Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


Recommended Posts

Tänk på både höjd och siktvinklar när det gäller montering av blinkers, minst 350 mm från mark till underkant och 45 graders siktvinkel inåt.

Oftast är montering i övre "lyktpottan" det som lirar bäst med reglerna.

Gustaf

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stolar ÄNTLIGEN hemma! Helsvart skinn med silveröljetter och gulfblå piping 👍

Konstig syn enligt mig då vi försöker vara ett öppet forum där vi delar saker å ting - högt å lågt. Det som är dåligt för en kan vara  bra för någon annan.  Varför vänta att dela med dig och låta

Gjorde ett litet överslag om vi tar ett stift med 15mm diam som sitter på radien 57 mm ut och är av 355 material och vi tittar på det som enskivig klippning då klarar det stiftet av att överföra utan

Posted Images

1 timme sedan, therealpinto sade:

Tänk på både höjd och siktvinklar när det gäller montering av blinkers, minst 350 mm från mark till underkant och 45 graders siktvinkel inåt.

Oftast är montering i övre "lyktpottan" det som lirar bäst med reglerna.

Gustaf

Uppnår båda kraven om den kläms in i övre yttre hörnet i nedre pottan. (Kollade med vinkelmått att den går utanför innerkant med 45° vinkel innåt, o det är på håret att de går)

 

Krympte en spalt lite idag, fixering o plastning, så kan man fortsätta o bredda lite imorgon höger fram tror jag, om de ska stämma 🤔

IMG_20210210_183451.jpg

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Om man kombinerar kravet 15 grader uppåt och 45 grader inåt kanske det blir problem med främre blinkers i nedre pottan? Det blir kanske en bedömningsfråga, bl.a. baserat på hur stort blinkersglaset är och hur stor del av det som ska synas inom angivna vinklar.

Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan, Anders Bergner sade:

Om man kombinerar kravet 15 grader uppåt och 45 grader inåt kanske det blir problem med främre blinkers i nedre pottan? Det blir kanske en bedömningsfråga, bl.a. baserat på hur stort blinkersglaset är och hur stor del av det som ska synas inom angivna vinklar.

Hmmm, ja då kanske man får problem 🤔

Värt o undersöka närmre, tack för påpekandet Anders.

Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, therealpinto sade:

Tänk på både höjd och siktvinklar när det gäller montering av blinkers, minst 350 mm från mark till underkant och 45 graders siktvinkel inåt.

Oftast är montering i övre "lyktpottan" det som lirar bäst med reglerna.

Gustaf

Kollar man både vertikal och horisontell vinkel i kombination?
Och sen undrar jag hur de funkar när folk sätter blinkers framför huvudstrålkastaren, då skyms ju delar av ljusbilden, är det verkligen ok?

Link to post
Share on other sites

Alla siktvinklar ska uppfyllas "samtidigt", tänk dig en pyramid i 3D från glasets centrum.

Generellt sett ska det inte sitta saker framför strålkastare men det finns kanske visst flex om man bedömer att det inte påverkar ljusbilden (för halvljus i första hand).

Gustaf

 

Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan, therealpinto sade:

Alla siktvinklar ska uppfyllas "samtidigt", tänk dig en pyramid i 3D från glasets centrum.

Generellt sett ska det inte sitta saker framför strålkastare men det finns kanske visst flex om man bedömer att det inte påverkar ljusbilden (för halvljus i första hand).

Gustaf

 

Då skulle jag säga att blinkers där jag tänkt mig utgår, klarar inte 15° upp samtidigt som det är 45° in tyvärr (är också ENDA vinkeln den inte fixar 100%) 😢
Plastar vidare på huven så länge, man hinner fundera mer på blinkers under tiden.

Finns det någon chans i helvete @therealpinto att man uppfyller kraven om den vinkeln blinkersen inte klarar täcks av ytterligare en blinkers infälld innanför grillen? (dvs. på insida av pottan för o ta vinkeln innåt)

 

 

Förtydligar lite.
Orange är tänkt placering och kategori 1.
Rosa är sidoblinkers (Denna måste räknas som kategori 5 va, inte får jag köra 1 även där?)
Grön är kompletterande blinkers för att vinkeln för orange blinkers inte täcker fullt inåt (Går det o "komplettera" döda vinklar med flera lampor för att fånga spektrat o få det godkänt?)

image.png.ea91a4af05062bdc1f42f0ce92a07f60.png

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Lite skisser som kanske hjälper;

Du ser vilken kategori som ska sitta var, dvs sidoblinkers måste vara 5 och fram måste vara 1.

