Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

SwedishGT40 wrote:
Har nu fått respons från en motorbyggare som vart intresserad av utmaningen att bygga bort "problemet" med GOX svänghjulet, dvs. balansera det för 28oz offset så att man slipper köra smidda vevar när inte behovet finns.

Återstår o se vad man föreslår för motorrecept och prisbild, men det är kul att prata med motorbyggare som är lika sjukt insnöade och entusiastiska som en annan är 🙂


Ta referenser ordentligt! Har sprungit på så många sk. experter nu som utger sig för att kunna men som intrekan ett skit. Kostade mig 30kkr när jag litade på en välrenomerad firma här lokalt som kluddade till min motor. Jag borde ha kollat nogrannare.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Har nu fått respons från en motorbyggare som vart intresserad av utmaningen att bygga bort "problemet" med GOX svänghjulet, dvs. balansera det för 28oz offset så att man slipper köra smidda vevar när inte behovet finns.

Återstår o se vad man föreslår för motorrecept och prisbild, men det är kul att prata med motorbyggare som är lika sjukt insnöade och entusiastiska som en annan är 🙂


Ta referenser ordentligt! Har sprungit på så många sk. experter nu som utger sig för att kunna men som intrekan ett skit. Kostade mig 30kkr när jag litade på en välrenomerad firma här lokalt som kluddade till min motor. Jag borde ha kollat nogrannare.

Mvh
Henrik


Tyvärr så kan även dom mest rutinerade göra misstag inom även den branschen, det tråkiga är att det blir så väldigt kostsamma misstag :sad:

Jag har en firma som jag fått rekommenderad av ett flertal personer, men oavsett så är det "enda" dom skall göra att balansera in vevpartier och borra/decka och tjockleksmäta blocket.
Allt montage gör jag själv så jag vet att det går att lita på.
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Har nu fått respons från en motorbyggare som vart intresserad av utmaningen att bygga bort "problemet" med GOX svänghjulet, dvs. balansera det för 28oz offset så att man slipper köra smidda vevar när inte behovet finns.

Återstår o se vad man föreslår för motorrecept och prisbild, men det är kul att prata med motorbyggare som är lika sjukt insnöade och entusiastiska som en annan är 🙂


Ta referenser ordentligt! Har sprungit på så många sk. experter nu som utger sig för att kunna men som intrekan ett skit. Kostade mig 30kkr när jag litade på en välrenomerad firma här lokalt som kluddade till min motor. Jag borde ha kollat nogrannare.

Mvh
Henrik


Tyvärr så kan även dom mest rutinerade göra misstag inom även den branschen, det tråkiga är att det blir så väldigt kostsamma misstag :sad:

Jag har en firma som jag fått rekommenderad av ett flertal personer, men oavsett så är det "enda" dom skall göra att balansera in vevpartier och borra/decka och tjockleksmäta blocket.
Allt montage gör jag själv så jag vet att det går att lita på.


Se till att få nogranna protokoll på allt. De klåpare jag råkade ut för hade missatvevlagren i beräkningen av bobvikter. Det resulterade i en obalans på 70g per cylinder!!! Tyckte motorn vibrerade lite mycket.....
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Har nu fått respons från en motorbyggare som vart intresserad av utmaningen att bygga bort "problemet" med GOX svänghjulet, dvs. balansera det för 28oz offset så att man slipper köra smidda vevar när inte behovet finns.

Återstår o se vad man föreslår för motorrecept och prisbild, men det är kul att prata med motorbyggare som är lika sjukt insnöade och entusiastiska som en annan är 🙂


Ta referenser ordentligt! Har sprungit på så många sk. experter nu som utger sig för att kunna men som intrekan ett skit. Kostade mig 30kkr när jag litade på en välrenomerad firma här lokalt som kluddade till min motor. Jag borde ha kollat nogrannare.

Mvh
Henrik


Tyvärr så kan även dom mest rutinerade göra misstag inom även den branschen, det tråkiga är att det blir så väldigt kostsamma misstag :sad:

Jag har en firma som jag fått rekommenderad av ett flertal personer, men oavsett så är det "enda" dom skall göra att balansera in vevpartier och borra/decka och tjockleksmäta blocket.
Allt montage gör jag själv så jag vet att det går att lita på.


