Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

10 timmar sedan, Arto sade:

Eloxering är överlägset på alu, ger paneler som som är korrosions och reptåliga men dom behöver passas till och göras färdiga innan ytbehandling. Tycker även att helt obehandlat funkar kanon.

Tack Arto, får kika på det.

Ska jag köra vattentransfer så ska det även i det fallet göras helt klara paneler innan dom kan behandlas.

 

Idag fixade jag lite med plåtar i främre hjulhuset.

Undre nivån på plats tillfälligt, och övre nivån är nästa steg.

Blir som små huvor i plåt runt infästningarna till undre bärarmarna, men inåt.

 

 

IMG_20210829_151811.jpg

IMG_20210830_213431.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Har en fråga till er som gjort klart med panelerna.
Har ni dubbelskinnat de mesta paneler? Dvs. lagt panel på utsida och insida av ramen.
Blir det inte burkigt? Och hur motverka "trumman" man indirekt bygger?
Där jag redan nu kan säga att jag önskar snygg insida är främre och bakre motorrum samt delar av kupén.

Link to comment
Share on other sites

Har ytterligare en fundering.
Har sett att vissa som bygger (iaf utomlands) lägger in dynamat i kupén.
Är det verkligen nödvändigt om man ser till o lägga skyddande material i hjulhusen för att slippa ha sönder glasfibern/få bort det värsta knattret?
Känns som att motorn lär bröla på så bra iaf så några m² med dynamat gör liten skillnad, eller?

Link to comment
Share on other sites

Har ett bekymmer jag dragit mig länge för att fixa med sparklådorna.
Men nu måste jag ordna det innan jag skär ut täckplåten framtill för lådorna, då formen blir fel annars.
Problemet är enligt bild, dvs. att kanten på sparklådorna har fel vinkel och vill inte ligga plant mot ramen.
Funderade på att skära halvvägs igenom kanten på glasfibern(vid pilen) för att kunna vinkla om dem och sen förstärka igen, men är rädd för att det kan innebära att det ger hållbarhetsproblem.
Har skurit upp kanten enligt gröna strecken för att kunna knuffa till sparklådan lite i kurvningen och ge rätt profil, men behöver även lösa överkant utan att försvaga så att risken blir att det spricker framgent.
Tips någon?

image.png.e515a5651f47d18cea2ececbc6a7d305.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Vad använde du för papp för att göra mallarna? Mjölkpapp?

Yes, bästa pris för oplastad mjölkpapp hittade jag på k-rauta.
Väldigt smidigt att göra mallar i, och ritar du med bläckpenna vart du ska bocka så blir pappen som intryckt i bläckspåret och därmed bockar du för hand perfekt längs med markeringen i mallarna.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hände inte så mycket i garaget idag i form av paneler eller mallar, utan spenderade lite tid med o klura hur jag vill lägga resterande paneler.

Enda jag inte vet hur jag vill ha det är framåt i kupén under instrumentpanelen och fotutrymmet.

Har ni tips eller bilder på hur ni andra gjort i dom områdena, så man kan få inspiration?

 

Vart städ o lite montage istället innan jag släckte lyset. (Beställt 1000 nitar till också)

 

IMG_20210920_204118.jpg

IMG_20210920_204132.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yes, bästa pris för oplastad mjölkpapp hittade jag på k-rauta.
Väldigt smidigt att göra mallar i, och ritar du med bläckpenna vart du ska bocka så blir pappen som intryckt i bläckspåret och därmed bockar du för hand perfekt längs med markeringen i mallarna.

Perfekt. Ska inhandlas. Tack.
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, dmc12Hank sade:


Perfekt. Ska inhandlas. Tack.

Just ja, kan tillägga att ett större arbetsbord och plats för att rulla ut rullen på bord är nästan ett måste.
Oerhört knöligt o försöka rita o klippa ut på stående rulle 🤣
Samma bord kan du köra för att hantera aluplåten på iaf.
Finns billiga klappbord på jem o fix, men dom är på gränsen att hålla ihop, riktigt undermåliga tyvärr.
Blir ett "köp o släng" objekt av bordet, hiva i bingen efter bygget.