Man får i och för sig ha fler körriktningsvisare men formellt sett gäller kraven för siktvinklar för varje enskild insats, dvs man kan inte ha en som klarar siktvinkeln inåt och en annan som klarar vinkeln uppåt. Det kanske kan tänkas att någon är "snäll" med den saken men jag skulle inte chansa.

Om du kollar Christers bygge från Gällivare så fick ju han in Kellermans Extreme i övre yttre hörnet för den övre strålkastaren, en montering som är närapå osynlig innan det blinkar.

Sidoblinkers har ju rätt tuffa krav på siktvinkel, den ska synas nästan rakt bakifrån (en skymd vinkel 5 grader närmast karossen är OK), minimihöjden är 500 mm så din rosa markering fungerar med all sannolikhet inte för den kategorin. Men sidoblinkers är den enklaste att lösa, det finns ju mikroskopiska LED-varianter med korrekt E-märkning både med röktonat och vitt glas.

Gustaf

 

Kategorier blinkers.jpg

Siktvinklar_horisontellt.jpg

20200821_112733 (Medium).jpg

Link to post
Share on other sites

Vet inte om du sett det eller missat? sidoblinkers och pos.-ljus tipsade@gabbes om Här i tråden för belysning (Tack Gabriel!👍) Dom är verkligen skitsmå:23:.

Jag tycker inte att det är problem att placera dessa på ett bra ställe eller det ser för klumpigt ut men det är ju upp till var och en att tycka annorlunda. Backspegeln eller i närheten av den samma är ju en annan tänkbar placering för sidoblink. Då uppfyller man även höjdkravet. Posljuset får lätt plats i närheten hel/halvljus i övre delen och då är det enkelt att uppfylla alla krav utan problem. 

20210211_103846.thumb.jpg.fe2553da7c9dab1e9900b0dd9ec6b835.jpg

Diodhuset med den mycket goda smaken att lägga upp föredömliga bilder på hemsidan där E-märkningar syns tydligt.:icon_thumbup: Fler handlare borde förstå att göra på det viset kan man väl kanske tycka?

 

 

Edited by Arto
rensade lite
Link to post
Share on other sites

Bra tips där 👍

Idag jobbades det vidare lite smått med huven, börjar närma sig en passform man kan jobba med nu, återstår lite justering båda sidor, men sen får man nog se sig som nöjd o jobba fram gångjärn istället, eller jobba in ac aggregatet där det ska sitta, blir o designa om en stötta tror jag för o få det bra.

 

IMG_20210211_191602.jpg

IMG_20210211_194256.jpg

Link to post
Share on other sites

Ska till o fästa ac aggregat snart, men undrar om man bör sätta det med gummi för o motverka vibrationer?

Tänker om värmepaketet är känsligt för vibrationsskador/utmattning 🤔

IMG_20210212_153554.jpg

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Ac agg på plats, vart tight men fick plats iaf.

Plastat lite mer på huven också, börjar ta sig till en vettig passform  som man kan vara nöjd med nu. Återstår kanten mot rutramen nu bara.

 

IMG_20210214_123353.jpg

IMG_20210214_123346.jpg

IMG_20210214_144958.jpg

IMG_20210214_145009.jpg

Link to post
Share on other sites

Håller på o bråkar o krånglar med "Foten" till främre huven, underkant mot sparklådan är nämligen INTE plan mot sparklådan, utan vinklad uppåt på insidan ca 10-15°.
Detta medför att jag får problem att få dem att styra mot stoppen då anliggning bara blir på en sida av plaststyrningen, och inte hela radien som bakre huven...

Någon annan som har sett samma sak på sitt frontklipp? Och hur löste ni stopp och styrning av huvlåsen i främre huven? (Var nästan inne ett tag på att skita i en styrkona i fram, men risken är att den vill vrida sig i fästet kanske, men kan vara värt o testa, då det skulle underlätta kopiöst och blir renare utseende)

Link to post
Share on other sites

Orkade inte invänta input, så skred till verket istället och det vart riktigt bra (är ju inbyggda styrningar i låset)

Han inte med andra sidan ikväll.

