Jump to content

Wiberg's GT40


Recommended Posts

Tjaa, tänkte väl även jag försöka få ihop en GT så småningom Smile

Det hela började för något år sedan när jag stod och trimmade min 740 TIC och ville ha något som var fränare och roligare att hålla på med.

Började leta runt på nätet efter information på Super 7 bilar men hittade till slut bilder på GT40 och blev såld rätt snabbt på dess former.

Startade att leta information om denna bil samtidigt som jag letade efter vart jag kunde köpa delar, hittade då en annons på två ramar (en stålram och en aluminium monocoqe) samt en glasfiberkaross i MKIII utförande. Slog till på det i början på 2009 och har inte direkt kunnat göra något på det pga platsbrist och saknad erfarenhet på att bygga bilar.

Hittade då till den engelska GT40 forum sidan och började läsa många olika trådar och sedan hjälpte Christer mig att även hitta till denna sida.

Har som sagt inte kommit allt för långt på mitt bygge men tänkte att det kunde vara dags att åtminstone börja dela med sig lite av de man har Smile


Nu ska vi se om jag kan få upp några bilder här oxå ^^
Detta är då lite bilder jag fick av säljaren när jag skulle köpa kittet:







Här kommer lite bilder på kittet straxt innan det åkte in i ett garage Smile




Här kommer några bilder på lite prylar som jag lyckats samla på mig sedan jag köpte kittet

6 växlad 01E:


Audi 3.6PT :


Audi 4.2AHC:


2st tanklock:


och 1st quickrelease:


Lite småsaker som jag pysslat med i garaget då jag väntar på prylar från USA och att få igång svetsen (har precis köpt mig den så är inte så haj på den..) är bl.a. en början på inpassning av växelspak, pedaler, rattstång och lite lek med färg-test på karossen:





Mitt GT40 bygge kommer inte att sträva efter att bli ett 100% replika av originalmodellen, så jag hoppas att jag inte upprör någon för mycket med mitt bygge Smile

Link to comment
Share on other sites

Hej.
Välkommen på "Byggtråden" 😃
Blir kannon kul att följa ditt MKIII bygge.
Du har mycket "Godis" i påsen 😉 😉
Det är ruggigt kul nu då det är så många byggen på "G" och diskutionen flödar av massa ideer, lösningar, erfarenheter under byggets alla olika faser 🙂 🙂 🙂

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Jo jag hoppas på att kunna sätta igång snart 🙂
Har för tillfället rätt fullt upp med en renovering i vår (mammas) sommarstuga samt att jag håller på att försöka få ihop motorn till 740'n (oljetrycket försvinner och oljan blandar sig med vatten.. 😕 )
Samt att jag försöker komma igång med svetsen 🙂 Btw, det kanske är någon här som har en bruksanvisning till en Kemppi Hilarc 250 från -85? (pinne och TIG) 😃

Jo det är riktigt kul att följa alla byggen 🙂

Link to comment
Share on other sites

Hej - vad kul med en MKIII 🙂

- Det ser ut som en KVA av första generationen. Det gjordes tre generationer ramar av KVA såvitt jag vet. Claes i Trollhättan har en ram av den sista generationen. Denna ram är avsedd för att montera hela Taunusframvagnen i princip rakt av på ramen. Kommer inte riktigt ihåg hur det så ut bak men jag tror att man använde sig av snett bakåtriktade länkarmar där.

Många byggde om sina KVA och satte på en GTD fram och bakvagn. Aluminiumchassiet ser riktigt fränt ut men man kan inte få det gatreggat tyvärr såvitt jag vet:-(

Jag skulle nog svetsa ihop en ny ram från grunden. Oftast är det ju enklare att bygga nytt än att ändra på gammalt. Själv tappade jag nog två år i tid för att jag satt fast någon annans "tänk" som jag inte gillade.
Snacka med Micke här på forumet om ni kan få ihop något.

Min erfarenhet från mitt Sevenbygge var att bygga ramen var det som tog kortast tid i hela bygget och hade jag byggt en GT idag hade jag nog byggt min egen ram med den samlade kunskap som nu finns inom ramen för detta forum.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Hej - vad kul med en MKIII 🙂

- Det ser ut som en KVA av första generationen. Det gjordes tre generationer ramar av KVA såvitt jag vet. Claes i Trollhättan har en ram av den sista generationen. Denna ram är avsedd för att montera hela Taunusframvagnen i princip rakt av på ramen. Kommer inte riktigt ihåg hur det så ut bak men jag tror att man använde sig av snett bakåtriktade länkarmar där.