Se till att få nogranna protokoll på allt. De klåpare jag råkade ut för hade missatvevlagren i beräkningen av bobvikter. Det resulterade i en obalans på 70g per cylinder!!! Tyckte motorn vibrerade lite mycket.....


Ouch, det var rätt illa. Inom racemotorer brukar man lägga toleransen på +/- 2gram.
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Har nu fått respons från en motorbyggare som vart intresserad av utmaningen att bygga bort "problemet" med GOX svänghjulet, dvs. balansera det för 28oz offset så att man slipper köra smidda vevar när inte behovet finns.

Återstår o se vad man föreslår för motorrecept och prisbild, men det är kul att prata med motorbyggare som är lika sjukt insnöade och entusiastiska som en annan är 🙂


Ta referenser ordentligt! Har sprungit på så många sk. experter nu som utger sig för att kunna men som intrekan ett skit. Kostade mig 30kkr när jag litade på en välrenomerad firma här lokalt som kluddade till min motor. Jag borde ha kollat nogrannare.

Mvh
Henrik


Tyvärr så kan även dom mest rutinerade göra misstag inom även den branschen, det tråkiga är att det blir så väldigt kostsamma misstag :sad:

Jag har en firma som jag fått rekommenderad av ett flertal personer, men oavsett så är det "enda" dom skall göra att balansera in vevpartier och borra/decka och tjockleksmäta blocket.
Allt montage gör jag själv så jag vet att det går att lita på.


Se till att få nogranna protokoll på allt. De klåpare jag råkade ut för hade missatvevlagren i beräkningen av bobvikter. Det resulterade i en obalans på 70g per cylinder!!! Tyckte motorn vibrerade lite mycket.....


Ouch, det var rätt illa. Inom racemotorer brukar man lägga toleransen på +/- 2gram.


Japp men nu är allt perfekt och bilen går som ett skott!!!
Du har mycket trevligt att se fram emot:-)

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Skönt att höra Henrik 🙂

Idag summeras lite delar från veckan samt en snabbare tillverkning av fästen i motorvagnen och montage av motorn.
Nu kan jag gå vidare till nästa etapp och provmontera svänghjul och adapterplatta :cool:

Tyvärr är det även dags att säga adjö till mitt förra projekt till helgen för att göra plats för det nya. Min kära Alfetta GT kommer att vara saknad och minnas för en lång tid framöver med sin unika 24V V6a och kompressor sjunger den vackra toner Exclamation





Link to comment
Share on other sites

Rekommendation av motortrimmar firma?
Har pratat med PPM som verkar seriösa och har bra koll, så dom ligger bra till.
Och har även pratat med enginekitracing som på telefonen verkar ha koll, men "offerten" jag fick var totalt oläslig, vilket oroar. Han verkade ha byggt för flertalet GT40 byggen tidigare dock, och ligger inte allt för långt bort från mig. ca 1 timme.

Är det någon som kan prata varmt om några företag och varför man bör välja dem?

Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Rekommendation av motortrimmar firma?
Har pratat med PPM som verkar seriösa och har bra koll, så dom ligger bra till.
Och har även pratat med enginekitracing som på telefonen verkar ha koll, men "offerten" jag fick var totalt oläslig, vilket oroar. Han verkade ha byggt för flertalet GT40 byggen tidigare dock, och ligger inte allt för långt bort från mig. ca 1 timme.

Är det någon som kan prata varmt om några företag och varför man bör välja dem?


Huuuu - den känns livsfarlig att svara på. Jag tror också att man får hålla isär motorrenoveringsfirmor som kan vara duktiga på maskinjobb inte betyder att de är duktiga på att bygga ihop motorerna eller trimma dem. Custom Racing i Örebro gjorde ett fint balanseringsjobb åt mig och var väldigt proffsiga och serviceminded men jag vet ju inte om de är bra på att trimma eller byggs ihop maskinerna. Isåfall skulle jag nog titta på ett short eller longblock från USA där der finns ett antal erkända firmor. Blir troligtvis billigare också i soutändan är min uppfatning.

Mvh
Henrik

Här är två som jag anser vara duktiga.

https://www.high-performance-engines.com

http://www.keithcraft.com

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Rekommendation av motortrimmar firma?
Har pratat med PPM som verkar seriösa och har bra koll, så dom ligger bra till.
Och har även pratat med enginekitracing som på telefonen verkar ha koll, men "offerten" jag fick var totalt oläslig, vilket oroar. Han verkade ha byggt för flertalet GT40 byggen tidigare dock, och ligger inte allt för långt bort från mig. ca 1 timme.

