Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


Recommended Posts

Tyvärr är våra bilar långt ifrån några fenomen när det gäller downforce. På den tiden var lågt luftmotstånd prio 1.

Det som har störst potential är att bygga botten så stor och tät som möjligt och att sen ha en pitch (framåt-lutning) på några grader. Det är också något som inte stör bilens klassiska utseende särskilt mycket.

För att ytterligare förbättra downforce så behöver fronten egentligen en spoiler. Man bör dock fråga sig om man inte förstör utseendet. Samma tycker jag gäller bakvinge.

Ska man ha en downforcebil så finns det andra ämnen som lämpar sig enormt mycket bättre.

mvh Örjan

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • Replies 832
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stolar ÄNTLIGEN hemma! Helsvart skinn med silveröljetter och gulfblå piping 👍

Konstig syn enligt mig då vi försöker vara ett öppet forum där vi delar saker å ting - högt å lågt. Det som är dåligt för en kan vara  bra för någon annan.  Varför vänta att dela med dig och låta

Bilen har rullat genom SFRO1 med beröm och utan anmärkningar 😁 Nu känns det extra gött i kroppen, och bygget fortskrider som vanligt snart igen.    

Posted Images

Sedan är det frågan om dessa spoilers verkligen behövs. 200 mph klarar man och det räcker mer än nog ....

Link to post
Share on other sites

Nu var ju i och för sig Enzo inte min kompis .....

Fast ändå är det hans förtjänst !

 

47088BEC-D212-415E-9BB3-D0C9DE149E43.jpeg

  • Haha 4
Link to post
Share on other sites

Hög fart på de kilometerlånga rakorna gav mycket mer än högre fart i kurvorna.

En frontspoiler skulle sänka farten något på rakorna och höja i kurvorna.

Link to post
Share on other sites
On 2020-05-01 at 16:19, Örjan Brattberg sade:

Tyvärr är våra bilar långt ifrån några fenomen när det gäller downforce. På den tiden var lågt luftmotstånd prio 1.

Det som har störst potential är att bygga botten så stor och tät som möjligt och att sen ha en pitch (framåt-lutning) på några grader. Det är också något som inte stör bilens klassiska utseende särskilt mycket.

För att ytterligare förbättra downforce så behöver fronten egentligen en spoiler. Man bör dock fråga sig om man inte förstör utseendet. Samma tycker jag gäller bakvinge.

Ska man ha en downforcebil så finns det andra ämnen som lämpar sig enormt mycket bättre.

mvh Örjan

Bygget inkluderar redan planer för slätt och så tätt underrede som möjligt, och rake är inbyggt redan.

Men då man läst om flertalet som har problem med fäste i bak vid högre farter så går tankarna direkt igång på vad som kan vara möjligt för att förbättra utan o förstöra.

Diffusor t.ex. är under bilen och skulle bara öka på tätheten av underrede mot karossens bakre/undre krökta parti, och utformningen känns som gjord för att utnyttja till just den funktionen.

 

Får se vart man landar

Link to post
Share on other sites

Preppat plåtar till tankarna inför svetsning. Nu står dom redo för första svetsrundan, sen ska luckorna till tankområdet nitas på plats innan det svetsas klart och täthetskontrolleras.

 

DSC_1324.JPG

Link to post
Share on other sites

Plåtar, insvetsning av hylsor, och rör på plats.

Helsvetsning återstår innan fästöron skärs ut och svetsas på plats.

DSC_1326.thumb.JPG.8778468f0d07fa1c07c367f7bf3f95a0.JPG

Link to post
Share on other sites

Växellådsfäste också klart numera.

Måste köra hårdare gummi i bussningarna däremot, lite för mycket rörelse för min smak. (1mm)

 

DSC_1337.JPG

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Serviceluckor till tankarmatur o nivåmätare på plats, saknas kullriga skruv bara.

 

DSC_1338.JPG

DSC_1339.JPG

 

 

 

EDIT: tog mig tid o rita in min tanke på lösning för tankband. Blir lite bockad 3mm plåt som ska agera öggla i överkant och skruvmottagare i underkant.
Bandet blir ett i tunnplåt som svetsas fast i en ände 3mm bockad som en krok, och andra änden en 3mm i vinkel med hål för m8 skruv som förankras in i mutterförbandet.
Lösningen kläs med gummi mot tank, placering rakt framför skvalpskott för att inte påfresta tanken mer än nödvändigt.

