Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Som ni observerat så är det hydraulrörsklammer i aluminium.
Finns i POM och Tyngre aluserier också om man är lagd ditåt.

Anledningen till varför det används är för att smidigt kunna vrida styrväxeln lite för att passa optimalt med inkommande axel.

Link to comment
Share on other sites

Här kan du köpa i mindre partier till okej priser

https://www.ebay.com/itm/M6-M8-Socket-Cap-Head-Bolts-12-9-High-Tensile-Steel-Allen-Self-Colour-Screws/283028303887?hash=item41e5cd300f:m:mM8m66xc3VRJkrpJtSw84Lg

11 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Försöker få tag i insexskruv m8x85 eller 90 i minst 10.9 kvalitet. Verkar smått omöjligt utan o köpa en hel kartong...

Någon som kan förbarma sig på 4st?

 

Edited by Hansol
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-20 at 09:07, swedishGT40 sade:

 

DSC_0944.JPG

Har haft någon sådan tanke till "gångjärn" till front- och bakdel dvs som man enkelt kan "docka i" och sen bara lägga på överfallet. Typ lager på axeln som kan lägger i hållaren och spänner med överfallet. Några tips?

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Jocke4U sade:

Har haft någon sådan tanke till "gångjärn" till front- och bakdel dvs som man enkelt kan "docka i" och sen bara lägga på överfallet. Typ lager på axeln som kan lägger i hållaren och spänner med överfallet. Några tips?

Kolla lite på mina tidigare bilder på bakre gångjärnen. (Längst ner sidan 10)

Dom är designade för just det ändamål du nämner, sen ska jag borra in en låssprint i änden på den öppna klykan,  som man måste rycka om man ska plocka bort huven.

 

Typ som denna:

 

GT112106_B737_600_900-Steering_Bypass_Pin_alt_A09003.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Provmonterade styrväxeln lite snabbt.

Car ju tvungen o kolla så att hjärnan var med vid uträkning av håltagningen i plåten, och det var den 👍

Dead center 😁

 

DSC_0947.JPG

 

Stort tack till @postmanpat för hjälpen med korrekt skruv så att det slapp bli konstiga tillfälliga lösningar.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

On ‎2019‎-‎09‎-‎23 at 21:45, Jocke4U sade:

Har haft någon sådan tanke till "gångjärn" till front- och bakdel dvs som man enkelt kan "docka i" och sen bara lägga på överfallet. Typ lager på axeln som kan lägger i hållaren och spänner med överfallet. Några tips?

:hijack: 

 

Jag tog denna väg för att lösa det

IMG-2111.jpg

 

IMG-2107.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Snygga lösningar ni har med "gångjärnen". Då jag tyvärr inte har tillgång till svarv eller fräs så blir det lite jobbigare så kan jag lösa det med hammare, svets och vinkelslip är det bra billigare 😉 (borde flytta till mindre hus och större garage 🙂 )

Link to comment
Share on other sites

Har stött på en fundering.

Någon som har koll på lämplig kravbild för kvalitén av delar i styrningen ut mot upphängning?

Funderar på om skarven mellan yttre led och inre led måste göras i 10.9, eller om 8.8 eller t.om. egentillverkat i S355J2 duger?

Hade antingen tänkt få tag i skarvmuttrar i 10.9 och gängstång och sen gifta dessa till lämplig längd som en skarv, (då får jag fattning för byte av leder "gratis") eller tillverka helt egna, men är osäker på om det skulle hålla. Vill inte tappa styrningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker mer än 10.9 verkar vara att skjuta rejält över målet, det ska vara segt och böja sig istället för gå sönder. Kan det tänkas funka med längre styrleder från t.ex. Saab 9000 och slippa skarv? Den är föredömligt lång, kanske t.o.m. för lång?

20180803_131430.thumb.jpg.4c40dbbfb11c71c504560e9f0e4935ed.jpg

Eller så kan du kanske hitta något matnyttigt i Moog´s katalog. https://www.moogparts.eu/support/light-vehicles/catalogues.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

Nu när jag tittar på dina bilder på din bakvagn så har jag en fundering.

