Jump to content
catskalle

Thomas GT40

Recommended Posts

Hej Thomas, hur går det med svänghjul/adapterplatta som du ritat själv, hunnit fått något utskuret och provat?

Jag är nämligen personligt intresserad av att se någon göra sitt eget kit för detta då det skulle innebära att jag kan avvakta med att beställa ett adapterkit från samma kille som levererar rörramen(för att spara fraktkostnader)

Ursäkta OT lite Thomas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är ju lite lättare att göra ett svänghjul till min motor (internbalanserad)!
Inget klart ännu väntar på svarvning av svänghjul!
Jag ser att efter den bilden som är här på forumet så är det omritat då jag upptäckte några tankevurpor!
När det är klart och testat så ska jag visa / dela

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag vet inte ifall detta är till någon hjälp. Det är adaptern för pilotlagret som jag gjorde till min kärra. Det är dock till ett kit från BEC där adaptern är betydligt tjockare än 10mm.

Mvh
Henrik


Share this post


Link to post
Share on other sites
För att göra adapter kit konstruerandet komplicerat är det faktum att det förekommer minst tre olika höjd på ingående axeln i förhållande till lådans anliggningsyta mot motorn. Viktigt att man vet till VILKEN Audi 01e växellåda man gjort adaptern.
Det förekommer faktiskt beroende på lådans ursprungliga installation i original en distans i aluminium mellan motor och låda, ur minnet 3 och 5 mm tjocka finns.

För min del kommer jag använda lösningen där centrumlager är monterat direkt i svänghjulet, ett 6002 2rs lager såsom gox svänghjulet är gjort för men jag har svarvat låsringssår på båda sidor om lagret.

Ska man tillverka svänghjulet vore det klokt att istället göra det för Audis egna centrumlager som är ett nållager som har en botten så det inte kan vandra.

Tänk också på att Audis startkrans finns både i 10 mm och 12mm bredd vilket påverkar svänghjulskonstruerandet

Beträffande externbalansering verkar det för mig enklast att bulta balansvikten på ett "noll" balanserat svänghjul och bearbeta denna istället för svänghjulet. Flexplattorna har motsvarande balansvikt svetsad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Här kommer bilder från caden hur jag har tänkt mig adapterplatta och svänghjul!
Som Ingvar skriver så kommer jag att köra på Audi nållager.



Sen blir det Ford startkrans på detta svänghjul så startmotorn kommer längre ut från centrum.



Tryckplatta blir Sachs 707!

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kikade lite på tryckplattor.
Vad är det som skiljer savhs 707 vs t.ex. 754 förutom att 754 trycker hårdare?
754 är nästan en tusing billigare o ger mer tryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har jämfört 707 och 765, Och 707 är mycket mer slimmad och får plats i 01E kopplingskåpan! det får inte 765 jag förmodar att det är samma problem med 754!

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas wrote:
Jag har jämfört 707 och 765, Och 707 är mycket mer slimmad och får plats i 01E kopplingskåpan! det får inte 765 jag förmodar att det är samma problem med 754!

/Thomas


Att 765 är för stor köper jag direkt, men frågan är hur 754 är då det är den rekommenderade plattan av sachs för uppgradering av koppling till audi A6 97-05 2,5 tdi. Dvs. samma bil som lådan kommer ifrån.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hittade denna text på bakaxel.se

Tryckplatta Sachs 3082 999 707, 240mm. För Audi S2 91-92 (S4 98-01) m.fl.

Klarar 580Nm med organiska lameller och 25-30% mer med sinterlameller.

Det är vanligt att man använder dessa tryckplattor till Volvo vitmotor. Man måste då använda ett enkelmassesvänghjul som stiftas om.

 

för dig som kör AUDI passar den INTE på dubbelmasse utan bara på plana svänghjul då ska du ha 754

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den har jag!
Bör funka på mina 588 Nm ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ÄNTLIGEN!!
Så har jag fått mitt svänghjul! 😃
Testade bultdelningen.



