Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

SwedishGT40 wrote:
En fråga till er som gått genom SFRO besiktningarna.
Har ni verkligen 60mm fjädringsväg ut/in?

Har börjat leka med linjer i CAD:en för att få till reaktionsstag, och hur jag än vänder och vrider på det så hamnar undre fästet under karosslinjen vid 60mm infjädring och undre reaktionsstaget kommer klippa rakt genom tvärbalken i chassiet, detta trots att den i förebyggande syfte är nerbantad till 25mm balk istället för 40...


Hej
Tror att det är bara bak som dom är noga med att det blir 60mm utfjädring.
Link to comment
Share on other sites

mv1313 wrote:
SwedishGT40 wrote:
En fråga till er som gått genom SFRO besiktningarna.
Har ni verkligen 60mm fjädringsväg ut/in?

Har börjat leka med linjer i CAD:en för att få till reaktionsstag, och hur jag än vänder och vrider på det så hamnar undre fästet under karosslinjen vid 60mm infjädring och undre reaktionsstaget kommer klippa rakt genom tvärbalken i chassiet, detta trots att den i förebyggande syfte är nerbantad till 25mm balk istället för 40...


Hej
Tror att det är bara bak som dom är noga med att det blir 60mm utfjädring.


Tack för input Magnus.
Ser efter lite lekande att jag hade fel mått i modellen...
Så när jag korrigerade så har jag helt plötsligt massiva 1,5mm marginal mellan undre reaktionsstaget och ramen i fullt utfjädrat läge 🙂 hahaha!
Link to comment
Share on other sites

Angående reaktionsstagen och antisquat: Mick på SGT bygger om en hel del GTD:er med helt ny bakände, då med hans mått på bakvagnsupphängningen. Jag vet inte exakt vad dom inte är nöjda med men dom gör det. Varför inte svetsa in öron med flera hål så det går att labba lite med hur bilen beter sig när man trycker på lite? Min ram sitter tyvärr på "grillspett" som en roterande gris och är helt ren för tillfället. Som lök på laxen är en massa bitar på ytbehandling, lite svårt att mäta som det är nu.

Angående min. utfjädring så vill även jag ha det till 60mm bak.

Keep up the good work 😃

Link to comment
Share on other sites

r-2 wrote:
Angående reaktionsstagen och antisquat: Mick på SGT bygger om en hel del GTD:er med helt ny bakände, då med hans mått på bakvagnsupphängningen. Jag vet inte exakt vad dom inte är nöjda med men dom gör det. Varför inte svetsa in öron med flera hål så det går att labba lite med hur bilen beter sig när man trycker på lite? Min ram sitter tyvärr på "grillspett" som en roterande gris och är helt ren för tillfället. Som lök på laxen är en massa bitar på ytbehandling, lite svårt att mäta som det är nu.

Angående min. utfjädring så vill även jag ha det till 60mm bak.

Keep up the good work 😃


Precis det du nämner har jag förberett lite 2d skisser på.
Plåten tillåter antingen horisontella stag, eller 2,5°upp parallella stag, eller som extra krydda antisquat från 33 till 78%.

Har faktiskt lämnat det så och håller på med tillverkningen nu.
Och istället så försöker jag räkna stötdämparlängder och gör skisser på det.

Just nu lutar det år 12" fram och 16" bak.
Vad lyckades ni klämma ner för dämparlängder?
Link to comment
Share on other sites

Vill minnas mig frågat detta förut, men har svårt att klämma in 2,25" fjäder fram i modellen.
Vad är den faktiska skillnaden mellan 1,9 och 2,25" fjädrar?

1,9" Får plats hur bra som helst, 2,25" njaaa.. går nog bak, men fram...

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Hmm - varför får du inte in 2,25? Kolla med någon som levererar och är duktig på coilovers.

Mvh
Henrik


Då jag la styrväxeln i linje med övre bärarmen så minskade utrymmet. 1,9 funkar fint, men 2,25... Njaa.

Idag tillverkade jag hållskruvarna till reaktionsstagen vid uprighten.
Nästa steg är plåtarna som ska svetsas in i ramen.



Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Hmm - varför får du inte in 2,25? Kolla med någon som levererar och är duktig på coilovers.

Mvh
Henrik


Skulle få in dem fram om man tillåter dämparen att luta lite bakåt, men det lär ju inte vara så bra för dämparen tänker jag. Då blir det brytande krafter vid infjädring
Link to comment
Share on other sites

Tillverkade fästena för reaktionsstagen i chassiet idag.
Tyvärr hade jag gjort en tankevurpa på övre fästet som nu krockar med ryggstödet...
Får klura lite imorn hur jag löser det bäst då.




Link to comment
Share on other sites

Börjar närma sig att montera sk. byggdämpare på bilen snart (Vore brutalt smidigt för kommande flytt också)

Vad använde ni? Har kollat på vantskruv, men jag är snål när det kommer till saker som bara ska användas tillfälligt och sen kasseras...
Någon smart billig lösning ni har att föreslå? (Biltema vantskruv 25-338 är 245-365mm och passar runtom på min bil, men kostar 229:- styck)

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Börjar närma sig att montera sk. byggdämpare på bilen snart (Vore brutalt smidigt för kommande flytt också)

Vad använde ni? Har kollat på vantskruv, men jag är snål när det kommer till saker som bara ska användas tillfälligt och sen kasseras...
Någon smart billig lösning ni har att föreslå? (Biltema vantskruv 25-338 är 245-365mm och passar runtom på min bil, men kostar 229:- styck)

Träregel i lämplig dimension?

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-11 at 14:00, swedishGT40 sade:

Börjar närma sig att montera sk. byggdämpare på bilen snart (Vore brutalt smidigt för kommande flytt också)

Vad använde ni? Har kollat på vantskruv, men jag är snål när det kommer till saker som bara ska användas tillfälligt och sen kasseras...
Någon smart billig lösning ni har att föreslå? (Biltema vantskruv 25-338 är 245-365mm och passar runtom på min bil, men kostar 229:- styck)

Rör i lämplig dimension som du borrar hål i ändarna på för bultarna som skall hålla dämparna på plats? Du kan då  visserligen justera längden som med vantskruvarna men det kanske du kan klara dig utan? 

Link to comment
Share on other sites

Fästena till stötisar bak klara. Fram kvar o färdigställa👍


DSC_0472.JPG

 

Även främre börjar närma sig. Ska bara mäta ut positionen, punkta och så får vi se om övre bärarmen klarar sig eller måste modifieras 😐

 

DSC_0475.JPG

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Någon som har coilover med 2,25" fjäder liggandes som man kan få låna lite snabbt för ett enkelt prov av frigång/passform för framvagnen? 8-12" lång där någonstans. Är inte så jättenoga.

Behövs rätt så omgående.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Idag tog jag äntligen beslutet att ta bort röret i övre bärarmen och ersätta med en plåt och därmed fick jag frigången jag behövde för coilovers i fram också (och sparade ca 140gram 😂)

Pringlesröret med lite isolering motsvarar 90mm fjäder ytterdiameter.

DSC_0477.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Satt o ritade lite bromssköld som nöje.
Hur skulle denna funka tro?
Enda jag är lite fundersam på är hålet för undre spindelleden, den lär bli väldigt utsatt och varm?

Ska kontrollmäta den i verkligheten senare för o se om det kanske inte kan gå att trolla till lite extra utrymme och därmed få in plåt mellan den och skivan.

Stora hålet skall ett snedkapat 75mm rör svetsas på för kylning såklart 👍

 

Bromssköld.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dum fråga kanske men om man inte hade haft  extern broms kylning  som du har brukar inte bromsskölden mest skydda just leder för värme ?  

 

 

Själv kör jag utan på både speedstern och  sjuan men kanske inte de tyngder och hastigheter som eldar upp  gummin   

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, LUPUS sade:

Dum fråga kanske men om man inte hade haft  extern broms kylning  som du har brukar inte bromsskölden mest skydda just leder för värme ?  

