutrymme fram samt att det blir lite struligt i bakänden.

Men när jag fått allt på plats där det ska sitta så kommer det att bli samma vinklar som på corvetten. 6,5 grader caster samt -0.2 grader camber fram och 0.2 grader caster samt -0.2 grader camber bak.

Jag har flyttat in de övre bäramrmsfästningarna fram så maximala negativa camber är -2.5 grader och bak är det -1.5 grader. Caster är även justerbart så som på Corvetten med infästningarna som har avlångt hål (som jag postat bild på tidigare) riktigt hur mycket caster man ändrar har ja inte mätt upp dock, camber blir justerbart med olika schims. Som grundinställning tänkte jag testa 6.5 caster och -1 camber fram och 0.2 caster och -0.5 camber bak, för att sedan provköra och testa mig fram till vad som känns allra bäst.

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Hej Timmy, kom att tänka på att Corvetten har ganska kraftig anti dive om jag inte minns fel. 😕 Vet inte om detta är bra då dessa bilar är lätta över framvagnen. Bara en tanke, kan vara värt att tänka på.

Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ett tag sedan sist nu, men lite har det hänt åtminstone.
Har till exempel gjort om framänden framför framvagnen för att mer efterlikna de "normala" kittens utseende, dock medan jag svetsade ihop de delarna så gick givetvis elmotorn till
vattenkylningen sönder, maskinen har ingen inbyggd failsafe vilket ledde till att slangpaketet i TIG'en inte mådde så bra och smälte för mig.

Hursomhelst, efter en del sökande efter en ersättare (då en ny elmotor + slangpaket skulle kosta 8000 riksdaler) så fick jag tag via lite kontakter i en sprillans ny Oerlikon AC/DC 150A
maskin till ett bra pris. Så nu kan man även ta aluminium vilket inte gick att göra med den äldre Kempi'n ja har sedan tidigare.

Enda nackdelen var ju de att gasanslutningen till slangpaketet satt högst olämpligt till, så den gick ju givetvis av för mig


Hjälp skulle komma imorgon kväll, så förhoppningsvis är de fixat innan mitten på veckan så man kan komma vidare igen 🙂




Mackan, angående din synpunkt på antidive, Corvette C5 har 53,9% antidive (enligt de uppgifter jag har fått tag i) och jo, det lär bete sig rätt annorlunda med tanke på viktfördelning
och liknande i GT40 vs C5.
Om jag inte minns fel så har jag läst att SFRO gillade C4'ans upphängningar, men minns inte nu vart ja läst det, och en C4 har ca 46% antidive, och det bör ju SFRO känna till tycker jag.
Alla byggen som SFRO godkänner lär ju inte väga runt 1470kg (t.ex Super 7), så jag antar att vissa fördelar föder andra nackdelar? 🙂

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har svetsat ihop allt där det ska sitta, så nu är framvagnen näst intill färdig.
Har även skaffat mig en uppsättning om 4st Corvette fälgar+däck för en mindre penning, mestadels för att kunna få ner bilen på hjul när det är dags, men började även fundera omkring möjligheterna att besikta med dessa då de ändå blir helt godkänt utan problem med dessa på.
Tack vare den schyssta bladfjädern i trä så är det inte i rideheight på bilderna 🙂




Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...