Många byggde om sina KVA och satte på en GTD fram och bakvagn. Aluminiumchassiet ser riktigt fränt ut men man kan inte få det gatreggat tyvärr såvitt jag vet:-(

Jag skulle nog svetsa ihop en ny ram från grunden. Oftast är det ju enklare att bygga nytt än att ändra på gammalt. Själv tappade jag nog två år i tid för att jag satt fast någon annans "tänk" som jag inte gillade.
Snacka med Micke här på forumet om ni kan få ihop något.

Min erfarenhet från mitt Sevenbygge var att bygga ramen var det som tog kortast tid i hela bygget och hade jag byggt en GT idag hade jag nog byggt min egen ram med den samlade kunskap som nu finns inom ramen för detta forum.

Mvh
Henrik


Jo det stämmer på KVA 🙂 här är en länk som liknar till stor del vad jag köpt http://www.gt40-kva.co.uk/construction.html

Har hittat en del bilder på ramskisser på engelska GT40 forumet och tänkte förbättra min ram genom att snegla på de ritningarna. T.ex så fattas allting som skall sitta framför kupén. Följde även med trumbromsar i köpet av kittet med fyrbultat hjulmönster, kan tänka mig att det är Grenada eller något likvärdigt. Har dock inga planer på att använda det.

Den förre ägaren till kittet tänkte regga denna GT40 och sedan flytta över allt till aluminiumramen. Vet inte riktigt om jag kommer gå samma väg som han, men det finns ju rätt gott om tid att se på möjligheten till det 🙂

Idén är som sagt att försöka kopiera uppbyggnader från fungerande ramar och modifiera min så det går ihop sig, för även jag som är ny till allt detta har upptäckt en del brister i ramen, sedan har jag även köpt Corvette C5'ans framvagn och bakvagn från USA som är tänkt att få på detta bygge. Har även köpit med svänghjulsdetaljer och kopplingsdelar från 034 Motorsport samt instrument (VDO) från Summit.

Tack alla för ett varmt välkomnande 🙂
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Anonymous wrote:
De där ser spännande ut! Är det något tredjepartssprut till besiktningsmotorn? 😃

/PA


Hej PA!

Det är ett VEMS eftermarknadssprut 🙂 Så jo det är ju ett fristående styrsystem. Förhoppningsvis så ska de ju gå att flytta mer eller mindre rakt över till "stora" motorn oxå när den väl är på väg i, fördelen med egenmappade system 🙂
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Anonymous wrote:
De där ser spännande ut! Är det något tredjepartssprut till besiktningsmotorn? 😃

/PA


Hej PA!

Det är ett VEMS eftermarknadssprut 🙂 Så jo det är ju ett fristående styrsystem. Förhoppningsvis så ska de ju gå att flytta mer eller mindre rakt över till "stora" motorn oxå när den väl är på väg i, fördelen med egenmappade system 🙂


Så vad innebär "stora" motorn förnågot, om man får vara lite nyfiken ? 😲
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Wiberg87 wrote:
Anonymous wrote:
De där ser spännande ut! Är det något tredjepartssprut till besiktningsmotorn? 😃

/PA


Hej PA!

Det är ett VEMS eftermarknadssprut 🙂 Så jo det är ju ett fristående styrsystem. Förhoppningsvis så ska de ju gå att flytta mer eller mindre rakt över till "stora" motorn oxå när den väl är på väg i, fördelen med egenmappade system 🙂


Så vad innebär "stora" motorn förnågot, om man får vara lite nyfiken ? 😲


Ja jo, "stora" kanske är lite fel beteckning.. 🙂 men jag har ju som sagt två motorer, en 3.6l på 250hk å en 4.2l på 340hk, så de ja menade med stora var den med mer cylindervolym i 🙂
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Hansol wrote:
Wiberg87 wrote:
Anonymous wrote:
De där ser spännande ut! Är det något tredjepartssprut till besiktningsmotorn? 😃

/PA


Hej PA!

Det är ett VEMS eftermarknadssprut 🙂 Så jo det är ju ett fristående styrsystem. Förhoppningsvis så ska de ju gå att flytta mer eller mindre rakt över till "stora" motorn oxå när den väl är på väg i, fördelen med egenmappade system 🙂


Så vad innebär "stora" motorn förnågot, om man får vara lite nyfiken ? 😲


Ja jo, "stora" kanske är lite fel beteckning.. 🙂 men jag har ju som sagt två motorer, en 3.6l på 250hk å en 4.2l på 340hk, så de ja menade med stora var den med mer cylindervolym i 🙂


Vart lite nyfiken på VEMS systemet, vad ligger kostnaden på ett sådant
och finns det bra support inom landet av detta system ?