Jag har ju kört min bakvagn upp och ner med olika inställningar på anti squat och bärarmslängder på reaktionsstagen.

Min erfarenhet är att vinkeln på undre reaktionsstaget får samma  vinkel som uprights för att inte bump steer ska uppkomma. Har du då mycket antisquat så ska också uprights lutas och då tror jag att du får svårt med det med bussningar. 

Lite svårt att se på bilderna så du kanske är hemma där men vill bara ge min reflektion.

Kämpa på det ser bra ut

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-09 at 11:56, Magnus. Viktorsson sade:

Hej

Nu när jag tittar på dina bilder på din bakvagn så har jag en fundering.

Jag har ju kört min bakvagn upp och ner med olika inställningar på anti squat och bärarmslängder på reaktionsstagen.

Min erfarenhet är att vinkeln på undre reaktionsstaget får samma  vinkel som uprights för att inte bump steer ska uppkomma. Har du då mycket antisquat så ska också uprights lutas och då tror jag att du får svårt med det med bussningar. 

Lite svårt att se på bilderna så du kanske är hemma där men vill bara ge min reflektion.

Kämpa på det ser bra ut

 

Hej Magnus,
kul att även du kikar in och postar lite här 🙂

jag har försökt läst på allt jag kunnat och teoriserat med diverse "proffs" inom detta då denna bakvagn är tämligen komplex.
Jag valde att lägga båda stagen parallellt och i samma vinkel för att agera som en svingarm och inte bygga in någon antisquat i det hela. (Dock finns möjligheten då jag har flertalet monteringshål som tillåter övre armen att ligga horisontellt och undre kan stegas upp/ner efter önskemål)

Om detta blir rätt tänkt i slutänden återstår att se, men hoppas det blir bra. Annars får jag väl bygga om 😅

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på dom här bakvagnarna men har fått lära mig att om toe förändras, ska det gå mot toe-in vid bump, det får absolut inte gå mot toe-out.

Mycket caster, jag har sjukt mycket, 7 grader men det är min bakvagn...... Har du utgått från geometrin på GTD? Har deras byggmanual någonstans så jag kan kolla om det står någonting där.

Link to comment
Share on other sites

Några synpunkter på våra bakvagnar baserad delvis på egna erfarenheter.

Om parallellstagen är parallella på resp sida och lika långa så kommer inte caster att påverkas vid in och utfjädring.

På vissa av våra bilar är stagen inte lika långa (har för mig att det övre är kortare på min) vilket leder till minskad caster vid infjädring vid ex kurvtagning. Detta förstärks ytterligare av att stagen är riktade snett inåt vilket jag tror gäller alla.

Om parallellstagen vore horisontella så blir det toe in vid infjädring och utfjädring.

Det är dock svårt att ha stagen horisontella eftersom det leder till en kraftig infjädring vid acceleration. Vanligen lutar de svagt uppåt sett bakifrån. Detta gör att det blir en toe out rörelse på hjulet vid infjädring till dess stagen blir horisontella. Om det blir verklig toe out beror på ev toe in i obelastat läge.

Själv har jag 0 grader, alltså varken toe in eller out.

Försöker också ha stagen parallella med varandra för att ha minsta möjliga variation på caster.

Generellt sett talar vi om mycket små rörelser vid infjädring resp utfjädring eftersom fjädringsvägen är begränsad, totalt ofta mindre än 80 mm och dessutom krängningshämmare som gör att det fordras en skapligt gupp i kurvan för att det ska bli någon större rörelse.

Mvh Örjan

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

4 timmar sedan, Örjan Brattberg sade:

Om parallellstagen vore horisontella så blir det toe in vid infjädring och utfjädring.

Hmmm, så borde det ju bli när man tänker efter. Verkligen knöligt att förstå sig på den här konstruktionen, har inte riktigt har orkat (prioriterat?) att analysera detta då jag gillade vad jag såg vid mätningen. Då fick jag det till kanske 1mm mot toe-in vid helt infjädrat, har både antisquat och olika långa momentstag. Undras om jag gjorde nån tabbe, ska nog mäta igen vid tillfälle.

 
Link to comment
Share on other sites

Hittade svinbilliga uniballs på banggood, så nu är det bara o invänta dem för o kunna tillverka "stötdämpare" till chassiet senare.

