Jump to content

Thomas GT40


catskalle

Recommended Posts

Detta är ett scratch bygge som jag började med i Nov 2008 efter ett besök hos en trevlig GT40 byggare ifrån Karlstads trakten! han tyckte att jag skulle bygga ifrån scratch istället för att köpa ett kit.

Ja killen ingav ju förtroende så det var väll bara att köra.

Så här såg det ut för ett par månader sedan fler bilder kommer senare.

Thomas


Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjena Thomas,

Det där beror ju helt på vilken vinkel man har på dämparen samt var den är infäst på nedre bärarm. Jag kör ganska hårt avfjädrat och har 325 fram och 450 bak om jag kommer ihåg rätt.

Vilka grejor man vill ha beror nog på vilken plånbok man har. Själv har jag lite plånbok så det fick bli GAZ. Dessa köpte jag av Jan Warg här i Karlstad som tillverkar Pagano som är en Ferrari 500 Mondial replica. Du hittar honom på www.pagano.se Han har en räknesnurra också som kan hjälpa dig att välja rätt grejor. Du måste ha koll på maxläng och minlängd som dämparen skall ha samt längder på bärarm, var infästningspunkten är på bärarmen samt lutningsvinkel.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena Henrik,

Tack för svaret, 325 och 450 är lb förmodar jag? Vilken diameter är det på fjädern så kan jag rita upp det och se att det passar och simulera det hela i modellen.
100mm markfrigång låter det ok?

/ Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas.
Kul att följa erat bygge. 😃
Markfrigången "ride higt" 100mm är väldigt lågt.
De uppgifter jag fått fram är att 110mm rekomenderas som race setup.
samt att ha bilen mellan 10-25mm högre bak då bilen blir ostadig i högre farter.
Lämplig markfrigång ligger nog på 130-150mm om man vill köra bilen på vanlig väg med trotoarkanter och vägbulor.

Själv har jag lagt markfrigången på ca130-140mm då vägarna är dåliga här uppe i norr.

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Tjena Christer,

Jag har kollat i modellen nu och det blir ca130mm ride higt bak med 285/40-17, jag har en annan fundering kan du(eller någon annan som läser) måtta från hjul centrum och till ramen som sticker ut över tankarna.
Jag lägger upp en bild så förstår ni vad jag menar.
Jag behöver detta mått så bygget kan fortsätta då jag ej kan göra kaross investeringen just nu och klura ut det själv.

Mått jag söker är från den röda profilen till centrum hjul

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas.
jag kan mäta men jag tror inte det är till någon större hjälp då plaseringen kan vara helt fel!
Karrosserna värkar vara väldigt olika på hjulhusets placering samt att jag inte har ställt in hjulvinklarna och haft karossen på plats.
Henrik borde kunna mäta ut detta om han inte har demonterat ner bilen för mycket?

MVH
Christer

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite felaktiga längder på mitt reaktionsstag vilket gör att hjulet hamnar tokigt i mitt hjulhus men jag kan nog få fram ett mått som är tillräckligt bra. Dock får vi nog fundera på vad vi har som gemensam referens. Det är ju inte säkert att dina trösklar och mina är identiska i längd.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej
Jag kan ge dig lite bilder. Förutsätter att du utgår ifrån hjulbas 95" dvs
241.3cm. Bygger du bilen bakifrån eller framifrån. 😕 Dvs har du måttat hjulupphängningen fram,, Det hela är ett samspel emellan chassiet och
att man låser mittdelen som blir fast för att sedan lägga på fram resp bakdel vilket resulterar i all hjulen hamnar rätt i resp hjulhus..Lite pyssel,,
Här är mina bilder.. Mått ifrån centrum fram till kant på chassiet 2000mm ,
Mått sedan till centrum bakre i hjulbasen 410 mm, Skapligt mätt ungefär.
Sedan ser du hur min sidoplast/tank kontra karossdel felar emot chassiet..
Min kaross och chassie har olika leverantörer, inköptes 1987..Hälsn dan 😃 Undrar du så dra ett mail..






Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Tjena Thomas,

Snygg bärarm! Ser ut som du skall köra uniballs i framvagnen eller? Ett råd är att kolla med din SFRO gubbe så att allt är OK för dem. De kan vara lite kinkiga ibland gälland uniballs och framvagnar.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt hur jag har tänkt 😊, uniballs eller något annat (jag har ritat 3 olika), men det jag vill med det hela är att kunna sätta ihop spindel med övre och undre a-arm och börja röra på grejorna för att utröna om jag tänkt rätt. Sedan när jag fått till alla vinklar i framvagnen så får jag ta vad som är ok med sfro.

Som jag har ritat det hela nu så skall det bli en caster vinkel på 5gr och 1gr camber låter det vettigt?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej alla GT40 vänner,

Det var ett tag sedan det blev något vettigt gjort från min sida pga en skilsmässa.
Men nu finns ju både tid och pengar 😃 så jag behöver lite hjälp från er alla med vilka delar jag skall köpa.
Det som ligger närmast nu är kaross och coilovers.
Kaross har jag varit i kontakt med Chris Melia om, finns det några fler som lev karosser? vilka priser snackar vi om? kvalite?