// Peter
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Wiberg87 wrote:
Hansol wrote:
Wiberg87 wrote:
Anonymous wrote:
De där ser spännande ut! Är det något tredjepartssprut till besiktningsmotorn? 😃

/PA


Hej PA!

Det är ett VEMS eftermarknadssprut 🙂 Så jo det är ju ett fristående styrsystem. Förhoppningsvis så ska de ju gå att flytta mer eller mindre rakt över till "stora" motorn oxå när den väl är på väg i, fördelen med egenmappade system 🙂


Så vad innebär "stora" motorn förnågot, om man får vara lite nyfiken ? 😲


Ja jo, "stora" kanske är lite fel beteckning.. 🙂 men jag har ju som sagt två motorer, en 3.6l på 250hk å en 4.2l på 340hk, så de ja menade med stora var den med mer cylindervolym i 🙂


Vart lite nyfiken på VEMS systemet, vad ligger kostnaden på ett sådant
och finns det bra support inom landet av detta system ?

// Peter


Jag köpte ett komplett VEMS system med en box (version 3.6, senaste boxen om ja inte har fel) med Bosch bredbandslambda, lufttempgivare och en hallgivare för triggning, en "iButton" (typ imobilizer, för att de ska vara lite bökigare att kunna stjäla kärran från mig 😃) samt komplett universal elsystem (med spridardel för 8cyl, dock passade den inte bolt-on, så får modifiera längderna på kablarna) Alla säkringar å reläer å sånt följde med å även ett gäng extra kontakter som man kan stifta själv i. Det jag missade på beställningen var uttag för minneskort så man kan logga automatiskt medans man kör. Detta kitt fick jag köpa för 10k och hittade kontakt via VEMS.se, så det är ju något dyrare än ett vanligt MS men billigare än många andra sprut.

På deras hemsida (Vems.se, vems.hu/wiki/ eller vems.hu) så kan man läsa ganska mycket om andra som använder detta system och sådant 🙂

Support inom landet blir ju då på Vems.se och prata med grabbarna där, jag köpte mitt av Erik Englund och han sa att det var bara att höra av sig om jag stötte på något och behövde hjälp 🙂

Mvh
Timmy
Link to comment
Share on other sites

Detta är ju inte direkt någon bygguppdatering 🙂

Men skulle vilja tacka Henrik för att jag fick komma förbi igår och titta på hans GT40 bygge! Var riktigt kul att få komma förbi och diskutera lite samt att se en GT i verkliga livet, för detta är faktiskt den första som jag fått sett på nära håll och fått suttit i 🙂

Tack Henrik! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Detta är ju inte direkt någon bygguppdatering 🙂

Men skulle vilja tacka Henrik för att jag fick komma förbi igår och titta på hans GT40 bygge! Var riktigt kul att få komma förbi och diskutera lite samt att se en GT i verkliga livet, för detta är faktiskt den första som jag fått sett på nära håll och fått suttit i 🙂

Tack Henrik! 🙂



Hej Dennis,

Kul att du kom förbi - alltid kul att träffa likasinnade 😉 Hoppas att det var till någon hjälp!

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej allihopa 🙂

Jo nu är de som så att jag har börjat att måtta in motorn och växellådan på dess plats i gt'n, men vet inte riktigt vilken höjd motorn ska vara i. Så ja tänkte ifall någon eller några av er kunde hjälpa mig genom att mäta hur högt från ramens undre kant oljetråget på motorn sitter?

För så som det är nu i min så skulle jag vilja ha motorn "kant i kant" med ramen, så att oljetråget nästan sticker ut undertill.

Sen tänkte jag även ifall någon av er har ett mått mellan marken och mitten på växellådans utgående drivaxlar? Givetvis när bilen står på egna hjul 🙂

Tack på förhand
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Hej allihopa :)

Jo nu är de som så att jag har börjat att måtta in motorn och växellådan på dess plats i gt'n, men vet inte riktigt vilken höjd motorn ska vara i. Så ja tänkte ifall någon eller några av er kunde hjälpa mig genom att mäta hur högt från ramens undre kant oljetråget på motorn sitter?

För så som det är nu i min så skulle jag vilja ha motorn "kant i kant" med ramen, så att oljetråget nästan sticker ut undertill.