Är det någon som kan prata varmt om några företag och varför man bör välja dem?


Huuuu - den känns livsfarlig att svara på. Jag tror också att man får hålla isär motorrenoveringsfirmor som kan vara duktiga på maskinjobb inte betyder att de är duktiga på att bygga ihop motorerna eller trimma dem. Custom Racing i Örebro gjorde ett fint balanseringsjobb åt mig och var väldigt proffsiga och serviceminded men jag vet ju inte om de är bra på att trimma eller byggs ihop maskinerna. Isåfall skulle jag nog titta på ett short eller longblock från USA där der finns ett antal erkända firmor. Blir troligtvis billigare också i soutändan är min uppfatning.

Mvh
Henrik


Henrik, jag är inne på spåret med cratemotor eller short/longblock från USA. Vilka firmor kan vara intressanta säger du?
Jegs, Speedwaymotors eller Summit finns ju alltid men förutom de?
/Mackan
Link to comment
Share on other sites

Hej
Köpt nyligen en motor av Engine Kit Racing i Karlskoga som jag ännu inte provkört.
Mycket seriöst byggande, bra dokumentation och tar ett totalansvar för jobb som de lägger ut andra leverantörer.
Var tidigare inne på crate från Summit men finns dåliga erfarenheter från dessa och de uppenbara svårigheterna som uppstår vid ev reklamationer.
Gissningsvis är de kända leverantörerna som "Ford Performance", "Roush Yates" m.fl. ok men priset blir därefter.
För mig kändes priset acceptabelt med tanke på att fraktkostnaden blir avsevärd.
Vill rekommendera att ta ett snack med Per.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Hej
Köpt nyligen en motor av Engine Kit Racing i Karlskoga som jag ännu inte provkört.
Mycket seriöst byggande, bra dokumentation och tar ett totalansvar för jobb som de lägger ut andra leverantörer.
Var tidigare inne på crate från Summit men finns dåliga erfarenheter från dessa och de uppenbara svårigheterna som uppstår vid ev reklamationer.
Gissningsvis är de kända leverantörerna som "Ford Performance", "Roush Yates" m.fl. ok men priset blir därefter.
För mig kändes priset acceptabelt med tanke på att fraktkostnaden blir avsevärd.
Vill rekommendera att ta ett snack med Per.
mvh
Örjan


Hej, snackade med Per på Enginekit och fick det intrycket du skriver(alltså ett bra intryck).
Tyvärr motsvarar inte hans priser eller offert samma nivå(inte ens i närheten)
Han är ca 40% dyrare än PPM, dock är offerten jag har från PPM inte upplagd med AFR toppar eller cantontråg. Så då blir väl skillnaden snarare 30%.

Ska nog prata med Per via telefon igen och se vart vi landar.


EDIT: Ni som byggt med GOX-svänghjulet, vet ni om det går lika bra med startkrans från en 2,6 automat som en manuell?
Svänghjulen är mycket billigare nämligen.

EDIT2: Kollar efter tryckplattor till goxsvänghjulet och blir inte klok på om det skall vara 724 eller 754 till grejerna, 724 är för dubbelmassesvänghjul och borde vara försänkt montage på.
Men hittar inga vettiga bilder så jag ser hur plattorna ser ut i profil...
Link to comment
Share on other sites

Ny info direkt från GOX.
Detta är bilder på grejerna Göran använde sig utav för att tillverka sin version av svänghjulet.
Ska ta bilderna/numrena till Audi i veckan o se vad vi kan skrapa fram för info.
Svänghjulet är för en 2.5tdi iaf. Således också startmotorn






Har efter lite tydning lyckats utläsa följande originalkoder:
xxx141117G Tryckplatta = Sachs 724
046141031L lamellskiva = Sachs 802 (Audi 100 2,5TDI, S4 V8 etc. 91-94)
040105271F Svänghjul = Audi 100 2,5TDI.
Rekommenderad startmotor verkar vara Bosch 0 001 108 113(114)

Om dessa data är 100% korrekta och om det är vad folk överlag har använt låter jag vara osagt, men om ingen ny överraskande information blommar upp ang. detta inom några dagar så kommer jag nog beställa hem delar efter dessa uppgifter och hålla tummarna Surprised