 

IMG_20210217_211616.jpg

Link to post
Share on other sites

Fått hem strålkastarna, men blir lite förbryllad.

Dom är märkta a samt hcr, men det är ingen plats i sidan för posljus. Vad innebär det? @therealpinto

IMG_20210218_173500.jpg

 

 

 

EDIT: gjorde klart andra sidan idag.

 

IMG_20210218_203842.jpg

 

 

Bjuder på ett par bilder när sparklådorna är på plats också. Dags o kolla höjd på huvens mittendel och sen plasta in kanten igen.

 

IMG_20210218_211340.jpg

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Fått hem strålkastarna, men blir lite förbryllad.

Dom är märkta a samt hcr, men det är ingen plats i sidan för posljus. Vad innebär det? @therealpinto

Det blir lite gissning, kanske att det är piratgrejer där man mixar reflektor och glas med olika specifikation?

Det går säkert att borra in hållare för parkeringsljuslampan, nu när märkningen finns där.

Gustaf

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, therealpinto sade:

Det blir lite gissning, kanske att det är piratgrejer där man mixar reflektor och glas med olika specifikation?

Det går säkert att borra in hållare för parkeringsljuslampan, nu när märkningen finns där.

Gustaf

Aha, då måste man "bara" klura ut vart man skall sätta hålet för att inte störa ljusbilden 🤔
Det är denna typ av genomföring för runt hål du tänker på då antar jag? @therealpinto BLB34-hoj-lampa.jpg.webp

Link to post
Share on other sites

Rutan ska åter på förvaring och sargen till huven är under formning/fixering.

Plastas in i veckan, sen ska placering av tanklock ske och eventuell justering av hålen i huven för dem 🙈

 

IMG_20210221_202600.jpg

IMG_20210221_213222.jpg

Link to post
Share on other sites

Undersidan förstärkt, imorn ska vi kolla om passformen är som jag vill och sen montera in tanklock och förmodligen flytta hålen för att passa 😆

 

IMG_20210222_120955.jpg

IMG_20210222_191653.jpg

Link to post
Share on other sites

Tanklock på plats, ska forma inre rörförbindelser härnäst, parallellt med kylare o annat.

Bockade innerradien på hålet för o ge lite mer styrka, och för att ge plats åt anslutningsröret som ska ner till tanken.

IMG_20210223_113618.jpg

IMG_20210223_182409.jpg

IMG_20210223_203541.jpg

Link to post
Share on other sites

Kylaren kom äntligen.

Men den fick nog sig en redig omgång i frakten, den är både skev(romb formad, gavlarna lutar) och krökt som en banan...

Dvs. Bortom räddning tyvärr😫

Ska försöka häva köpet o köpa från annan leverantör tror jag, eller svetsa egen kanske trots allt, detta kommer dra ut på tidplanen tyvärr.

 

IMG_20210226_122006.jpg

Link to post
Share on other sites

Då man fick skifta fokus pga den skeva kylaren så vart det att avsluta tanklocken och sen montera handtag, låskistor och låspinnar på dörrarna istället.

 

IMG_20210226_171224.jpg

IMG_20210226_194310.jpg

IMG_20210226_215037.jpg

IMG_20210226_215059.jpg

IMG_20210226_222429.jpg

Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Hansol sade:

 

En annan bild på liknande lösning kanske får dig att lösa gåtan 

 

1802304994_19012007325(Medium).jpg.1bfd0c14a114f75d16966f05d4b665fd.jpg

 

 

Tack för input Peter. Den används inte alls verkar de som, o jag kunde inte heller komma på något användningsområde, så verkar logiskt.

Måste se över sprinten däremot, gillar inte sgt lösningen, där sprinten kan falla rakt igenom... Borde åtminstone vara en hatt på sprinten som de du la upp.

 

EDIT: idag ska jag hämta en höglyftande palltruck, den borde gå att modifiera till ett smidigt och portabelt lyftbord som inte kräver ström 😁

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Pallyften hemma och bilen nu uppallad på 60cm för arbetshöjd.

Bearbetade lite kaross för lyktor idag. Vart täcklock till främre lyktorna samt håltagning för helljusen.