Sen tänkte jag även ifall någon av er har ett mått mellan marken och mitten på växellådans utgående drivaxlar? Givetvis när bilen står på egna hjul :)

Tack på förhand
Timmy


Hej
Fick rådet att lägga sumpbotten jäms underkant på ramen och inte så att den sticker ut under och får ta alla smällar.
Sen borde motorns tänkta längsaxel ha samma riktning som ramens. Alltså parallell med ramen eller så kan man säga: Om ramen ligger horisontellt ska även motorn göra det.
Om du har dessa utgångspunkter så behöver man inte bry sig om lådans position utan den ger sig självt.
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Hej allihopa 🙂

Jo nu är de som så att jag har börjat att måtta in motorn och växellådan på dess plats i gt'n, men vet inte riktigt vilken höjd motorn ska vara i. Så ja tänkte ifall någon eller några av er kunde hjälpa mig genom att mäta hur högt från ramens undre kant oljetråget på motorn sitter?

För så som det är nu i min så skulle jag vilja ha motorn "kant i kant" med ramen, så att oljetråget nästan sticker ut undertill.

Sen tänkte jag även ifall någon av er har ett mått mellan marken och mitten på växellådans utgående drivaxlar? Givetvis när bilen står på egna hjul 🙂

Tack på förhand
Timmy


Höjdled brukar ofta bestämmas av växellådans förhållande till bakre uprights i rideheight. Dvs att du har en vettig vinkel på drivaxlarna. Skulle tråget sticka ned trots allt så skulle jag modda tråget.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Med Audi lådan så kommer drivaxlarna att behöva peka snett uppåt ut mot uprightsen.
Skulle du vilja ha drivaxlarna horisontella så kommer motor alltför högt.
Har sett någonstans att Audilådan till dessa vinklar även om det ser lite knepigt ut.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Apropå Audiväxellåda.
Passar 01E-lådan direkt till V8-orna eller behövs adapterplåt?
Måste erkänna att jag mer än en gång funderat på S4 eller RS4 motorn.
Den är antagligen den kortaste V8:an och lätt är den säkert eftersom den är gjuten i aluminium. Varvar 7-8000 varv.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Apropå Audiväxellåda.
Passar 01E-lådan direkt till V8-orna eller behövs adapterplåt?
Måste erkänna att jag mer än en gång funderat på S4 eller RS4 motorn.
Den är antagligen den kortaste V8:an och lätt är den säkert eftersom den är gjuten i aluminium. Varvar 7-8000 varv.
mvh
Örjan


Jadu, jag har läst så mkt om att audilådorna ska passa rakt på, Så med den förhoppningen så skulle ja slå ihop mín PT motor å 01E lådan, men ja fårbara i 4st skruv, i övre halvan av lådan. Så just nu sitter det inga skruv alls i den undre halvan.. Tanken var att mäta ut var hålen ska vara och svetsa dit nya öron i växellådan, för det är sprängkåpan som är smalare än motorns fästbultar. Har dock inte än fått på det manuella svänghjulet och lameller/tryckplatta, så är inte helt 100 på att de 4 skruv som sitter i är helt ok. Men visuellt sett så ser det bra ut iallafall 🙂

Mvh
Timmy
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jahaja
Long time no see.

Det har inte hänt alltför mycket, men har börjat att modifiera chassit för att passa in allting. Har börjat att pyssla med bakänden först och främst så att jag får in bakvagnen jag köpte. När den väl är helt ok så är det dags för motorn och lådan, som tipset löd. Fram och bakvagnen jag köpte är från en Corvette C5, har tyvärr ingen bild på framvagnen, men kan skaffa det ifall någon är nyfiken, bättre bild än såhär på bakvagnen när den var monterad har jag inte:


När jag skruvat isär bakvagnen så är detta skillnaden på medskicket (något 4-bultat med trumbroms, är osäker på vad det är) och på Corvette axeln som jag införskaffat:



Så det är ju lite anpassning som krävs för att lyckas passa in det hela.

Här är en liten test för att se på ett ungefär hur mycket jag var tvungen att ta bort/ändra för att få det hela att passa in, kapen har redan fått gått igenom chassit lite på bilderna:



Här är andra sidan orörd för att visa lite hur de såg ut från början:


Här har jag kapat och svetsat mer för att få bukt på det hela:


Och ungefär såhär kommer det att se ut när det blir klart. Ska om ett tag fixa plats för övre infästningarna till armarna. Balken på bortre halvan ska givetvis kapas bort:


Har även börjat lite smått på framvagnen för att mäta in och anpassa för Corvette delarna:




Såhär lämnades garaget i fredags när det blev ett litet braeke för en Finlandstripp. Återupptar arbetet igen på måndag:


Finns det någon som läser detta som har någon/några bra bilder på avgassystemet till en MKIII? Jag har kommit över dessa, men ju fler desto bättre 🙂






Lite sent nu, men hoppas att alla får en trevlig byggsommar 🙂

Mvh Timmy

Link to comment
Share on other sites

Hej Timmy,
Kul att se att du väljer en egen väg med corvettedelar o.s.v 🙂
Funderar själv på att använda dessa spindlar både bak och fram.
Vilka hjul kommer du att köra på? C5:an har ju ganska knepig offset (ET 58mm)
Hittar du replicahjul eller kommer du att åka på något annat?

Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
Hej Timmy,
Kul att se att du väljer en egen väg med corvettedelar o.s.v 🙂
Funderar själv på att använda dessa spindlar både bak och fram.
Vilka hjul kommer du att köra på? C5:an har ju ganska knepig offset (ET 58mm)
Hittar du replicahjul eller kommer du att åka på något annat?

Mvh Markus


Tjenare Markus

Jag har faktiskt inte börjat kolla på fälgar riktigt än, visst har ju ägnat nån timme åt det, men har inte letat efter några replikafälgar. Det kommer antagligen bli ett par "vanliga" fälgar med bred fälgbana bak 🙂 Men de skulle givetvis inte vara fel med ett par replikafälgar som passar, så ja kommer ju att leta efter ett par sådana i första hand. Om du hittar några som passar så pm'a mig gärna 🙂

Mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Mackan wrote:
Hej Timmy,
Kul att se att du väljer en egen väg med corvettedelar o.s.v 🙂
Funderar själv på att använda dessa spindlar både bak och fram.
Vilka hjul kommer du att köra på? C5:an har ju ganska knepig offset (ET 58mm)
Hittar du replicahjul eller kommer du att åka på något annat?

Mvh Markus


Tjenare Markus

Jag har faktiskt inte börjat kolla på fälgar riktigt än, visst har ju ägnat nån timme åt det, men har inte letat efter några replikafälgar. Det kommer antagligen bli ett par "vanliga" fälgar med bred fälgbana bak 🙂 Men de skulle givetvis inte vara fel med ett par replikafälgar som passar, så ja kommer ju att leta efter ett par sådana i första hand. Om du hittar några som passar så pm'a mig gärna 🙂

Mvh Timmy


Om du vill ha begade fälgar kan BMW 3-serien (E36 och E46) som brukar ha ET 47 fram vara ett alternativ. Då bör du få en styr radie på ca 21mm vid samma hjuldiameter som corvetten.
Jag vet dock inte vad en lämplig styr radie är för denna typ av bil?
Givetvis PM´ar jag om jag hittar något.

Fortsätt posta, det är ett rent nöje att följa bygget 🙂
Link to comment
Share on other sites

Tack Christer för länkarna 🙂 fanns riktigt trevliga storlekar där faktiskt, annars hade jag hittat dessa "over there" (http://www.wheelwarehouse.com/p-4214-american-racing-wheels-vn427p-shelby-cobra-polished.aspx) men de e tyvärr lite små tycker jag, funderar lite på 18-19" bak och 17" fram, men nackdelen blir ju priset på gummit, men smakar de så kostar de, å de vet man ju med ett bygge av denna sort 🙂 ska kika lite mer på länkarna senare ikväll 🙂

Jodå Markus, jag har sneglat lite på BMW fälgarna oxå, är ju inte exakt samma bultmönster 5x120,65 på corren och 5x120 på bmw'n, men de går ju att sko på 🙂 kul att höra att du gillar att läsa 🙂 ska bli spännande att få se dina lösningar oxå 🙂

Mvh Timmy

Link to comment
Share on other sites

Hej Timmy

Har gått och funderat sedan jag läste och tittade på bilderna i ditt inlägg om fram och bakvagn från Corvette.
Troligtvis har du redan lösningar på mina funderingar.

Den första tanken är bara ett konstaterande att t.ex. SFRO gillar Corvetttens framvagn och jag tror det är en begränsad utmaning att få den att funka.

Tror att bakvagnen kan vara en större utmaning. Äldre Corvetter hade en bladfjäder (i glasfiber?) mellan uprightsen, vet inte hur det är idag.
Bladfjädern bestämmer bredden och den ska rymmas och dessutom fästas under växellådan.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Hej Timmy

Har gått och funderat sedan jag läste och tittade på bilderna i ditt inlägg om fram och bakvagn från Corvette.
Troligtvis har du redan lösningar på mina funderingar.

Den första tanken är bara ett konstaterande att t.ex. SFRO gillar Corvetttens framvagn och jag tror det är en begränsad utmaning att få den att funka.

Tror att bakvagnen kan vara en större utmaning. Äldre Corvetter hade en bladfjäder (i glasfiber?) mellan uprightsen, vet inte hur det är idag.
Bladfjädern bestämmer bredden och den ska rymmas och dessutom fästas under växellådan.

mvh
Örjan





Bladfjädern kan man bara kasta och ersätta med vanliga coilovers.
MVH
Christer.S
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Hej Timmy

Har gått och funderat sedan jag läste och tittade på bilderna i ditt inlägg om fram och bakvagn från Corvette.
Troligtvis har du redan lösningar på mina funderingar.

