Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Tack för svaren och engagemanget.

Jag har nu färdigställt det med den metoden jag hade valt från början, kanske snyggar man upp det efteråt då inga ingrepp i chassi behövs för det isf.

 

IMG_20210713_193556.jpg

IMG_20210714_102739.jpg

IMG_20210714_111645.jpg

 

 

 

Nu jagar jag montageställen och längder etc. för gasfjädrar till huvarna.
Tror mig ha hittat bra punkter tillslut (var lite kortslutning i hjärnan ett tag pga värmen) och bara leverantören jag hittat säljer för vettiga priser och till privatpersoner så löser det sig bra tror jag.

Återkommer med resultat när grejerna är på plats om jag får köpa av dem.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är lite semesterkänsla här så sent svar - men jag har dålig erfarenhet av att försöka klämma vajergrejer. 

Tidigare hade Swedol hyfsat utbud gasfjädrar men det har minskat...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Gustaf,
Vart o gå på ursprungliga lösningen där vajern är intakt.
Gasfjädrar beställda också.

Har börjat sätta position för sparklådans karossdel och kolla plats för sprut och tändmodul.
Går o skohorna in med batteriet, men det är på håret.
Alternativt kanske det får huseras bakom stolarna som nödlösning om det skiter sig, återstår o se.

image.thumb.png.676c7f8ee905dc8461ebb9863aa621e7.png

image.png.55713c2eba436d4b52f098d151bf6466.png

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på vart man får tag i vettigt sortiment nitmuttrar?
Lutar åt rivert expert just nu, men snarare i brist på annat då jag fortfarande tycker det är alldeles för stora förpackningar och höga priser.

 

Hittade en prisvärd tång på amazon som tog m3-m10, så den är beställd, men lägger jag i lite muttrar från arvid nilsson så är de 2 papp rätt så fort 😅

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Senast handlade jag Rapid nitmutter på Bauhaus, bara 40 st i en förpackning och inte provat montera ännu men priset var bra och de gick att hämta i butik.

Jag använder det här verktyget för att sätta nitmutter och trivs: https://memfast.co.uk/shop/Vprod2.asp?cat=2258004632

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, tpau sade:

Senast handlade jag Rapid nitmutter på Bauhaus, bara 40 st i en förpackning och inte provat montera ännu men priset var bra och de gick att hämta i butik.

Jag använder det här verktyget för att sätta nitmutter och trivs: https://memfast.co.uk/shop/Vprod2.asp?cat=2258004632

/T

Den där tången har jag sett förr, den verkar smidigt som tusan för trånga utrymmen.
Men kommer kosta ca 1500 att få hem från UK eller kanske aningen mer.
Hittade en modell jag ska prova på amazon faktiskt, men kvaliten på deras nitmuttrar lämnar oceaner att önska, man kunde t.om. se på bilderna hur hemska deras gängor var i muttrarna...
Kommer väl kanske sluta med arvid nilsson muttrar iaf, men blir en skaplig slant för kalaset.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-21 at 10:00, Hansol sade:

Kan detta vara ett alternativ , ser ut att vara okej kvalité , och inom EU så du kommer ha råd att 
äta med efter eventuellt storköp.

Blindnietmuttern Alu Edelstahl Stahl verzinkt A2 Nietmutter Sechskant M3 - M12 | eBay 

Tack för tipset, ska kika på det.

Börjar komma hem lite delar så jag kan spurta klart alla fästen i chassiet och kliva in i nästa milstolpe, panela chassiet 😁

 

IMG_20210723_101348.jpg

Link to comment
Share on other sites

Någon som har nå bra tips på alternativ till mjölkpapp för att göra mallar till alupanelerna som ska skäras o bockas snart?
Finns inget företag i min kommun som säljer mjölkpapp nämligen, inte till humana priser iaf, så undrar lite om det kan finnas något annat prisvärt alternativ som är styvt nog att jobba med som material för mallar.

Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, Jocke4U sade:

https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=mjölkpapp

Är väl inte så dyrt och bör väl finnas ganska nära dig?

 

Kanske var otydlig. Vill helst inte ha plastad pga. Problem med att märka med pennor på den. Men kan vara så att det slutar med sånt iaf i brist på annat, då får jag nog se över mina pennor.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Jocke4U sade:

Jag köpte min på Hornbach tror jag och den har plast på ena sidan och papper på andra

Aha, så kan det ju mycket väl vara såklart. Får kika på dem i butik då, tackar 👍

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-31 at 20:32, swedishGT40 sade:

Någon som har nå bra tips på alternativ till mjölkpapp för att göra mallar till alupanelerna som ska skäras o bockas snart?
Finns inget företag i min kommun som säljer mjölkpapp nämligen, inte till humana priser iaf, så undrar lite om det kan finnas något annat prisvärt alternativ som är styvt nog att jobba med som material för mallar.