Link to comment
Share on other sites

Min startmotor har Bosch nummer 0 001 108 113
och Audi nr 078 911 023.
Min startkrans har inte så mycket material under själva kransen som den på din bild. Uppskattningsvis är måttet mellan kuggtopp och innercirkel på mitt ca 15 -18 mm.
Svänghjulet på bilden ser inte ut att funka med tryckplattan som ska skruvas i kanten. De 5 öppningarna som man ser på svänghjulet på bilden ??
Med vänlig hälsning
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Min startmotor har Bosch nummer 0 001 108 113
och Audi nr 078 911 023.
Min startkrans har inte så mycket material under själva kransen som den på din bild. Uppskattningsvis är måttet mellan kuggtopp och innercirkel på mitt ca 15 -18 mm.
Svänghjulet på bilden ser inte ut att funka med tryckplattan som ska skruvas i kanten. De 5 öppningarna som man ser på svänghjulet på bilden ??
Med vänlig hälsning
Örjan


Det är baksidan av svänghjulet man ser på bild då det är där originalnumret är stansat.
Framifrån ser det ut som goxen nästintill.
Jag beställde en startmotor bosch 113 idag iaf. Väntar på svar från Audi för o köpa startkransen.
Ska lägga order på platta o lamell i veckan också, så länge inte massa motsägelsefull info dyker upp.
Link to comment
Share on other sites

Adapterplatta monterad och stod o vred och vände på startmotorn.
Men vette skjutsingen hur den är tänkt o sitta. Stämmer inge vidare för mig iaf.
Och ska den ligga plant mot adaptern så tar den i kanten mellan tråg och block...

Värt att nämna att det är den tidigare nämnda 0 001 108 113(114) startmotorn från bosch som enligt flertalet ska passa. Något är det som inte stämmer här.

Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Adapterplatta monterad och stod o vred och vände på startmotorn.
Men vette skjutsingen hur den är tänkt o sitta. Stämmer inge vidare för mig iaf.
Och ska den ligga plant mot adaptern så tar den i kanten mellan tråg och block...

Värt att nämna att det är den tidigare nämnda 0 001 108 113(114) startmotorn från bosch som enligt flertalet ska passa. Något är det som inte stämmer här.


Hej,
Bra fart du har!
Jag har GOX svänghjul och adapterplatta med startmotor från Audi 80/S2 (tror att det är boschnumret ovan).
Det är ruskigt tajt mellan startmotorn och tråget, jag fick faktiskt slipa på trågkanten för att få dit den. Fick även shimsa ut startmotorn ca 4mm från adapterplattan. Sedan använde jag ett vanligt tätat kullager som centrumstyrning.
/Mackan
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
SwedishGT40 wrote:
Adapterplatta monterad och stod o vred och vände på startmotorn.
Men vette skjutsingen hur den är tänkt o sitta. Stämmer inge vidare för mig iaf.
Och ska den ligga plant mot adaptern så tar den i kanten mellan tråg och block...

Värt att nämna att det är den tidigare nämnda 0 001 108 113(114) startmotorn från bosch som enligt flertalet ska passa. Något är det som inte stämmer här.


Hej,
Bra fart du har!
Jag har GOX svänghjul och adapterplatta med startmotor från Audi 80/S2 (tror att det är boschnumret ovan).
Det är ruskigt tajt mellan startmotorn och tråget, jag fick faktiskt slipa på trågkanten för att få dit den. Fick även shimsa ut startmotorn ca 4mm från adapterplattan. Sedan använde jag ett vanligt tätat kullager som centrumstyrning.
/Mackan


Men startmotorn som heter 113 har bulthålen i 180 graders delning, det har inte sprängkåpan till växellådan. den är 165ish graders delning på.
Resten är ju lösbart som du nämner 🙂

EDIT: Bygget har tagit en otäck vändning och GT Forte har återbetalat pengarna för chassiet utan information om varför.
Dom svarar inte på mail(sedan flera veckor tillbaka) och jag är nu lite strandsatt. Jag vill svetsa mitt eget chassi, men alla företag som är kvar förutom GT Forte levererar bara färdiga chassin...

Hjälp här någon???
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:


EDIT: Bygget har tagit en otäck vändning och GT Forte har återbetalat pengarna för chassiet utan information om varför.
Dom svarar inte på mail(sedan flera veckor tillbaka) och jag är nu lite strandsatt. Jag vill svetsa mitt eget chassi, men alla företag som är kvar förutom GT Forte levererar bara färdiga chassin...