 

 

tankband.jpg

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

En fråga ang. bältesinfästning.
Är det bekräftat OK att gänga hylsor som svetsas in i balkarna för bältesskruv/öglor 7/16" UNF?

Tänkte nämligen göra just den lösningen, och då sätta fästen för både 3punkt o 4 punkts bälten (där ena uppsättningen skruvas igen när man kör på bana och vise versa)

Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan, swedishGT40 sade:

En fråga ang. bältesinfästning.
Är det bekräftat OK att gänga hylsor som svetsas in i balkarna för bältesskruv/öglor 7/16" UNF?

Tänkte nämligen göra just den lösningen, och då sätta fästen för både 3punkt o 4 punkts bälten (där ena uppsättningen skruvas igen när man kör på bana och vise versa)

Jag skulle ja. Min sjua (Westfield) hade detta och som användes vid besiktning för 3-punktsbälte .

Även GT40'n har sådana svetsade

image.thumb.png.03749fb106b0dfae47e541d31f6c6c77.png

Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan, Jocke4U sade:

Jag skulle ja. Min sjua (Westfield) hade detta och som användes vid besiktning för 3-punktsbälte .

Även GT40'n har sådana svetsade

 

Men är det gängade hylsor det handlar om då, eller genomgående hål och mutter på andra sidan?

Link to post
Share on other sites

Gängade hylsor i båda fallen

EDIT: Vet dock inte ännu om jag kommer använda dom i NeoForty eller sätta nya

Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan, Jocke4U sade:

Gängade hylsor i båda fallen

EDIT: Vet dock inte ännu om jag kommer använda dom i NeoForty eller sätta nya

Perfa, tack för svar.

Blir o köpa borr o gängtapp imorgon då.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Vågar man köpa dessa för att byta bussningar i samtliga positioner inför slutligt montage?
Är billigt som satan jämförelse med powerflex.

https://www.mekster.se/bussning-kit-polyuretan.html?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWTfPRxDFIWY5DHOMqUYeRc-ybvKmKcjCB-HGPZQewezRvUMNOxqaKBoCk7sQAvD_BwE

 

Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Vågar man köpa dessa för att byta bussningar i samtliga positioner inför slutligt montage?
Är billigt som satan jämförelse med powerflex.

https://www.mekster.se/bussning-kit-polyuretan.html?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWTfPRxDFIWY5DHOMqUYeRc-ybvKmKcjCB-HGPZQewezRvUMNOxqaKBoCk7sQAvD_BwE

Dom ser tjocka ut utanför hylsan. Jag köpte PolySport från Rally Design. Dock var dom nog lite för tajta och fick inte till det bra. Lackade ur och satte gummibussningarna från Tornado just nu. Körde även PolySport i sjuan när jag bytte bärarmar. Westfield använder Metalstic och dom var ett rent hel**e att pressa i. 

Link to post
Share on other sites

Några tips inför placering av 3p bälten?

Vad ska man tänka på, vilka vinklar o höjder bör man ha i beaktning?

 

Hittade inget om bälten i bygghandboken, därav frågan.

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Några tips inför placering av 3p bälten?

Vad ska man tänka på, vilka vinklar o höjder bör man ha i beaktning?

 

Hittade inget om bälten i bygghandboken, därav frågan.

Du har väl lite i din tråd 😉  :515:

 

Link to post
Share on other sites

Det svaret hade jag glömt 😆

Tack Joakim.

Gjorde klart locken till serviceluckan för tankarna samt skruvade in en stol igen och började klura på punkter för bältena.

Nedre punkterna var enkla att sätta, även övre för 3p blir rätt given.

Det svåra är att placera 4p bältenas övre punkter vettigt, får se hur jag löser det 🤔

Näst sista är hur jag skulle vilja ha den för o få det enkelt, men blir för brett.

Sista är hur det bör sitta, men ju svårare att få en bra fästpunkt.