Jag fick reklamskyltar gjorda av hårdpapp i olika storlekar av den lokala ICA butiken, alltså skyltar som använts med reklamtryck på för olika varor. Var perfekta att klippa till som mallar och bocka till exakt som alu plåten skulle bli.

 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, 427cobra sade:

Jag fick reklamskyltar gjorda av hårdpapp i olika storlekar av den lokala ICA butiken, alltså skyltar som använts med reklamtryck på för olika varor. Var perfekta att klippa till som mallar och bocka till exakt som alu plåten skulle bli.

 

Aha, låter inte helt fel, får se om det är något man kan få tag i 👍

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Johan Iwdal sade:
22 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Nu så, sista grejerna som behöver insvetsade fästen har anlänt.

Efter lite semester så ska grejerna på plats.

 

IMG_20210802_155720.jpgHar du beställt från SGT?

Yes, valde o köpa från dem då jag fick ihop komplett set som ska passa (besviken över att genomföringen inte var rak, utan vinklad)

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Johan Iwdal sade:

Har köpt samma kit men har inte packat upp det än, lite nyfiken på vad du tycker vid montage.

Lär inte vara nå större överraskningar, enda jag inte gillade var att torkararmen inte hade skruvlåsning, utan en klen fjäderklack som ska hålla den nere 🤔

Link to comment
Share on other sites

De många grejer man köper från SGT, Tornado, CarBuilderSolutions,...etc etc har ju en annan tillverkare, dvs dom säljer ju bara vidare. Oavsett vad jag köper så vill jag veta ursprungs-tillverkare och artikelnummer så jag vet vad jag har köpt oavsett vem jag köpt utav. Om/När det går sönder i min ägo eller framtida ägare så är det väldigt bra att ha detta dokumenterat.

Detta var kanske lite generellt och inte meningen att kludda ner din tråd @swedishGT40 men jag tror vi alla är hjälpa av så mycket information som möjligt - både i nuet och i framtiden - dels för byggare (som mig självt) och andra som kommer förvalta våra fina byggen framåt.

Jag är inte vid stadiet att välja torkar-motor men har tidigare beställt en del från https://www.s-v-c.co.uk/ och har goda erfarenheter av dom.

Har ni några artikelnummer, tillverkare eller liknande på denna torkarmotor? 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-03 at 21:18, Johan Iwdal sade:

Får packa upp imorgon och se hur det ser ut.

Har nog aldrig sett annat än skruvlösning tidigare

Hur såg sin torkararm ut vid infästning till splines då?

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Någon som har en smart idé hur man får till en toppdel av hylsan för torkaraxeln i krom eller RF?
Dom som medföljer är snedskurna trots att man köper kit för en GT40, helt absurt (och i fult gummi)

Link to comment
Share on other sites

Klurat o påbörjat montaget av torkarmotor och torkaraxeln, dock misstänker jag att man egentligen borde ha längre axel för att få montaget som jag vill ha det 🤔

Ska få lite bilder av SGT hur dom tänkt montaget så kan man avgöra om man behöver byta axel eller inte.

Håll tillgodo med lite ströbilder så länge.

 

IMG_20210808_175230.jpg

IMG_20210808_175222.jpg

IMG_20210808_210549.jpg

IMG_20210808_210603.jpg

Link to comment
Share on other sites

För att svara @Iwdal lite så ser det ut ungefär så här vid axelns splines och torkararmens infästning.
image.png.34039cfaa161d9e992b2b9a9927bdf90.png

Detta är oroväckande, då det inte direkt är en tight o fin passform, axelns splines nuddar bara på motsatt sida mot det fjädrade clipset (svarta strecket)
Och torkararmen går med LÄTTHET att dra av och trycka på, den borde behöva pressas med en del kraft åtminstone för att inte riskera att åka av eller rensa rent på splinesen om torkaren skulle gå trögt över rutan 🙄

Mätt axeln och torkararmens fäste, axeln är 13,5 och torkararmens fäste 14,3 ca (var svårt o få en bra mätning i torkararmen)
Skulle kunna tänka mig att armen egentligen är gjord för större axel än den är monterad på då clipsen bara borde hålla armen kvar när den passerat undre kanten på splinesen, och därav den dåliga passformen.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Har grottat ner mig lite mer i det, och det verkar som att lucas axlarna är 14mm, dvs. Troligen är torkararmen gjord för en lucas axel o inte denna eftermarknadsmodell.

Får jaga o se hur man löser det.

 

Ikväll åkte alla delar av på chassiet iaf. Återstår lite avslutande plåtarbete och sen preppning o lack av de sista delarna av chassiet innan aluplåtsarbetet börjar.