Hjälp här någon???


Titta på denna tråd , han har byggt sitt chassie själv och bidrar med ritningar, om jag inte helt missminner mig finns det någon i detta forum som byggt efter dessa ritningar.

http://www.gt40s.com/forum/gt40-build-logs/32106-riviera-scratchbuilt-gt40.html

h//Peter
Link to comment
Share on other sites

Bra tips båda två!
Henrik, är ritningen gjord med CAMfiler för utskärning eller är allt ritat som ett enda objekt?

Edit: frakttips för kaross mottages tacksamt.
Försöker få ner kostnaden från horribla 2000£ i frakt(inkl. Trälår) och tänkte eventuellt köra över o hämta det.

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare nämnt så mottages tips på speditörer som kör england-sverige tacksamt, vill få ner fraktkostnaden för karossen som är beställd.

Efter överenskommelse så har jag nu en 3D ritning att jobba på och den ska modelleras lite efter mina egna önskemål innan vi sätter igång någon fabrikation.
Har beställt kapmaskin och lagt förfrågan på rörstål till ramen och även preppat svetsen med nya munstycken, gas samt en tråd med dokumenterad styrka på.
Inom ett par veckor räknar jag med att ha startat med ramen :cool:

Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Bra tips båda två!
Henrik, är ritningen gjord med CAMfiler för utskärning eller är allt ritat som ett enda objekt?

Edit: frakttips för kaross mottages tacksamt.
Försöker få ner kostnaden från horribla 2000£ i frakt(inkl. Trälår) och tänkte eventuellt köra över o hämta det.


Jag skule åka över och hämta den med trailer. Jobbigt men då kan du inspektera och ev byta delar som du inte är nöjd med. Sen kan du ju få med dig en massa annat. pundet börjar bli billigt nu.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
SwedishGT40 wrote:
Bra tips båda två!
Henrik, är ritningen gjord med CAMfiler för utskärning eller är allt ritat som ett enda objekt?

Edit: frakttips för kaross mottages tacksamt.
Försöker få ner kostnaden från horribla 2000£ i frakt(inkl. Trälår) och tänkte eventuellt köra över o hämta det.


Jag skule åka över och hämta den med trailer. Jobbigt men då kan du inspektera och ev byta delar som du inte är nöjd med. Sen kan du ju få med dig en massa annat. pundet börjar bli billigt nu.

Mvh
Henrik


Man skulle ju vilja få hem framrutan iaf, den känns jobbig o frakta annars (läs dyr) resten känns rätt så lugnt 🙂

Har idag beställt hem fyrkantsrör och 3mm plåt.
Högvis av det 😉

Edit: Länk till mig självt främst, men lite matnyttiga bilder på diverse chassin.
https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=30&t=1615316&i=20
Link to comment
Share on other sites

Då jag troligen inte kommer rita mer på den nuvarande designen så låter jag ritningen vila istället. Och har tagit ner bilderna jag postade.

Kommer posta bilder på individuella problem jag ställs för istället där folk kan få tycka till och ge input.

Utöver detta verkar jag ha problem med fukt i garaget tror jag, verkar vara väldigt lätt för naken plåt att rosta som det ser ut just nu (svänghjulet börjar redan visa rosttendenser)
Detta måste ses över!

Edit: Har pratat lite med Sachs nu, och stepdownen på svänghjulet skall vara 18,5mm för att passa helt korrekt mot 724 platta och 802 lamell.
Och mitt svänghjul är 19,5mm...
Antingen svarva ner det 1mm eller köpa 811 lamell istället och då diffar det bara 0,3mm fel i djup.
Antingen lever man med det, eller så tar man av svänghjulet 0,3mm i samband med balanseringen.

Link to comment
Share on other sites

Idag vart jag klar med första utkastet på ramen och printade lite ritningar.
Åkte över till en bekant i stan som har en gammal gtd ståendes och måttade lite med talmetern. Måtten stämde riktigt bra!

Ska nog ändra hyllan till främre spindeln/tanklocken lite bara.