DSC_1340.JPG

DSC_1345.JPG

DSC_1342.JPG

DSC_1341.JPG

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack Gustaf.

 

Bifogar lite bilder på hur mina tankar går.
Första bilden nedan är hur FEL det blir om man bultar dem på sidan om nackstödet, stor risk för att personen slungas mellan axelbanden framåt vid en kollision.

c7e2c87f-98dc-4146-b8c0-313e79d37712-xlg.jpg

 

 

 

Andra bilden nedan är hur mina tankar går just nu, att montera ett vanligt beslag ovanpå balken bakom fönstret, för att leda den genom ett skavskyddat hål i väggen. Nackdelen är att bältet då kommer in i en varm zon, inte säker på hur man ska lösa det. (skall inte vara lika brett isär som på bild)

 

HB-11-seats-1133x755.jpg

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

ytterligare en bild på den installationen som det lutar åt ser ut:
Här ser man tydligt hur infästningarna sitter, sen en vanlig bälteshälla i bultförbandet T.ex. Schroth B24 eller B64 3529120-1966-ford-gt40-std.jpg

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Nu vet inte jag hur bra det är med fyrpunktbälte när bilen inte har en båge, andra här kanske vet bättre? Annars har jag tänkt lösa ungefär med principen som på bilden men med ett runt rör och annorlunda bälten så man slipper dom stora öglorna. Fördelen tycker jag är att man enkelt kan ändra/göra om beroende på storlek på chaufför, om man ska köra med skydd t.ex. Hybrid.

 50960391_Blten.thumb.jpeg.ae1bdc1a7e246eb54ffd2c51767b3da2.jpeg

Hittade en tyvärr något suddig bild på hur det ser ut i ramen på min bil, plåtar och plattjärn med svetsade muttrar på baksidan.

1578956061_Bltesfsten.jpg.7b7c2c7b4579e42d46d6db8d9934cb9f.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Om vi lämnar kraven för gata ett tag, så är det ju faktiskt så att ska fyrpunktsbälte fungera okej så måste man använda det med en stol som verkligen är avsett för det. Den stora risken med ett fyrpunktsbälte är underglidning, man åker helt enkelt ned/fram "under" bältet. För att det ska fungera ska stolen fånga upp istället och då bör den vara vinklad i sittytan och det bör inte heller vara en plan yta utan lårstödet ska vara rätt markerat. 

Axelremmarna måste också komma rätt, både i höjd (inte för långt ned, inte för långt upp) och i bredd (som noterat ovan, risk för att de glider av annars). Det är också väldigt viktigt att få höftremmarna rätt, så de inte kommer för högt upp. Till sist gäller det att spänna bältet rätt. Först höftbanden, riktigt hårt på rätt läge över bäckenet, sedan axelbanden. Man ser många som drar höftbanden för löst för att sedan slita i axelremmarna så höftbanden sitter mellan naveln och bröstbenet...det är inte bra.

Tänker man att bältet ska tillföra säkerhet vid bankörning bör man absolut överväga 5 eller 6-punktsbälte istället. En bil som GT40 passar sällan för vanliga bälten för en "standardbil", man måste kanske titta på formelbälten eller åtminstone välja bälten som har "pull-up" för justering (dvs man drar höftremmarna mot sig för att spänna).

Gustaf

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
37 minuter sedan, therealpinto sade:

Om vi lämnar kraven för gata ett tag, så är det ju faktiskt så att ska fyrpunktsbälte fungera okej så måste man använda det med en stol som verkligen är avsett för det. Den stora risken med ett fyrpunktsbälte är underglidning, man åker helt enkelt ned/fram "under" bältet. För att det ska fungera ska stolen fånga upp istället och då bör den vara vinklad i sittytan och det bör inte heller vara en plan yta utan lårstödet ska vara rätt markerat. 

Axelremmarna måste också komma rätt, både i höjd (inte för långt ned, inte för långt upp) och i bredd (som noterat ovan, risk för att de glider av annars). Det är också väldigt viktigt att få höftremmarna rätt, så de inte kommer för högt upp. Till sist gäller det att spänna bältet rätt. Först höftbanden, riktigt hårt på rätt läge över bäckenet, sedan axelbanden. Man ser många som drar höftbanden för löst för att sedan slita i axelremmarna så höftbanden sitter mellan naveln och bröstbenet...det är inte bra.