När blinkersen kommer hem ska även dom fräsas hål för.

IMG_20210228_170131.jpg

IMG_20210228_185512.jpg

IMG_20210228_185520.jpg

IMG_20210228_193325.jpg

IMG_20210228_203832.jpg

 

Just ja, är det någon som kan tipsa om vart man kan köpa effektiva cellpaket till kylare?

Ändrar inriktning och tänkte köpa cellpaket 13-15" brett och 30" högt (monteras liggandes och görs i s.k. "dual pass" utförande)

 

Hittar inga vettiga källor på cellpaket när jag söker, men har kommit fram till att GT35 och camaro ss har bra storlek på kylare som man skulle kunna kapa gavlarna på om så önskas.

Men borde vara mer prisvärt o köpa löst cellpaket i vettigt mått.

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Upplever att lyktpottorna för bakljusen ej är runda, utan lite ovala (och olika storlek i botten såklart)

Därmed får jag smått omöjligt o få dit lysena, behöver nog slipa ur lite o sen bygga mer tjocklek på insidan väggarna igen.

Någon mer som haft samma problem med bakre lysena?

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bakre lysen hittade och på G hem(original simca)

 

Screenshot_20210308-173036.png

 

 

Fick lite tid igår o fixade fäste för sidoblinkers också. Provmonterat o ser vettigt ut.

IMG_20210310_115600.jpg

IMG_20210310_115642.jpg

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Oljekylarna hittade sin plats också.

Ska vända dem upp o ner senare o göra hål o konsollen för o få in slangarna underifrån.

 

IMG_20210310_175759.jpg

IMG_20210310_175819.jpg

IMG_20210310_175832.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du verifierat att dom har rätt märkning? Då gäller det att hitta nya linser som också har rätt märkning (kanske svårare). Tipsa gärna om du hittar nåt

Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan, Jocke4U sade:

Har du verifierat att dom har rätt märkning? Då gäller det att hitta nya linser som också har rätt märkning (kanske svårare). Tipsa gärna om du hittar nåt

Det finns linser o köpa med korrekt märkning.

Inte lätts o hitta, men dom finns

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Formar och plastat nya bakstycken till ljuspottorna bak.

Plastar in dem i veckan, så kan monteringen avslutas.

 

IMG_20210314_180139.jpg

IMG_20210314_181327.jpg

IMG_20210314_200019.jpg

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Färdigställda pottor bak, nu passar ljusen alldeles prima. Tänk vad man kan skapa med några toarullar o tejp som mall 🤣

 

IMG_20210315_200818.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Roat mig med o rita in kylare som ska byggas inom kort.
Ser ut o kunna få plats med lite skohorn o hammare 🤣

image.thumb.png.dcac9fa7653aecad82a946a108c0fab1.png

image.thumb.png.536095309bbbad97dd83281f2d98a501.png

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

klämde ur mig en AC kondensor också.
Ritat efter CBS AC https://www.carbuilder.com/uk/aluminium-condensing-radiator-480-x-250-x-30-2
Finns o tillgå för den som är intresserad, ligger på grabcad. https://grabcad.com/library/cbs-ac-condenser-480x250x30-incl-threaded-connections-1

 

Edit: Kompletterar med en bild också. Placering ej spikad, då jag måste ta med slangdragning också.
Men skulle vilja ha kondensorn över ena halvan, så en av fläktarna kan jobba med ACn o den andra bara fullt flöde genom kylaren.
image.thumb.png.eafc15cd226b1ce569f73869bff2d240.png

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Har börjat pilla lite med fastsättning av främre lyktorna.

Någon som har koll vart man kan köpa plastclips som håller dom små kuländarna till justerskruvarna? (Likt bild)

IMG_20210321_203521.jpg

Screenshot_20210321-204347.png

Link to post
Share on other sites

Fixat med ramar till främre lyktorna och försöker leta mig fram i djungeln av justerskruvar att montera i ramarna för att få justeringen bakåt.

Tips på vart man kan köpa justerskruv med kulände och även plastklips mottages varmt.