Link to comment
Share on other sites

Haha! Man märker när folk inte läser texten utan bara ser en snygg bild o klickar "like" 🤣
Hade kunnat skriva att tomten är gröt och detta är hans släde, ingen hade troligen reagerat.

Det är alltså INTE min bil på bilden, det är troligen en SGT baserat på tunneln.
Ville visa en visuell bild på hur jag menade med serviceluckorna som jag försöker bestämma behovet utav innan jag skär ut plåten. Men ändå kul att ni gillar det med 😁

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Jocke4U sade:

Med ett sånt tempo du har så blir man väl inte förvånad 😉 och sen framgick det inte riktigt att det inte var din "släde" 😄

 

Äsch då, borde kunna gå snabbare. Försöker hinna med annat också ju 😄

Dock får man erkänna att det löper på snabbare med plåtarna än jag planerat.

Trodde jag skulle hålla på större delen av vintern med den delen o sen fokusera tiden till nästa års vinter med o få alla system på plats  för att driftsätta o göra bilen redo för våren 2023 och slutbesiktning.

 

Idag mallade jag klart vänster sida av torpedväggen. Nästan alla plåtar på plats, tog slut på spillbitar, annars hade sista suttit där också.

Andra sidans ytterkant mot spindeln var inte exakt lika(ingen överraskning där inte) så får göra en högermall där tyvärr.

 

IMG_20210923_211602.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-23 at 07:09, swedishGT40 sade:

Haha! Man märker när folk inte läser texten utan bara ser en snygg bild o klickar "like" 🤣
Hade kunnat skriva att tomten är gröt och detta är hans släde, ingen hade troligen reagerat.

Det är alltså INTE min bil på bilden, det är troligen en SGT baserat på tunneln.
Ville visa en visuell bild på hur jag menade med serviceluckorna som jag försöker bestämma behovet utav innan jag skär ut plåten. Men ändå kul att ni gillar det med 😁

🙂 Själv tänkte jag mest tummen upp till att det var en bra idé med extra luckor. Man kan aldrig ha för många luckor när det skall meckas. Det är sedan gammalt.... 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, fege sade:

🙂 Själv tänkte jag mest tummen upp till att det var en bra idé med extra luckor. Man kan aldrig ha för många luckor när det skall meckas. Det är sedan gammalt.... 😁

Och jag är gammal, alltså måste jag ha alla luckor som går då 🤣

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Torpedväggen börjar ta sig. Återstår fönsterplåten nu o malla fram o skära ut.
Körde min nya maskin för första gången idag, de gick, men kanske inte vart riktigt 100%.
Tur att de ska kläs med matta sen 😆

EDIT: Det vart alla tänkbara luckor som gick att frambringa, detta för att Fege anser mig vara sen gammalt 😉 haha.

 

IMG_20210925_161955.jpg

IMG_20210925_171304.jpg

IMG_20210926_155750.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Dom fina falsade hålen där luckorna ska sitta. Har du falsat dom med den blå falsmaskinen.
Eller hur har du gjort dom?

Det är dom här jag menar på bilden.

16ff8f1c967a014bf474e0ab2edc5363.jpg

Yes, dom är gjorda med sick/fals maskinen. Köpte billigaste jag hittade, lär duga till aluminiumplåt iaf.

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Var köpte du den?

https://www.amazon.se/rullformare-böjningsmaskin-rullverktyg-fordonsgolvbadkar-bagagerumsmattor/dp/B09BKY5HQ6/ref=asc_df_B09BKY5HQ6/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476521031279&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2848200226572782585&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012633&hvtargid=pla-1406455907427&psc=1

Hade velat haft ämnen till den också så jag kan göra 1" breda "beads", men dom kostade lika mycket som halva maskinen (totalt ologiskt)
Så ska väl prova o svarva egna i nå spillbitar 355 rundstång istället så får vi se hur det går.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Inpassning kylare pågår, blir tre etapper.