 

 

Själv kör jag utan på både speedstern och  sjuan men kanske inte de tyngder och hastigheter som eldar upp  gummin   

Så vitt jag förstått så är det vägledning av kylluft samt stänkskydd i första hand.

Men visst, skydda gummin är säkerligen också en del av funktionen.

Hur pass stor kan jag inte svara på dock.

 

Nu är iaf rören svetsade, polering när jag kommer hem.

Nu kommer det stanna av i garaget snart, håller på o stagar upp jiggen till bakre upright, sen är det demontering av garage inför flytt som gäller.gissar på att jag blir utan garagemek i ca 2 månader innan man fått ordning på nya stället också.

 

 

DSC_0494.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Har börjat stuva runt i garaget och nu kommer man ju t.om. runt bilen, wooooa!

Stolar beställda och klurar på typ av pedalställ för stunden. Behöver provsitta för att bedöma om det ska bli hängande eller stående ställ, men oavsett så är tanken fast monterad stol så långt bak det går och sen sätta stolsskenor på pedalstället för att justera förarpositionen där istället (Ratten är ju också justerbar så)
Detta för att spara allt utrymme som är möjligt på höjden, skallar taket i Bo's bil nämligen...

 

Kikar på OBP Race V2 ställen med ställbar ratio på 4,9:1-5,24:1
Egentligen vill jag nog upp till 6:1, men då verkar det bara vara Trackställen som är där, och priset är 3-4ggr ett raceställ... Jag vill inte ha en tungtrampad bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det går bra nu....

Vattenskada genom tak och ner i innertak/väggar, så bygget får pausa ÄNNU längre. Suck.

Till sommaren är man kanske i full snurr igen med garage och bilbygge, får samla pengar och delar tills dess.

  • Sad 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
2 minuter sedan, Jocke4U sade:

Snyggt! Jag har nog tänkt mig Tillett men vilken leverantör är detta?

Intatrim i England.

Sjukt bra priser och tydligen rätt bra kvalitet (återstår att se) ser bra ut iaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur nära balkarna i ryggen vågar man lägga stolarna, 2cm marginal?

Äts upp lite sen av plåt o klädsel, men borde väl inte vara så mycket mer o ta hänsyn till?

EDIT: Just ja, ni får gärna bomba på med lite bilder o förslag på infästning under stolar för bältena.
Funderar på att svetsa in integrerade liggande pinnar i fästena som jag virar bältena runt.
Detta innebär dock att dom måste vara öppningsbara/demonterbara för att kunna få runt bältesögglorna 🙂
Skulle troligen resultera i en bultad lösning isf.

EDIT 2: Kom o tänka på hur bältet ligger genom/runt stolarna.
Har sett många som har dom undre bältesdelarna runt framänden av stolen, men är det verkligen korrekt monterat?
Isf, går det relativt lätt att lösa, men känns som att undre bältesdelarna borde gå igenom stolen för att tighta åt runt skrevet.

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Håller på och pusslar fram o tillbaka med sittpositionen och det optimala för min längd om jag ska vara tjurskallig och inte vill sänka golvet är att vinkla upp sätet 10° i framkant.
Det resulterar i att sätet åker framåt några centimeter, men ligger parallellt med torpedväggen i rygg, OCH jag får in huvudet under dörren. haha!

Troligen åker jag på hängande pedaler pga. detta dock...

 

Någon annan som lekt med tiltad stol och tycker de funkar? (har redan skissat ut fästplåtar för stolarna som jag behöver prova ut)

Link to comment
Share on other sites

Pratar vi 5/6-punktsbälte så ska remmarna som går nedåt i mitten gå genom stolen, absolut inte framför. Med ont om utrymme kan man ofta titta på speciella formelbilsbälten, de kan vara enklare att få plats med. Men kolla då om bältena är gjorda för en speciell lutning på stolens ryggstöd.

Min reflektion är att det oftast fungerar bra att vinkla bak stolen om man har ont om takhöjd. Ser man till att montera pedaler och annat så det fungerar tillsammans med stolens vinkel så är det ofta en bra lösning. 

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du provsuttit med hjälmen?

