Jump to content
swedishGT40

GT40 replikabygge med Svensk design

Recommended Posts

Hittade fler på samma spår

Om man bygger en vägg eller balk mellan tank och batteri och sen använder en tät batteribox så borde det vara rätt så säkrat. Iaf i GT40 mått mätt 🙄

tmp_2313.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

..............Då mitt chassi har bredare förarplats och smalare tunnel så kan man nog glömma o dra kablage via tunneln iaf, blir trångt nog ändå...............

Som sagt, allt är en kompromiss, dras med samma problem:rolleyes: För att döva min fobi kontemplerar jag att dra kabelstammen i en svart strumpa i hörnet längs tunneln, alt. golv/sida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odyssey extreme 30 blir de nog, 34Ah batteri med bra startström och borde utan problem orka stånka igång en V8 med korta kablar.

Hamnar bakom passagerarsidans tank enligt bild.
Slutgiltig position på nivåmätare och tankarmatur kan ändras lite när mer info inkommer.

image.png.9772eeedee077b5e979ba19b836c896b.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har en måttsatt ritning eller 3D modell av en 6x10" fläns? (standard 24bult för bränsleceller)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Senaste ritningen, jag har kollat lite och för att det ska bli bra med tankmodulen så måste den sitta så nära den vertikala sidan som möjligt. Därmed kommer jag kapa loss det främre triangulerande staget och fästa det mot 40mm balken istället för 25mm balken och därmed spara mig ca 25mm innåt.
Detta möjliggör att jag kan skjuta in bränslepumpsmodulen 15mm och ha 10mm marginal mot balkar när den är monterad.
(Röda måste skäras loss och även några sidor i andra änden staget, sen vinklas den om för att svetsas in mot 40mm balken istället.

Förhoppningen är att nu få mått eller 3D modell för en 10x6" fläns att skära ut och svetsa in så kan man husera både nivåmätare och pumpmodul under samma lucka.

image.png.f3f23868c1d052b73edee10ab38994e3.png

 

Ska avvakta lite med detta dock, för om jag har tur så kanske inte pumpen verkligen kräver hela "cylindern" som jag mallat för i yta, så då kanske den kan få smita in lite fint mot kanten istället. Får köpa hem en modul o se helt enkelt.

Edited by swedishGT40

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Design av inre plåtar pågår.
Någon som känner sig manad att tycka till?

Har kört 25mm hål uppe i hörnen och 30mm på mitten då man ändå vill ha utbyte mellan plåtarna rätt så snabbt upptill.
Sen har jag 15mm hål nertill och dom plåtarna som rör sig på var sida pumpen har inget hål nertill, bara manluckor på 30x30mm (behövs större?) för att stänga in bränslet runt pumpen.
Manluckorna kommer inte bli täta, utan endast agera som skvalpstängande luckor tänkte jag.

Ris och ros, bra eller dåligt? Högt till tak här, vill inte designa om 🙂

image.thumb.png.5aa42ad99db6606babd1e80e1e0b8b9d.png

 

Läggs även upp i separat bränsletankstråd.

 

EDIT: Denna typ av "trapdoor" borde funka finfint. https://fuelsafe.com/td150
TD150P-web.jpg

Edited by swedishGT40

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bara fyllt mina med explosafe aluminium bollar. Hade också tänkt göra som du men tyckte detta fungerade bra.

IMG_20181029_195024.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Jag har bara fyllt mina med explosafe aluminium bollar. Hade också tänkt göra som du men tyckte detta fungerade bra.

IMG_20181029_195024.jpg

Den planen hade jag med, men den svenska sidan är död. Har dom konkat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet av skvalpskott är att du inte behöver hålen mitt på plåtarna. Du vill inte att bensinen ska "skvalpa" fram och tillbaks vid körning utan endast rinna mot pumpen i samma takt som pump/motor förbrukar bränslet. Hål i underkant och ovankant för avluftning mellan skotten räcker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite ändringar till tank gjorda, volymen har dragits ner ca 5 liter per tank och ligger nu på 37 liter styck, vilket medför att jag får plats med en extra förstärkningsbalk mellan tank och bakre delen, där kommer jag sen också lägga en skiljevägg i plåt för att motverka inblandning av eventuella gnistor/eld från batteri till tank.

image.thumb.png.07df6dd7cb30597263a10816f763cf7f.png

 

Nu är det dessutom bra med utrymme för batteri och hållare och kanske kanske så kan man trycka in ett eldbekämpningssystem som skall släcka runt tankar och motorrum i första hand. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

https://www.bildelarstore.se/hella/blinker-932886
Främre blinkers vid halv/helljus? Godkända för den positionen iaf, o sen skulle jag vilja ha liknande på sidan för att lägga längs med yttersida skärmar.