Tänker man att bältet ska tillföra säkerhet vid bankörning bör man absolut överväga 5 eller 6-punktsbälte istället. En bil som GT40 passar sällan för vanliga bälten för en "standardbil", man måste kanske titta på formelbälten eller åtminstone välja bälten som har "pull-up" för justering (dvs man drar höftremmarna mot sig för att spänna).

Gustaf

Tack för inputen Gustaf.
Detta har diskuterats tidigare och därmed gjordes medveten lutning av stol bakåt av två syften (höjd för huvudet samt större uppfång av lår/rumpa) och bälten som var bra designade för 4punkt valdes ut (schroth ASM som släpper ena axelbältet för att slunga föraren snett inåt kupén vid kollison istället för att vara stumma och påtvinga submarining, samt pull up på höftbältena.)

Hoppas ni förstår denna enkla skiss:

image.png.81220ba8b99f5cf89a78972ed351205c.png

 

Skulle man i framtiden vilja ändra så går det alltid o svetsa in fästen för 5/6punktsbälte i golvet och byta stol, känns som en liten åtgärd i det hela.

Bild nedan på ASM bältet:

schroth_clubman_ii_asm_rgb_72dpi.jpg

 

 

Bifogar även en instruktiv video som jämför och även påvisar faran i vanliga 4p bälten kontra 4p med ASM.
OBS! Notera att detta test utfördes på till synes helt vanliga bilstolar utan lutning, dvs. det kan bara bli bättre och fungerar redan här tillfredställande.

 

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Den där filmen är inte relevant då killen sitter i en helt annan ställning i sin "pinnstol", d.v.s. som i en standardbil eller SUV. I GT40 sitter man mer i en mer halvliggande ställning med annu större risk att glida under bältet (höftremmen). Det förhindrar man med 5-6P. Ska man köra på bana så känns det lite tokigt att välja ingen båge och 4P kan jag tycka....

Edited by Arto
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan, Arto sade:

Den där filmen är inte relevant då killen sitter i en helt annan ställning i sin "pinnstol", d.v.s. som i en standardbil eller SUV. I GT40 sitter man mer i en mer halvliggande ställning med annu större risk att glida under bältet (höftremmen). Det förhindrar man med 5-6P. Ska man köra på bana så känns det lite tokigt att välja ingen båge och 4P kan jag tycka....

Du har en poäng Arto, undrar vad erfarna personer säger om stolen jag har, om lutning och kudden är för eller nackdel för submarining... (anser inte mig själv erfaren som banåkare, även om man kört en del)

Oavsett så har jag iaf valt ett bälte som går att uppgradera till 5/6p om man vill.
Men då vore det smart att integrera dom fästpunkterna nu direkt för att ha det förberett isf.

 

Är det OK att en sadelmakare gör om stolen med hål i sits för 5/6p? (Gustaf, du vet med säkerhet vad som gäller här)

 

EDIT:
https://www.schroth.com/de/produktsegmente/racing/produkte/details/show/anti-sub-strap-ii.html
Denna kan man komplettera mitt bälte med för optimering.

Anti-sub_strap_II_T-bar-056862_b-c4699213.jpg

 

 

 

 

EDIT2:

Ni som byggt och kör era GT40 på bana, hur ser era burar ut i utförandet och vad har godkänts och anses säkert?

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Tyvärr i princip omöjligt att få till i en GT40 om man vill ha instrumentpanelen lik orginal samt fortfarande ta sig in och ur bilen, har i.a.f. inte sett något som är bra. Dessutom får man ett rör att slå pannan i vid krockar även i relativt låg fart. Bur är (kanske?) ok om man kör mycket bana, är ordentligt inspänd i bra stol och har rätt hjälm/skydd. Den jag känner till som kommit närmast fungerande bur är nog @Csgt40 men även den skulle må bra av några rörstumpar till. Bara båge tycker jag är bättre om man mest åker och handlar glass. Min tanke är att köra en hel del bana men är själv mycket ambivalent vad gäller min egen bur.:unsure: 

Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan, Arto sade:

