Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Är det någon här som har firma som skulle tänka sig kolla upp pris och leverans och mått för tidigare nämnda hartwell lås?

Har snackat med Seal dynamics i England, och dom har inte o göra med privatpersoner, men säljer mer än gärna till företag.

Regional Office – Europe
Seal Dynamics
Unit 3A Beechwood
Lime Tree Way
Chineham Business Park
Basingstoke
Hampshire
RG24 8WA
UK
Telephone: +44 (0)1256 300747
Fax: +44 (0)1256 300748

 

Om man ringer till dem i egenskap av företag så kan vi få reda på vad riktiga hartwell lås skulle kosta.

Det är bild enligt nedan som gäller, och "side mount"

image.png.de6ebe415aa26fc27c9fa7f5406b8f66.png

 

Någon som känner sig manad? Eller måste jag gräva ännu djupare 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Ni som monterat rattar i era forrdar, vilken storlek och bu/bä med storleksval?

Jag funderare på att köra lite större ratt och snabbare utväxling på styrväxeln istället för att få bättre sikt över instrumenten, men vill inte riktigt beställa ratten förens man bestämt sig säkert på storleken 🙂
Blir moto-lita iaf så man kan få rätt stuk och rätt PCD direkt = ingen adapter mellan.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Är det någon här som har firma som skulle tänka sig kolla upp pris och leverans och mått för tidigare nämnda hartwell lås?............................

..............................Någon som känner sig manad? Eller måste jag gräva ännu djupare 🙂

 

Jag har mina lås fixade men kan skicka ett mejl och fråga.

Link to comment
Share on other sites

Slänger på ytterligare en fundering, någon som kollat på spänningsdriven AC?

Typ denna: https://www.rigidchill.com/micro-dc-aircon/

Vill slippa slangar och effektförluster från motorn tänkte jag. Frågan är om man lyckas knöka in en sådan någonstans 🙂

 

EDIT: Hittade denna matnyttiga länk http://etischer.com/awdev/aircon.html

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Går inte med 12 V AC i en bil, där är det 12 V DC... 🤣

Skämt åsido så är jag lite försiktigt skeptisk mot att de anger kylkapaciteten till upp till 450 W men max strömförbrukning 150 W.
Jag vet inte vad kylkapaciteten är i en vanlig bil.

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Går inte med 12 V AC i en bil, där är det 12 V DC... 🤣

Skämt åsido så är jag lite försiktigt skeptisk mot att de anger kylkapaciteten till upp till 450 W men max strömförbrukning 150 W.
Jag vet inte vad kylkapaciteten är i en vanlig bil.

Låter inge konstigt i mina öron.

Kykeffekt och elförbrukning är inte detsamma.

Det är coefficienten som kallas COP värde.

En värmepump brukar ligga på över 5ggr värmeeffekten kontra vad den drar i eleffekt.

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Det är nog jag som tänker fel. Utgick från att den inte fungerade som en vanligt värmepump, men hur ska den annars fungera? 🤔

Värme eller kyla är samma maskin, man tar bara ut effekten på olika ställen i kondenscykeln om jag förstått rätt.

Inte tillräckligt insatt 😁

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Kikade runt lite och en elektrisk kompressor ligger på ca 100A om den ska ge bra mos.

Dvs. Man måste ha en monster generator också...

 

Vi släpper frågan, jag kör med lättviktsgenerator, liten mekanisk ac och magnetkoppling som merca brukar köra.

Då kan jag koppla så att vid fullt gaspådrag så slås magnetkopplingen ifrån och man får full motoreffekt under acceleration, för att sedan återupptas när man lättar gasen 😁

Kan ju även kompletteras med en manuell brytare när man vet med sig att man vill köra helt utan.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Slänger på ytterligare en fundering, någon som kollat på spänningsdriven AC?

Typ denna: https://www.rigidchill.com/micro-dc-aircon/

Vill slippa slangar och effektförluster från motorn tänkte jag. Frågan är om man lyckas knöka in en sådan någonstans 🙂

 

EDIT: Hittade denna matnyttiga länk http://etischer.com/awdev/aircon.html

Jag har också tänkt liknande tanke....vore skönt att slippa enheten i motorrummet och dessutom rören fram; framförallt pga platsbrist. Har dock inte kollat något djupare.

Elbilar borde väl ha en ganska optimerad el-AC-lösning för dom vill ju spara på batterierna till framdrivning. Typ använda en kompressor från Tesla?!

2014 modellen verkar vara PWM-styrd

 

Link to comment
Share on other sites

Pedalställ skjutet 30mm innåt och pedaler flyttade 15mm utåt.