Får väl roa mig med o köpa en bit alustång att gänga till sen som justerpinne.

 

Roade mig med att leta alternativ till inre styrleder också. Har på test beställt hem 2st olika modeller från ford sierra. Hoppas på tillräckligt lång gängdel för att kunna kapa ner dem lite så ska jag kunna kassera min passbit med lite tur. Gör om gör rätt som det heter.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Gick bra o shimsa framvagnens övre spindlar och dra fast grejerna.

Men passformen på dom amerikanska centrumadaptrarna kontra fälgarna lämnar högvis med önskemål...

Fel dimensioner, usel precision, och felborrade håldelningar är inget bra recept om det inte är migrän man är ute efter.

Slutade med 1 av 4 fälgar som ens går att få över pinnbultarna 🙈

 

DSC_1037.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vintage wheels i USA I presume, eller? :banghead: :prop: Varför är det så att man aldrig lär sig,  det är samma här  d.v.s.att prylar ligger i skåp länge å så skiter det sig. Att man ska behöva kolla ALLT med frågan "jahapp, va är det för fel på det här då?" så fort man får hem något. Kan det möjligen vila det en förbannelse över oss GT40 byggare? :image018:

Vad säger leverantören?

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Arto sade:

Vintage wheels i USA I presume, eller? :banghead: :prop: Varför är det så att man aldrig lär sig,  det är samma här  d.v.s.att prylar ligger i skåp länge å så skiter det sig. Att man ska behöva kolla ALLT med frågan "jahapp, va är det för fel på det här då?" så fort man får hem något. Kan det möjligen vila det en förbannelse över oss GT40 byggare? :image018:

Vad säger leverantören?

Ja, det är från vintage wheels.

Och har inte fått svar än. Men har inte fått svar på förra frågan där jag konstaterade samma problem med hålborrningen av fälgarna 🙈

 

Dom känns lite oseriösa när man inte ens kan få respons på saker som uppenbarligen är fel.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, heralue sade:

fick byta 3x4=12  adapters (gjorda i Sydafrika)

Bob löste det smidigt den gången

Hoppas han tar ansvar och ersätter adaptrarna denna gång också då.

Både hålborrning och centrumhålet är fel så 🙄

Link to comment
Share on other sites

Kan för övrigt säga att han var väldigt bra o göra affärer med. Han hade koll på uppgifter och ordnade mått m.m. så jag kunde verifiera passform.

Och fälgarna är snygga även om det inte är han som gör dem 😁

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, vedde sade:

Blir lite stumt med dem som stötdämpare eller har jag missat nåt?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Så kallade byggdämpare för att kunna hålla rideheight genom bygget innan slutvikt och rätt fjädrar kan köpas.

 

Idag vart alla klara och monterade 👍

 

DSC_1051.JPG

Link to comment
Share on other sites

Då jag ska till att flytta snart (inom 2 månader) så har jag lite panik att fixa 2st saker och söker hjälp.

1. Jag behöver få hyra en biltrailer med kåpa för att transportera mitt rullande chassi.

2. Jag behöver få tag i(helst låna eller billiga skrotfälgar där däcken håller luft) en uppsättning fälgar med 5x120 eller 5x120,65(ska vara 120,65 egentligen, även kallat lilla GM eller 5x4,75) med minst 70,3 i navhål för att kunna rulla chassiet då mina centrumadaptrar är felborrade och jag troligen inte kommer hinna fixa det innan flytt så måste jag bulta alternativa fälgar på chassiet för transporten...

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Har fått tag i fälgar och eventuellt transport också, så det verkar lösa sig 🙂

Nu blir det att fokusera på att montera tillfälligt fäste för handbroms samt skruva in stolar och motor och sen försöka få till fästen för karossen så gott det går inför frakten.
Räknas det som rullande chassi då? 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pulat med handbromsspak och mittkonsoll lite idag, men gick tillslut bet på att använda handbromsspaken från corvetten.
Då har jag en fråga istället, är det någon som lyckats placera en handbromsspak under instrumentpanelen och är det godkänt av SFRO/SBP?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...