Coilovers har jag kollat på GAZ jag vet att det är några som har dessa men finns det någon som har erfarenhet från körning med dessa? priset verkar ju helt ok på dessa.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tjena!
GAZ dämpare kom med mitt gox kit ,en av dom läckte olja i kartongen när jag fick ,den fick jag en ny av Göran men nu läcker ännu en framdämpare innan jag har hunnit köra en enda meter.
Så min erfarenhet av GAZ är ganska dålig,dom kostar trots allt runt 2000 styck.
Jag skulle nog kolla på nått annat.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

kolla in kh motorsport. Öhlins har en som heter ttx36. kostar 8600:- st. Tycker dem verkar prisvärda (inte billiga för det), funderar på att byta ut mina gaz dämpare själv. Det är ju i alla fall öhlins med supporten, renoveringsbara, och så vidare.

mvh andreas

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog till att skicka ett mail till chris då och se om han är intresserad att plasta lite.

Öhlinarna var ju vackra men det går ju att köpa sisådär 4 satser GAZdämpare för dom pengarna, har du också haft problem med läckage på GAZdämparna Andreas?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade GAZ på min sjua (Locost)



och så även på mitt GT40 bygge.
Dave Ainsworth som säljer dessa tycker jag har varit väldigt bra att göra med så har man bekymmer så tror jag han är hjälpsam.
Jag beställde med uniballs (han råkade ordererkänna med gummibussning som han även skickade) men han fixade detta snabbt och utan knussel så nu är det uniballs !

Link to comment
Share on other sites

Så ska man vara inloggad också...
Här kommer lite bilder på karossen när den inte var grovjusterad.













eller så kan du ju köpa från våran hovleverantör GOX, så vet du ju vad du har och göra dom närmaste 2000 timmarna.

Som jag sa en gång till Göran när jag tyckte det hade fuskat lite väl mycket i plastandet.

Om du hade gjutit ett båtskrov så dåligt som du gjutit GT40 karossen så hade båten sjunkit i torrdockan:)

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Thomas wrote:
Det blir nog till att skicka ett mail till chris då och se om han är intresserad att plasta lite.

Öhlinarna var ju vackra men det går ju att köpa sisådär 4 satser GAZdämpare för dom pengarna, har du också haft problem med läckage på GAZdämparna Andreas?


Nej dem har ju funkat på så vis, men är ute eftar att kunna justera komp/retur individuellt. Ja billiga är dem inte, men kanske prisvärda?
Link to comment
Share on other sites

Köpa kaross från GOX är vad jag förstår inte att tänka på 😃 ni som har dessa verkar ju ha haft ett rent hel....e rent ut sagt.
Mailade Chris idag så jag väntar på svar därifån,
Magnus skicka ett mail om du tänker sälja så får jag jämföra pris i förhållande till Chris!

Andreas, jag tror inte jag har kapasitet för en sådan dämpare (för mycket möjligheter) och min körning när bygget väl blir klart inte skulle stressa dessa dämpare särskillt mycket, men som min föredetta svärmor alltid sa "köper man billigt så köper man dyrt" men den här gången blir det nog så 🙂

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaha då har jag fått svar från Chris om kaross till racern och det var ju inget roligt för han har sålt formarna till Southern GT.

Jag har mailat dom om mitt intresse för ett kit, priset som står på hemsidan är 4370£ ca 45000:- sek lite dyrare än vad Chris skulle ha men om kvaliten/passform (inte allt för krokigt) så betalar jag gärna lite mer.

Har någon en uppfattning om Southern gt som leverantör,formarna bör ju vara ok.

Är det ingen som är intresserad att göra formar på sina karossdelar?

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Cushman Competition kostar ungefär lika som southern men frakten blir ju en hel del dyrare, men dom verkar ju ha en del trevliga delar som kan åka med i en resväska när man är overthere och kollar läget 😃

Tornado snackade jag med för ca två år sedan och då skulle dom ha 70000 för ett kit och anledningen till priset var att det fanns risk att jag skulle kopiera deras kaross ,undrar hur dom har fått tag i sina formar 😃

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som det framgår om ni läst under övrigt så är karosseriet beställt från Southern GT.
Jag och två polare åker till England i slutet av Maj och kollar och skickar hem lite grejor som är bra att ha till bygget bl a stötdämpare.

Valet av stötdämpare föll på GAZ hämtar dom på fabriken och passar på att få en guidning av den när vi ändå är där.

Såg att någon på forumet hade köpt fälgar i England 18" om jag inte minns fel finns det någon fördel att köra på 18" jag har tänkt 17" men det är bara vad jag sett på wintage wheels (tror jag) och det såg bra ut.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas.
För delen med 18" ( vad jag fått fram är! ) är att i den dimensionen finns ett mycket bredare utbud på R-däck & slicks då Porsche cup bilarna kör på den dimensionen. Jag köpte 17" BRM och letade 17" R-däck och fan 255/40-17 som bredaste i Sverige. Men dessa är allt för smala på 10,5" fälgar Crying or Very sad Jag kommer att kolla upp det under försommaren då jag kommer att köpa ett begat set slicks från ett Porsche cup Team 😉
Jag kommer då att utverdera det och informera mer här på forumet.



MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...