Får bli denna kompromiss, för nu går rattstången precis fritt och pedalerna går att skjuta sin fulla längd 👍

DSC_0817.JPG

DSC_0819.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjusigt, bra tempo på bygget👍

Edit: Har mejlat, nu väntar vt på svar från Brexit-nissarna:burnout:

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Arto sade:

Tjusigt, bra tempo på bygget👍

Edit: Har mejlat, nu väntar vt på svar från Brexit-nissarna:burnout:

Tackar för assistansen här Arto 👍

Nu skulle jag vara finurlig och dra isär rattstången igår för att uppnå full längd (icke kollapsad längd) för att göra fästen m.m..

Ett tips är att inte använda släggan o knacka försiktigt när inget annat vill fungera.
Ny rattstång beställd, hahaha!

 

Nästa steg är således att bestämma slutposition för rattstång och tillverka fästen, sen även designa fäste för styrväxeln och stärka upp mellan infästningarna för stötdämparna fram.
När detta väl är klart så kan man säga att hjulupphängning med styrning är klart, det är ju nästan en milstolpe, men en bit kvar dit.

 

Utforskade sidospåret med eldriven AC lite, dom drar antingen SJUKT mycket ström på 12VDC och är svindyra, eller så köper man en Teslakompressor och dom drar lite ström för att dom går på 400VDC = Omöjligt att realisera i detta amatörbygge. Dvs. jag släpper den tanken och går på som jag nämnde tidigare en magnetkopplad traditionell kompressor och en så liten generator som möjligt. Har en original fordkompressor liggandes som följde med motorn, får väl ordna plats för den då helt enkelt. Får väl kompensera genom att driva vattenpumpen med elmotor kanske som är bara on/off manövrerad. Ingen komplicerad styrning och moderniteter som strular tack. Old-school med en touch av modern förbättring är tanken här (Minimera kabelhärvor som förfular motorrummet)

Typ denna modell som exempel: 4445407.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Teslakompressor och dom drar lite ström för att dom går på 400VDC = Omöjligt att realisera i detta amatörbygge

Haha, så långt kollade jag inte 😄

Davies Craig's vattenpumpar är ju smidiga med eller utan intelligent styrning.

Link to comment
Share on other sites

Har ritat och tillverkat ett kombinerat balkstöd för stötdämparinfästningarna, och styrväxeln.

Ska tillverkas flänsar med justerbar höjd för infästning till styrväxeln.

DSC_0823.JPG

 

Rattstången kommer smita in fint där under 👍

 

DSC_0825.JPG

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Arto sade:

Blir bra det där, är tanken ett plåtskott sedan?

Du får ursäkta men plåtskott? Menar du brandvägg/torped?

Har inte tänkt färdigt riktigt, men en plåt framför balken och sen flänsar med mutterplåt bakom för att kunna justera höjden på styrväxeln är lite löst tanken.

Exakt hur det löses återstår att se efter lite mätning o klurande.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-06-06 at 07:51, swedishGT40 sade:

................Menar du brandvägg/torped?........................

Ja typ så tänkte jag. 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-06-07 at 12:55, Arto sade:

Ja typ så tänkte jag. 

Ok, det är inte tänkt att vara heltäckande plåt iaf.

Det enda jag tänkte kapsla in sen är biten mellan tank och påfyllning så att det inte kan rinna in soppa i kupén vid en olycka förhoppningsvis.

 

Idag började jag använda hjärnan istället och fick snabbt isär rattstången och reparerade skadan jag hade orsakat...

Kommer vad jag kan se, helt klara mig från förlängning av rattstång eller axlar 👍

 

DSC_0830.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du frågade om bilder på pedalställ i Magnus tråd. Lägger in en bild här istället så hamnar det mer i rätt tråd...kanske? Magnus pedaler är stående så föga till hjälp, mina är ju hängande. Det finns en bild till i min byggtråd någonstans i mitten på sidan 2. Jo, jag fick hålla på och knöla ett tag med rattaxel och ställ. Till slut åkte plåtgrejen i soptunnan, gjorde en egen istället för att få pedalerna där jag ville. 

Edit: Kuggstången är Volvo 240

 

Pedalställ.jpg

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Är ute efter att se hur tight mot mittentunneln folk lagt sig, det scenariot gäller nog alla ställ.

Tycker mitt är för mycket rill höger, och är lite inne i tunnelns utrymme

Link to comment
Share on other sites

Har nog ca:30mm från gaspedalens kant till tunneln. Det är väl lite individuellt hur man vill ha det.

BTW har jag bett om pris på låsen men inte hört av dom ännu, väntar ett par dagar till innan jag stöter på.

Link to comment
Share on other sites

Idag är äntligen alla svetsade delar till hjulupphängningen hemma 👍

 

DSC_0832.JPG

DSC_0833.JPG

 

 

Passade på att väga bakre uprighten.

