Jump to content

Thomas GT40


catskalle

Recommended Posts

Ja det känns faktiskt inspirerande att börja passa in grejorna.
Synd att jag inte tog bilder på insidan av dörrar och dyl för det var riktigt mumsigt. Men jag var väll lite tagen 6 st GT40 inom 100 meter med några provsittningar blev nog förmycket 😲 .

Får lägga upp detaljerade bilder när karossen kommer hem.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut på bilderna. Det riktiga svaret brukar man få genom att vara lite elak med ett lagom vasst och tungt föremål och knacka på alla skarpa kanter. Då kommer man identifiera ev luftfickor.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hur får du hem karossen? Jag ska precis beställa chassie med leverans i slutet augusti när förhoppningsvis garaget är klart. Jag hade tänkt att ta bil och släp för att godkänna chassiet innan slutbetalning och tydligen finns det en fraktbåt som går mellan göteborg och england som tar passagerare samt bilar, se länk

http://freight.dfdsseaways.com/dfds_ferries/north_sea_ferries/gothenburg_immingham_ferries

Link to comment
Share on other sites

Min kaross kommer med schenker (bra avtal via jobbet), så Mick fixar en låda till karossen och vindrutan.
Anders du är självklart välkommen! håll koll på forumet när karossen har kommit hem och hör av dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen kaross ännu, dom skall ändra om den lite så den är anpassad till vä styrning.
Ska ringa Mick den här veckan och höra hur det går!
Skriver så fort det händer något,

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja jag vägde fram och tillbaka flera gånger 😕 men jag har ju tänkt att köra på svenska vägar och förmodligen köra om en och annan bil så jag tror att det funkar bäst för mig med vä styrning men höger är ju mer rätt 😃

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är karossen hemma! Lite överdriven låda kanske 😃


Lite detaljerpå dörrar,


ingjutna rostfria gångjärn


fronten och baken







skriv om ni vill se något specefikt så fotar jag och lägger ut.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort i ordning en komplett kaross från GOX ,av det jag kan döma så är det betydligt bättre passform på delarna på din kaross.
Stämmer dörrar mot taket,framkant/bakkant på ovandelen vilket är svårt att få till ifall det ej stämmer så tror jag att du har sparat några månader av tråkig plastning och modifiering.
Bara det att dörr gångjärnsfästet satt där känns seriöst,det skulle ingå på gox men jag har inte hört om någon som fått det monterat.
Framhuven (lillhuven) verkar passa mycket bra även den.
Har du hittat några gelcoat luftblåsor?
Det verkar även varit en seriös och pålitlig leverantör av karossen vilket måste kännas possitivt.

Va luftintaget till motorn (genomföringen)ditplastat eller får du göra det själv?
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

Tänkte testa lite mer ikväll med passform och så, Peter vad jag har sett så här långt så finns inga luftblåsor, och ja genomförningarna var dit plastad 😕 eller vänta jo jag kollade igenom där igår ähhh jag kollar ikväll jag kollade så mycket saker igår men kollar man på bilden på bakdelen så ser det ju bra ut där.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Åkte över till Thomas med höga förväntningar och de infriades med råge.
Finnishen var på topp både utvändigt och invändigt.
Inte tillstymmelse till blåsor.
Stadigt jämfört med vad man själv är van vid.
Mycket var igen-boxat och gav naturligtvis stabiliteten.
Man fick känslan att det var formgjuten plast utan glasfiber.
Fanns inte ett enda glasfiberstrå synligt någonstans.
Tror Thomas kommer att spara mycket jobb med detta köp.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Vad tror du priset utan dina kontakter kan hamna på från Mick till sverige. Jag står i valet och kvalet till att åka över eller att dom får skeppa den på bil, dvs ram och kaross. Det lär väl gå på volym och inte vikt och man borde få in ram och kaross i samma häck som din skulle jag tro efter ha set bilden på din.

