Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Jag vart plötsligt sugen på att väga mitt bygge då jag kom att tänka på hur lite grejer det egentligen är kvar att addera på bilen.
Dvs. man borde kunna få en bra bild av slutgiltiga vikten med vägning+lite uträkning vid det här laget.
Men jag har ingen mobil våg tillgänglig i närområdet likt bild (hade en kontakt som lånade mig sin våg när förra bygget begav sig)
Är det någon här som råkar ha en våg i Västmanland?

Stryker det uttalandet, fått tag i en våg via en motorsportklubb i länet som jag hade glömt har en för låns 🙂
Dags o väga henne med andra ord.

image.thumb.png.3fb9859bbf72ab2f0df9368a20bdb392.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Ingen som har torrvikten på sitt bygge?

En annan fundering, gör jag rätt i att sälja bort min 3fas migsvets när jag skaffat en tig/mma brännare?
Svetsar nästan uteslutande 1-3mm gods, vilket TIG'en tar.
Men tar man 5mm+ med MMA på 1fas? (har bara svetsat pinne en enda gång hittills)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

När jag kollar några gamla besiktningar ser jag dessa vikter;

1129 kg

1261 kg

Det är då GOX-bilar inför slutbesiktning så inte "torrvikt" eftersom det är med bränsle etc. men generellt sett vägt utan förare. Storlek på hjul och typ av växellåda påverkar nog vikten rätt mycket.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

När jag kollar några gamla besiktningar ser jag dessa vikter;

1129 kg

1261 kg

Det är då GOX-bilar inför slutbesiktning så inte "torrvikt" eftersom det är med bränsle etc. men generellt sett vägt utan förare. Storlek på hjul och typ av växellåda påverkar nog vikten rätt mycket.

Oj, det var högre vikt än jag trodde.
~1100 hoppas jag klara mig på ca, men är tveksamt (utan förare men med alla vätskor)
1250+ vikt utan förare lät väldigt högt, men det är klart, trycker någon i en bigblock i gjutjärn och tung låda så drar det iväg.

Tack för lite input iaf Gustaf 🙂

 

Nedan är vikten som bilen står idag.

lär adderas 150-200 kg på detta inkl. Vätskor om jag får gissa lite.

 

IMG_20231119_124800_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ingen som har torrvikten på sitt bygge?

En annan fundering, gör jag rätt i att sälja bort min 3fas migsvets när jag skaffat en tig/mma brännare?
Svetsar nästan uteslutande 1-3mm gods, vilket TIG'en tar.
Men tar man 5mm+ med MMA på 1fas? (har bara svetsat pinne en enda gång hittills)

Mig är ju suverän för snabba jobb eller om man ska nästa ihop tunnt material. Saknade min gamla Miggy när jag skulle bygga en tråd buck. Att både hålla grejer på plats och tigga samtidigt är mycket svårare än med en mig. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, swedishGT40 sade:

gör jag rätt i att sälja bort min 3fas migsvets när jag skaffat en tig/mma brännare?

Jag har TIG och MIG/MAG och jag svets helst med TIGen men det finns tillfällen då MIGen är ovärderlig, man kommer inte åt med TIGen eller oftast för att man inte har 3 händer.  Sälj inte säger jag.

Link to comment
Share on other sites

Har TIG, enfas har inga problem med att köra 6mm med den, fast det beror ju lite på hur man väljer att lägga fogen. Men jag håller med Göran, sälj inte en bra MIG för det saknar jag i bland. TIG är ganska oduglig när man ska laga rost på en gammal bil. 

Link to comment
Share on other sites

Alla två 🙂 är bilar med Ford smallblock. Minns jag rätt hade den "lätta" bilen 15" hjul och Audi växellåda, den "tunga" ZF-låda och kanske 18" hjul?

Det är lätt 🙂 att tycka att bilarna är tunga och ofta jämför man med mer strippade bilar som inte har värmepaket, rullbälten, torkare/spolare och liknande. Har man dessutom jobbat lite med snygg inredning, kanske bra innerskärmar osv som behövs för att kunna använda bilen ökar ju vikten.

Samtidigt är det ju inte ovanligt att vikten ändå "behövs" för att klara effekt/viktförhållandet för reggning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2023-11-24 at 18:34, therealpinto sade:

Alla två 🙂 är bilar med Ford smallblock. Minns jag rätt hade den "lätta" bilen 15" hjul och Audi växellåda, den "tunga" ZF-låda och kanske 18" hjul?