Så nu har man fått en moralboost och sitter ivrigt och väntar på att få lite stålrör. 😀

Link to comment
Share on other sites

Innan du slutför designen så bör du veta om du inte redan känner till det att det finns en del problem med GTDs design av bakvagnen men att det finns bot.

http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-chassis-brakes-tires-wheels/16176-gtd-rear-suspention-mod.html

http://www.gt40s.com/forum/gt40-enthusiasts-club/49080-derek-bell-gtd-lola-suspension-paper.html

Mvh
henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Innan du slutför designen så bör du veta om du inte redan känner till det att det finns en del problem med GTDs design av bakvagnen men att det finns bot.

http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-chassis-brakes-tires-wheels/16176-gtd-rear-suspention-mod.html

http://www.gt40s.com/forum/gt40-enthusiasts-club/49080-derek-bell-gtd-lola-suspension-paper.html

Mvh
henrik


Läste lite av länkarna som du skickade Henrik, men dom verkar mest fokusera på det faktum att bilen får överdriven camber bak vid fjädringsrörelse.
Då varken komponenter eller längder/design är satt i mitt bygge än så är ju inte det ett faktum (än) eller missar jag något?
Har bara sneglat lite på rammåtten från GTD, inte infästningar etc.

Då vi ändå pratar lite geometrirelaterade saker, vad tror ni om Corvette Z06 grejer? Funderar på att köpa en hel uppsättning styrspindlar, nav, skivor och bromsok.
Dom stora plussen är: Aluminium, stora bromsar, grejer som redan passar, bra bultdelning för fälgvalet då båda är amerikanskt, Lättare att få tag i delar då det är från en produktionsbil.

Nackdelar: Dyrt, aningen exotiskt även om det är en av dom vanligare sportbilarna, nämnde jag dyrt?
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
Henrik wrote:
Innan du slutför designen så bör du veta om du inte redan känner till det att det finns en del problem med GTDs design av bakvagnen men att det finns bot.

http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-chassis-brakes-tires-wheels/16176-gtd-rear-suspention-mod.html

http://www.gt40s.com/forum/gt40-enthusiasts-club/49080-derek-bell-gtd-lola-suspension-paper.html

Mvh
henrik


Läste lite av länkarna som du skickade Henrik, men dom verkar mest fokusera på det faktum att bilen får överdriven camber bak vid fjädringsrörelse.
Då varken komponenter eller längder/design är satt i mitt bygge än så är ju inte det ett faktum (än) eller missar jag något?
Har bara sneglat lite på rammåtten från GTD, inte infästningar etc.

Då vi ändå pratar lite geometrirelaterade saker, vad tror ni om Corvette Z06 grejer? Funderar på att köpa en hel uppsättning styrspindlar, nav, skivor och bromsok.
Dom stora plussen är: Aluminium, stora bromsar, grejer som redan passar, bra bultdelning för fälgvalet då båda är amerikanskt, Lättare att få tag i delar då det är från en produktionsbil.

Nackdelar: Dyrt, aningen exotiskt även om det är en av dom vanligare sportbilarna, nämnde jag dyrt?


Hej igen, Ja det är just camberkompenseringen som är ett problem på GTD generellt sett. Hur mycket man skall ha beror ju också lite på vilken däckprofil man har tänkt att köra på.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:


Då vi ändå pratar lite geometrirelaterade saker, vad tror ni om Corvette Z06 grejer?


Jag tänkte likadant men tyckte att det var svårt att få till. Övre bärarmen hamnar väl högt upp i ramen. Det övre främre bärarmsfästet hamnade precis vid/på det tunna fyrkantröret precis under framhuven. Mitt tips är att i så fall rita noga på det innan......

Edit: å så kan man inte åka 15tum om man vill ha möjligheten.
Link to comment
Share on other sites

r-2 wrote:
SwedishGT40 wrote:


Då vi ändå pratar lite geometrirelaterade saker, vad tror ni om Corvette Z06 grejer?


Jag tänkte likadant men tyckte att det var svårt att få till. Övre bärarmen hamnar väl högt upp i ramen. Det övre främre bärarmsfästet hamnade precis vid/på det tunna fyrkantröret precis under framhuven. Mitt tips är att i så fall rita noga på det innan......

Edit: å så kan man inte åka 15tum om man vill ha möjligheten.


Menar du att det är så långt mellan original infästningspunkter i höjdled att övre bärarmen ska bultas in i närheten av dom smala rören i överkant? Det låter väldigt stort, vart ska man då bulta stötdämparen 🙂

Försöker hitta måtten på en styrspindel så man kan räkna lite, men verkar inte allt för lätt.