1. Punkta gavlar.
2. Punkta infästningar.
3. Helsvetsa.

IMG_20211004_092612.jpg

 

 

Tänkte jag skulle panela enligt bifogad bild, detta för att efterlikna originalet samt täcka in motorrummet mer.
Har påbörjat mallandet.

Screenshot_20211004-181645.png

 

Kompletterar med en bild på pågående mallningsarbete, lagom segt, men ett måste då man inte är plåtguru 😅

 

IMG_20211004_205151.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Börjat med några av plåtarna bak. Anpassning för lite broms/kopplingsrör genomförs löpande.

Ingen av dessa nitas nu, utan nitas först efter alla tänkbara hål har tagits då dem ska lackas svarta innan slutgiltigt montage.

 

IMG_20211006_184704.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, dmc12Hank sade:

Jag hänger kvar vid dina fina luckor. Hur fäster du luckorna sen. Nån smart mutterinsats eller plåtskruv?

Nitmutter i alu med räfflad baksida så dom förhoppningsvis inte ska rotera om det vill sig.

Vägrar använda plåtskruv då repeterbarheten i dem är dålig och risk att det vibrerar loss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nitmutter i alu med räfflad baksida så dom förhoppningsvis inte ska rotera om det vill sig.
Vägrar använda plåtskruv då repeterbarheten i dem är dålig och risk att det vibrerar loss.

Tack för snabbt svar. Då kommer den klassiska följdfrågan. Var hittar man såna nitmuttrar?
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, dmc12Hank sade:


Tack för snabbt svar. Då kommer den klassiska följdfrågan. Var hittar man såna nitmuttrar? emoji16.png

Har köp från Marifix när det vart små volymer, och direkt från Goebel när det vart hela förpackningar.
Frakten går på lite från Goebel i tyskland, men köper du två kartonger så tjänar man på det redan där då priset per mutter är så mycket lägre. Även blindnitar köpte jag därifrån sist.

Gastät nit t.ex. för panela en tät kupé https://www.goebel-shop.com/en/special-rivets/a-429
Eller nitmutter t.ex. för att fästa försänkt i ramen eller med standardskalle i panelen https://www.goebel-shop.com/en/blind-rivet-nuts

(Du kan ändra valutan uppe i listen, det skickas från tyskland, så inga extra moms eller tullpåslag)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Lägger upp frågan här i tråden, jag är ute efter en spillbit 60mm rundstång.
Skall svarva till som profil till sick o falsmaskinen jag har för att kunna rilla 1" breda ränder i sparklådeplåtarna.
Någon som har enklare konstruktionsstål minst 60mm diameter liggandes inom västmanland?

Har löst leveransfrågan, så bortse från ovan.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-29 at 06:51, swedishGT40 sade:

https://www.amazon.se/rullformare-böjningsmaskin-rullverktyg-fordonsgolvbadkar-bagagerumsmattor/dp/B09BKY5HQ6/ref=asc_df_B09BKY5HQ6/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476521031279&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2848200226572782585&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012633&hvtargid=pla-1406455907427&psc=1

Hade velat haft ämnen till den också så jag kan göra 1" breda "beads", men dom kostade lika mycket som halva maskinen (totalt ologiskt)
Så ska väl prova o svarva egna i nå spillbitar 355 rundstång istället så får vi se hur det går.

Fungerar den vettigt? Vilken diameter har rullarna? Behöver göra beads på ett 2" alurör.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, ulwe sade:

Fungerar den vettigt? Vilken diameter har rullarna? Behöver göra beads på ett 2" alurör.

Kapar tråden ,

Ulf är det på ett befintligt rör du behöver det på annars kan jag fixa "sicka" (bead) på ett rakt åt dig
så slipper du köpa maskin för endast det ändamålet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...