Startkrans monterad.



/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte så mycket inlägg på ett tag!

Mest jobb med kaross och inpassning av dörrar nu, Örjan hjälper mig mycket med bilen och framförallt karosseriet så det underlättar ju.

Kollade lite på bränsletanken och hur jag ska behålla bränsle vid pumpen! Hittade en trap door på nätet och den såg ju bra ut, men hur roligt är det att köpa grejor så jag ritade upp en och brände ihop. Vi får se hur den funkar!

/Thomas

20190207_145446.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant: Varför gör man den ihålig, neutral flytkraft eller? Har du testat hur den bär sig åt i soppa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He-he, där ser man vad man kan lura sig på ett fotografi, Tack för bilden, då e ja me! 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfekt tröja både 7:a och GT40  :-) Den på sidan 5 alltså !

 

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft svänghjulet på balansering och fick hem det i veckan, Så det blev lite skruva i helgen!

Svänghjul, koppling, adapterplatta, startmotor på plats. Sen måttades det lite på nya plåtar till dörrgångjärn, så snart kanske det blir lite ordning på karosseriet.

/Thomas

20190224_182742.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

:icon_thumbup: Nästan lite synd att gömma den där konstruktionen i en kopplingskåpa, snyggt jobbat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dåligt med uppdateringar men jobbar en del på bilen😃

Fixade med stolfästen och monterade stol igår.

Stolarna är egen design och tillverkning, de är gjorda i ett stycke men de blev alldeles för breda! så jag fick ta bort 50mm i centrum om jag skulle få plats med någon tunnel:doh:

Motorfästen klara, ska försöka lägga i motorpaketet nästa vecka när Örjan är hemma och kan hjälpa till och brotta ner grejorna!

Annars jobbas det på karosseriet och försöker passa ihop det hela.

Trevlig helg

/Thomas

20190919_175853.jpg

20191010_161725.jpg

20190816_140339.jpg

20190930_184048.jpg

20191010_161740.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brottades med motor idag! Lite fix och trix kvar.

Tack till Örjan för hjälpen.

/Thomas 

 

20191019_140916.jpg

20191019_140935.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg att det skulle bli trångt för vxl, så monterade ihop paketet idag och ställde det i ramen! Och japp bara att bygga om, 01E lådan är större än 016:banghead:

/Thomas 

20191025_182442.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:banana: Var inte så farligt som det verkade från början, låg lite onödigt lågt med motorn!

Lyfte upp och kollade på drivaxel vinklar istället och då ska det passa utan ombygg!

Ska försöka få grejorna på plats till helgen!

/Thomas

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

👍 Vad skönt, grattis, då är det förhoppningsvis bara att kötta på. 

Edited by Arto
stavning

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, catskalle sade:

:banana: Var inte så farligt som det verkade från början, låg lite onödigt lågt med motorn!

Lyfte upp och kollade på drivaxel vinklar istället och då ska det passa utan ombygg!

Ska försöka få grejorna på plats till helgen!

/Thomas

Då vi utgått från samma grund så har jag noterat samma "problem"

Men som du säger så MÅSTE inte tråget ligga i underkant chassi. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men tror den ligger 2cm ovanför underkant eller så, och då ligger lådan bra bakåt 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis och då får man ganska bra drivaxel vinkel också!:biggrin:

/Thomas 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, catskalle sade:

Precis och då får man ganska bra drivaxel vinkel också!:biggrin:

/Thomas 

Vill minnas att det vart helt perfekt t.om. 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

motorfästen på plats! fästen till växellåda nästa:biggrin:

Tack för hjälpen Örjan!

/Thomas 

20191102_184902.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Färdigställde växelådsfästena idag!