Den första tanken är bara ett konstaterande att t.ex. SFRO gillar Corvetttens framvagn och jag tror det är en begränsad utmaning att få den att funka.

Tror att bakvagnen kan vara en större utmaning. Äldre Corvetter hade en bladfjäder (i glasfiber?) mellan uprightsen, vet inte hur det är idag.
Bladfjädern bestämmer bredden och den ska rymmas och dessutom fästas under växellådan.

mvh
Örjan


Jodå Örjan, helt rätt, det sitter fortfarande en glasfiber bladjäder där, men tanken är att inte använda den (och/eller originalstötdämparna) och köra på coilover stötdämpare fram+bak istället, monterat i originalpositionen för stötdämparen på de undre bärarmarna. Vid införskaffandet av mitt GT40 kitt så fick jag med 4st coilover stötdämpare från Factory Five Racing, ett par Bilstein som enligt dom själva har suttit i deras Shelby Cobra mk3 kitt (1043kg med 46,9-53,1% vikt fördelning fram/bak) Corvetten är dessutom mycket bredare än GT40'n så varken växellådsupphängningen eller bladfjädern skulle gå att få på plats utan modifiering. Jag har både bladfjädern och upphängningen till växellådan/infästningen för bärarmarna liggandes ifall någon skulle vilja ha några bilder eller mått på dessa.

Mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

Hej
Lite sen information men ett problem med Audi V8:orna är att oljetråget är olika då motorn har automat eller manuell låda. Din motor har troligtvis haft en automatlåda och då passar inte den manuella mot tråget utan modifiering av detta.

Att byta tråg är inget problem.

Ett manuellt svänghjul finns här:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=42719827&bilkod=1335&delkod=7230

Motorn till detta svänghjul finns här, kolla om tråget går att köpa löst:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46668608&bilkod=1335&delkod=7201

Link to comment
Share on other sites

ingvar wrote:
Hej
Lite sen information men ett problem med Audi V8:orna är att oljetråget är olika då motorn har automat eller manuell låda. Din motor har troligtvis haft en automatlåda och då passar inte den manuella mot tråget utan modifiering av detta.

Att byta tråg är inget problem.

Ett manuellt svänghjul finns här:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=42719827&bilkod=1335&delkod=7230

Motorn till detta svänghjul finns här, kolla om tråget går att köpa löst:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46668608&bilkod=1335&delkod=7201


Hej Ingvar!

Tack för länkarna, speciellt den om oljetråget. har letat efter ett sånt, tyvärr så sålde dom motorn endast komplett.. Vilket jag förstår dom på. Svänghjul har jag ett redan ifrån 034 Motorsport, och kopplingssats (http://www.034motorsport.com/engine-components-audi-v8-flywheel-insert-audi-v8-aluminum-p-18554.html). Men angående oljetråget så är jag fortfarande på jakt efter ett manuellt oljetråg 🙂 Annars blir de till att modifiera tråget eller sprängkåpan så de passar 🙂

Mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
ingvar wrote:
Hej
Lite sen information men ett problem med Audi V8:orna är att oljetråget är olika då motorn har automat eller manuell låda. Din motor har troligtvis haft en automatlåda och då passar inte den manuella mot tråget utan modifiering av detta.

Att byta tråg är inget problem.

Ett manuellt svänghjul finns här:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=42719827&bilkod=1335&delkod=7230

Motorn till detta svänghjul finns här, kolla om tråget går att köpa löst:
http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=46668608&bilkod=1335&delkod=7201


Hej Ingvar!

Men angående oljetråget så är jag fortfarande på jakt efter ett manuellt oljetråg 🙂 Annars blir de till att modifiera tråget eller sprängkåpan så de passar 🙂

Mvh Timmy


Eller så kör man med torrsump , så är man säker på att det går fritt under
och passar oavsett. 🙄

Mvh Peter
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Eller så kör man med torrsump , så är man säker på att det går fritt under
och passar oavsett. 🙄

Mvh Peter


Tyvärr så lider jag inte av problemet med för låg placering av motorn, snarare tvärtom tackvare 01E lådans låga placeringar av drivutgångarna. Men annars är ju torrsump ett alternativ 🙂

Nu har iallafall inpassningen till bärarmarna bak varit i farten och det har väl gått hyffsat bra, funderar dock på att köpa nya metallbitar istället för att skarva de ja har nu, själva anliggningsytan mot ramen är ju inte den bästa just nu.. De är inte heller de vackraste, men nånstans måste man ju börja.