 

IMG_20210809_200117.jpg

Link to comment
Share on other sites

Återkopplar igen till @Iwdal ang. torkarna, detta är armen som SGT använder sig utav (iaf infästningen, inte korrekt längde på denna arm)
https://www.wiperbladeshop.co.uk/wiper-arm-w70343-181826-p.asp

Den är gjord för en 14,2mm splines axel, men den man får med eftermarknadsdelar är 13,5mm, därav problemet.
SGT svarar med att dom sålt kitet med dom levererade komponterna senaste 12 åren... Där snackar vi bra service, man svarar inte upp när en kund upptäckter ett fel på deras levererade kit, utan rycker på axlarna och säger indirekt "det har dugit tidigare iaf"

Söker fortfarande info om en original Lucas är korrekta mått på, men borde ju vara så.

 

EDIT:
Detta är exakt vad man är rädd för med den lösa passformen, rensade splines eller att armen lossnar och förstör lacken på en färdig bil.
Har hittat en reparationssats för Ford pickups som kanske kan göra susen, ska se om det kan lösa biffen (under förutsättning att det är rätt storlek på splines)

image.thumb.png.a9025265600de2b251b75da0a29ebd25.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag klar med de sista svets o slipjobbet på chassit, dags o kolla av om de fastnat nå loppor o snygga till innan etsning o primning av de uppdateringar som gjorts på chassit innan den vänds och golvet skärs ut o nitas på plats 😁

Idag svetsades styrpinnarna in för takets bakre ben, några svetsar avslutades och jordpunkter har svetsats in i chassit där jag vet med mig att dom kommer behövas.

 

IMG_20210812_205847.jpg

IMG_20210812_211137.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-10 at 07:18, swedishGT40 sade:

Återkopplar igen till @Iwdal ang. torkarna, detta är armen som SGT använder sig utav (iaf infästningen, inte korrekt längde på denna arm)
https://www.wiperbladeshop.co.uk/wiper-arm-w70343-181826-p.asp

Den är gjord för en 14,2mm splines axel, men den man får med eftermarknadsdelar är 13,5mm, därav problemet.
SGT svarar med att dom sålt kitet med dom levererade komponterna senaste 12 åren... Där snackar vi bra service, man svarar inte upp när en kund upptäckter ett fel på deras levererade kit, utan rycker på axlarna och säger indirekt "det har dugit tidigare iaf"

Söker fortfarande info om en original Lucas är korrekta mått på, men borde ju vara så.

 

EDIT:
Detta är exakt vad man är rädd för med den lösa passformen, rensade splines eller att armen lossnar och förstör lacken på en färdig bil.
Har hittat en reparationssats för Ford pickups som kanske kan göra susen, ska se om det kan lösa biffen (under förutsättning att det är rätt storlek på splines)

image.thumb.png.a9025265600de2b251b75da0a29ebd25.png

Tack för informationen 👍🏻
kollade i garaget vad jag beställt. Visade sig att jag inte beställt eller inte fått med torkararmen om den är med när man beställer.

har några armar till Porsche, ska se vad dom har för dimension och splines 

Link to comment
Share on other sites

någon som vet vad verktyget heter som man sätter i chucken så man slipper fula rotationsmärken i det man borrar i?
Ska se ut som en hylsa som är lagrad och gör att man inte kan bottna skruvdragaren/borrmaskinens chuck mot materialet, utan den lagrade hylsan tar emot maskinen och på så vis blir de inga skador.
Finns kanske andra fiffiga lösningar också, men jag skulle vilja få tips om det isf då det är dags att borra för att nita in golvet på chassiet i veckan.

 

Undrar även vad de heter den där saxfjädern man kan använda för att skapa en hålfördelning att borra efter som är jämnt fördelad.
Ser ut som nedan:

Rivet Fan Spacing Tools - RIVET FAN SPACING

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Kanontips, tackar 😄
Tror jag vet hur jag gör med verktyg för att slippa fula märken, tar en borrstopp och svarvar ena änden konisk, då skaver den inte ut på plåten, utan bara över ytan niten täcker.
Funkar troligen lika väl med en spillbit av rundstång som man hålborrar o konar av med.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Underredet och undersida fönsterhylla etsade och inväntar målning innan jag mallar golvet och börjar jobba med lite panelarbeten istället.