Har lutat förarstolen så jag har en vinkel mot väggen mot motorrummet. Detta för att hjälmen annars tar i dörrtaket. Är  ca 180 cm.

Man bör tänka på att 6 punktsbälte blir viktigare ju mer man lutar stolen eftersom risken att glida under midjedelen av bältet annars tilltar.

Mvh Örjan

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Pratar vi 5/6-punktsbälte så ska remmarna som går nedåt i mitten gå genom stolen, absolut inte framför. Med ont om utrymme kan man ofta titta på speciella formelbilsbälten, de kan vara enklare att få plats med. Men kolla då om bältena är gjorda för en speciell lutning på stolens ryggstöd.

Min reflektion är att det oftast fungerar bra att vinkla bak stolen om man har ont om takhöjd. Ser man till att montera pedaler och annat så det fungerar tillsammans med stolens vinkel så är det ofta en bra lösning. 

Gustaf

https://mocomp.se/sparco/1947-14339-fia-04796f.html

Är det bälten likt denna du tänker på Gustaf?
Ser ut att ha rätt så brett mellan nedre remmarna.

 

Bifogade en bild på en stol där remmarna går just runt underkant av stolen, hur stor nytta gör remmarna framåt här egentligen?

post-1399-0-27145600-1467136190.jpg

Edited by swedishGT40
Infogning av bildexempel
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Örjan Brattberg sade:

Har du provsuttit med hjälmen?

Har lutat förarstolen så jag har en vinkel mot väggen mot motorrummet. Detta för att hjälmen annars tar i dörrtaket. Är  ca 180 cm.

Man bör tänka på att 6 punktsbälte blir viktigare ju mer man lutar stolen eftersom risken att glida under midjedelen av bältet annars tilltar.

Mvh Örjan

Finns inte en suck för mig att få plats med hjälm. Ska jag köra på banmöten så måste jag ha en racestol att byta till för att spara stoppningstjockleken i sätet o få plats med hjälmen 🙂 hahaha! (186cm själv)

Link to comment
Share on other sites

Svarar mig själv igen tror jag.

Fick snabb respons från Schroth och dom säger att 6punkts skall ALDRIG monteras om inte hål för sub-straps finns i stolen.
Dom tyckte dessutom att tilten på 10° var till fördel för deras 4punkts asm bälte, då det skulle motverka antisub ännu mer, så ett 4punkts ASM bälte får det bli helt enkelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schroth 4-punkts ASM kan vara en vettig kompromiss, tänk bara på att lära dig spänna det rätt. Först ska midjeremmen ligga rätt, och spännas så hårt det bara går och gärna lite till. Sedan axelremmarna. Drar man för hårt i axelremmarna riskerar man att midjebältet glider upp och det är dåligt.

För gatbruk ska det förstås vara 3-punkts rullbälte, som där fungerar helt överlägset enkelt...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, therealpinto sade:

Schroth 4-punkts ASM kan vara en vettig kompromiss, tänk bara på att lära dig spänna det rätt. Först ska midjeremmen ligga rätt, och spännas så hårt det bara går och gärna lite till. Sedan axelremmarna. Drar man för hårt i axelremmarna riskerar man att midjebältet glider upp och det är dåligt.

För gatbruk ska det förstås vara 3-punkts rullbälte, som där fungerar helt överlägset enkelt...

Gustaf

Vad menar du här Gustaf.

Måste bilen besiktas och brukas med gatlegalt 3punksbälte trots fiagodkänt 4punktsbälte?

(Vill bara klargöra här)

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Hansol sade:

Stämmer du kan inte regbesikta med 4-punkts bälte eller besikta ö h t med det , utan 3-punkts bälte gäller.

Denna information verkar jag ha bommat totalt, ju mer jag letar desto mer information hittar man om alla möjliga tillverkare som har löst det med dubbla uppsättningar bälten.. baah!

Någon som råkar ha en lösning där man "bara" nyttjat fästpunkterna för ett 4p-bälte för ett enklare 3p bälte med mindre modell på rulle alternativt ett så kallat statiskt bälte (om det nu är godkänt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...