Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Skulle vilja bespara mig ett antal givare och utgångar och frågar därför någon bättre vetande om det finns någon canbusdriven samlingsenhet man skulle kunna ha vid motorn o dra in alla givare till, sen motsvarande vid instrumentpanelen för att driva alla instrument.

Någon som har koll?

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna, är jo precis vad jag önskar, fast hade hellre haft rtd och 0-5v ingångar bara.

https://www.ddesign.nu/product/6-kanals-can-sensor-modul-aem

 

Edit: tänker ju lite tokigt kom jag på, egentligen är det tvärtom som vore bäst, dvs. Att jag trådar in givarna till ecu och sen skulle jag vilja driva flera instrument på canbus.

Detta för att spara lite och slippa ha t.ex. 2st tempgivare, bara för att köra instrument och signal till ecu som två separata kretsar.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Svarvade klart mina rullar, men plåtmaskinen är för vek, och den orkar helt enkelt inte hålla emot tillräckligt för att skapa deformationen som önskas...

Någon som har grejer för att kunna hjälpa mig göra ca 25mm breda rillor i tröskelplåtarna?

Eller kanske tips på vart man kan vända sig(ovanligt breda rillor)

Är 2mm alu.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-14 at 12:30, Tomas m sade:

Tror du kan göra det med Maxxecu motorstyrningar, men kanske bara på en skärm och inte analoga mätare.

 

On 2021-11-14 at 13:15, ulwe sade:

När det blir dags för detta, många år dit för mig, så siktar jag på något som detta, lite modernare. Kanske inte vad du är ute efter, men...

https://dd-efi.com/collections/digital-dash

 

Som ni var inne på lite så verkar det som att de flesta sprut fixar o driva nya displayer och mätare som är digitala o går på canbus.

Värre med mina mätare då dom är retro och inte kompatibla med canbus 😕

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett försök att svarva en slagdel för tryckluftshammaren. Den vart bra, men resultatet av att försöka forma en profil i aluplåten för sparklådorna däremot vart inte bra, den orkar inte och är svår att kontrollera 🙄

 

Ska man ge upp och försöka få tag i alulister likt dessa istället och sen låta dom smälta in med pulverlacken kanske?

https://eliselektro.no/produkt/gpo-sporpinne-halvrund-profil-glasspolyester/

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-14 at 08:43, swedishGT40 sade:

Skulle vilja bespara mig ett antal givare och utgångar och frågar därför någon bättre vetande om det finns någon canbusdriven samlingsenhet man skulle kunna ha vid motorn o dra in alla givare till, sen motsvarande vid instrumentpanelen för att driva alla instrument.

Någon som har koll?

Jag har inte koll på din setup på motorstyrning men tänker spontant att det känns enklare och tämligen okomplicerat att bara dra ytterligare några sladdar direkt till panelen. Det är ju lågförbrukare som bara behöver tunna ledningar. Hur många givare/sladdar handlar det om?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

Jag har inte koll på din setup på motorstyrning men tänker spontant att det känns enklare och tämligen okomplicerat att bara dra ytterligare några sladdar direkt till panelen. Det är ju lågförbrukare som bara behöver tunna ledningar. Hur många givare/sladdar handlar det om?

Ville spara mig lite grejer och få en renare installation, men så blir inte fallet och det kommer bli som du säger för att lösa det smidigast.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat samla lite delar för a/c systemet, det jag har svårt o hitta från lämplig handlare som åtminstone ligger inom eu är gummigenomföring för slang.
Tänker mig köra genomföring som tar #6 - #10 slang genom båda skotten i fotbrunnen, det skulle reducera antalet kopplingar och potentiella punkter för läckage.

https://nostalgicac.com/grommet-6-10-a-c-hose.html
Länken är exakt vad jag är ute efter, hittar bara ingen som säljer samma i eu.