Det är lätt 🙂 att tycka att bilarna är tunga och ofta jämför man med mer strippade bilar som inte har värmepaket, rullbälten, torkare/spolare och liknande. Har man dessutom jobbat lite med snygg inredning, kanske bra innerskärmar osv som behövs för att kunna använda bilen ökar ju vikten.

Samtidigt är det ju inte ovanligt att vikten ändå "behövs" för att klara effekt/viktförhållandet för reggning.

Och det sistnämnda i detta uttalande är precis varför reglerna borde skrivas om och tillåten effekt för ett fordon borde vara baserat på styvhet i ramen i kombination med köregenskaper och dimensionering av bromsar.
Dagens löjliga regelverk där vi går på vikt är så fel så det är svårt att veta om man ska skratta eller gråta.
Men det är ju iaf tur att det finns sådana som SFRO och TESTA som hjälper oss fram till grönt ljus hos transportstyrelsen 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Förresten, något helt annat som jag har fundering kring.
Har idag en 11L albee flarra med argonmix som skall bytas mot en ren argonflaska.
Fyllkostnad på 1400kr+
Ny flaska 10L oreggad kostar 1799 inkl frakt hem.
Finns det något ställe man kan fylla en oreggad flarra för ca halva priset mot en albee 11L?
Känns lite löjligt att man nästan betalar för en ny flaska vid varje fyllning med albee systemet, och jag vill bort från dom dumma maffiafasonerna!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu börjar det bli ordning o reda i garaget, kvarstår o fixa lite el o tryckluft och travers. Detta innebär att man kan börja meka nu 😁

Verkstaden däremot är desto mer jobb kvar i tyvärr innan den är fullt funktionsduglig.

 

IMG_20231227_161129_HDR.jpg

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Någon som har tips på vart man köper tillsatsmaterial med bra priser för kolstål samt aluminium primärt?
Kommer behövs tillsatsmaterial för rostfritt så småningom också, men ligger långt bort i tiden.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Någon som har tips på vart man köper tillsatsmaterial med bra priser för kolstål samt aluminium primärt?
Kommer behövs tillsatsmaterial för rostfritt så småningom också, men ligger långt bort i tiden.

Jag köper via antigen Swedol eller Verktygsboden (mest prisvärd).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
17 minuter sedan, kalle Nilsson sade:

Svets och tillbehör på nätet 

Tack Kalle,
vart därifrån jag köpte tillsist, lite tillsatsmaterial för kolstål och aluminium.
Vid senare tillfälle så skall även rostfritt köpas hem, men då jag inte vet om det blir i 316L eller 321L så ville jag inte köpa tillsatspinnar än.
Utbudet verkar smalt på 321, så lutar åt 316, men återstår o se vad det blir när man väl är där.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Händer inte mycket här, men verkstan är nästan klar och jag har inventerat vad som återstår för att kunna regga bygget.

Så för första gången på länge så är täcket borta och huvarna öppna.

Antar att jag måste bänka motorn om den strokas?

Screenshot_20240329-185252.png

Link to comment
Share on other sites

Syns det utifrån att den är strokad? Annars hade jag reggat den som orginal. Min reggades med smidda kolvar, stakar, portad topp, arp bultar och högpresterande lager - som orginal- svårt att se skillnad liksom.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, vedde sade:

Syns det utifrån att den är strokad? Annars hade jag reggat den som orginal. Min reggades med smidda kolvar, stakar, portad topp, arp bultar och högpresterande lager - som orginal- svårt att se skillnad liksom.emoji16.png

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Nej de kommer inte synas på något vis.

Men insuget blir inte original oavsett för att passa i motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

Nej de kommer inte synas på något vis.
Men insuget blir inte original oavsett för att passa i motorrummet.
Mitt var inte heller orginal, jag har spjällhus med plenum genom en intercooler utan överladdning på besiktningen. Ingen som påpekade hur jag ville ha det och blev reggad som den 147hk Mazda Lf (Duratec)som det är. samtidigt passade jag såklart på att ansöka om T12BF.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, vedde sade:

Mitt var inte heller orginal, jag har spjällhus med plenum genom en intercooler utan överladdning på besiktningen. Ingen som påpekade hur jag ville ha det och blev reggad som den 147hk Mazda Lf (Duratec)som det är.emoji16.png samtidigt passade jag såklart på att ansöka om T12BF.emoji39.png