Tyvärr i princip omöjligt att få till i en GT40 om man vill ha instrumentpanelen lik orginal samt fortfarande ta sig in och ur bilen, har i.a.f. inte sett något som är bra. Dessutom får man ett rör att slå pannan i vid krockar även i relativt låg fart. Bur är (kanske?) ok om man kör mycket bana, är ordentligt inspänd i bra stol och har rätt hjälm/skydd. Den jag känner till som kommit närmast fungerande bur är nog @Csgt40 men även den skulle må bra av några rörstumpar till. Bara båge tycker jag är bättre om man mest åker och handlar glass. Min tanke är att köra en hel del bana men är själv mycket ambivalent vad gäller min egen bur.:unsure: 

Problemet som jag ser det säkerhetsmässigt är "vingarna" som bildas när man försöker sig på en båge i en GT40 (övre hörnen vid rutramen)
Dom blir i det närmaste livsfarliga vid kollision då dom kommer tryckas in mot föraren, aj aj aj.

Därav har jag valt att stärka väggen bakom förare/passagerare med stötta bakåt för att om inte annat åtminstone ha en "roll over" båge så man förhoppningsvis inte blir av med huvudet...

Link to post
Share on other sites

Största problemet jag ser är att det är svårt att bygga någonting stabilt som är någotsånär triangulerat och inte viker sig om man rullar, även om man använder rätt material efter SBF reglemente. Karossen är i plast och går i flisor vid en normalhygglig smäll.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Suttit o mätt o provat mig fram.

28cm mellan infästningarna bakom axlarna och underkant balk så sitter öglorna perfekt.

Bältet lite lätt lutande neråt bakom axlarna, och man riskerar inte att göra sig illa på öglorna som lagom låter stolsryggen passera mellan 😆

 

DSC_1351.JPG

DSC_1352.JPG

DSC_1356.JPG

 

 

Tänkt ställe att låta sadelmakare göra hål för sub straps.

Fäster balk med schroth b24 fästen under, får lagom plats 😂

DSC_1357.JPG

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Du har ju gjort researchen och valt ett bra 4-punktsbälte, klokt! Att göra hål för grenbältet är absolut inga problem.

Det jag har fått lära mig om stolsvinkeln är att det gäller att få sittdynan vinklad uppåt i framkant, helst också att stolens stomme i sig har ett underglidningsskydd - själva sittkudden är nog oftast för mjuk för att hindra underglidning.

Diskussionen om "rejsbälten" och bil utan skyddsbur tycker jag är lite överdriven. Visst kan det finnas en viss risk att bli träffad av ett inträngande tak men speciellt i en bil som en GT40 är den risken knappast mindre med 3-punktsbälte. Dessutom får man väl anse att risken för att välta en GT40 är lite mindre än till exempel en Fiesta... På bana är det en fördel att sitta ordentligt för att kunna undvika olyckor också.

Gustaf

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Små sportflygplan har vanligen 4 punktsbälten. Segelflygplan kan ha en sittpossition  som är mer liggande än en GT40.  Underglidning i bältet är inget problem om man spänner fast sig rätt. Det viktiga är att man alltid spänner midjeremmen först, ska man flyga avancerad flygning så spänner man tills man inte kan röra höften. Det är nämligen ett helvete att upptäcka att man slarvat med fastsättningen när man väl hänger upp och ned. Axelremmarna ska bara vara ett stöd och inte utgöra någon nämnvärd belastning i inverterat läge.  5-6 puntsbälten förekommer men är relativt ovanliga, det finns även lösningar med 4 punktsbälte och ett extra midjebälte med lastspännare.

Har flera gånger sett banåkare som  spänner bältet med axelremmarna så att låsningen hamnar runt naveln. 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Har man kört bana och dessutom tyvärr behövt nyttan av bältet så funderar man inte ens om man ska ha fyrpunkts eller sexpunkts bälte. Ett sexpunktsbälte sitter så mycket bättre.  Samma sak med hybridskydd eller ej. 

Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Lådan halvvägs på plats, slut på svetsmuttrar orsakade stopp i bygget tyvärr.

 

DSC_1362.JPG

Vilken beteckning på batteriet ?