Jag har ju tid på mig innan jag måste bestämma mig, samtidigt kan det va kul att åka över.

Link to comment
Share on other sites

Pris från England till Sverige skulle jag tro blir mellan 10-15000:- men jag vet inte för jag vet inte vad vårat aval ger för rabatt.

Ja det gick på volym 8m³ var den lådan på.

När jag räknade på att hyra bil , färja , diesel så hamnade jag på dom pengarna som jag skrev nyss men kan du låna bil så går det säkert att komma ner i kostnad.

Micke har nog lite mer koll på vad det kan kosta att bila över och hämta.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Vi åkte:
Trelleborg-Travemünde 2785 kr med lätt lastbil och sovhytt för 3
Calais-Dover, Dover Calais 308 Euro
Hotell 2 nätter i Calais 164 Euro
Rödby-Puttgarden 992 kr
Bron 400 kr

Calais till Växjö var 1300 km

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Behöver forumets vishet om pris och om det är rätt del (ska köra med stående spjällhus typ 48 IDA) svarade kanske på min egen fråga där 😕 , men finns det saker att tänka på med ett insug som detta.

2400:- för insug "289/302 IDA" inkl frakt från US kan väll inte vara fel pris!



Link to comment
Share on other sites

Jag kör med original spjällhus monterat på ett plenum som jag gjort själv. Kikar på olika alternativ för stående. Jenvey är ju fina grejor men det finns många andra också, t.ex TWM. Det beror också lite påvad man vill betala också. Ett Hillbornsprut konverterat till EFI är väl det som stått närmast till buds hitintills.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Köpte en åka till jobbet hoj i början på sommaren! Men den var ju ganska tråkig :sad:



Och eftersom att garaget inte riktigt är klart för svetsning så infann sig lite bygg abstinens och då stog hondan där och fick sig en omgång 😃



Blev riktigt rolig att köra faktiskt!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Örjan kom över idag och vi satt och drack kaffe och diskuterade lite om motorer och allt möjligt GT40 orienterat, och plötsligt står posten på uppfarten och vill leverera något 😃
Totalt 3000:- hemma och grejorna ser bra ut hoppas passformen är lika bra.




förmodligen bättre flöde än original 5.0 insuget 😃


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har inte hänt så mycket den sista tiden :sad: ska ta tag i garaget idag och städa ur alla trädgårdsgrejor så jag får plats för det viktiga och roliga 😃 .

Väntar annars på grejor från det stora landen i väst bla, toppar AFR 185 non emission, väntar även på vevaxel,stakar och kolvar ett Eagle kit #14008 med internbalancerad vevaxel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är helt otroligt vad tekniken går framåt på även ett sådant moget område som toppar. Dagens toppar ger så otroligt mycket mer än vad man lyckades kräma ur på 60 och 70 talet. Grattis till bra val!!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Hej alla GT40 Vänner!
Har legat lågt med bygget ett tag, men snackade med världens flitigaste Örjan (Brajon) och fick lite inspiration till kaross inpassning!
Örjan var och hälsade på ons och tor, så här kommer lite bilder på vad vi fick till under några eftermiddags timmar!

Det passar bättre på andra sidan, tröskeln är ca 15mm kort på vä sidan


Här har vi bara lagt ihop motorhuv och mittsektionen på ramen hyffsad passform 😃



Provade även att lägga i rutan som passade äckligt bra!


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Skönt att rutan passade bra - den är ju inte så flexibel direkt och när man håller på och vrider i mittsektionen så får ju det andra konsekvenser.

Hoppas du kommer igång igen nu. Kom förbi på en provtur - det är alltid bra för inspirationen:-)

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dålig uppdatering från en av oss här vid hälsingekusten 😃 men det händer lite saker då och då.
Kaross inpassning jobbas det med för tillfället, väntar på att få hem plastnings grejor som är beställda sedan skall det plastas in bakre huvfästen!






Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...