Finns det någon rekommendation på hur tjock plåten till infästningen bör vara? De på bilden är 8mm gods (hade en 60x8x1000mm bit liggandes å skräpade i garaget). Skummade igenom SFRO's handbok men hittade inget där, så vad använder ni?



mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Nu har iallafall inpassningen till bärarmarna bak varit i farten och det har väl gått hyffsat bra, funderar dock på att köpa nya metallbitar istället för att skarva de ja har nu, själva anliggningsytan mot ramen är ju inte den bästa just nu.. De är inte heller de vackraste, men nånstans måste man ju börja.

Finns det någon rekommendation på hur tjock plåten till infästningen bör vara? De på bilden är 8mm gods (hade en 60x8x1000mm bit liggandes å skräpade i garaget). Skummade igenom SFRO's handbok men hittade inget där, så vad använder ni?



mvh Timmy


Om det är infästningar för bärarmarna du åsyftar så borde 3 mm plåt duga gott och väl .

Själv använde jag 5 mm till mina främre , men såhär i efterhand känns det lite väl tilltaget

mvh Peter
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Wiberg87 wrote:
Nu har iallafall inpassningen till bärarmarna bak varit i farten och det har väl gått hyffsat bra, funderar dock på att köpa nya metallbitar istället för att skarva de ja har nu, själva anliggningsytan mot ramen är ju inte den bästa just nu.. De är inte heller de vackraste, men nånstans måste man ju börja.

Finns det någon rekommendation på hur tjock plåten till infästningen bör vara? De på bilden är 8mm gods (hade en 60x8x1000mm bit liggandes å skräpade i garaget). Skummade igenom SFRO's handbok men hittade inget där, så vad använder ni?



mvh Timmy


Om det är infästningar för bärarmarna du åsyftar så borde 3 mm plåt duga gott och väl .

Själv använde jag 5 mm till mina främre , men såhär i efterhand känns det lite väl tilltaget

mvh Peter


Jo precis Peter, det är dom jag tänker på, tänkte/trodde att något sånt skulle räcka men var lite osäker, tack för snabbt svar 🙂

Mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

Hittade ett schysst program som heter "Suspension Analyzer" via ett annat forum. I detta program hittade jag bland annat detta (måtten är i tum, men går att ändra till metriska):

















Enligt uppgifter ska allt vara 100% exakta mått och det finns liknande info om ett par andra bilar där i, t.ex. Toyota Supra, ett par olika Mustang och Nascar Touring Series (totalt 36 olika upphängningar). Programmet finns här: http://performancetrends.com/download.htm#sa
Men det är endast 10 dagar Trial på programmet.
I programmet så kan man även "bygga" egna fram/bakvagnar och få programmet att animera Dive, Roll eller Steer så man kan se hur det kommer att bete sig IRL.

Har även lyckats komma över denna, men är osäker på om den är skalenlig:



Hoppas att detta kan vara till nytta för någon mer som tänkt att använda Corvette C5 bärarmar i något form av bygge 🙂

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jahaja, då var de väl ändå hög tid för å redovisa lite för vad man han med i helgen, trotts att det straxt är helg igen 😃

En massa borrhål fick ja göra i alla plattor för bärarmsinfästningarna



Å efter några timmars räknande å inpassande så fick jag fast de hela




Nu dessa fyra dagar som gått så har jag försökt att räkna ut övre bärarmens infästning. De har gått rätt ok, men är lite osäker på hur man ska stabilisera de hela så det blir riktigt bra.
Såhär ser det ut just nu




Och tanken är ju att förstärka för det inre fästet på detta vis med en "A" konstruktion.
de röda krysset över växellådan är tänkt att förbinda höger och vänster, men att vara löstagbart för att kunna lyfta i och ur motor+låda som ett paket. Några ideér angående dessa lösningar?




Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Ja då har man pillat lite under helgen å fortsätter nu under veckan de få timmarna man får ihop i garaget.

Håller fortfarande att laborera lite med övre infästningspunkter till bakvagnen, tack Henrik för tipset om Ultima, har inte ens haft en tanke att snegla på dem.
Tanken har då kommit till att bli ett stående "A" i bakkant på vardera sida, en överliggare ovanpå det som är fastsatt i toppen på "A" och i en punkt framtill samt ett löstagbart kryss ovanför växellådan för att hålla ihop vä+hö sida bättre (för att kunna lyfta ur motor+låda som ett paket). Kryssets ena ben är tänkt att ligga ungefär vid stötdämparinfästningen för att ge lite mer hålfasthet vid infjädring.