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Fan Fredrik vad du bluffar

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kikar på lyftlösningar för garaget framgent.
Någon som testat o använda elvinsch med vajer istället för kättinglyft?
Tänker om man monterar den så den går via löphjul så får man lite extra lyfthöjd då inte motorpaketet skall få plats i höjdled längre.
https://duab.se/skog-tradgard/atv-tillbehor/vinschar/genzo-elvinsch-pw-800-kg

Håller på o städar ur det sista i garaget och hoppas vara igång och meka igen till nästa helg.
Dags o börja med punkterna som kan innebära vänte-/leveranstid.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Började kolla på att mäta ut drivaxlar.

Han som ska tillverka dem sa att mäta ut längden bara, men hur bör jag tänka när jag mäter då båda sidor har cv knut och kan röra på sig i axiellt led?

Ska båda låsas med ring mot knutarna, eller ska ena tillåtas glida i splinesen?

Och när det är fastställt, hur ska jag mäta tillförlitligt då jag manuellt får försöka centrera knutarna i deras "ring" då dom åker fritt ut/in?

Har grovkapat ett rör jag kan mäta på, men hur noga är det att cv knutarna är exakt i sitt centrum när jag mäter?

 

IMG_20240415_174731_HDR.jpg

IMG_20240415_181253_HDR.jpg





Skulle vilja passa på o fråga om någon har erfarenhet av att fjädrarna "hänger" lite också på coiloversen.
Dvs. dom är inte lika raka o fina som coilsen, utan har en lätt bananform på sig.
Man kan se det i bilden ovan att fjädern är lätt böjd utåt/framåt i fordonets riktning.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ska till o beställa växelvajrar. Tips på bra ställen o köpa ifrån mottages tacksamt 

Jag har köpt vajrar från denna firman ett par gånger. 
https://www.cable-tec.co.uk/applications/

andrew@cable-tec.co.UK

Skickade ritningar med mina mått till både växelvajrar och gasvajern.

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ska till o beställa växelvajrar. Tips på bra ställen o köpa ifrån mottages tacksamt 

Hej!
Jag har använt reglagekablar till Traktor/båt. Dessa har jag : https://www.svith.se/traktorreservdelar-hydraulik-pneumatik/hydraulik/hydraulventiler-och-komponenter/vajerstyrning/vajrar/drag-and-tryckvajer/drag-tryckvajer-1750mm.html,
men det finns massa olika. T.ex https://www.hjertmans.se/sv/produkt/styrning-reglage/motor-vaxelreglage/reglagekablar/reglagekabel-c2-183cm-6ft   Eller https://www.marinexpress.se/artikel/reglagekabel-standard-seastar-c33?aid=2498
 

36591209-origpic-f5c231.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen på vajrar, det lär komma till användning 🙂
Kollade speccen på cv knutarna igårkväll i soffan, 13mm rörelse +/- har dem, så att jag mäter speciellt exakt på centrumläget är nog knappast döviktigt.
Får se till att motor o låda sitter där det ska och köra fjädringen upp o ner o kolla av vilka längder jag kan mäta fram och ta medelvärdet som längd för drivaxlarna tror jag, så länge ingen annan har ett bättre förslag 🙂

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Krävs bogserögla på bilen för regbesiktningen?

Vill minnas det var så, men hittar inte det i boken nu när jag letar🤔

Det är inget krav med dagens regler. I de nya föreskrifterna som togs fram till 2010 och finns i SFRO röda bygghandbok (men som TS sedan drog tillbaka) fanns en text om bogseröglor. Men även då dög det med att det finns ett ramrör, bärarm eller liknande som är rimligt lätt att komma åt.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, therealpinto sade:

Det är inget krav med dagens regler. I de nya föreskrifterna som togs fram till 2010 och finns i SFRO röda bygghandbok (men som TS sedan drog tillbaka) fanns en text om bogseröglor. Men även då dög det med att det finns ett ramrör, bärarm eller liknande som är rimligt lätt att komma åt.

Aha, tack Gustaf 😁

 

Idag skruvade jag lite med stötdämparna runtom och monterade in lyftkopparna.

Ska stämma av rätt ride height och köpa förlängda fästöron för att komma närmare för att justera in det sista på höjden genom att förspänna fjädrarna.

Inga bilder togs idag tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...