Någon som har bra tips?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-26 at 13:20, Magnus. Viktorsson sade:

Du kan inte använda universal typ dessa

https://www.carbuilder.com/uk/bulkhead-grommet-pack-of-20

 

 

0023497_bulkhead-grommet-pack-of-20_625.jpeg

Klart det gör, men ibland är man lite väl detaljstyrd (läs detaljstörd)
Och jag har numera snöat in mig på att köra en genomföring för dubbla hål för att spara plats och få det så snyggt som möjligt.

Något likt dessa:

Double grommet for heater matrix hoses

 

 

För övrigt inväntar jag lite material för stunden, så pular med o försöka rita upp kabelstammarna i något lämpligt program för att så småningom kunna inhandla allt material för elen jag behöver och sätta igång och skapa kabelhärvor som behövs.

Link to comment
Share on other sites

Pular med elschema för projektet och börjar fundera på placering av säkringsboxar.
Har ni några fina tips och idéer att dela med er på bra placeringar som är åtkomligt?
Hade först tänkt ha dem i samma härva som instrumentpanelen, men blir osäker på om det är en så bra idé, då jag har svårt att hitta ett åtkomligt ställe för säkringsboxarna då.

Gärna nå bilder om ni har så man kan visualisera lite 😄

Link to comment
Share on other sites

Sitter och försöker pilla ihop vilka indikeringslampor man behöver enligt Transportstyrelsen/SFRO.

Varningsljus GUL (hög temp, fläktar går)
Handbroms RÖD
Ign(batteriladdning) RÖD
Helljus BLÅ
Dimljus RÖD eller GRÖN?
Halvljus? (Behöver denna indikeras?)

Något som saknas eller inte behövs?
 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, jag hör vad ni säger, skönt o veta att kraven är lägre ställda än jag själv hade på vad som anses "nödvändigt" gällande indikeringar i kupén.
Blir dock följdfrågor.
T.ex. om jag adderar dimljus och backljus bak på bilen så undrar man vilka höjd och siktkrav det föreligger på dem, om isf. några alls då dom egentligen inte krävs från början?
 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Tack för svaren, jag hör vad ni säger, skönt o veta att kraven är lägre ställda än jag själv hade på vad som anses "nödvändigt" gällande indikeringar i kupén.
Blir dock följdfrågor.
T.ex. om jag adderar dimljus och backljus bak på bilen så undrar man vilka höjd och siktkrav det föreligger på dem, om isf. några alls då dom egentligen inte krävs från början?
 

Om man väljer att ha dimljus etc. så ska de uppfylla siktkrav, monteringshöjder etc enligt kapitel 21 i TSFS 2013:63. Det gäller även indikering etc. i förekommande fall.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Om man väljer att ha dimljus etc. så ska de uppfylla siktkrav, monteringshöjder etc enligt kapitel 21 i TSFS 2013:63. Det gäller även indikering etc. i förekommande fall.

Gustaf

Tack Gustaf, har nu läst in mig på detaljerna om jag väljer dimljus och backljus bak.
Dom jag har fram är extra fjärrljus, och inte dimljus, men det är just bak jag hade funderingar som nu är under kontroll.

För övrigt @therealpinto, måste extra fjärrljus fram gå samtidigt som helljusen, eller kan dom aktiveras separat? (men med krav att helljusen måste vara på för att kunna aktiveras)

Link to comment
Share on other sites

Det krav som finns för "fjärrstrålkastare" är att de ska släckas när man släcker helljuset. Inget krav på att de måste tändas med helljusen.

Tänk dock på monteringen, att fjärrljus inte får sitta utanför halvljusen (i bredd alltså).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, therealpinto sade:

Det krav som finns för "fjärrstrålkastare" är att de ska släckas när man släcker helljuset. Inget krav på att de måste tändas med helljusen.

Tänk dock på monteringen, att fjärrljus inte får sitta utanför halvljusen (i bredd alltså).

