Jump to content

Thomas GT40


catskalle

Recommended Posts

Det var ju tänkt så från början men då jag har Volvospindel fram så ville jag ha samma bultdelning bak! så det är V70 grejor som jag bygger på.
Uprighten är GTD mått på (tror jag)!


Vikt utan lagerhus ca 4Kg, är det någon som har vikt på alu upright?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Klokt att köra med Volvogrejor - både nyare, bättre tillgång och mer framtidssäkert än Granada!

Bara att kontakta Vintagewheels sedan och beställa adapters. Vet att de har blanks om de inte har en bultdelning som passar. Har handlat av dem och de är väldigt bra att ha att göra med ( även när det krånglar )

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Snart klart!
Lite finlir kvar med tiggen men fick slut på gas :sad: Men blästrade av för att få rent och fint till bild 😃 och det är ju trevligt att jobba med rena grejor också :cool:
Nu får jag inte in fler smileys så nu blir det bilder istället!








/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev en stund I verkstan idag, monterade gängstoserna för bakre hjulupphängningen och testade lite hur det kommer att se ut!
Jobbade även med styrningen som jag inte är nöjd med så vi får se vad jag hittar på där! Kollade lite på slutet hur det blir med fackverksstaget (örjans konstruktion) mellan stötdämpartornen!

Hjulupphäng,





Fackverksstag,



/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Söndagsmys I verkstan,
Jobbade vidare med bakre hjulupphängningen, parralellstagen klar men jag väntar på lite skurena delar för att kunna göra klart!
Styrningen fick lite ny vinkling och nu kändes det bra!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jobbar vidare med det "sista" 😆 på hjulupphänget!
Kom på att det ska vara mjukt in mot ramen I hjulupphängningen så jag svarvar lite delar till bussningar, så nästa bild får bli när jag testar att ställa ner den på hjul!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Svårt och säga ett mått men på bilden kan du se hur det ser ut på min bil. Jag använder mig av M12 uniballs. De bygger ganska mycket och man vill ju inte att de ska gnaga emot något eftersom de är ganska dyra.



Vet du längden och hårdheten på dina fjädrar fram och bak? Ser att du använder GAZ dämpare.

Link to comment
Share on other sites

Fjädrar enligt bilder! 225lbs fram och 300lbs bak. Jag har köpt lite billigare fjädrar för att testa mig fram till vad som blir bra! Mycket beror ju på vinklar och vad grejorna kommer att väga när det är klart!.





/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Angående gummibrickor för att skydda ledlagren.
Brickorna består av en inre ståldel omgiven av en gummikrans/kjol.
På mina är stålbrickan 1.25 mm och gummit något tjockare.



Eftersom gummit är tjockare bör man ta till för en distansring på 1-2 mm på vardera sidan för att få in grejerna på plats utan att riskera slita loss gummit från brickan.
Dessutom kan det vara bra med 0.1-0.2 mm extra för att rymma lite färg mm.
Bulten får sen klämma ihop så det blir stumt.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Att få ner den på hjul och få dit karossen var ett måste för att veta vart jag var med hjulupphänget!
Det jag ser är att det ska justeras (allt ska framåt) bak ca 10mm och fram ca 30mm för att hamna i centrum av hjulhusen.






/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Började justera framänden av ramen I helgen, förutom att flytta fram infästningarna för hjulupphänget! så blir det pga de spindlar jag har (Volvo 142) till att flytta upp infästningarna lite för att få rätt höjd fram.
Så jag flytta fram den övre delen av framramen 90mm och då kommer jag att ha utrymme för förändringarna!

Före:


Efter:


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lite uppdatering av vad som händer eller inte 😃
Har sålt kåk och flyttat i sommar så därav dåligt med byggtid!
Bakre hjulupphänget verkar funka nu! Fälgar beställd från Wintage wheels, Bromsok fyndat på Bildelsbasen!
Brembo 4 kolvsok 1000:-/st

Funkar inte med bilder just nu!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Throttle husen är från ett kit som speedmaster har! Bob lacey (wintage wheels ) hjälpte mig att köpa bara husen och trattarna, kvalitén känns helt ok.
Ska testa dem på insuget så mer bilder kommer . Avgas, bränlepåfyll,vxl delar, AC fästen var delar som bob hade liggande i garaget!

/ Thomas

Link to comment
Share on other sites

Åkte till verkstan idag och testade lite spjällhus!
Trattar och länkage mellan husen verkar vara gjorda för Chevy 🙄 (fölåt att jag svär)
Annars passar det bra, lite portning mellan adapterplatta och insug!


Jag får rita och tillverka lite nya länkage när man kommer tillbaka till jobbet.

lite bilder!
Klart för TPS:

så här ser det ut monterat:


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...