EDIT: Förresten, ni som byggt era egna rörramar. Vilket material valde ni att köpa och vart köpte ni det?
Jag har svårt att frambringa rätt dimensioner och materialspec i kombination.
Finns en som möter kraven men då kostar det också 3ggr så mycket och det är Heléns precisionsstålrör E220+CR2(90-100kr/löpmeter rör)

S355 är minst 3mm gods, så det blir för tungt.
Men "vanligt" E235+N verkar inte gå att frambringa, även fast det står listat hos tillverkarna.(gamla NBK märkningen)


EDIT igen: Har fått mått på corvettespindlarna, 292mm Y mått(höjdled mellan infästningarna) -15 nertill och -45 upptil ger på 292mm ca 6graders lutning mellan infästningspunkterna.
Link to comment
Share on other sites

SwedishGT40 wrote:
r-2 wrote:
SwedishGT40 wrote:


Då vi ändå pratar lite geometrirelaterade saker, vad tror ni om Corvette Z06 grejer?


Jag tänkte likadant men tyckte att det var svårt att få till. Övre bärarmen hamnar väl högt upp i ramen. Det övre främre bärarmsfästet hamnade precis vid/på det tunna fyrkantröret precis under framhuven. Mitt tips är att i så fall rita noga på det innan......

Edit: å så kan man inte åka 15tum om man vill ha möjligheten.


Menar du att det är så långt mellan original infästningspunkter i höjdled att övre bärarmen ska bultas in i närheten av dom smala rören i överkant? Det låter väldigt stort, vart ska man då bulta stötdämparen 🙂..........
...........................................................................................


Jag är lite osäker på vad du menar med var stötdämparen kan bultas. Det jag menar är att höjdmåttet från hjulcentrum till övre spindelleden är stor. Det påverkar ju vilken höjd övre bärarmen ska fästas i ramen.

Hittade en bild där Corvettspindeln (längs t.v.) jämförs med några andra. Väljer man spindeln längst till höger får ännu större problem.😉

Link to comment
Share on other sites

På länken till Wilwoodspindeln har du alla mått. En kort fråga- vad vill du ha för stuk på fälgar? Om du vill ha en del inpressning på fälgen måste du ha en spindel som inte ger dig för mycket skrubb. Max 60mm accepterar SFRO. Annars får du köra modernt stuk med plana fälgar i princip.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag tänkt rätt, känns konstigt att spindeln skall ge negativ skrub på fälgar som är lika breda som C5 kör original (17*8,5)
Fälgarna jag tänkt har ET10, original corvete runt 50, så isf. skall skrubben vara väldigt stor på negativa sidan.




Infon är: 8,5" fälg, 245/45-17 däck, ET10, 4,875" från undre spindeln till centrum med 15mm förskjutning, 8,625" från övre spindeln till centrum med 45mm förskjutning.
Förskjutningarna är räknade från navets framsida.

Så på denna bild skall iofs läggas till skivans tjocklek+centrumbultsadaptern. så ca. 5+9,5mm. Då borde jag hamna inom 0-10mm skrub.

Är jag rätt ute?


EDIT: Matnyttig sida 🙂
https://www.corvetteforum.com/forums/c5-tech/984927-weights-measurements-ratios-strengths-etc.html

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är rejält snål så varvade jag internet med jakt på spindlar och bottnade till slut i Wilwoods spindel med dropp. Den har många plus:
ger bra scrub med "djupa fälgar"
klarar 15" fälgar
Finns oändligt med bromsar att köpa som passar bolt on.
Ger normala infästningar i chassit
finns fina kulleder med olika höjder som passar.
Finns färdiga gängade svetsringar som passar dessa kulleder
har lös styrarm.
Varvar du internet igen så finns det dessutom chans att hitta A-armar som kan passa mot chassit.

Minus är att den kanske är lite tung.

En annan spindel jag gärna hade valt är Volvo 140, Fin geometri utom den nedre kulleden som gärna hade fått vara längre ned från centrum. Mycket lätt för att vara stål. Lade ned en hel del tid med att få dit den men valde Wilwood ändå till slut.