Slut på gas i tigen så fick bli mig svets idag:unsure:

/Thomas 

20191116_130241.thumb.jpg.8097f0f8698bbc622df65ae04212dc13.jpg 

20191116_130236.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick hem ratt idag, får se hur den passar!

255mm har jag för mig att den ska vara!

20191122_172248.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Örjan fick sin julklapp idag, lite tidigt jag vet men han behöver lite tid att jobba så det är klart till sommaren!

Det blev ett par till mig också:biggrin:

20191206_065334.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag fick jag delar från min maskinbearbetnings kille! :biggrin:

Snart ska det torrväxlas:eclipsee_steering:

/Thomas 

20191210_185902.jpg

20191210_185834.jpg

20191210_185749.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där hör till dom vackraste jag sett på den lådan. :banana:

Slit inte ut synkringarna bara:23:

Edited by Arto
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väntar jag med men misstänker han inte kommer till mig innan jul 😞

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fick hem ratt idag, får se hur den passar!
255mm har jag för mig att den ska vara!
20191122_172248.thumb.jpg.76e7f11629751b53cb48fdcfccdcfe45.jpg
Hej, snygg ratt.
Var kommer den ifrån och får man fråga hur mycket den kostade?
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flyttade om lite bland bakre bromsoken igår!

Handbromsoken kom på plats men fick byta plats på oken för att få till en bra dragning av handbromsvajern senare!

Det behövs en distans till dessa ok då de bara tar 21,6 mm skivor samt längre glidbultar, väntar på distans så det fick bli en 3D skrivet distans så länge!

Ska försöka komma ihåg och ta lite detaljbilder idag:rolleyes:

/Thomas

 

20200129_070238.jpg

20200128_181529.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser att du har samma adaptrar som mig.

Hade du problem med felaktig hålbild/ej centrerad?

Mina är åt skogen fel, och dom är på omborrning nu efter igensvetsning av hål och avplaning i svarven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De funkade men medbringar hålen i fälgen var tighta så de har jag tagit upp lite!

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var till verkstan idag och fixade bromsoken på andra sidan! 

Bild på okfäste.

Och den andra är den tillverkade glidbulten! sen tyckte jag att jag såg ryggen på tomten, väldigt konstigt, otroligt sen eller väldigt tidig:wacko: ja ja hoppas han lämnade något kul :biggrin:

20200129_163318.jpg

20200129_163455.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har läst lite om Max ECU:n vilken modell valde du och varför? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag valde mellan Street och Race, och valet föll på race för att kunna köra bränsle och tändning sekventiellt på 8cyl!

Sen finns det ju avgastemp för 8cyl klart mm mm

Jag har ju ett Megasquirt 2 v3.57 klart för wastedspark, med kabelhärva och spolar! men när jag började fundera lite på support och så, ja då såg Maxxecu ut att vara mer för mig

(jag har fått uppfattningen att deras support är bra) !

Har funderat ett tag och lekt en del med deras Mtune och bara man kommer igång å läser lite så känns det som att det ska gå bra att få till en startmapp och kunna köra lite, sen blir det ju mappning hos något proffs!

 

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, catskalle sade:

(jag har fått uppfattningen att deras support är bra) !

Min erfarenhet från MaxxECU support både från tillverkaren och återförsäljaren har varit perfekt å mer än vad jag förväntade mig.

Jag hade en massa strul med att min motor inte ville gå rent, å båda hjälpe mig både med råd vid felsökning och utbyte av komponenter jag köpt nya. Allt löste sig till slut å jag själv var felkällan å jag tänker inte berätta mer om det. 🤬

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:biggrin: tack för bekräftelse av min känsla👍

/Thomas 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-02-01 at 14:43, catskalle sade:

.....................avgastemp för 8cyl klart mm mm.........................

Jag såg det och blev lite sugen, känns tryggt med EGT på varje cylinder och mäta individuellt. Har en mappare i krokarna också vilket kan vara behändigt:thumbsup: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...