 

För arkiverings skull så skriver jag ut artikelnummer: 2BA 008 221-007
Även för mitt eget minnes skull så någon kan påminna mig senare 😉

 

EDIT: Lägger även till en potentiell sidoblinkers kategori 5.
https://shop-ditlevsenimport.dk/12-24-volt-1907/led-blinklygte-pro-penny-12-24v_40002901-p2448

 

Ett par till på denna sida, en bit ner, genomskinliga och mer diskreta.
https://www.bildelarstore.se/search?keyword=blinker&brandNo[0]=2&page=12
2BA 354 294-011 samt 2BA 354 294-021

 

En jäääävligt snygg variant. 
https://www.bildelarstore.se/hella/blinker-932908
2BA 009 001-001

 

Måste säga att jag skarpt gillar hellas 2BA 008 samt 2BA 009 serier, och dom finns i många varianter med godkännanden för diverse positioner 👍

Edited by swedishGT40
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gillar verkligen allt matnyttigt du postar👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns många E1 blinkers som estetiskt ser bra ut men tyvärr är alla dessa alldeles förstora och blir svåra att passa in i o m 350-400 mm höjd från backen kravet.
När det kommer till E5 blir det genast så mycket bättre då finns det nästan en ocean av varianter att välja på.

För egen del så har jag valt att gå på en liten halogen blinkers , idag är den inte besiktningsbar men med tanke på min byggfart så räknar jag kallt med att
SFRO hinner få i genom sin önskan om förändring i fråga hos transportstyrelsen till mitt problem blir aktuellt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är ett tag innan jag e där. Får se hur jag tacklar belysningen då.

Idag kapade jag ur och la om snedsträvan ovan tankarna, denna ger nu plats för tankarmaturerna 👍

 

DSC_0836.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom lite smått idag, gångjärn till dörrar, handtag med låsmekanism(ingen låsbygel...), Tanklock externa och interna.

 

DSC_0837.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut att komma från södra England🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 2019-07-01 at 20:29, Arto sade:

Ser ut att komma från södra England🙂

Rätt noterat 👍

Svetsade ihop stagen mellan sidorna och stötdämparfästenas stödstag samt infästningen till pedalstället.

Ska kolla lite på hur saabs rattväxel sitter, men borde vara ledad punkt vid bakre fästet, vill dock verifiera innan fäste tillverkas och svetsas in.

Sitter o ritar på styrväxelplåten nu, funderar på att kanske använda rörklammerfästen för 40mm rör.

Mycket billigare och mindre tillverkningstid.

DSC_0838.JPG

Edited by swedishGT40

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-07-01 at 20:29, Arto sade:

Ser ut att komma från södra England🙂

Med det så antar jag SouthernGT, elller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan, Jocke4U sade:

Med det så antar jag SouthernGT, elller?

Det stämmer, gillar tanklocken med gjuten botten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Arto sade:

Det stämmer, gillar tanklocken med gjuten botten.

Vem gör inte det? 😄

Sitter och kikar på färdiga rörklammer istället för att tillverka fäste för styrväxeln, och då kikar jag främst på aluminiumserier.
Någon som testat hållbarheten i plastmodellerna, sparar man vikt och är det värt det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan, swedishGT40 sade:

är det värt det?

Nej,😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag vart det annan fokus.

Städning och mer organisering...

Men det gav något bra också, fick upp svetsdraperiet och passade på att skapa ett förvaringsutrymme för balkar inuti takets i-balk.

DSC_0840.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Efter lite mätning och tillverkning så åkte fästen på plats för rattstången med 15° lutning som utgångsläge.

Äntligen steg i rätt riktning gällande styrinrättning 👍

DSC_0842.JPG

 

Just ja, fick ordning på trögheten med justering av rattstången, nu glider den som den ska.

Edited by swedishGT40

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Början till fäste för inre rattstångsled på plats.

När positionen är säkrad så ska jag sätta förstärkning på den.

 

DSC_0844.JPG

Edited by swedishGT40
bild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kanske man blir bannad när man lägger upp porr, men vem kan låta bli 😁😁😁

 

DSC_0858.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Nu kanske man blir bannad när man lägger upp porr, men vem kan låta bli 😁😁😁

 

 

Lite fredagsmys kan ju aldrig vara fel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyckades klämma in plåten för styrväxeln mellan lite semester 😁

Har inte tagit ut montagehål än då jag inte bestämt hur justeringen för infästningen till styrväxeln ska se ut.

Räcker upp/ner? Då är det enkelt, men vill man kunna justera sidled så är det värre, funderar på om man ska köra rörklammer då man har 5mm att shimsa med i sidled pga måtten.

 

DSC_0862.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...