Gustaf

Perfekt, då blir det kanon.
Se bild för hur placeringen blir, dvs. parallelt med halvljusen/övre helljusen.
Superformance's Le Mans-winning Gulf Ford GT40 replica is ready to join  your car collection

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på vart man hittar bra utbud på enfärgade och tvåfärgade ledare till bilen?
Köpte från conrad till förra projektet, men deras utbud på just ledare verkar kraftigt ha försämrats, är bara enfärgade ledare att välja på tyvärr...
Behöver kunna köpa på metervara så jag kan plocka ihop det jag vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare handlat av Vehicle Wiring Products i England, men senast blev det Laitis. Nu finns de kanske inte i Västmanland men har du någon Autoexperten där kan det funka. Inte lika billigt som England före Brexit...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-10 at 07:36, therealpinto sade:

Jag har tidigare handlat av Vehicle Wiring Products i England, men senast blev det Laitis. Nu finns de kanske inte i Västmanland men har du någon Autoexperten där kan det funka. Inte lika billigt som England före Brexit...

Gustaf

Dom hade bra med kontakter och stift, men hittar ingen enkelledare, är jag blind?

 

Edit: Lutar åt wiring products för de flesta artiklarna, men bjprace kabelhållare.

Riktigt bra utbud och vettigt pris hos engelsmännen för en gångs skull.(särskilt på 1mm² ledarna)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Jag har använt 1 mm2 thinwall;

https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/c-1-home/c-48-cables/c-198-single-core-pvc-thin-wall-cable/p-973-16-5-amp-1mm-sq-32-0-20

Den är smidig och bra, tycker jag. Jag har försökt köra Ford-standard så långt det går med färgerna vilket underlättar lite i mitt fall.

Gustaf

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Jag stötte på en konstig skrivelse i SFRO handbok, måste man verkligen fixera kabelhärvan var 10e cm?
Det låter helt absurt tätt klamrat...

 

Nej, det är kanske en lite märklig skrivning inser jag nu. Det handlar om att klamra så tätt som det behövs för att inte elsystemet ska skadas. På vissa ställen behövs säkert klammer tätt men på andra, glesare. Det beror ju också på hur flexibel härvan är just på den platsen.

Vi får se över texten så det det blir tydligare.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Lödde ihop tryckrören för a/c systemet genom tunneln idag. Fick tag i en större gasflaska och munstycke, och då gick det finfint o löda.

Vad är det för lod du använt och var har du köpt det?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, bexander sade:

Vad är det för lod du använt och var har du köpt det?

https://www.svetsochtillbehor.se/aluminiumlod-7822-nc-20x500mm-5stfp/
Dom är INTE billiga, men såg det som ett kul projekt att testa o löda egna rör.
Men man lär ha aluminiumkopplingar/skarvar att löda mot alurören, annars kan man nog få problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Hansol sade:

Svårt o tolka översättningen fullt ut, men jag läser det som att den är ren aluminium?
Då lär det inte vara rolig att gassvetsa med, då den inte kommer smälta förens kopplingar och rör också smälter.
Bör vara blandad med minst 20% zink, o gärna lite flussmedel för att greppa bra.
Men jag följer bara rekommendationerna från min svetsare, har knappast någon doktorand i ämnet 🙂

Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Svårt o tolka översättningen fullt ut, men jag läser det som att den är ren aluminium?
Då lär det inte vara rolig att gassvetsa med, då den inte kommer smälta förens kopplingar och rör också smälter.
Bör vara blandad med minst 20% zink, o gärna lite flussmedel för att greppa bra.
Men jag följer bara rekommendationerna från min svetsare, har knappast någon doktorand i ämnet 🙂

Bra svetseffekt och låg smältpunkt. Utmärkt lödbarhet och korrosionsbeständighet, hög värmeledningsförmåga, hög elektrisk ledningsförmåga och utmärkt bearbetningsprestanda. Inget lödpulver/flush behövs, samt en smältpunkt vid 400 grader. Tycker att det uppfyller kravebild för lödning. 