4556gr, helt ok och känns väldigt krallig 😁

 

Fick även lite puts på alla bärarmar samt en upright

 

DSC_0834.JPG

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tvingade ut mig en kort vända i värmen...

Fick en främre o en bakre upright polerade, sista kvar bara 👍

 

Före o efter lättare polering med ståltrissa

DSC_0835.JPG

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bara lite lagom off topic så kom jag o klura lite på blinkers.

Denna placering som är på bild är önskvärd då den syns framifrån samt från sidan. dvs. inga ytterligare borde behövas.

 

ford-gt40-4(mini).jpg

 

 

 

Och det kanske man skulle kunna åstadkomma med denna lilla rackare från en kawasaki ae80? (förhoppningsvis e-märkt)
Och sen plasta en liten kopp för den att ligga i och bara spänna in den med skruven som sitter så fint placerad i bakkant 🙂

 

blinkers kawasaki ae80.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, heralue sade:

Har mycket mycket svårt att tro att du klarar synbarheten 45 grader inåt med den placeringen .

Glöm inte min 350 mm upp också.

Har inte grottat ner mig i reglerna gällande lampor etc. än. Var mer det estetiska som jag fokuserade på.
Blir säkert massvis med kompromisser eller blinkers man kan snäppa fast tillfälligt för besiktningar om det ska behöva bli illa nog...

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Jocke4U sade:

"Dä går aldrig" 😉 precis som @heralue säger. Tror jag har sett och förstått att det inte heller går att sätta dom vid positionsljusen utan "add-ons" vid behov 😉

Nej, det är väl lite så om jag förstått rätt.

Får gräva i detta senare, men en lösning kanske vore det vanliga med sidomonterad blinkers långt bak på skärmen och en frontmonterad för att möta kraven på vinklarna. Oavsett så skulle denna variant jag hittade funka fint i skärmen då man kan montera den slätt med karossen.
Då får man leta reda på en mindre och smäckrare modell för frontmonteringen isf.

Link to comment
Share on other sites

800374-N-30.jpg

Denna kanske skulle gå att plasta in plant med skärmen också.
Har efterfrågat måttsatt ritning.

 

EDIT: Ritning inkommen och det ser väldigt lovande ut, den är 5mm tjock från gummiringen upp tills innan den rundade ytan på linsen. Detta innebär att den borde sitta som en smäck genom ett simpelt hål i skärmen och med inplastade muttrar på insida skärm. (Linsen är 48mm, så kommer sitta finfint i ett 48mm hålsågat hål med lite filning)

Det är dessutom e-märkt och godkänd 👍

image.png.dc0840d6a84e90a427fc541114d93168.png

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Det är dessutom e-märkt och godkänd 👍

 

Med "godkänd" - menar du rätt siffra också. Kommer inte ihåg men tror "5" ska det vara på sidoblinkers?!

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Hansol sade:

Stökar till lite mer i lampträsket med ännu en länk till

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonsbelysning/Teknikbegrepp#Lyktmärkning

Jädrans vad jobbigt och rörigt...

 

Känns som att jag måste grotta ner mig ordentligt i detta för att komma någonstans, så det blir inte aktuellt just nu med andra ord.
Nu ska det prioriteras att få färdigt med pedalställ och styrväxel så att man kan koppla samman hjulupphängningen med styrningen.

Sen ska jag börja rita på tankarna också, skulle vilja ha "in-tank" pumpar för att få det renare i motorrummet. (Verkar lite svårt o hitta lågtryckspump för in-tank utförande som flödar tillräckligt dock, kanske får bli dubbla 😂

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så skiftar vi fokus igen, måste få snurr på det som är viktigt just nu.

Köper detta kit
https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_injection/sniper_efi/sniper_4bbl_tbi_kits/sniper_4bbl_tbi_master_kits_with_fuel_system/parts/550-511D

Och sen kompletterar man andra tanken med nedan kit
https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_pumps_regulators_and_filters/fuel_pumps/in-tank_retrofit_fuel_module/parts/19-350

 

Denna produkt hittade jag på när jag började kika på soppalösningar, den är extremt intressant och prisvärd.

Om jag installerar denna i BÅDA tankarna och kör ihop ledningarna med backventil från båda pumparna (så dom inte kan trycka varandra) så borde det fungera väldigt fint och det blir väldigt ledningsbefriat då det blir en ledning från varje tank och en enda ledning fram till EFI-"förgasaren" på insuget.

 

Någon som har någon teknisk invändning mot att göra på detta sätt? (typ om en tank kommer tömmas mycket fortare än den andra eller dylikt)

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Lamborghini kör dubbla tankar, det går att se ganska mycket av systemet när Chris river ut det. Kanske går det att få span på hur en modern OEM gör det.