Såhär ser det ut just nu när det är dags att ge sig för idag







Avgasrören kommer att få plats på insidan mellan växellåda och ramen, under det tänkta krysset för att sedan mynna ut i underkant på höger och vänster sida (som det gör på MKIII)

Tänkte även passa på och slänga in två frågor som snart är högaktuella.
1: Hur ställer man in en Coildämpare? Är det typ att ställa justerskruven i mitten på alla 4 å sen ställa dom individuellt (fram för sig och bak för sig) så att bilen står i våg och det blir/känns riktigt bra?

2: Vart får man tag i passande krängningshämmare? Använder ni en från en befintlig bil eller är de specialbeställda från en firma? Isåfall vilken bil/firma?

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Krysset ser jättebra ut men skulle kunna kompletteras med ett stag tvärs närmast motorn med tanke på bla vridkrafter som också uppstår.
Staget skulle kunna vara en del av det löstagbara krysset.

Håller med om Henriks synpunkt.
På originalliknande bakvagnar så flyttas krafterna från accs och broms fram centralt i ramen av de längsgående länkarmarna.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tack Henrik och Örjan för synpunkter.

Självklart kan man lägga till ett sådant stag som fästes i krysset, även i bakkant om man skulle vilja det.

Men just angående de längsgående länkarmarna som i den originella uppsättättningen sitter i över och underkant på spindeln just för att hindra vridning av spindeln, så vet jag inte nu hur det blir med dom. Självklart inser jag hur mycket nytta de gör i konstruktionen, stabilare spindel osv. Men jag tror inte att jag kommer att få plats med några med tanke på att det inte finns några fästpunkter i spindlarna och för att jag tror att fälgarna kommer att lägga sig i vägen.

Eftersom jag inte är speciellt haj på aluminium så går det ju självklart att ta bort spindlarna och lämna in någonstans för att förlänga övre och nedre kant så det blir ytor för att fästa dessa stag. Men om man även tänker på Corvette C5 så finns inte dessa stag original på den bilen, så jag känner mig ändå lite kluven angående dessa stag. Corvetten väger ju även mer, och det finns dom som är trimmade bra mycket, så de borde ju bli mycket påfrästningar i deras konstruktion. Dessutom är ju vaggan (och det mesta på C5'an) konstruerat i aluminium, t.ex infästningen för de undre bärarmarna bak är 8mm aluminium.

Det skulle vara kul att komma fram till någon slutsats angående detta, så om ni eventuellt har några fler tips eller idéer angående just detta så är det helt klart intressant att höra. 🙂

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

Tror att det kan räcka väl med de bärarmar du har men att de fäster i ramen på ett bra sätt och att ramen är tillräckligt stabil där fästena är.
På moderna sportbilar har man ju triangelformade bärarmar även i bakvagnen, så det kommer nog att fungera bra.
mvh
ÖRjan

Link to comment
Share on other sites

Jo, dagens arbete i garaget var att få fast öronen för de övre bärarmarna, efter en noga inmätning så lyckades ja givetvis att mäta fel 😊 så när ja punktat fast alla fästöron så mätte jag (om man mäter på bromsskivan) det hela till 1-2 grader positiv camber, vilket inte riktigt stämde med det jag hade tänkt mig. Så de blir till att släppa dem igen, mäta om de hela och slipa ur i urholkningen så det hela blir rätt. 🙂 Tanken var att lägga mig på -1 grad camber bak. SFRO boken ligger i garaget nu å ja minns inte exakt vad de godkände för vinkel, men har för mig att det var ett godkänt värde.








Eftersom detta är mitt första bilbygge så är jag inte helt inne på alla gällande regler, så här kommer kvällens frågor:
Om jag inte minns de hela helt fel, så ville SFRO att man skulle kunna ändra något på camber och caster, är det viktigt med den funktionen? Jag har dock inget minne att ja läst hur mycket man skulle kunna ändra på värdena, är det någon som har mer info om det?

Mvh
Timmy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Henrik wrote:
Hittade denna byggtråd i England men du kanske har koll. Krama om vovven:-)

http://www.gt40-kva.co.uk/construction.html

Mvh
Henrik


Jodå Henrik, som du anade så har jag redan sett den 🙂 Skrev ut den redan förra året, så har allt på den sidan sittandes i en pärm 🙂
De tråkiga är bara att han har inte uppdaterat den sidan de senaste 2,5 åren med nånting alls.

Tog mig åtminstone friheten och mailade SFRO idag angående att montera individuella mc-spjällhus istället för originalinsuget, får se vad svaret blir 🙂
Monteras kommer de att göras, men om de blir före eller efter besiktning får vi se 🙂

Mvh
Timmy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...