 

Sen var det bara ett förslag , då Meltolit är förhållandevis dyrt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Hansol sade:

Bra svetseffekt och låg smältpunkt. Utmärkt lödbarhet och korrosionsbeständighet, hög värmeledningsförmåga, hög elektrisk ledningsförmåga och utmärkt bearbetningsprestanda. Inget lödpulver/flush behövs, samt en smältpunkt vid 400 grader. Tycker att det uppfyller kravebild för lödning. 

 

Sen var det bara ett förslag , då Meltolit är förhållandevis dyrt alternativ.

Låter bra, skulle ha köpt dem istället då kanske 😆

Link to comment
Share on other sites

Drog rören i tunneln idag, behövs lite justeringar med infästningen för att bli optimalt (varenda mm räknas...)

I ett senare skede ska jag leda om övre kylarröret så det ligger jämsides det undre framme mot kylaren.

 

IMG_20211215_193050.jpg

IMG_20211215_193058.jpg

IMG_20211215_193121.jpg

IMG_20211215_193108.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Monterat tankarmaturer för nivåmätning och soppapump.

Monterade även huv för att försöka konstatera lite hur jag gör med kylkanaler till bromsarna.

Smygstartade lite med serviceluckor och urtag för spolarbehållare i topplåten i främre motorrummet, bilder på det sistnämnda kommer senare när det finns något o visa.

 

IMG_20211217_193340.jpg

IMG_20211218_143803.jpg

IMG_20211218_182514.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Börjar komma hem delar för kabelhärvan så smått, brytare, knappar, instrument, lampor, säkrings och relähållare, krimphylsor med krympslang och lödskarvar med krympslang med mera.
Väntar med o köpa kablaget då jag vill färdigställa underlagen 100% så jag kan handplocka rätt färger och dimensioner och inte köpa mer än nödvändigt.
Ska även köpa på mig lite kontaktstycken och reläer snart, men vill få hem sprutet först och verifiera lite detaljer som idag saknas.
Ska färdigställa plåten jag nämnde sist ikväll tänkte jag, o sen får det nog varvas ner lite i julveckan som det är för att spinna upp igen i mellandagarna.
Hoppas få hem kylaren igen snart så man kan fixa infästningen till den och även skära ut för rören som ska ansluta så jag får iväg den på sista svetsningen.

Kort sagt, det jobbas på bred front med alla möjliga detaljer och delar 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Fick plåten på plats idag, dags o varva ner inför jul nu då 😆

Jaha, jag känner snarare att det är dags att varva upp när det blir lite ledighet 😄 (fast inför jul är det lite för mycket annat skit 😉 )

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Väntar med o köpa kablaget då jag vill färdigställa underlagen 100% så jag kan handplocka rätt färger och dimensioner och inte köpa mer än nödvändigt.
 

Räkna med att Merphy kan ställa till oreda så köp lite mer än vad som behövs

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Jocke4U sade:

Jaha, jag känner snarare att det är dags att varva upp när det blir lite ledighet 😄 (fast inför jul är det lite för mycket annat skit 😉 )

Jag varvar upp i mellandagarna när det är barnfritt, men måste ha delar att varva upp med också 😆 (tjatar på svetsaren o bränna ihop gavlarna på kylaren i veckan)
Beställt hem så kallade butt splice hylsor med krympslang och en annan variant med lödring och krympslang(att använda inne i bilen där kablarna inte behöver flexa)
Se bilder.
Kabelanslutningar lödkontakt, solder kontaktset, krympkontakt kontakt med blandad lödhylsa, vattentät, isolerad splitsuppsättning för automatiskt elektriskt arbete (350)71JV-bQFX4L._SL1500_.jpg

8 timmar sedan, super7 sade:

Räkna med att Merphy kan ställa till oreda så köp lite mer än vad som behövs

 

//Nisse

Usch då, det hoppas jag inte, han är inte inbjuden i mitt garage 😛

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...