Angående materialet till ramen E235 N, så köpte jag det här i Umeå hos Gerdin och Person (Tibnor återförsäljare)

Link to comment
Share on other sites

Efter lite diskutioner fram och tillbaka så kommer det nog landa i att jag kör corvette nav+skivor från z51 fram(340mm samma offset som z06 skivan men mindre diameter) och z06 nav och skivor bak.
Bromsok från Z06 runtom och handbroms samt drivaxlar från z06.

Detta innebär att jag kommer designa egna uprights/spindlar baserat på andras ritningar som modifieras för rätt infästning för mina "bolt on" nav från Corvetten.

Det innebär också att det blir lätt att få tag i delar, att priserna kommer ner då man inte behöver vända sig till trimfirmor för belägg etc. Och så kommer tänka fälgar att passa rakt av utan specialbeställningar m.m. 😉

Har idag fått iväg beställning på rörstål till ramen samt beställt hem bromsdetaljer.
Så nästa vecka kanske man faktiskt kan börja producera något 🙂

Ska beställa hem fälgarna också tänkte jag. Så man vet vad man har att jobba med.

Bifogar lite fina bilder på Corvetteskivor så ser man lätt där att det är samma infästning/offset på framskivorna, det skiljer bara i diameter Idea







Link to comment
Share on other sites

Tomas wrote:
Har du fått någon förklaring från GT Forte varför dom inte skickade rörsatsen?


Nej, han slutade svara på mail flera veckor innan återbetalningen.
Och det verkar hålla i sig.
Jag gav upp efter att pengarna kom tillbaka och fick känna mig nöjd så.
Nu blir det en dyrare väg då material och nödvändiga maskiner kostar mer än hans färdigskurna kit.
Iofs en roligare väg, men betydligt krokigare och kanske roligare?
Link to comment
Share on other sites

r-2 wrote:
Jag handlade min på SGT i England men som du skriver, borde gå att få tag i i Svedala


Vart dyrt och omständigt att få tag i en ruta i Sverige. Det går, men det var inte självmant man fick fram en ruta. Och väntetiden var lång.
Så försöker o få med mig en från England hem helt enkelt.

Under tiden så har lite bromsar och andra Corvette grejer anlänt.
Bromsarna mäter 201mm i radie, och sticker ut strax under 50mm från navet.
Fälgarna jag har siktet på är som minst 406mm och det ger minst 2mm frigång = godkänt. Även om det är på håret.
Och ang. offset så tar jag negativt på fälgarna, och sedan bygger skivorna 7,5mm och adaptrarna 9,5mm. då får jag 24,9(fälgar std offset)+8(negativ offset)7,5(skiva)+9,5(adapter) och hamnar på 49,9mm som absolut tightaste punkt. Och den punkten är nära centrumet, där är inte bromsoket. Så det kommer funka finfint med 355 skivor och 6kolvsoken på 17" fälgar :cool:

Det som möjligen kan ställa till det är det inringade röda området. Får jag problem där så får man se om man kan skava av bromsoken lite, eller montera spacer för att lösa problemet.

Har försökt att mäta den vinkeln lite med bromsoken, och det borde gå fritt. Men riktigt säker är man ju inte förens man har provmonterat.









Link to comment
Share on other sites

Renoveringsdelar för bottenstocken har anlänt idag, även rör till bygget.
Började kapa upp alla 40x40 rör till lägsta nivån i ramen.
Måste räkna ihop lite nogrannare vad som åtgår, men det finns risk för att jag skulle behöva ett 40x40 rör till eventuellt...

Förresten, akut fråga. Någon som har tips på en bra vinkelmätare för att lätt ta ut vinkeln mellan skruvstädet och kapklingan?
Behöver kunna få till så exakta vinklar som möjligt(inom 1 grad)

Hade tänkt använda min digitala som jag haft sen tidigare, men den tar inte liggande vinklar....

Vanligt vinkelpass kanske? Typ denna







Link to comment
Share on other sites

Nu är första nivån på ramen punktad o redo för helsvetsning.
Hur gjorde ni andra med helsvetsningen, började ni mitt på en sida och körde ett kvarts varv runt till nästa sida utan stopp?

Skulle vara mycket enklare o dra från kant till kant, men då blir ju rören svagare då största påfrestningen är på hörnen.

Ramen har nu en väldigt svag fjädring uppåt, så funderar på att slipa ner punkterna och vända den upp o ner och sedan svetsa undre halvan först, för att sedan svetsa ovansidan så den får dra tillbaka sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...