 

IMG_20210816_205409.jpg

 

 

EDIT: målat nu 👍

 

IMG_20210817_210543.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-10 at 07:18, swedishGT40 sade:

Återkopplar igen till @Iwdal ang. torkarna, detta är armen som SGT använder sig utav (iaf infästningen, inte korrekt längde på denna arm)
https://www.wiperbladeshop.co.uk/wiper-arm-w70343-181826-p.asp

Den är gjord för en 14,2mm splines axel, men den man får med eftermarknadsdelar är 13,5mm, därav problemet.
SGT svarar med att dom sålt kitet med dom levererade komponterna senaste 12 åren... Där snackar vi bra service, man svarar inte upp när en kund upptäckter ett fel på deras levererade kit, utan rycker på axlarna och säger indirekt "det har dugit tidigare iaf"

Söker fortfarande info om en original Lucas är korrekta mått på, men borde ju vara så.

 

EDIT:
Detta är exakt vad man är rädd för med den lösa passformen, rensade splines eller att armen lossnar och förstör lacken på en färdig bil.
Har hittat en reparationssats för Ford pickups som kanske kan göra susen, ska se om det kan lösa biffen (under förutsättning att det är rätt storlek på splines)

image.thumb.png.a9025265600de2b251b75da0a29ebd25.png

Hur lång ska vindrutetorkararmen vara för att passa framrutan på SGT?

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Hur lång ska vindrutetorkararmen vara för att passa framrutan på SGT?

380-400mm skulle jag säga.
Den jag har hemma är 380.
Du kan glömma o hitta rätt på cbs eller diverse firmor då dom är för korta, du får gå direkt på leverantören som t.ex. TEX Classics.
Om du inte ska ha svarta, då är det mycket enklare med utbudet 🙂

EDIT: för övrigt ger jag snart upp på att hitta en kombo av torkararm och axel som fungerar med lucassystemet, glappet i anslutningen mellan dem känns allt annat än ok.
Behövs inga verktyg där inte för att "pressa" av armen, den hoppar nog loss av sig självt istället...
Får kanske köpa skruvad arm (fult) eller sälja vidare helt enkelt o lösa med mer modernt system med konad axel.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Kapat plåt och är redo o börja rita på och borra nithålen.

Måste bestämma lösning för access till o byta olja o filter sen också. Fixa nedsänkt kant vid tråget och lägga i servicelucka kanske, men saknar kunskap och verktyg för o falsa snyggt när det ska rundas i hörnen 🤔

 

IMG_20210818_213341.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en sån här sedan tidigare när man jobbade med plåtkarosser.
active image

 

Tyvärr tror jag inte den duger för att skapa försänkningen i aluplåten som behövs för att kunna montera en plåt som ligger plant mot golvet.
Ni som jobbat med att skapa serviceluckor/accessluckor, hur går ni tillväga för att få det snyggt? (särskilt runt hörnen där det svänger)

Likt bild nedan vill jag göra, fast under motorn i detta fall.

image.png.eab99914cb6ca0bffacf787b7b040498.png

 

 

Verkar tydligen heta sickmaskin för det jag söker, men lär inte komma åt med en sådan här maskin (tänker mig att jag lär köpa en oavsett för kommande arbeten)
Finns de nån liten handmodell, eller kan man knacka den försänkta kanten för hand?
image.thumb.png.92e845fd776d98a1bbbb2d6e8fea1a68.png

 

 


EDIT: Svarar mig själv istället, har beställt sick/falsmaskin då den kommer behövas, men kommer även lösa kanter för hål som inte maskinen kommer åt genom att kombinera en pneumatisk hammare med metallkäftar(typ backar till skruvstäd) som får jobba som handverktyg för att fixa på svåråtkomliga ställen.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Lagt sista golvpartiet och påbörjat borrningen, undrar hur många rackare de blir i golvet 😆

Gjorde tillslut ett enkelt verktyg av en balk som skyddar plåten och ger mig rätt borrdelning, enkelt o effektivt och utan o köpa något.

 

IMG_20210819_211229.jpg

IMG_20210819_214217.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Limmat o nitat lilla plåten framtill, även borrat alla hålen i yttre ramen för stora plåten, återstår en del med o borra resten o grada alla hål innan limning o nitning.

Men är lite fundersam över hur man ska hinna limma o nita hela plåten, limmet torkar lite för snabbt för det 🤔

 

IMG_20210822_194427.jpg

IMG_20210822_211731.jpg

Link to comment
Share on other sites

Började med paneler som ska vara mot motorrummet, men stoppade mig själv innan första panelerna nitades på plats då jag kom på att jag hade en tanke tidigare på att belägga dem med kolfiberfilm eller utföra sk. "hydrodipping" eller liknande process för att snygga till lite i motorrummet.
Någon som har tips eller åsikter om beläggning för motorrummet(kommer nog göra likadant i främre utrymmet också, men bara "under huven" och inte i hjulhus eller under chassiet)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Eloxering är överlägset på alu, ger paneler som som är korrosions och reptåliga men dom behöver passas till och göras färdiga innan ytbehandling. Tycker även att helt obehandlat funkar kanon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...