Jump to content

Thomas GT40


catskalle

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Sådär nu har de sista paketet kommit!



Nu ska man bara hitta något gummi som passar!
Jag tycker det är svårt att hitta breda däck till 18"!
Bakfälgen mäter 11" och man vill ju inte ha tyskstuk på däcken.
Förslag på däck mottages gärna!

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte grottat ner mig i lämplig rullomkrets etc. än. Lite hjälpmedel för att försöka bilda sig en uppfattning om vad man vill ha http://www.autopower.se/tips/default.asp

En sida med lite bra info med tabeller längs ner (+ en massa annan bra info). http://porsche.michelin.se/wp-content/uploads/2011/10/Teknisk-info-Pilot-Sport-Cup2.pdf

EDIT: Varning blir kanske lite tyskstuk på 18" 🙄

Var har du handlat fälgarna? letar själv lite 18" just nu

//Arto

Link to comment
Share on other sites

Blev en stund i verkstan igår, Styrningen behöver lite tillsyn!
Styrleden monteras underifrån på mina spindlar och ger mig då fel vinkel på styrstagen!

Lösning! borra, brotscha spindeln.


Svarva en bussning som är 2-3 hundringar stor


Värm spindeln försiktigt (gasolbrännare räcker) när gjutgodset börjar få färg så är det bara att montera bussningen!


Låt svalna. Sedan fram med koniska brotschen (försiktigt lätt att gå för långt)!


Klart!


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Slog till på en vxllåda 01E från en A6 -02:a 5-vxl!






När jag kollar på tex Örjans låda så är vxl-mekanismen som på min 016 låda men på den här så sitter mekanismen höger bak! någon som har några bra bilder på mekanism lösningar?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nä just det det är ju inte en 01E 🙄 Fort men fel sökte bara och hittade den lådan och utgick från att alla framhjulsdrivna hade 01E lådan i olika utföranden! lite mer efterforskning nästa gång 😊

Kanske skulle ha dragit öronen åt mig när priset var lågt 😃
Gör om gör rätt!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter ju 012 lådan i många motorvarianter även Audi A8 med FWD.
Så lådan i sig är det nog inga problem med.
Även den faktiska utväxlingen borde ju bli ganska så bra iom att den även fanns i A8.
Förhoppningsvis kanske din låda härstammar från just en sådan

Sedan så finns väl bara 01E som 6 växlad om jag inte är helt fel ute

Link to comment
Share on other sites

Thomas wrote:
Slog till på en vxllåda 01E från en A6 -02:a 5-vxl!






När jag kollar på tex Örjans låda så är vxl-mekanismen som på min 016 låda men på den här så sitter mekanismen höger bak! någon som har några bra bilder på mekanism lösningar?

/Thomas


Det var ju synd, hade du velat ha samma låda som på bilden så har jag en liggandes i garaget som följde med när jag köpte mitt kit. Som sagt 5 vxl 012 låda helt i aluminium. Om jag inte minns fel så har Hoffman denna typ av låda.
Link to comment
Share on other sites

Lungt! skickar tillbaka den lådan! Det verkar som om 01E lådan är starkare så jag satsar på en sådan!
Jag har ju en 016 låda sedan tidigare men den har ju lite klenare ingåendeaxel så 01E får det bli!
Har hittat en 01E


Inte helt rätt (2,5 tdi lådan) utan en 5vxl från en -00 1,9 tdi och har sett att efter chip så drar de 350Nm genom den med garanti så då håller den nog till en lättare bil (ett tag i alla fall) 😃

Kanske fort men fel igen! men stora splinesen på ingående axel så bättre än 016 lådan dock!
Någon som har en bra skärfil till adapterplattan (ford302/01E) min felar lite på något hål! eller om någon vill skära fram och skicka? mot bet såklart!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

igår blev det montering av ARP pinnbultar till veven samt vevaxel!
Började med att tvätta allt före montering, Ramlagerlägena är lineade (eller hur det stavas) för ARP och allt är torrt och rent före start!
Pinnbultar monterade och koll att längden är lika!



Lagren monteras i blocket:




Veven kollas en sista gång:



Ramlagren smörjs med monteringsolja (kladdigt) och överfallen monteras
Smörj brickor och muttrar med ARP fett och dra ner med fingrarna, knacka till överfallen så de sätter sig! Sen dra åt i tre steg till 80ft/lbs ca 105N/M



Dra runt veven för hand det ska gå lätt! Kolla axial spel!
Nu blir det lite tråk göra, Fila ringar!
Kommentera gärna om ni tycker att jag missat något!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har tagit lite tid med ringslipning! Slipa ringar på en ny ringslip med diamant skiva! Första ringen fort men fel (filade för mycket) Mad bara att beställa nya ringar till en kolv!

Matchade kolvar och stakar 0,6 gram mellan tyngsta och lättaste!



Gäller att få ringarna vinkelrätt i borret!



Och låt det ta tid! fila lite och kolla ofta annars får man vänta flera veckor på nya ringar 😕
sita gången man ser kolvarna på ett tag (hoppas jag)!




/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade så här kommer lite om vad som hänt!
Blev lite stopp i motorbygget då jag hade svårt att bestämma vilken cam jag skulle ha! Men bestämde mig för en cam som passade de beehive fjädrar jag hade det blev en comp cams: 35-522-8.
Beställd i Aug 2016 och skickade med en cantainer fick hem det för två veckor sedan 🙄
Nu är grejorna hemma i alla fall och sitter i!




Vad har jag gjort under tiden Question Bromsar , Styrning , Bakre huv gångjärn mm


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

Jag kör också på den kammen men har inte hunnit utvärdera ännu riktigt känner jag. De där fjädrarna ser ju intressanta ut. Jag antar att vinsten ligger att arrangemanget blir lättare när diametern minskar.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Monterade insug igår kväll!
Passade helt OK!



Lite justering blir det dock,



får lägga lite svets i taket på insuget och slipa ur! då jag inte vill slipa i de cnc-portade topparna!

Behöver lite förslag på hur jag ska lösa vevhusvetilationen då det blir svårt att lösa återcirkulation med trattar, Är det ok att leda bort till en burk med filter?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jodå det är något jag har med i tankarna, men att gå på toppen och tappa gashastighet blir ett större problem!
Tanken är att skära fram en plåt och montera insuget i, som även kommer att verka som ett kylblock.
Som sagt bara en tanke. Sitter på Aruba just nu så det är allt som jag kan göra just nu tänka på grejorna.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag hade förvisso något mindre men ändå liknande misspassning mellan insug och AFR-topparna. JB-weld är tämligen vedertaget som fyllnadsmaterial när man portar toppar/insugningsrör. Det lär hålla även för E85.
/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Så, åter från semester! 😃
Ja just det portningsplast har vi testat förr på dragracingtiden och det funkade ju då (-90 tal) så det har ju säker inte blivit sämre, gjorde du något åt ytan för att få bra fäste för plasten?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

Jag körde med en ganska grov roterande fil. Därefter tvättade jag med aceton följt av etanol. Som du skriver har detta använts länge och man ser inte mycket rapporter om att det skulle fallera.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dax för svänghjul, Jag har ritat upp ett med Ford startkrans.
Är det någon på forumet som har en ritning eller cadmodell då jag är lite osäker på mått från vev till lamellyta. Det känns ju som ett ganska viktigt mått.
Så här har jag ritat!





/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...