För övrigt en rolig kanal om än lite grovhugget ibland...

/T

Link to comment
Share on other sites

Kikade på klippet och dom har ju ett pumpsystem och två nivåmätare med ihopkopplade celler via slang. Så blir det inte i detta fall pga. platsbrist.

Måste fråga er andra lite, hur stora tankar har ni?

GT Forte's tank är på hela 60+60 liter, vilket är galet mycket soppa, och dom tankarna är ca 230 i radie och 1450 i längd.

Jag vill inte ha så lång tank då jag vill kunna gömma batteriet bakom ena tanken, och något annat roligt bakom andra. Så istället så undrar jag hur pass små ni gjorde era, och om ni sköt dem enda emot i framkant, eller om ni drog bak dem lite för att kunna komma åt bakre änden från "motorrummet" så att säga.

Link to comment
Share on other sites

2x34 liter brutto monterade längst fram.

Plats för batteri och Fogmaker bakom.

2x60 känns ju helt hysteriskt med så stora tankar med tanke på dessa otroligt bränslesnåla motorer 😂😂😂😂

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, heralue sade:

2x34 liter brutto monterade längst fram.

Plats för batteri och Fogmaker bakom.

2x60 känns ju helt hysteriskt med så stora tankar med tanke på dessa otroligt bränslesnåla motorer 😂😂😂😂

Ok, jag har börjat rita ihop tankarna nu iaf, blir 39 liter styck i det utförandet jag skissar på 1200 mm långa.

Skulle vilja korta ner dem lite, men får se hur de blir.

image.png.7c2f8a946a061e86ba825a4bf439c0b9.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Design av tank pågår, bollar lite fram o tillbaka innan det landar tror jag.
Det svåraste är att få tankarmaturen i bakre ändan utan att göra en väldigt lång tank, och det skulle paja utrymmet för batteri eller annat roligt... (Sen vill jag inte addera onödig vikt bakåt, då den redan är lätt baktung från start)

 

Fick lägga om profilen på tanken lite så att rundningen inte helt följer sparklådan, men istället tillåter tillräckligt djup för armaturen och pumpen en bit ut för att kunna klämma in den mellan chassistagen.

En annan tanke var om man ska skjuta ihop den mer mot nivåmätningen (kommer vara delade med skott) och på så sätt få access till båda samtidigt genom det ovala servicehålet som ska sitta på sparklådornas topp.

Någon som har koll på måtten på en sådan plåt, var det verkligen så original? (Har lite grovt ritat in batteri bakom tanken för att kolla utrymme, ska sitta på passagerarsidan, ej förarsidan för viktbalansen)

image.thumb.png.4183601d7c0b50d3a61cc7f18f5e61a9.png

Link to comment
Share on other sites

En GT40 kan aldrig få höga betyg för säkerhet, t.ex. att man sitter mellan tankarna och kör är ju helt galet men det är ju inte så lätt att hitta något alternativ. Blandar man sedan in el i samma region blir inte ekvationen bättre. Varför inte ha batteriet fram där det ändå är för lätt? 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Dom kan ju vara ganska små så det är inte avgörande, tänkte på säkerheten i första hand.

Edited by Arto
förtydligande
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte bara på vikten till att börja med. Långt ner och nära generatorn så man slipper långa o tunga kablar.

Hade tänkt skärma av o skapa ett isolerat utrymme för batteriet, men storleken i sparklådan ställer till det, så vet inte vart det hamnar i slutändan.

Kanske blir fram ändå trots allt, men gillar inte att addera långa grova kablar i bilen om det går att designa bättre.

Link to comment
Share on other sites

Allt är en kompromiss, "bättre" beror på vad man prioriterar när man designar. Min kabel på 50mm² väger under 1,5 Kg. Drar man den och övrigt elektriskt genom kupén så slipper man el mellan tanken och ramen. En av mina fobier är om man får en smäll i sidan och kablarna hamnar i kläm. Då får man hoppas att tanken fortfarande är hel.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

På något vis känns det isf. Bättre med batteriet i en förstärkt låda bakom högra tanken, torde vara mindre risk.

Men plats får avgöra, är inte säkert jag får till varken utrymme för tankmodul eller batteri. Då får jag göra längre och smalare tank och därmed placera batteri i fronten.

Då mitt chassi har bredare förarplats och smalare tunnel så kan man nog glömma o dra kablage via tunneln iaf, blir trångt nog ändå.

 

Drar med en bild på mirage lösning.

Gillar inte att dom väljer vänster sida, men kan ju iofs vara högerstyrd(man lär placera batteriet på passagerarsidan då störst risk för en sidosmäll är vid vänstersväng eller liknande)

EDIT: den var högerstyrd, känns mer logiskt 👍

 

399.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...