Jump to content
catskalle

Thomas GT40

Recommended Posts

Hej Thomas, hur går det med svänghjul/adapterplatta som du ritat själv, hunnit fått något utskuret och provat?

Jag är nämligen personligt intresserad av att se någon göra sitt eget kit för detta då det skulle innebära att jag kan avvakta med att beställa ett adapterkit från samma kille som levererar rörramen(för att spara fraktkostnader)

Ursäkta OT lite Thomas.

Det är ju lite lättare att göra ett svänghjul till min motor (internbalanserad)!
Inget klart ännu väntar på svarvning av svänghjul!
Jag ser att efter den bilden som är här på forumet så är det omritat då jag upptäckte några tankevurpor!
När det är klart och testat så ska jag visa / dela

/Thomas

Jag vet inte ifall detta är till någon hjälp. Det är adaptern för pilotlagret som jag gjorde till min kärra. Det är dock till ett kit från BEC där adaptern är betydligt tjockare än 10mm.

Mvh
Henrik

För att göra adapter kit konstruerandet komplicerat är det faktum att det förekommer minst tre olika höjd på ingående axeln i förhållande till lådans anliggningsyta mot motorn. Viktigt att man vet till VILKEN Audi 01e växellåda man gjort adaptern.
Det förekommer faktiskt beroende på lådans ursprungliga installation i original en distans i aluminium mellan motor och låda, ur minnet 3 och 5 mm tjocka finns.

För min del kommer jag använda lösningen där centrumlager är monterat direkt i svänghjulet, ett 6002 2rs lager såsom gox svänghjulet är gjort för men jag har svarvat låsringssår på båda sidor om lagret.

Ska man tillverka svänghjulet vore det klokt att istället göra det för Audis egna centrumlager som är ett nållager som har en botten så det inte kan vandra.

Tänk också på att Audis startkrans finns både i 10 mm och 12mm bredd vilket påverkar svänghjulskonstruerandet

Beträffande externbalansering verkar det för mig enklast att bulta balansvikten på ett "noll" balanserat svänghjul och bearbeta denna istället för svänghjulet. Flexplattorna har motsvarande balansvikt svetsad.

Här kommer bilder från caden hur jag har tänkt mig adapterplatta och svänghjul!
Som Ingvar skriver så kommer jag att köra på Audi nållager.

Sen blir det Ford startkrans på detta svänghjul så startmotorn kommer längre ut från centrum.

Tryckplatta blir Sachs 707!

/Thomas

Kikade lite på tryckplattor.
Vad är det som skiljer savhs 707 vs t.ex. 754 förutom att 754 trycker hårdare?
754 är nästan en tusing billigare o ger mer tryck.

Jag har jämfört 707 och 765, Och 707 är mycket mer slimmad och får plats i 01E kopplingskåpan! det får inte 765 jag förmodar att det är samma problem med 754!

/Thomas

Thomas wrote:
Jag har jämfört 707 och 765, Och 707 är mycket mer slimmad och får plats i 01E kopplingskåpan! det får inte 765 jag förmodar att det är samma problem med 754!

/Thomas

Att 765 är för stor köper jag direkt, men frågan är hur 754 är då det är den rekommenderade plattan av sachs för uppgradering av koppling till audi A6 97-05 2,5 tdi. Dvs. samma bil som lådan kommer ifrån.

Hittade denna text på bakaxel.se

Tryckplatta Sachs 3082 999 707, 240mm. För Audi S2 91-92 (S4 98-01) m.fl.

Klarar 580Nm med organiska lameller och 25-30% mer med sinterlameller.

Det är vanligt att man använder dessa tryckplattor till Volvo vitmotor. Man måste då använda ett enkelmassesvänghjul som stiftas om.

för dig som kör AUDI passar den INTE på dubbelmasse utan bara på plana svänghjul då ska du ha 754

Den har jag!
Bör funka på mina 588 Nm ...

ÄNTLIGEN!!
Så har jag fått mitt svänghjul! 😃
Testade bultdelningen.

Startkrans monterad.

/Thomas

Inte så mycket inlägg på ett tag!

Mest jobb med kaross och inpassning av dörrar nu, Örjan hjälper mig mycket med bilen och framförallt karosseriet så det underlättar ju.

Kollade lite på bränsletanken och hur jag ska behålla bränsle vid pumpen! Hittade en trap door på nätet och den såg ju bra ut, men hur roligt är det att köpa grejor så jag ritade upp en och brände ihop. Vi får se hur den funkar!

/Thomas

20190207_145446.jpg

• Like 3

Intressant: Varför gör man den ihålig, neutral flytkraft eller? Har du testat hur den bär sig åt i soppa?

Nä den är som ett skal! så den kommer inte att flyta.

/Thomas

20190211_073751.jpg

He-he, där ser man vad man kan lura sig på ett fotografi, Tack för bilden, då e ja me! 🙂

Perfekt tröja både 7:a och GT40  :-) Den på sidan 5 alltså !

Edited by Kjelland28

HA HA Låg mycket tanke bakom den :-)

/Thomas