 

 

IMG_20210322_202005.jpg

IMG_20210322_203819.jpg

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Klurar på hur jag ska montera justeringen smart.
Kan detta vara en bra lösning enligt bild?

image.thumb.png.884f877d755a2ecb73ff7905d22420fb.png

 

Grått är plåt, vänstra är plåt i karossen, högra är plåt i ramen till lyset.
Svart är c-clips för att låsa så skruven inte åker ut ur plåten
Rött är en fjäder för att hålla grejerna på plats (kraftigare modell för att hindra "vibrerande ljusbild" men räcker det till?@therealpinto vad tror du som sett lite lösningar?)

 

Skruven är från Volvo 140, finns liknande från volvo's äldre modeller.

 

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Det är lite svårt att gissa, fjädern bör väl vara ganska rejält hård kan jag tänka mig men det beror nog också på hur det är gjort - "låser" insatsen i gängan eller är det bara fjädern som hindrar den att röra sig bakåt?

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Vad jag kommer ihåg så var det ett spår i kutsen i änden på skruven som man trädde in i ett U-spår på hållaren till insatsen.

sen satt det väl några fjädrar nånstans också.

 

996443391_Skrmbildfrn2021-03-2313-35-13.png.2c395d058a71fead7fbaca861e85654f.png

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Vad jag kommer ihåg så var det ett spår i kutsen i änden på skruven som man trädde in i ett U-spår på hållaren till insatsen.

sen satt det väl några fjädrar nånstans också.

 

996443391_Skrmbildfrn2021-03-2313-35-13.png.2c395d058a71fead7fbaca861e85654f.png

Får leta efter lite bilder.

Det är nog som du säger ett spårat hål man för in den i, och sen fjädrar som håller det i spänn så skruven håller sin plats.

Kikade en snabbis på Biltema, dom har kraftigare fjädrar avsedda för bromstrummor som verkar lämpliga, ska kolla vilken jag köper när jag har fixat ihop grejerna.

Link to post
Share on other sites

Hittade en bild på bildelsbasen. Här syns ju spåren som skruvarna träs ner i sen har jag för mig att det var 2 fjädrar där nere tycker jag ser 2 st hål där.

318335296_Skrmbildfrn2021-03-2407-32-31.png.7ded66cc47233481ea5b11dcc09dea44.png

Link to post
Share on other sites

Tack för input Kjell, planerar för en originalliknande installation.

Idag vart de lite småpul, börjar få stopp snart om inte vattenskärningen kommer eller kylaren 🙄

Men fimpade gångjärnsfästena som utgått ur designen, svetsade klart fästet till ACn, fimpade balken vid ACn och svetsade in en plåt istället så det finns gott om utrymme nu, monterade lysena i sina ramar, och sist så fick jag fatt på en bekant som kan plana av mina uprights också 👍

Seg dag med andra ord, hände inte så mycket som jag ville.

 

IMG_20210324_174107.jpg

IMG_20210324_202048.jpg

IMG_20210324_202756.jpg

Link to post
Share on other sites

Ni som byggt era GT40, hur gjorde ni med ledning till värmepaketet från kylarvattnet?
Det börjar bli trångt i tunneln, o ett rör extra för värmepaketet i tunneln är, mjaa, besvärligt kan man säga 😅
Returen kan jag bara sticka på grova returledningen från kylaren, men tillförseln av värme lär funka innan termostaten öppnar ledningen till kylaren 🤔

Link to post
Share on other sites

Du kan ta ut fram parallellt med kylaren om du installerar en liten pump för värmekretsen. Räcker nog med 10 mm invändig slang

Viss cirkulation kan säkert förekomma när pumpen står men om det blir ett problem kan du ju sätta in en ventil

mvh Örjan

Link to post
Share on other sites
1 minut sedan, Örjan Brattberg sade:

Du kan ta ut fram parallellt med kylaren om du installerar en liten pump för värmekretsen. Räcker nog med 10 mm invändig slang

Viss cirkulation kan säkert förekomma när pumpen står men om det blir ett problem kan du ju sätta in en ventil

mvh Örjan

Jag förstår inte riktigt hur du menar, du får gärna utveckla svaret lite mer.
Pratar du om en lösning där man inte har termostat utan kör på elpump?(då förstår jag resonemanget)
Men om man har mekanisk pump och termostat som jag hade tänkt, då måste jag väl ändå ha en ledning fram iaf (returen kan jag dumpa in i grova röret från kylaren)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...