Jump to content

Thomas GT40


catskalle
 Share

Recommended Posts

Testade en idé jag haft om att få bort bränslepåfyllningen som är onödigt nära kupén vid en sidosmäll!

Så idén  är att slopa original påfyll (tanklocken blir kvar) och flytta det bak som på bilden!

Allt klart med pump, tryck, retur, och påfyllning.

Under tanklocken är det tänkt att brandutlösning och strömbrytare hamnar!

/Thomas 20200209_162212.thumb.jpg.fa4dd301b1931cbb4a28c874fb121286.jpg

 

20200209_162153.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, catskalle sade:

Japp stämmer,EWP 150 och direkt från Davies Craig!

Flyttade ner och bakåt idag så blir det bättre plats!

20200209_144802.jpg

Vill minnas att Davies Graig rekommenderat att ha liten lutning på huset för att förenkla luftningen. Din montering verkar ändå kunna lösa det

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Jocke4U sade:

Snyggt, är det EWP150? Köpte du från Australien, eller?

Har liknande prylar på listan 😉

Såg att Demontweeks har dom, även locket isf. Orginalpumpen till Ford SB. 

 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Nu bör man ju köpa från svenska ÅF såsom Speeding,....men

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Örjan Brattberg sade:

Du får tull att lägga till.

Mvh Örjan

Och inte nog med det, svensk moms lär tillkomma även det väl?''

Thomas: Har funderat lite mer på din lösning med bränslepåfyllning etc. tycker den är riktigt genialisk. Ingen slang alls och mer utrymme att placera svårplacerade prylar:icon_thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-09 at 16:46, catskalle sade:

....Under tanklocken är det tänkt att brandutlösning och strömbrytare hamnar!.......

En mening/ordsekvens som innehåller sådant man inte förväntar sig att se tillsammans😀

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Just ja jag ändrade på staget och flyttade ner det och bakåt!

Kapade ner fjädertornen och lockade dem i samma arbete

Hoppas på att verkan blir som det är tänkt, jag tror det men det kommer att visa sig! bättre utrymme för avgas blir det dock!

Fackverksbalken skall lockas och snyggas till  när det är bestämt att den skall sitta där!

/Thomas

20200228_131824.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är rörigt i verkstan nu:biggrin:

Det tar mycket tid att få ihop dessa rör men ändå ett rogivande jobb.

Montera, mäta, montera isär, punkta, prova. sen är det någon vinkel som inte stämmer så då är det bara att kapa isär och göra om.

Kände när jag skruvade fram och tillbaka i alutopparna att några gängingångar var dåliga så då monterade jag insatsgängor!

/Thomas

20200419_154745(1).jpg

20200419_145101.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snart dax för kabeldragning/härvor, vägg att dra på klar, kablar hemma, kabelstrumpor hemma, elschema klart ja då är det bara att köra igång.

Tänkte projisera bilen på väggen och rita av så hamnar förhoppningsvis allt där det ska.

/Thomas

20200401_180311.jpg

20200411_153651.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, catskalle sade:

.............Det tar mycket tid att få ihop dessa rör men ändå ett rogivande jobb.

Montera, mäta, montera isär, punkta, prova. sen är det någon vinkel som inte stämmer så då är det bara att kapa isär och göra om.................

Det ser urtjusigt ut, jag ser verkligen fram mot det där jobbet:smile: Fick f.ö. ett tips om att preppa några slangklämmor genom att punkta fast 3-4 korta små axelstumpar insidan. Då kan man dra en sådan över en skarv (eller flera), vrida och testa men ändå komma åt att punkta sedan när man tycker det är dags.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja-jädrar så fränt... kul att se tålamod och framgång:notworthy:  Av någon anledning, som jag inte riktigt kan förklara ser jag faktiskt fram mot just det momentet

Pratade med Mick på SGT när jag var där en gång och dom höll på och punktade upp en omgång rör: "time consuming" var hans enda kommentar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De flesta ligger mellan 900-1000mm, cyl 4 och 8 blir kortare ca 600mm.

Nu är alla rör helsvetsade, ska byta flänsar då jag bara hade svarta när jag började🤪

Efter det så ska det ner i betbadet.

/Thomas

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat och raskt marscherat ! :icon_thumbup:

Ja jo det är inte helt enkelt att landa lika långa primärrör kontra delat utrymme men allt annat  .
Håller på att plocka fram och tillbaka med mina än , men snart så.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det kom en stormvind från norr igår på väg genom Sverige och stannade till i Söderhamns trakten så vi fick avnjuta denna läckerhet ( bilen alltså :biggrin:), Tack christer.

Vi var hemma hos Örjan så intressant att se lite olika lösningar och skillnad MK1 & MK2!

/Thomas

christers gt40-01.jpg

christers gt40-02.jpg

Christer & Örjan.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...