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En fråga riktad till er som byggt och besiktat era byggen.
Vid vilken tidpunkt valde ni att göra byggbesiktningen?

Jag tänkte göra klart infästningarna för bälten, stolar, batteri, växellåda, kunna provtrycka bromsstället och ha bilen rullandes.
Då känner jag att den borde vara redo för en byggbesiktning.

Eller måste jag ha svetsat på ALLA plåtar och fästen på chassiet för att kunna byggbesikta? (Chassiet är ju klart i sin grund, återstår mindre plåtar och fästen för komponenter)
Isf. måste ju karossen passas in för att svetsa på gångjärn o fästen, plåtar för dörrgångjärn, fästen för expansionskärl, oljekylare etc etc.
Hur långt måste man som sagt gå innan byggbesiktningen utförs?

Edited by swedishGT40
Link to post
Share on other sites

Jag ställde samma fråga och det är viktigt att grundstommen är klar och helsvetsad utan slipade svetsfogar så man kan göra en helhetsbedömning att det kommer fungera. 

Jag hade inte alla fästen klara och har även ändrat något fäste efteråt. Däremot har jag inte gjort någon strukturell förändring. Jag hade t ex inte dragit alla bromsrör men hälften samt satt dit de primära funktionerna för handbroms, bromsar, motor, växellåda, kardan. o.s.v. 

Min 1a var ganska enkel skulle jag säga och inte mycket testades eller kollades på. Det togs en massa kort och det kollades runt. Kan också varit för att jag hade gett väldigt mycket information fram till SFRO i form av hur det fungerade i styrning och teckniska detaljer.  Eller så tyckte han att det såg good enough ut och att det bara var att köra 🙂  Jag hade förväntat mig mer hoppande på ramen och testande av styrning och annat....

Finns bild i min tråd hur den såg ut när jag åkte på sfro1. 

Link to post
Share on other sites

Precis, ta dialogen med din besiktningsman om när det är rätt läge.

Generellt sett är det som Daniel säger, viktigast att stommen är klar och att man kan kontrollera hjulupphängningar, styrning osv. Jag brukar också tipsa kunderna om att försöka göra saker som är svåra att kontrollera och åtgärda senare besiktningsbara. Ett exempel är pedalställ, det är en stor fördel om det är gjort så man kan provbelasta det inklusive infästningar till bromscylindrarna. Om det är bristfälligt och det upptäcks vid slutbesiktningen är det jättejobbigt att fixa i de flesta fall.

Gustaf

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ny frågeställning.

Krängningshämmarens vara eller inte vara.

Ser vissa byggen med, o vissa utan.

Planen var att inte ha krängare, men man kanske ska tänka in dem o fixa fästplåtar i chassi och fästen i bärarmar om man skulle vilja addera dem senare?

Link to post
Share on other sites

Ny fråga,
Ni som kör med audi låda, har ni kört audi knutar och ny axel bara?
Jag är lite kluven vad jag ska sikta på. plockar jag ihop nya prestanda-knutar, axlar o medbringare så landar man norr om 20'.

Inte så ekonomiskt attraktivt om vi säger så, och säkerligen overkill också.

 

Vilken väg valde ni andra som bygg ihop att gå med axlar o medbringare?

Link to post
Share on other sites

Känns som en frågetävling snart det här 😂
Men ny fråga:

Pedalstället har ju samtliga cylindrar med 3/8 uttag, och kopplingsröret har jag fått lära mig ska vara 1/4" för att vätskan ska flöda tillbaka tillräckligt snabbt för det snabba flödet från kopplingen när den går i retur (till skillnad från bromsarna som knappt backar)
MEN, finns ju inte 3/8 nipplar för 1/4" rör..... Sitter o letar adaptrar o övergångar för o få ihop det, men då kommer frågan istället.
Hur kör ni från kopplingshuvudcylindern? Rördimension o eventuella lösningar för att komma upp i dimension och eventuella problem ni upptäckt om det är så att 3/16 rör är för klent för kopplingen.

Link to post
Share on other sites

Jag kör samma slang på både koppling och broms mellan cylinder och behållare. Har inte haft något problem direkt som jag märkt.

 

Dvs 3/8

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...